Οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να επιβάλουν πρόστιμο μέχρι και 500 ευρώ σε πολίτες που δεν υλοποιούν το πρόγραμμα σχετικά με την ανακύκλωση, αναβαθμίζεται ο ρόλος του Εθνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης και θα μπορεί ακόμη και να αφαιρεί άδειες από συστήματα ανακύκλωσης που έχουν προβλήματα με το νόμο και υποθέσεις με παράνομη διακίνηση αποβλήτων.
Νέο νομοσχέδιο με αλλαγές στο νόμο περί ανακύκλωσης κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος, προβλέποντας πρόστιμα και σταδιακή κατάργηση της πλαστικής σακούλας σε καταστήματα και σουπερμάρκετ.
Στο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι σε διαβούλευση για 30 ημέρες, αναφέρεται πως πλέον οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να επιβάλλουν πρόστιμο μέχρι και 500 ευρώ σε πολίτες που δεν υλοποιούν το πρόγραμμα το οποίο έχει αποφασιστεί. Ταυτόχρονα, αναβαθμίζεται ο ρόλος του Εθνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, που θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα και να αφαιρεί άδειες από συστήματα ανακύκλωσης που έχουν προβλήματα με το νόμο και υποθέσεις με παράνομη διακίνηση αποβλήτων.
«Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του ΟΤΑ Α’ Βαθμού, που δημοσιεύεται στην ΕτΚ, μπορούν να εξειδικεύονται τα μέτρα και να προβλέπεται η επιβολή προστίμου από 20 έως 500 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης, σε βάρος του καταναλωτή ή του τελικού χρήστη που δεν συμμορφώνεται με τα μέτρα αυτά», σημειώνεται στο άρθρο 7 του νομοσχεδίου.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης προανήγγειλε και νομοθετική ρύθμιση για τη σταδιακή κατάργηση της πλαστικής σακούλας σε καταστήματα και σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το αποθεματικό των συλλογικών συστημάτων που λειτουργούν σήμερα δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 35% των ετήσιων εσόδων τους και το υπόλοιπο 65% θα πρέπει να το αξιοποιούν σε δήμους για την αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης.
Οι προτάσεις
Κάποια από τα βασικά στοιχεία που εισάγονται με την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση είναι:
Καθιερώνεται η χωριστή συλλογή χαρτιού, μετάλλων, πλαστικών και γυαλιού,
Τίθενται οι όροι και προϋποθέσεις για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων συσκευασίας από τους ΟΤΑ Α΄ Βαθμού, καθώς και το πλαίσιο συνεργασίας των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού και κοινωνικών φορέων με φορείς ΣΕΔ.
Οροι λειτουργίας
Θεσπίζονται όροι που αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των φορέων ΣΕΔ, στη διαφάνεια τον καλύτερο έλεγχο και τον εξορθολογισμό του κόστους των υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων:
– Μειώνονται τα ειδικά αποθεματικά που σχηματίζουν τα ΣΕΔ, τα οποία σύμφωνα με την προτεινόμενη τροποποίηση οφείλουν να χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς τους, σύμφωνα με τους όρους που θα καθορίσει ο ΕΟΑΝ.
– Τίθεται η απαγόρευση οι φορείς των συλλογικών συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης (ΣΣΕΔ) να εκτελούν εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης (συλλογής και μεταφοράς, αποθήκευσης, επεξεργασίας), εκτός εάν έχει για το σκοπό αυτό δοθεί σχετική έγκριση από τον ΕΟΑΝ.
– Παρακολουθείται η λειτουργία των ΣΕΔ, πέραν των προβλεπόμενων ελέγχων, με την υποβολή και αξιολόγηση εκθέσεων.
– Εισάγονται όρια στα διοικητικά κόστη των φορέων ΣΣΕΔ.
– Με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την αποφυγή φαινομένων άνισης μεταχείρισης, θεσπίζεται το ασυμβίβαστο της ιδιότητας του μετόχου ή εταίρου φορέα ΣΣΕΔ, με την ιδιότητα του μετόχου, του μέλους οργάνου διοίκησης ή του υπαλλήλου επιχείρησης η οποία εκτελεί εργασίες επεξεργασίας ή συλλογής και μεταφοράς αποβλήτων.
– Εξειδικεύονται τα θέματα ελέγχων και συστηματικής παρακολούθηση των φορέων ΣΕΔ από τον ΕΟΑΝ, και συνολικότερα του ελέγχου και της παρακολούθησης της επίτευξης των στόχων της ανακύκλωσης.
– Θεσπίζεται πλέγμα κυρώσεων αποτελεσματικών, αναλογικών και αποτρεπτικών.
– Ο ρόλος του ΕΟΑΝ αναβαθμίζεται
– Τροποποιείται η οργανωτική διάρθρωση του ΕΟΑΝ, προκειμένου να μπορεί να υποστηρίξει το πολύ σημαντικό έργο του.