Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΛεμόνι από χρυσάφι αλλά μόνο τα εισαγωγής

Λεμόνι από χρυσάφι αλλά μόνο τα εισαγωγής

|

Η παραγωγή λεμονιών στην Ελλάδα ξεκίνησε με καλούς οιωνούς και σχετικά καλές τιμές (τιμή αγοράς ακόμη και στα 1,5 ευρώ στη Πελοπόννησο) αλλά τα εισαγόμενα από Αργεντινή και Τουρκία (!!!) κρατούν τις τιμές ψηλά που φτάνουν και στα 3 ευρώ στα σούπερ μάρκετ 

Είναι να αναρωτιέσαι μερικές φορές για το μέλλον της χώρας από τη στιγμή που αδυνατεί να αξιοποιήσει τις δικές της παραγωγικές δυνάμεις… Πριν από χρόνια η Ελλάδα με βάση την Πελοπόννησο, την Κρήτη και την Βόρεια Ελλάδα μπορούσε να καλύψει πλήρως τις ανάγκες της σε ότι αφορά τη ζήτηση λεμονιών. Ειδικά εδώ στη Νάξο με βάση το κάμπο των Εγγαρών δεν υπήρχε καν η συζήτηση για το εάν θα έχουμε ή όχι λεμόνια Νάξου στα μανάβικα του νησιού. Όμως, ήρθε η στιγμή που στα μανάβικα ή τα σούπερ μάρκετ βλέπεις μόνο εισαγωγής… Και δη από την Αργεντινή ή την γειτονική Τουρκία και αναρωτιέσαι πως φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο… Η απάντηση; Σχετικά εύκολη και με βάση το …ανάθεμα στους ξένους και την πολιτική των κυβερνήσεων που σιγά σιγά προχώρησαν στον απογαλακτισμό της Ελληνικής Κοινωνίας από το θέμα «πρωτογενής τομέας»…

Στο εξωτερικό

Σήμερα όμως; Φτάνουμε στο σημείο και με δεδομένο ότι μπαίνουμε στην φθινοπωρινή περίοδο ότι τα λεμόνια είναι είδος …πολυτελείας. Που στην Ελλάδα; «Ιδίως κατά τους θερινούς μήνες και έως τον Οκτώβριο, οπότε δεν υπάρχει ελληνική παραγωγή, οι τιμές αυξάνονται σημαντικά, καθώς τα εισαγόμενα Αργεντινής κοστίζουν ως και 3,30 ευρώ/κιλό, ενώ αυτά της Ισπανίας κυμαίνονται περίπου στα τρία ευρώ/κιλό επίσης». Και συνεχίζεται… «Από τα μέσα Ιουνίου μέχρι και τον Οκτώβριο δεν υπάρχει ελληνική παραγωγή λεμονιού», επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Παναιγιάλειου Ένωσης Συνεταιρισμών, Θανάσης Σωτηρόπουλος και εξήγησε ότι η παραγωγή λεμονιού στην Ελλάδα είναι σημαντικά μειωμένη συγκριτικά με το 2004, οπότε και «γκρεμίστηκε το μαγαζί» λόγω παγετού. Παρότι στη συνέχεια έγιναν κάποιες προσπάθειες, ώστε η καλλιέργεια είχε μπει εκ νέου σε τροχιά ανάπτυξης, η θετική της πορεία ανεκόπη και πάλι το 2008, λόγω παγετού επίσης. Στο πλαίσιο αυτό, ενώ η παραγωγή λεμονιού στην Ελλάδα έφθανε τους 100.000 τόνους λίγο πριν από το 2004, σήμερα στην «καλή των περιπτώσεων ανέρχεται το πολύ στους 40.000 τόνους» υπογράμμισε ο κ. Σωτηρόπουλος. Κι αυτό ενώ η εσωτερική αγορά απορροφά 40.000-50.000 τόνους. Στη χώρα μας καλλιεργούνται περίπου 4,5 εκατ. λεμονιές, σε 100.000 στρέμματα (κυρίως σε Πελοπόννησο, Χανιά, Άρτα και Χίο).

Οι τιμές για τον παραγωγό  

Τι γίνεται φέτος; ΟΙ τιμές με βάση τις πρώτες πληροφορίες θα κυμανθούν στα περσινά επίπεδα: Κυρίως μιλάμε για τα πρώιμα λεμόνια και δη στις περιοχές του Κιάτου και του Αιγίου. Συγκεκριμένα, τα πρώτα λεμόνια που κόπηκαν γύρω στις 30 Αυγούστου «έπιασαν» και το 1,5 ευρώ «για τους καλλιεργητές που έχουν σωστά συντηρημένα τα κτήματά τους και η παραγωγή τους έφτασε στο σωστό μέγεθος, ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν τη διαδικασία της συλλογής». Όμως, άμεσα οι τιμές έπεσαν. Σε λιγότερο από δέκα ημέρες, η

τιμή παραγωγού διαμορφώθηκε στο 1 – 1,2 ευρώ το κιλό. Την ίδια μέρα, την προηγούμενη Δευτέρα, οι ποσότητες που έφταναν στους πάγκους των λαϊκών ως ελληνικά λεμόνια πωλούνταν προς 2,5 – 3 ευρώ. Και στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ το μεγάλο λιανεμπόριο διακινεί μόνο εισαγόμενα λεμόνια στα 2,95 ευρώ Αργεντινής, μέχρι 3,47 ευρώ Τουρκίας (!!!!)  και το χειρότερο; Κύκλοι των παραγωγών εκτιμούν πως μέχρι τα μέσα της επόμενης εβδομάδας η τιμή παραγωγού για τις εγχώριες ποσότητες θα διαμορφωθεί γύρω στα 90 λεπτά το κιλό.

Εξαγωγές

Την εκτίμηση αυτή αποδίδουν στο γεγονός αφενός ότι θα συγκομιστούν κι άλλες ποσότητες, αφετέρου ότι έχουν εισαχθεί ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες από την Αργεντινή, οι οποίες, λόγω των υψηλών τιμών που διακινήθηκαν, έχουν δημιουργήσει μεγάλο στοκ, το οποίο, προκειμένου να πουλήσουν οι εισαγωγείς, ρίχνουν τις τιμές σε ανταγωνιστικά επίπεδα για την εγχώρια παραγωγή, ασκώντας πιέσεις στην τιμή παραγωγού.  Κι εάν αναρωτιέστε γιατί δεν έχουμε ελληνικά λεμόνια ακόμη και σε περιόδους εκτός …σεζόν η απάντηση είναι απλή: τα εξάγουμε σε Ρουμανία, Βουλγαρία και πΓΔΜ που ζητάνε σαν τρελοί λεμόνια. Κι όπως αναφέρουμε άνθρωποι της αγοράς «Εξάγουμε μεγάλες ποσότητες της παραγωγής μας, ως αποτέλεσμα των καλών τιμών που λαμβάνουμε κι αυτός είναι ένας βασικός λόγος που το καλοκαίρι έχουμε έλλειψη στην εσωτερική αγορά και έτσι φέρνουμε από άλλες αγορές, όπως Τουρκία και Αργεντινή».

Αλλά πάντα υπάρχει και χειρότερο ε; Ε είναι ότι τα εισαγόμενα λεμόνια όχι μόνο πουλήθηκαν σε τρελές τιμές (ακόμη και +3.5 ευρώ) αλλά και σε κακή ποιότητα…  Αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ οι τιμή εκκίνησης κατά μέσο όρο είναι στα 80 λεπτά το κιλό φάνει ακόμη και στα 25 λεπτά τα Χριστούγεννα τη στιγμή που το κόστος παραγωγής ξεκινά από τα 40 λεπτά το κιλό. Πώς να ανταγωνιστεί με όλα αυτά ο Ελληνας παραγωγός τον ξένο; 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου