Όλοι οι αγώνες έχουν ένα πρόσωπο με το οποίο ταυτίζονται. Οι Παραολυμπιακοί Αγώνες του Ρίο από την τελετή έναρξής τους στο πρόσωπο της Μάρσια Μάρσαλ έστειλαν ένα πολύ ηχηρό μήνυμα «δεν πρέπει να παραδίδουμε τα όπλα όταν συναντάμε εμπόδιο»
Από σήμερα τα ξημερώματα είμαστε σε τροχιά Παραολυμπιακών αγώνων στο Ρίο. Και με το καλημέρα αναδείχτηκε το πρόσωπο των αγώνων.. Μιλάμε για την Μάρσια Μάρσαλ, παραολυμπιονίκης του 1984 – που πρόσφερε μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές της τελετής Έναρξης… Η Μάρσσλ ήταν επιφορτισμένη με την μεταφορά της Φλόγας στο «Μαρακανά», για το άναμμα του βωμού. Παρέλαβε την δάδα από τα χέρια του Αντόνιο Ντελφίνο ντε Σόουζα, κι άρχισε να κατευθύνεται προς την επόμενη λαμπαδηδρόμο, όμως η δυνατή βροχή που έπεφτε στο Ρίο, έκανε ολισθηρό το έδαφος στο Μαρακανά, με αποτέλεσμα να γλιστρήσει και να πέσει. Κι όμως άμεσα βρήκε τη δύναμη να σηκωθεί. Με το ζεστό χειροκρότημα συναθλητών, συνοδών και των λιγοστών θεατών που βρέθηκαν στο γήπεδο (ας είναι καλά το ακριβό εισιτήριο) η Μάρσαλ έδειξε ότι «Η καρδιά δεν έχει όρια. Όλοι μας έχουμε καρδιά»… Και με το χαμόγελο στα χείλη παρέδωσε τη Φλόγα στη Άντρια Ρόκα Σάντος, αθλήτρια με προβλήματα όρασης. Η αρχή είχε γίνει πάντως με τον Αντόνιο Ντελφίνο ντε Σόουζα, ο οποίος σε ηλικία 17 ετών υποχρεώθηκε σε ακρωτηριασμό του χεριού του, μπήκε στο στάδιο με την φλόγα. Και ο τελευταίος ήταν ένας ήρωας… Με 13 μετάλλια (τα περισσότερα από κάθε άλλο Βραζιλιάνο), έξι εκ των οποίων χρυσά. Ο λόγος για τον Τσοντοάλντο Σίλβα που ετοιμάζεται για την τελευταία του παράσταση σε επίπεδο Ολυμπιακών Αγώνων. Και με ένα σκηνικό που παρέπεμπε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθαρά ένας άνθρωπος με ειδικές ανάγκες: τα απροσπέλαστα σκαλοπάτια που ήταν στον δρόμο , έγινε ένας βατός διάδρομος που του επέτρεψε να βρεθεί στην κορυφή του βωμού προκειμένου να τον ανάψει.
Η τελετή
Και οι αγώνες αρχίζουν… Τι είχε προηγηθεί; Οι 15οι Παραολυμπιακοί Αγώνες είχαν απ’ όλα και κυρίως πολύ Βραζιλία: πολύ μουσική, κέφι και φυσικά πολύ χορό, ενώ είχε ως κεντρικό μήνυμα πως «η καρδιά δεν έχει όρια. Όλοι μας έχουμε καρδιά», αναδεικνύοντας έτσι το θέμα της ισότητας μεταξύ των ανθρώπων. Από τους πρωταγωνιστές της βραδιάς; Ο Άαρον Γουίλζ, αθλητής των extreme sports που βρίσκεται σε αναπηρικό αμαξίδιο, ο οποίος κατέβηκε μια ειδικά διαμορφωμένη ράμπα με μεγάλη ταχύτητα και περνώντας μέσα από ένα ειδικό πάνελ έστειλε το μήνυμα ότι η αναπηρία είναι απλώς η αρχή της δημιουργίας πραγμάτων και καταστάσεων που δεν μπορεί να ζήσει ένας αρτιμελής. Ο επτάχρονος Πεντρίνιο ντα Σερίνα, ως εκπρόσωπος της νέας γενιάς της βραζιλιάνικης μουσικής, έδωσε το σύνθημα για τον «κύκλο της σάμπα». Ο Ντάνιελ Ντίας είχε σειρά.. Κολυμβητής.. Σε μια ψηφιακή πισίνα με κρυστάλλινα νερά, ο Ντίας κολύμπησε ελεύθερο, πριν κάνουν την είσοδό τους πολύχρωμες μπάλες αλλά και διάφοροι «λουόμενοι» με πολύχρωμες ομπρέλες που συμμετέχουν σε διάφορα σπορ (βόλεϊ, σέρφινγκ) για να βάλουν τους θεατές σε ένα πιο παιχνιδιάρικο κλίμα.
Είσοδος
Και βέβαια η Ελλάδα… Αν και πρώτος μπήκε στο γήπεδο ο Αλ Χουσείν, Σύρος πρόσφυγας που ζει, εργάζεται και προπονείται στην Ελλάδα κρατώντας τη σημαία των Ανεξάρτητων Παραολυμπιακών Αθλητών, η οποία δημιουργήθηκε μετά από πρόταση της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής προς την IPC. Και η Ελληνική αποστολή είχε σημαιοφόρο τον Παραολυμπιονίκη του μπότσια, Γρηγόρη Πολυχρονίδη. Την τεράστια ελληνική σημαία που κυριαρχούσε στην παρέλαση της ελληνικής ομάδας κρατούσαν η υπαρχηγός της ελληνικής αποστολής, Σάσα Γκούφα, ο Γενικός Γραμματέας της ΕΠΕ, Άρης Πανανός μαζί με τον γιο του και Παροαλυμπιονίκη στο Μπότσια, Νίκο Πανανό αλλά και οι αθλητές Κέλλυ Λουφάκη, Πασχάλης Κουλούμογλου, Θανάσης Μπαράκας, Δημοσθένης Μιχαλεντζάκης, Δωροθέα Ποιμενίδου, Στέλλα Σμαραγδή και Στέφανος Διαμαντής. Αρνητικό σημείο; Οι αποδοκιμασίες προς το πρόσωπο του προέδρου της Βραζιλίας Μισέλ Τέμερ την ώρα που κήρυξε την έναρξη των αγώνων και πρέπει η ομιλία του να ήταν η συντομότερη στην ιστορία των Αγώνων…
Τέλος να αναφέρουμε την υπέροχη παράσταση των Ρενάτα και Όσκαρ, δύο Βραζιλιάνων τυφλών χορευτών, οι οποίοι συγκίνησαν τους πάντες με τις χορευτικές τους ικανότητες, στέλνοντας το μήνυμα ότι μπορείς να αναπτύξεις μια νέα αίσθηση, εάν χάσεις τη μία από τις πέντε που διαθέτει ο άνθρωπος αλλά και «ο άνθρωπος του Βιτρούβιου», σε μία παραλλαγή του διάσημου σχεδίου του Λεονάρντο ντε Βίντσι. Ο «Κανόνας των Αναλογιών» όπως ονομάζεται το σχέδιο και το κείμενο του ντα Βίντσι παρουσίαζε χορευτές να έχουν την στάση του άνδρα που απεικονίζεται στο σχέδιο αλλά με σταδιακές σωματικές μετατροπές. Μετατροπές που όμως σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζουν την ισότητα των ανθρώπων.
Πηγή: REUTERS / Ueslei Marcelino