Τετάρτη, Ιανουάριος 15, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΠώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»

Πώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»

|

Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday.

Η «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αποτελεί έναν θεσμό που εφαρμόζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής την επόμενη της Ημέρας των Ευχαριστιών εδώ και αρκετές δεκαετίες έως και σήμερα, με αρχικές αναφορές του όρου στις αρχές του 19ου αιώνα. Πλέον, η συγκεκριμένη μέρα θεωρείται μία γιορτή του εμπορίου σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου. Η πρακτική έχει επεκταθεί και σε άλλες χώρες εκτός των ΗΠΑ στις οποίες οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν μεγάλες προσφορές/εκπτώσεις στα προϊόντα τους. Ο θεσμός της αποκαλούμενης «Μαύρης Παρασκευής» (Black Friday), παραδοσιακά αποτελεί την ημέρα με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση του έτους, στην οποία αντιστοιχεί το 30% του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων ενώ σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπως στα κοσμήματα, το ποσοστό αυτό αγγίζει το 40%.

Την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η πρακτική του Black Friday. Με αφορμή τη νέα αυτή πρακτική, το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησε διαδικτυακή έρευνα στο διάστημα 27-30/11/2016. Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday. Το ερωτηματολόγιο της έρευνας αναρτήθηκε σε διάφορες σελίδες στο Facebook και στο Linkedin.

Προφίλ Δείγματος

Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 540 άτομα εκ των οποίων σε ποσοστό 36% ήταν άντρες και 64% γυναίκες. Σε ό,τι αφορά στην ηλικία, 76% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, 14% ήταν μεταξύ 25-35 ετών, 8% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και σε ποσοστό 2% ήταν άτομα μεγαλύτερα από 36 ετών. Το 80% των ερωτηθέντων είχαν πτυχίο από ΑΕΙ-ΤΕΙ, 12% ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος, 6% ήταν απόφοιτοι λυκείου και 2% ήταν κάτοχοι διδακτορικού. Το 31% του δείγματος ήταν φοιτητές/τριες, 37% δήλωσαν άνεργος/η, 20% εργάζονταν στον ιδιωτικό τομέα, 6% εργάζονταν στον δημόσιο τομέα, 5% ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και 1% είχαν βγει στη σύνταξη. Σε ό,τι αφορά στο οικογενειακό εισόδημα, 35% των ερωτηθέντων είχαν εισόδημα μεταξύ 10.001- 20.000 ευρώ, 26% είχαν εισόδημα μικρότερο των 10.000 ευρώ, 19% μεταξύ 20.001- 30.000 ευρώ, 11% δήλωσαν εισόδημα μεταξύ 30.001- 40.000 ευρώ ενώ 9% δήλωσαν εισόδημα μεγαλύτερο των 40.001 ευρώ. Το ερωτηματολόγιο απάντησαν άτομα από 27 διαφορετικούς νομούς της χώρας με την πλειονότητα να προέρχεται από τον νομό Θεσσαλονίκης (76,7%), Αττικής (5%), Καβάλας (2,2%)και Λάρισας (1,7%).

Πηγές Ενημέρωσης και Γνώσεις

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται ότι αποτέλεσαν την κύρια πηγή ενημέρωσης των καταναλωτών/τριών για την εφαρμογή του Black Friday στην Ελλάδα. Το 44% των ερωτηθέντων ενημερώθηκαν μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ως δεύτερη μοναδική πηγή ενημέρωσης ήταν οι γνωστοί και φίλοι (9,3%). Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο σε ποσοστό 8% ενημερώθηκαν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις που προβλήθηκαν στην τηλεόραση. Επίσης, κάποια άτομα ενημερώθηκαν από τουλάχιστον δύο διαφορετικές πηγές με πιο συχνές αυτές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των τηλεοπτικών διαφημίσεων (9%) και των κοινωνικών δικτύων σε συνδυασμό με τις βιτρίνες των καταστημάτων (4,5%).

Σε ό,τι αφορά στις γνώσεις των καταναλωτών/τριών για την πρακτική Black Friday, 23,6% του δείγματος δήλωσαν ότι δεν γνώριζαν απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη συγκεκριμένη πρακτική. Σε ποσοστό 28,4% θεωρούσαν ότι είχανε κάποιες γνώσεις, ενώ 48,1% θεωρούν ότι γνωρίζουν αρκετά έως πολύ καλά την πρακτική Black Friday. Επίσης, σε ποσοστό 54,2% δήλωσαν ότι γνώριζαν αρκετά έως πολύ καλά την πρακτική πριν ακόμα εφαρμοστεί στην Ελλάδα ενώ 35% δεν γνώριζαν απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη Black Friday πριν την ανακοινώσουν και την εφαρμόσουν τα εμπορικά καταστήματα στην Ελλάδα.

Αγοραστική Συμπεριφορά 

Από την έρευνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές/τριες δεν ανταποκρίθηκαν, όπως πιθανόν περίμεναν τα εμπορικά καταστήματα, στην πρακτική Black Friday. Μόνο 32% του δείγματος πραγματοποίησαν αγορές κατά την ημέρα Black Friday εκ των οποίων 82% προτίμησαν να επισκεφθούν τα εμπορικά καταστήματα, ενώ μόνο 11,1% έκαναν αγορές μέσω διαδικτύου. Επίσης, σε ποσοστό 6,5% αγόρασαν προϊόντα και από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Οι καταναλωτές/τριες πλήρωσαν για τις αγορές τους με μετρητά σε ποσοστό 58% και με χρεωστική κάρτα σε ποσοστό 26%, ενώ μόνο 10% χρησιμοποίησαν πιστωτική κάρτα. Σε ποσοστό 6% έγιναν πληρωμές με μετρητά και με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.

Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα καλλυντικών, νέων τεχνολογιών και ένδυσης/υπόδησης. Συγκεκριμένα οι καταναλωτές/τριες του δείγματος δήλωσαν ότι αγόρασαν προϊόντα από τα καταστήματα Hondos (20,9%), Public (13,8%), Plaisio (13,4%), H&M (13,7%), Zara (12,5%), Media Markt (5,6%), Sephora (4,9%). Το ενδιαφέρον από αυτά τα αποτελέσματα είναι ότι τα καταστήματα Zara δεν συμμετείχαν στο Black Friday και συνεπώς επωφελήθηκαν της περίστασης χωρίς να καταβάλουν κάποια προσπάθεια (πχ πραγματοποίηση μεγάλων εκπτώσεων και έξοδα επικοινωνίας/διαφήμισης).

Από τα παραπάνω καταστήματα οι καταναλωτές/τριες αγόρασαν κυρίως είδη ένδυσης/υπόδησης (67,6%), καλλυντικά (20,1%) και παχνίδια/παιχνιδομηχανές (7,3%) και ξόδεψαν στην πλειονότητά τους (56%) έως 50 ευρώ για αγορές, ενώ σε ποσοστό 25% ξόδεψαν μεταξύ 51-100 ευρώ. Η έρευνα επίσης δείχνει πως οι καταναλωτές/τριες δεν θεωρούν πολύ μεγάλες τις εκπτώσεις που ανακοίνωσαν τα εμπορικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, 57,6% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξαν ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης των 20%-30% και μόνο 7,6% δήλωσαν ότι αγόρασαν με έκπτωση μεγαλύτερη του 50% της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (75%) και τα είδη ένδυσης/υπόδησης (9%).

Από τα πρώτα στοιχεία της έρευνας εξάγεται το συμπέρασμα ότι υπάρχει περιορισμένη γνώση και ενημέρωση των καταναλωτών/τριων για την πρακτική Black Friday ενώ βασική πηγή πληροφόρησης αποτελούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι καταναλωτές/τριες στην Ελλάδα φαίνεται να μην ανταποκρίθηκαν όπως τα εμπορικά καταστήματα πιθανώς να περίμεναν γεγονός που αποτυπώνεται τόσο από το μικρό ποσοστό αγορών όσο και από τα μικρά ποσά που ξοδεύτηκαν κατά τη Black Friday. Επίσης, μια άλλη ερμηνεία της μικρής συμμετοχής των Ελλήνων καταναλωτών/τριών μπορεί να είναι τα μικρά ποσοστά έκπτωσης που προσέφεραν οι εμπορικές επιχειρήσεις γεγονός που δεν κινητοποίησε τους/τις καταναλωτές/τριες να προβούν σε αγορές και να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα. Τέλος, μια άλλη ερμηνεία των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μπορεί να σχετίζεται με το υψηλό ποσοστό ανέργων (37%) που συμμετείχε στο δείγμα το οποίο έχει περιορισμένη οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσει αγορές ακόμα και με έκπτωση.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πρόεδρος Δημοκρατίας: Ο Μητσοτάκης πρότεινε Κωνσταντίνο Τασούλα

Κωνσταντίνο Τασούλα πρότεινε ο Μητσοτάκης για Πρόεδρο της Δημοκρατίας – Στις 25/1 η πρώτη ψηφοφορία

Κατ. Μονογυιού: Αναφορές για ακτοπλοϊκή Σύνδεση και στελέχωση στο ΚΥ Αμοργού

Κατάθεση δύο σημαντικών Αναφορών στη Βουλή από την Κατερίνα Μονογυιού - Τι περιλαμβάνουν

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Εως 12% οι αυξήσεις στις γραμμές των Κυκλάδων, ποιος ο λόγος;

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ερχονται «πράσινες» αυξήσεις έως 15% - Επιβαρύνσεις από το νέο πλαίσιο της Ε.Ε. για μείωση των ρύπων στη Μεσόγειο - Τι ισχύει στις Κυκλάδες

Σίφνος: Σε ποια περιοχή εγκρίθηκε κατασκευή 4αστερου ξενοδοχείου

“Στα σκαριά” επένδυση για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Σίφνο

Πρόεδρος Δημοκρατίας: Φαβορί, ψηφοφορίες και το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας

Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας: Η συνάντηση Μητσοτάκη - Σακελλαροπούλου και οι ψηφοφορίες στη Βουλή - Ποια είναι η διαδικασία

Μ. Καφούρος – Βουλή: Ενημέρωση για τον αμπελώνα της Σαντορίνης

Μ. Καφούρος: Φέρνει στη Βουλή το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος στα νησιά αλλά και της βιωσιμότητας του αμπελώνα της Σαντορίνης

Πρόταση ημέρας: Τηγανιά με άγρια μανιτάρια και κρεμμύδια

Μία πρόταση που μας έρχεται από τον Εβρο με βάση τα μανιτάρια. Αλλά με δεδομένο ότι στη νησιωτική Ελλάδα τα μανιτάρια είναι στο προσκήνιο μπορούμε να επιλέξουμε ότι μας αρέσει ...

Νάξος: Οι “Νότες του Χειμώνα” έρχονται σε Χώρα και Τραγαία

Συνεργασία σε πολιτιστικό επίπεδο και οι “Νότες του Χειμώνα” θα παρουσιαστούν (18 και 19 Ιανουαρίου) σε Χώρα Νάξου και Τραγαία

Νάξος – Κωμιακή: “Απόκοσμο” σκηνικό με την κατσιφόρα να παραπέμπει σε ταινία θρίλερ

Πρωινό της 14ης Ιανουαρίου και η Κωμιακή εύκολα μπορεί να μεταμορφωθεί σε σκηνικό για ταινία τρόμου

Παπαστεργίου: “Τον Απρίλιο, έρχεται το Kids wallet για τα social media”

Παπαστεργίου: «Η κατάσταση έχει ξεφύγει στα social media – Τον Απρίλιο ξεκινά το kids wallet»

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Εκτακτο – Κορωπί: Καίγονται τρία εργοστάσια, το ένα είναι του “Καραμολέγκου”

Εξαπλώθηκε η φωτιά στο Κορωπί – Φλόγες σε τρία εργοστάσια - Πρόκειται για δύο εργοστάσια αρτοσκευασμάτων και ένα εργοστάσιο ξυλείας

Airbnb: Γιατί χιλιάδες ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες;

Ποια ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb – Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα - Οι αλλαγές που έρχονται

Νάξος: Εξι μαθήτριες Γυμνασίου διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο διαγωνισμό “Θαλής”

Ποιοι είναι οι έξι μαθητές της Νάξου από το 1ο και 2ο Γυμνάσιο που διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό "Θαλής" - Ετοιμάζονται για τον ¨"Ευκλείδη" το επόμενο Σάββατο (18/01)

Σέριφος – ΠΠΙ: Ο γιατρός Θανάσης Κοντάρης αποχωρεί μετά από επτά χρόνια

Αποχαιρέτησε μετά από 7 χρόνια την ομάδα του ΠΠΙ Σερίφου ο ιατρός Θανάσης Κοντάρης

Νάξος – Δικηγορικός Σύλλογος: “Δικαστικό Μέγαρο τώρα στο χώρο του παλιού νεκροταφείου”

Επιστολή Δικηγορικού Συλλόγου Νάξου στον Υπουργό Δικαιοσύνης: “Επιτακτική η ανάγκη άμεσης ανέγερσης κατασκευής Δικαστικού Μεγάρου στη Νάξο”

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποια περιοχές θα έχει διακοπή ρεύματος αύριο (15/01)

Αλλαγές στον προγραμματισμό των περιοχών όπου είχαμε σήμερα και αύριο θα έχουμε διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος

Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων: Το …εκκλησάκι και η αλήθεια για το “Φράγμα Τσικαλαριού”

Ηχηρή απάντηση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων με βάση δήλωση του Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρη Λιανού για τους λόγους που σταμάτησε το Φράγμα Τσικαλαριού (pdf)