Η ταινία Kader (“Το Πεπρωμένο») του Zeki Demirkubuz που κυκλοφόρησε το 2006 θα προβληθεί την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου στις 21:00 από την Κινηματογραφική Λέσχη Νάξου στην αίθουσα της Σχολής Ουρσουλινών στο Κάστρο της Χώρας Νάξου
Στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (από τις 3 έως τις 13 Δεκεμβρίου) κεντρικός πρωταγωνιστής δεν ήταν άλλος από τον πρωτοπόρο του ανεξάρτητου τουρκικού σινεμά, Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ, όπου οι θεατές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν όλο το έργο του μέσα από έντεκα (11) μεγάλου μήκους ταινίες του. Μία εξ αυτών είναι και το «Kader», ή επί το ελληνικότερο «Πεπρωμένο» που γυρίστηκε το 2006 και θα έχουμε την δυνατότητα εμείς εδώ στη Νάξο να το παρακολουθήσουμε αύριο Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου. Πως; Μέσα από τις προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης Νάξου και στην αίθουσα της Σχολής Ουρσουλινών… Ωρα έναρξης προβολής η 9 το βράδυ.. Πρόκειται για ένα αντισυμβατικό φιλμ νουάρ ελληνοτουρκικής συμπαραγωγής, που επικεντρώνεται στην επιθυμία, τη λαγνεία και την εμμονή.
Είδος ταινίας: Δράμα
Σκηνοθεσία: Zeki Demirkubuz
Σενάριο: Zeki Demirkubuz
Ηθοποιοί: Vildan Atasever| Ufuk Bayraktar | Engin Akyürek |Müge Ulusoy| Erkan Can
Χώρα παραγωγής: Τουρκία
Γλώσσα: Τούρκικα
Υπόθεση:
Η Ουγκούρ είναι ερωτευμένη με ένα μαφιόζο τον Ζαγκόρ, ο οποίος ένα βράδυ διαπράττει φόνο. Τότε η Ουγκούρ εξαφανίζεται ενώ ο Μπεκίρ που είναι ερωτευμένος μαζί της, αποφασίζει να συνεχίσει τη ζωή του χωρίς αυτήν. Παντρεύεται και αλλάζει τη ζωή του, ενώ χρόνια μετά πάλι τη βρίσκει στο δρόμο του και ακολουθεί τα χνάρια της.
Εργα του Ζεκί Ντεμίρκουμπούζ
Στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο, το σύνολο του έργου του Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ, του Τούρκου δημιουργού, ο οποίος μαζί με τον Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν (Κάποτε στην Ανατόλια, Χειμερία Νάρκη), θεωρείται θεμελιωτής του νέου τουρκικού σινεμά.
«Μερικές φορές σκέφτομαι ότι αν δεν είχα μπει φυλακή, δεν θα είχα γίνει σκηνοθέτης…» – Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ
Η διαδρομή του Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ είναι ταραγμένη. Γεννήθηκε το 1964. Οι αριστερές του πεποιθήσεις τον οδήγησαν στη φυλακή για τρία χρόνια, σε ηλικία 17 ετών. Εκεί, ανακάλυψε τον Ντοστογιέφσκι. Ξεκινώντας απ’ το «Έγκλημα και Τιμωρία». Επηρεασμένος απ’ τον Ρώσο κλασσικό λογοτέχνη, ο Ντεμίρκουμπουζ δημιούργησε ήρωες βγαλμένους απ’ τα σπλάχνα της τουρκικής κοινωνίας.
Το σινεμά του είναι βαθιά υπαρξιακό, στοχαστικό, αποτυπώνει τις διακρίσεις των τάξεων και των φύλων, χωρίς ίχνος ωραιοποίησης. Ο Ντεμίρκουμπουζ είναι ένας διεισδυτικός κοινωνικός παρατηρητής και την ίδια στιγμή ένας ευαίσθητος ψυχολογικός παλμογράφος.
Συνολικά έντεκα (11) μεγάλου μήκους ταινίες, παρουσιάζουν στο κοινό έναν σκηνοθέτη που με ωμή ειλικρίνεια αποσυνθέτει και ανασυνθέτει την τουρκική κοινωνία, καθώς οι εικόνες του καταγράφονται στη μνήμη. Οι ταινίες που θα προβληθούν στο 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είναι οι εξής:
Οι Στάχτες (2016 – φωτογραφία), αποκαλύπτουν μια κοινωνία εγκλωβισμένη στο παρελθόν, με τους άντρες να ηγούνται και τις γυναίκες να στερούνται τα δικαιώματά τους.
Η Ναυτία (2015 – φωτογραφία), είναι μια μελέτη του ανδρικού σωβινισμού, στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο σκηνοθέτης.
Στο Μέσα (2012 – φωτογραφία), διασκευάζει ελεύθερα το «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι.
Ο Φθόνος (2009), είναι μια ταινία εποχής (1930-1940) πάνω στη ζήλια και τη μοχθηρία.
Το αντισυμβατικό φιλμ νουάρ, Πεπρωμένο (2006 – φωτογραφία, ελληνοτουρκική συμπαραγωγή) είναι μια ταινία για την επιθυμία, τη λαγνεία και την εμμονή.
Στην εκπληκτική τριλογία του «Ιστορίες του σκότους» που ολοκληρώνουν οι ταινίες Αίθουσα Αναμονής (2003), Μοίρα (2001) και Εξομολόγηση (2001) διερευνά έννοιες όπως η ενοχή, η ηθική και η ελευθερία.
Στην ταινία Η τρίτη σελίδα (1999), ο δημιουργός χτίζει έναν κόσμο με θρησκευτικές αναφορές από την οποία όμως απουσιάζει ο Θεός
Η Αθωότητα (1997), που επανακαθόρισε το είδος του μελοδράματος, είναι η ταινία που τον καθιέρωσε και επηρέασε μια ολόκληρη γενιά σκηνοθετών στη Τουρκία.
Στο – επηρεασμένο από τον «Δεκάλογο» του Κισλόφσκι- Block C (1994 – φωτογραφία), η ηρωίδα του είναι παγιδευμένη στις αντικρουόμενες προσδοκίες για τον ρόλο της γυναίκας στη σύγχρονη τουρκική κοινωνία.
Το Αφιέρωμα στον πρωτοπόρο του ανεξάρτητου τουρκικού σινεμά, Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ, πραγματοποιείται στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Γραφείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα.
Με πληροοφρίες από το cine.gr / tvxs.gr