Η ΡΑΕ πήρε την απόφαση για επίσπευση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με τη Κρήτη μέσα από δύο προγράμμτα ενώ για τις Κυκλάδες το 2016 θεωρητικά θα τελειώσει η 1η φάση και η Παροναξία πάει για το 2018
Μπορεί ο ΑΔΜΗΕ να μην έχει ιδιωτικοποιηθεί καθότι πάγωσαν οι όποιες προσπάθειες για πώληση του 24% σε ξένους επενδυτές, όμως γίνεται προσπάθεια να ξεκολλήσουν τα έργα που έχουν προκριθεί μήπως και κάποια στιγμή δούμε επιτέλους την περίφημη ηλεκτρική διασύνδεσης των νησιών της με το ηπειρωτικό δίκτυο. Και πριν από μερικές ημέρες η διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας πήρε την απόφαση για επίσπευση αρχικά της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης και, εφόσον κριθεί σκόπιμο και των Κυκλάδων, με το ηπειρωτικό δίκτυο της χώρας, μέσω υποβρύχιων καλωδίων, με την έγκριση του δεκαετούς σχεδίου ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς που υπέβαλε ο ΑΔΜΗΕ.
Κρήτη
Η ΡΑΕ ενέκρινε την πρόταση του Διαχειριστή για υλοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης σε δύο φάσεις, προκειμένου αφενός να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση του νησιού, (δεδομένου ότι οι τοπικές μονάδες παραγωγής τίθενται σταδιακά σε “απόσυρση” ή καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας, για περιβαλοντικούς λόγους) και αφετέρου να μειωθεί το κόστος. Έτσι, θα προχωρήσει άμεσα η λεγόμενη “μικρή” διασύνδεση, μέσω Πελοποννήσου (ισχύος 280 μεγαβάτ) ενώ η δεύτερη διασύνδεση, μέσω Αττικής και ισχύος 700 μεγαβάτ, επισπεύδεται, προκειμένου να ολοκληρωθεί το 2021 έναντι του 2024 που πρότεινε ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος καλείται “να προβεί άμεσα και σε κάθε περίπτωση εντός του έτους 2016, στις αναγκαίες ενέργειες για την έναρξη μελετών και αδειοδοτήσεων, όπως, ιδίως, την εκπόνηση της μελέτης βυθού”.
Και έμμεσα ανοίγει και παράθυρο ιδιωτικοποιήσεων από τη στιγμή που εάν ο ΑΔΜΗΕ επικαλεστεί πρόβλημα χρηματοδότησης, τότε «οφείλει να εξετάσει όλους τους δυνατούς τρόπους χρηματοδότησης». Η συγκεκριμένη παράγραφος είναι ξεκάθαρη άλλωστε «Ως προς τους ισχυρισμούς του ΑΔΜΗΕ Α.Ε., ότι υπάρχει δυσχέρεια ή και αδυναμία εξεύρεσης (ανθρώπινων και κεφαλαιακών) πόρων για την κατασκευή μεγάλων έργων που εξελίσσονται παράλληλα, δεδομένης της αναγκαιότητας υλοποίησης των σημαντικών έργων ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 7 και 8 του άρθρου 108 του ν. 4001/2011, εάν διαπιστώσει, κατά την παρακολούθηση εκτέλεσης του ΔΠΑ (σ.σ. Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης), ότι δεν διασφαλίζεται η υλοποίηση των έργων πρώτης τριετίας, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση τα έργα της διασύνδεσης των Κυκλάδων και της Κρήτης, σύμφωνα με το υποβληθέν σχέδιο για το ΔΠΑ του Συστήματος, οφείλει, εκ του νόμου, να εξετάσει όλους τους δυνατούς τρόπους χρηματοδότησής τους».
Κυκλάδες
Για τις Κυκλάδες, έχει ήδη ξεκινήσει η πρώτη φάση του έργου που περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο, καθώς και με Πάρο, Μύκονο και Τήνο, με αναμενόμενη ολοκλήρωση εντός του 2016. Η δεύτερη φάση που περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου-Νάξου και Νάξου-Μυκόνου αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το 2018, ενώ η τρίτη φάση περιλαμβάνει την πόντιση και δεύτερου καλωδίου Λαυρίου-Σύρου για ενίσχυση της αξιοπιστίας και ασφάλειας εφοδιασμού. Ο ΑΔΜΗΕ εισηγείται τη μετατόπιση της τρίτης φάσης για το 2022 αντί του 2018 που είναι το ισχύον χρονοδιάγραμμα, ωστόσο η ΡΑΕ θεωρεί αναγκαία την εκπόνηση μελέτης κόστους-οφέλους, καθώς η καθυστέρηση σημαίνει ότι θα πρέπει να διατηρείται το αναγκαίο δυναμικό παραγωγής στα νησιά με το ανάλογο κόστος.
Με πληροφορίες από το capital.gr