Τρίτη, 6 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΜισό εκατομμύριο λιγότεροι επιβάτες

Μισό εκατομμύριο λιγότεροι επιβάτες

|

Η Ακτοπλοία είναι σε κατάσταση συναγερμού… Όχι μόνο κατέγραψε το χειρότερο εξάμηνο αλλά και τα σημάδια του Αυγούστου δεν είναι καλά – Το αεροπλάνο κερδίζει τα …πλοία χάρη στο φθηνότερο (αναλογικά) εισιτήριο 

Με καράβια και αεροπλάνα λέει το τραγούδι ότι μετακινούνται οι τουρίστες το καλοκαίρι προς τα νησιά αλλά όπως αποδεικνύεται το …αεροπλάνο έχει ένα μικρό προβάδισμα… Κι αυτό το λένε οι καραβοκύρηδες… Οι ακτοπλόοι κοινώς. Κι αυτό γιατί λιγότεροι κατά 418.000 ήταν φέτος οι ταξιδιώτες που ξεκίνησαν από κάποιο από τα τρία μεγάλα λιμάνια της Αττικής για τα νησιά του Αιγαίου, του Αργοσαρωνικού, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα. Σε επίπεδο ποσοστών η μείωση είναι της τάξης του 9,14% καθώς ενώ το 2015 στο διάστημα 1η Ιουνίου-18 Αυγούστου από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο έφυγαν 4.441.658 επιβάτες, το αντίστοιχο διάστημα του 2016 ταξίδεψαν 4.023.496 επιβάτες. Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι η μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε τον Αύγουστο, τον παραδοσιακό μήνα των διακοπών για τους Έλληνες, ενώ αντίθετα αύξηση υπήρξε στην κίνηση των επιβατών τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο πρώτοι καλοκαιρινοί μήνες του 2015 επηρεάστηκαν σοβαρά από τα capital controls τα οποία μόλις είχαν επιβληθεί.

Όπως γράφει η “Ναυτεμπορική” η ύπαρξη των capital controls και των προσφύγων (οι οποίοι από τις αρχές Αυγούστου του 2015 μεταφέρονταν και με ναυλωμένα πλοία) «θολώνουν» ως ένα βαθμό την πραγματική εικόνα, σε κάθε περίπτωση όμως η κίνηση είναι μάλλον συγκρατημένη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους Έλληνες επιβάτες, οι οποίοι έχουν επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση. Την ίδια στιγμή τη μειωμένη κίνηση επιβεβαιώνουν και κύκλοι της ακτοπλοΐας ενώ ήδη από την αρχή του έτους η πορεία ήταν πτωτική.

Χαμένοι – Κερδισμένοι 

Τα νησιά που έχουν θιγεί έως τώρα, σε μεγάλο βαθμό και αυτό εξαιτίας του προσφυγικού, είναι η Χίος, η Μυτιλήνη και η Σάμος σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες. «Η τουριστική κίνηση υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα μόνο για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Σε όλα τα άλλα νησιά αναμένεται μείωση. Εφέτος θα είμαστε κάτω κατά 15%-18%» δηλώνουν οι πιο απαισιόδοξοι: «Οι έλληνες δεν έχουν χρήματα. Υπάρχει μείωση μισθών και μεγάλη καθυστέρηση καταβολής τους, ανεργία, μείωση συντάξεων που συντηρούσαν οικογένειες ολόκληρες».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ακτοπλοΐα αποδείχτηκε το δίμηνο Μάιος – Ιούνιος όπου  η επιβατική κίνηση ήταν πολύ κάτω από την αναμενόμενη. «Η επιβατική κίνηση Μάιο και Ιούνιο ήταν μειωμένη» δηλώνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας. Στις γραμμές δε Ελλάδας – Ιταλίας ο Μάιος χαρακτηρίστηκε πολύ κακός: «Το αξιοσημείωτο ήταν ότι τον Μάιο δεν ήρθαν ξένα γκρουπ τουριστών και κάθισε όλη η αγορά. Τώρα, τέλη Αυγούστου, η εικόνα που έχουμε είναι πολύ καλή. Από τον Ιούλιο άρχισε η αύξηση της επιβατικής κίνησης» επισημαίνουν στο newmoney.gr τουριστικοί πράκτορες.

Προβλήματα

Ένα άλλο πρόβλημα που εντοπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι η μετακίνηση επιβατών προς τις αερομεταφορές, ιδιαίτερα στις μακρινές διαδρομές, με κύρια παραδείγματα την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Σαντορίνη. Υπό τις υπάρχουσες οικονομικές συνθήκες ανασταλτικό παράγοντα για να επιλέξει ο τουρίστας πλοίο για να πάει διακοπές ήταν και οι τιμές των εισιτηρίων. Πέρσι τον Αύγουστο αυξήθηκε από 13% στο 23% ο ΦΠΑ και φέτος πήγε στο 24%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας η πορεία της ακτοπλοΐας τα τελευταία χρόνια ακολούθησε την εξής πορεία:

– Η περίοδος 2009-2015 χαρακτηρίζεται από σοβαρά προβλήματα με μεγάλη απώλεια μεταφορικού έργου και αύξηση μέχρι και διπλασιασμό του κόστους των καυσίμων. Την περίοδο αυτή η συνολική απώλεια μεταφορικού έργου φθάνει τα 18 εκατομμύρια επιβάτες ενώ οι συσσωρευμένες ζημιές των εταιρειών ξεπέρασαν το 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

– Την ίδια χρονική περίοδο, εννέα ελληνικές εταιρείες είτε πτώχευσαν, είτε δεν δραστηριοποιούνται πλέον στην ακτοπλοΐα, αποσύροντας ή πουλώντας τα πλοία τους.

– Μέχρι το 2013 η πτώση της κίνησης ήταν συνεχής και οφείλεται στη μείωση του εσωτερικού τουρισμού. Η κίνηση σταθεροποιήθηκε το 2013 και αυξήθηκε το 2014 περίπου κατά 7% λόγω της αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού. Μειώθηκε ξανά το 2015, χωρίς να υπολογίζουμε την κίνηση των προσφύγων.

– Το 2015 καλύφθηκαν οι ανάγκες μετακίνησης εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων.

– Το 2016 αναμένεται περαιτέρω πτώση του εσωτερικού τουρισμού λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων και οι όποιες ελπίδες βασίζονται στην αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού για να καλυφθεί το κενό.

– Μία αύξηση 3%-4% της τουριστικής κίνησης τον Αύγουστο δεν μπορεί να σώσει τη χρονιά

– Το 2016 θα εκτελεστούν 41.000 δρομολόγια με δυνατότητα αύξησής των, εάν παραστεί ανάγκη.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Baco SeaSide: Φέρνει ρυθμό στη νύχτα, ο τόνος από τον Νικόλα Λιασκώνη

Ζωντανή μουσική δίπλα στη θάλασσα, με ξεχωριστά live και αγαπημένους καλλιτέχνες – Την Τετάρτη 7 Μαΐου ο Νικόλας Λιασκώνης με την παρέα του δίνουν ραντεβού στο baco!

Στοίχημα – Champions League: Ποντάρισμα στην Μπαρτσελόνα που θέλει τη κούπα για πρώτη φορά από το 2015

Ίντερ - Μπαρτσελόνα: Το μυαλό της στο τρεμπλ και στο 2.27! - Ποια είναι η πρόταση

«Παιχνίδια στο Πέρασμα του Χρόνου»: Μια συγκινητική συνάντηση γενεών στην Αμοργό

Μαθητές και παππούδες από τις Μικρές Κυκλάδες συναντήθηκαν σε μια δράση που τίμησε την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και ανανέωσε το ραντεβού για το μέλλον.

Αίγινα και Νάξος στους νικητές του Πάσχα 2025 – Οι τάσεις στα ακτοπλοϊκά ταξίδια

Από τις Κυκλάδες έως τα Επτάνησα, οι ταξιδιώτες φέτος επέλεξαν αυθεντικές πασχαλινές εμπειρίες, με τη Νάξο να ανεβαίνει θεαματικά στη λίστα των αγαπημένων νησιών των Ευρωπαίων.

Μικρά ήπια φράγματα στην Ορεινή Νάξο: Το παρελθόν δείχνει τη βιώσιμη λύση για το μέλλον του νερού

Έργα μικρής κλίμακας, εμπνευσμένα από την τοπική παράδοση, αποδεικνύουν εδώ και δεκαετίες τη δύναμή τους στη διαχείριση του νερού, την προστασία του περιβάλλοντος και την ανθεκτικότητα της Νάξου απέναντι στην κλιματική κρίση.

ΑΔΜΗΕ: Ολοκληρώνεται η διασύνδεση των Κυκλάδων

ΑΔΜΗΕ: Πώς προχωρούν οι διασυνδέσεις των νησιών – Τι γίνεται σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα

Σαντορίνη (Οία): Νέος υπαίθριος χώρος στάθμευσης για τουριστικά οχήματα

Με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Δήμου Θήρας και «ΓΕΩΘΗΡΑ Μ.Α.Ε.», ξεκινά η δημιουργία οργανωμένου χώρου στάθμευσης στην Οία – Στόχος η αποσυμφόρηση και η αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας

Νάξος – “Για το Μάθημα της Ιστορίας”: Όταν το σώμα θυμάται, και η σκηνή αφηγείται

Μια θεατρική σύνθεση που φωτίζει γυναικείες μορφές της Ιστορίας και μετατρέπει τη μνήμη σε ζωντανή πράξη – Στις 9, 10 και 11 Μαΐου στο Δημοτικό Θέατρο «Ιάκωβος Καμπανέλλης»

Πρόταση Ημέρας: “Κινέζικα” κοπανάκια κοτόπουλου στον φούρνο με σόγια και μέλι

Με την αρωγή του Γαστρονόμου η Τρίτη περιλαμβάνει στο πιάτο μας κοτόπουλο στο φούρνο. Με τι συνοδεύεται;

Σαντορίνη: Κορυφαίο νησί της Ευρώπης για 12η συνεχόμενη χρονιά στα Leisure Lifestyle Awards

Διεθνής επιβεβαίωση για την τουριστική υπεροχή του νησιού στο περιοδικό Global Traveler – Ανάμεσα στους μεγάλους νικητές και η Ελλάδα για τα ιστορικά της αξιοθέατα

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Τάβλι – 11ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα: Ο Παναγιώτης “Βράχος” Σορώκος νέος πρωταθλητής!

Το κονκλάβιο στο Βατικανό μπορεί να περιμένει – στη Νάξο έχουμε νέο βασιλιά του τάβλι και το όνομά του γράφτηκε με ζάρια και μαεστρία!

Στ. Φουτάκογλου: Το περίπτερο της πλατείας πρώην Δημαρχείου, που φεύγει σιωπηλά (!!!)

Μνήμες, άνθρωποι, ιστορίες δεκαετιών γύρω από ένα μικρό περίπτερο που αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για γενιές Χωραϊτών - Η τοποθέτηση του Στράτου Φουτάκογλου

Νάξος: Ο Προφήτης Ηλίας “ζητά βοήθεια” – Ένα μνημείο κινδυνεύει να σωπάσει

Ο ιστορικός ναός στην Παλιά Χώρα στέκει πληγωμένος από τον χρόνο και τη σιωπή, καθώς οι προσπάθειες αποκατάστασής του παραμένουν στάσιμες για πάνω από μία δεκαετία.

Διήμερο Πολιτισμού στη Νάξο με τα “Αξοπατήματα” και το 5ο Γυμνάσιο Κοζάνης

Η μουσική, ο χορός και τα έθιμα ενώνουν Κοζάνη και Νάξο σε ένα γιορτινό διήμερο πολιτιστικών ανταμωμάτων

Δονούσα – Μια νησίδα μνήμης και ταυτότητας: Παρουσιάζεται το Ιστορικό Αρχείο του νησιού

Αφηγήσεις, φωτογραφίες, ντοπιολαλιά και γενεαλογικά ίχνη συνθέτουν το πολιτιστικό αποτύπωμα της Δονούσας, μέσα από ένα ψηφιακό αρχείο που τιμά το χθες και εμπνέει το αύριο.

Νάξος – Λιμεναρχείο: Αλλαγές σε στάθμευση και στάση οχημάτων στην χερσαία ζώνη από την 1η Μαϊου

Έκκληση από το Λιμεναρχείο Νάξου για συνεργασία προς τους οδηγούς ενόψει της θερινής περιόδου και της αυξημένης κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης - Τι αλλάζει από την 1η Μαϊου

Νάξος: Μία εικόνα που προκαλεί δέος, πραγματικότητα ή όχι;

Ένα βιομηχανικής κλίμακας έργο απειλεί το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Νάξου και των Κυκλάδων, με επιπτώσεις που ξεπερνούν την ενεργειακή "ανάπτυξη" - Δύο ομιλίες σήμερα και αύριο. Που; Πότε;

Εκτακτο: Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου σήμερα Δευτέρα 5 Μαϊου