Σάββατο, 7 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΤο νέο Λύκειο και οι αλλαγές ως προς την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Το νέο Λύκειο και οι αλλαγές ως προς την εισαγωγή στα ΑΕΙ

|

Το νέο Λύκειο έρχεται από τη περίοδο 2017 – 18 και τέσσερις είναι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους θα συζητήσει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σε μία προσπάθεια να καταλήξει σε λύση για το εξεταστικό σύστημα.

Σημαντικές αλλαγές πρόκειται να εφαρμοστούν στα Λύκεια της χώρας καθώς πλέον οι μαθητές θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν εξετάσεις για ΑΕΙ μετά το Απολυτήριο Λυκείου, και με περισσότερες ευκαιρείςς σε σχέση με σήμερα, ο βαθμός του Λυκείου δεν θα είναι καθοριστικός για την επιτυχία, οι 18χρονοι θα εισάγονται σε σχολή και όχι σε τμήμα. Συγκεκριμένα, με συμφωνία από το πιο εύκολο σημείο, δηλαδή το χρόνο διεξαγωγής εξετάσεων, θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στη Βουλή ο διάλογος για την αναμόρφωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το νέο περιεχόμενο του πρώτου έτους σπουδών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Τα δύσκολα σημεία

Ωστόσο, τα ακανθώδη ζητήματα που σχετίζονται με τα αιτήματα των επιμέρους ομάδων -καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πανεπιστημιακοί, επιτροπές διαλόγου, ειδήμονες- παραμένουν υπό διαβούλευση, με αποτέλεσμα το πλέγμα των σχέσεων που αναπτύσσεται γύρω από τόσο σημαντικά θέματα, π.χ. το εξεταστικό, να καθιστά δύσκολη την συναίνεση.

Αυτό, πάντως, θα επιδιώξει η κυβέρνηση με στόχο να προκύψει ένα τελικό πόρισμα έως τις αρχές του 2017. Το πόρισμα αυτό -το τρίτο κατά σειρά μετά τα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου και της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής- θα δοθεί σε διαβούλευση στους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΕΙ, ΟΛΜΕ κ.ά.) ώστε, στη συνέχεια, να προχωρήσουν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες.

«Θα γίνει προσπάθεια να καταλήξουμε σε μια συναινετική πρόταση έως την Πρωτοχρονιά, συνεκτιμώντας τα πρόσφατα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, αλλά και τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί επί των θεμάτων αυτών τα τελευταία 10 -15 χρόνια. Για τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα αρχίσει να καλεί ειδικούς εμπειρογνώμονες που είχαν άποψη ή ευθύνη για αυτά τα θέματα, όπως τους γ.γ. των υπουργείων Παιδείας των τελευταίων έξι-επτά ετών προκειμένου να συζητήσουμε για το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων με τη σημερινή του μορφή, τους πρώην προέδρους των Ινστιτούτων Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τους πρώην προέδρους του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Δεν θα ξαναγίνει ο διάλογος από την αρχή. Θα εξειδικεύσουμε τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί και θα αναζητήσουμε συνθέσεις και συναινέσεις», τονίζει στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ. Κώστας Γαβρόγλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ», τα τέσσερα βασικά ερωτήματα επί των οποίων θα γίνει η συζήτηση στη Βουλή είναι τα εξής:

1. Πότε θα γίνονται οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ποιος θα έχει την ευθύνη διεξαγωγής τους;

Υπάρχει συμφωνία οι εξετάσεις να διεξάγονται μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης και της απόκτησης του Απολυτηρίου Λυκείου τον Ιούνιο, υπό την ευθύνη ενός ανεξάρτητου εξεταστικού φορέα προκειμένου να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να δίνουν εξετάσεις περισσότερες της μιας φοράς προκειμένου να βελτιώνουν την επίδοσή τους, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί αν αυτές θα γίνονται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα ή ετησίως.

2. Ποιος θα είναι ο ρόλος των ΑΕΙ στη διαδικασία επιλογής των φοιτητών τους;

Οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν για το θέμα καθιστούν δύσκολη την συναίνεση. Για παράδειγμα, το πόρισμα το οποίο συνέταξε το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό την προεδρία του Γ. Μπαμπινιώτη, το 2009, προβλέπει ότι στον προσδιορισμό της ύλης θα συμμετέχουν τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ τα οποία θα καθορίζουν και το ύψος της βαθμολογίας εισαγωγής των υποψηφίων. Από την πλευρά της, ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διαφωνεί με την πρόταση αυτή, υποστηρίζοντας ότι εάν τα ΑΕΙ αποκτήσουν καθοριστικό λόγο στη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να δέχονται πολύ μικρό αριθμό εισακτέων, αλλά και να πληγεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.

3. Με ποια κριτήρια θα γίνεται η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Πρέπει να είναι καθοριστικός ο βαθμός στο Λύκειο;

Το πόρισμα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, υπό την προεδρία του Αντ. Λιάκου, προβλέπει ότι «διαβατήριο» για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ αποτελεί η επίδοση στο διετές, πλέον, Λύκειο. Ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τις γραπτές εξετάσεις στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου σε συνδυασμό με τους προφορικούς βαθμούς των τετραμήνων, καθώς και της βαθμολογίας των γραπτών εργασιών. Όπως προτείνεται, η επιλογή των υποψηφίων θα γίνεται κατά 80% από το εθνικό απολυτήριο το οποίο, μάλιστα, στις σχολές υψηλής μπορεί να μοριοδοτείται έως και 99%. Τόσο εκπαιδευτικοί όσο και στελέχη του υπουργείου Παιδείας εκφράζουν ενστάσεις επί της προτάσεως αυτής, τονίζοντας ότι ο βαθμός του απολυτηρίου θα πρέπει μεν να λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή αλλά να μην είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος «αλλοίωσής» του. Πόσο αντικειμενικός και αξιόπιστος θα είναι ο βαθμός του Λυκείου όταν σε πολλά σχολεία υπάρχουν προσωπικές σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων; Είναι το βασικό ερώτημα που ανακύπτει.

4. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή ή σε τμήμα;

Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή. Τα τμήματα, ωστόσο, θα διατηρηθούν στα ΑΕΙ. Κατά το πρώτο έτος σπουδών, οι φοιτητές θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα σε ποσοστό έως και 80% και στη συνέχεια θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα θα συνεχίσουν τις σπουδές τους. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής θα εισάγεται στη Φυσικομαθηματική Σχολή και μετά το πρώτο έτος και τα γενικής κατεύθυνσης μαθήματα θα αποφασίζει εάν θα συνεχίσει τις σπουδές του στο τμήμα της Φυσικής ή των Μαθηματικών.

Επαφές και αλλαγές

Παράλληλα ξεκινάει συζήτηση ανάμεσα στον πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κώστας Γαβρόγλου με τους εκπροσώπους των κομμάτων. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ευελπιστεί να λύσει τον γόρδιο δεσμό της αναβάθμισης του Λυκείου και του νέου εξεταστικού με σύνθεση των προτάσεων που ήδη έχουν κατατεθεί. Θα επιδιωχθεί, επίσης, η συναίνεση ώστε να είναι η τελευταία αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης. Μεταπολιτευτικά έχουν γίνει περίπου 15 μερικές ή ριζικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος είναι οι μαθητές της Α Λυκείου την περίοδο 2017 – 18 να δοκιμαστούν στο νέο σύστημα και το 2020 να έχουμε την πρώτη προσπάθεια εισόδου στα ΑΕΙ με τα νέα δεδομένα…  Με βάση τα κοινά σημεία των προτάσεων, η συζήτηση θα επικεντρωθεί στα εξής τέσσερα πεδία:

• Αναβάθμιση του Λυκείου: Καθώς η ΟΛΜΕ έχει πλήρως απορρίψει την πρόταση για 4ετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο στα πρότυπα του I.B., προκρίνεται η ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, οι οποίες «τώρα γίνονται στο φροντιστήριο» όπως είπε ο υπουργός Νίκος Φίλης, εννοώντας ότι οι μαθητές ενδιαφέρονται μόνο για τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Η πρόταση είναι να καθιερωθεί Εθνικό Απολυτήριο, με τον βαθμό του να λαμβάνεται υπόψη, αλλά μην είναι καθοριστικός για την εισαγωγή.

• Διαδικασία εξετάσεων: Ολες οι θέσεις συγκλίνουν στο ότι οι υποψήφιοι πρέπει να εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα (όπως τώρα) και οι εξετάσεις να συνεχίσουν να διοργανώνονται από το υπουργείο Παιδείας και όχι από τα ΑΕΙ για τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας. Η μόνη αλλαγή είναι ότι προτείνεται οι υποψήφιοι να δίνουν πολλές φορές εξετάσεις (είχε προταθεί από το πόρισμα Μπαμπινιώτη).

• Εισαγωγή στα ΑΕΙ: Θα γίνεται σε σχολές και όχι σε τμήματα όπως συμβαίνει τώρα (πλην, βεβαίως, των μονοτμηματικών σχολών όπως συμβαίνει στο ΕΜΠ). Οι εισακτέοι στο πρώτο έτος θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα και κατόπιν θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα της σχολής θα συνεχίσουν. Επίσης, οι φοιτητές θα μπορούν να «χτίζουν» το πτυχίο τους παρακολουθώντας μαθήματα επιλογής από όλα τα τμήματα της σχολής. Ετσι, το τμήμα θα διατηρηθεί ως πυρήνας του ΑΕΙ. Με την πρόταση αυτή, βέβαια, αλλάζει άρδην η σημερινή δομή του μηχανογραφικού δελτίου.

• Αριθμός θέσεων ανά σχολή: Σήμερα, τα ΑΕΙ έχουν λόγο στον καθορισμό τους. Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας μπορεί να αυθαιρετήσει, καθώς έχει τον τελικό λόγο.

Με πληροφορίες από “Καθημερινή” και “Ημερησία” 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025: Τιμώντας την Παναγία και τους Ήρωες της Κινάρου

Η Αμοργός γιορτάζει με τέχνη, μουσική και μνήμη — Ένα τριήμερο πολιτιστικής συγκίνησης από 7 έως 9 Ιουνίου

«Το Μυστικό του Αρχιπελάγους»: Ιστορικό μυθιστόρημα με την υπογραφή του Γ. Καστελλάνου

Μια πρώτη συγγραφική εμφάνιση που εντυπωσιάζει με ιστορικό βάθος και λογοτεχνική ωριμότητα

«Το Γλέντι»… αλλιώς! ONIRAMA & Νίκος Οικονομίδης ενώνουν κόσμο, βιολί και καλοκαίρι (video)

Η πιο feel-good διασκευή του καλοκαιριού είναι εδώ: Νησιώτικο βιολί, ηλεκτρική ενέργεια και ρυθμός που δεν κάθεται ποτέ

Μια ιστορική βραδιά: Οι Κονιτοπουλαίοι επανενώνονται στο Άλσος Βεΐκου

Στις 22 Ιουλίου, η οικογένεια-σύμβολο της νησιώτικης μουσικής ανεβαίνει ξανά στη σκηνή, σε μια γιορτή της παράδοσης και των ριζών μας

Ο Μικρός Πρίγκιπας ζωντανεύει στη Θήρα μέσα από τα μάτια των παιδιών

Το προσχολικό θεατρικό τμήμα «Εν Οδώ» παρουσιάζει μια παράσταση-ύμνο στην αγάπη και τη φαντασία, την Κυριακή 8 Ιουνίου στη Μεσαριά

Γιάννης Βρούτσης: Ταξίδι στην Κύθνο για τον εορτασμό της Αγίας Τριάδας

Ο Αν. Υπουργός Αθλητισμού τιμά την Πολιούχο της Χώρας Κύθνου και συναντά αθλητικούς και τοπικούς φορείς, συνοδευόμενος από Θάνου και Παυλακάκη

Πρόταση Ημέρας: Αλμύρα τσιγαριαστή με αυγό μάτι και φέτα

Η αλμύρα — ένα από τα πιο νόστιμα χόρτα της άνοιξης και του καλοκαιριού — δεν είναι μόνο για σαλάτα. Η πρόταση της ημέρας από τον "Γαστρονόμο"

Αμοργός: Δημόσια παρουσίαση του Τοπικού Πολεοδομικού σχεδίου, ο λόγος στους πολίτες

Την Τρίτη 10 Ιουνίου στην Αιγιάλη παρουσιάζονται τα πρώτα εναλλακτικά σενάρια του ΤΠΣ του Δήμου Αμοργού – Ανοίγει η διαδικτυακή πλατφόρμα συμμετοχής για όλους τους πολίτες

Όταν οι τοίχοι μιλάνε στη Σχοινούσα, μιλούν με ρυθμό και παράδοση (video)

Μια νέα τοιχογραφία εμπνευσμένη από το πανηγύρι και τη συλλογική μνήμη του νησιού μάς καλωσορίζει στην καρδιά της Σχοινούσας — με την Αναπτυξιακή Κυκλάδων να καλεί κι άλλους καλλιτέχνες να γεμίσουν τα νησιά με φωνή και χρώμα

6 + 1 ταινίες που μας θυμίζουν τι σημαίνει “Πατέρας”

Με αφορμή την Ημέρα του Πατέρα, επτά συγκινητικές, τρυφερές και ανθρώπινες ιστορίες για τον ρόλο του πατέρα στη ζωή μας — στη μεγάλη οθόνη και στην καρδιά μας

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Κουφονήσια – “Γιορτή Ψαρά”: Μια νύχτα αφιερωμένη στους ανθρώπους της θάλασσας (video)

Παράδοση, διάλογος και κοινότητα ενώθηκαν στη Γιορτή του Ψαρά στα Κουφονήσια, με την παρουσία τοπικών αρχών και ανθρώπων που κρατούν ζωντανό το νησιωτικό μας πνεύμα.

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Νάξος – “Φάρος του Αλυκού”: Θαλασσινές λιχουδιές με την υπογραφή του Σταμάτη Μαργαρίτη

Μια ξεχωριστή συνεργασία με τον ψαρά Σταμάτη Μαργαρίτη και τη Φάρμα Ρότα δίνει άλλη νοστιμιά στο καλοκαίρι στο Αλυκό.

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις