Από τη μία έχουμε παλινωδίες σχετικά με το Νομοσχέδιο που τέθηκε προς διαβούλευση από τη Κυβέρνηση για τα Υδατοδρόμια κι από την άλλη ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας λέει «ναι» στα υδατοδρόμια και τον Σεπτέμβριο θα ενεργοποιηθεί η γραμμή Κέρκυρα – Παξοί
Ελλάς το μεγαλείο σου … Επί Νέας Δημοκρατίας για την αδειοδότηση του πρώτου υδατοδρομίου στην Κέρκυρα, η κυβέρνηση χρειάστηκε 20 μήνες (με αφετηρία τις 18.4.2013 οπότε δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις). Επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, για την αδειοδότηση του δεύτερου υδατοδρομίου στους Παξούς (με αφετηρία την 25η Ιανουαρίου 2015) χρειάστηκε περίπου 18 μήνες. Απαιτήθηκαν, δηλαδή, συνολικά τρία χρόνια και δύο μήνες για να αδειοδοτηθούν δύο υδατοδρόμια τα οποία βρίσκονται στον ίδιο Νομό (Κέρκυρας). Την ίδια στιγμή, η Κροατία σε δύο χρόνια αδειοδότησε 11 υδατοδρόμια – επίκειται η θέση σε λειτουργία τριών ακόμη- αριθμός που επιτρέπει τη δημιουργία ενός “αξιοπρεπούς” δικτύου υδατοδρομίων. Όλα αυτά όταν πρόκειται για την υλοποίηση μίας εύκολης κατασκευαστικά εγκατάστασης που έχει κόστος από 50.000 έως 100.000 ευρώ και περιλαμβάνει μία πλωτή εξέδρα και ένα λυόμενο χώρο αναμονής επιβατών…
Χτύπημα
Μιλάμε βέβαια για τον γόρδιο δεσμό που ακούει στο όνομα «Υδατοδρόμια» και από το 2004 έχουν κυρίαρχο ρόλο στην Ελλάδα, ξεκινούν αλλά πάντα μένουν στην μέση… Μάλιστα, τώρα έχει βγει στον αέρα το νέο «βελτιωτικό» νομοσχέδιο για την αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων, το οποίο όμως τορπιλίζει όλες τις ιδιωτικές επενδυτικές πρωτοβουλίες δημιουργώντας έτσι αρνητικό κλίμα για ακόμη μία φορά στο επενδυτικό κοινό των υδροπλάνων, όπως επισημαίνει η Hellenic Seaplanes. Το νομοσχέδιο απαξιώνει πλήρως και υποβαθμίζει το ρόλο του ιδιώτη επενδυτή και ακυρώνει όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια, ή το ολιγότερο ανατρέπει πλήρως τα δεδομένα που υπήρχαν μέχρι σήμερα σχετικά με την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα, τουλάχιστον όλων όσων έχουν ξεκινήσει με ιδιωτική πρωτοβουλία, τονίζει η εταιρεία.
Καβάλα
Κι από την άλλη, έχεις τον «Οργανισμό Λιμένος Καβάλας», ο οποίος έλαβε την πρωτοβουλία να προχωρήσει στη δημιουργία υδατοδρομίου στο κεντρικό λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», με στόχο την ενίσχυση της προσβασιμότητας και τον περαιτέρω εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Η αδειοδότηση του υδατοδρομίου Καβάλας ανατέθηκε στην εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η οποία έχει αναλάβει την αδειοδότηση 30 υδατοδρομίων σε διάφορες νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας, ενώ έχει ήδη ολοκληρώσει την αδειοδότηση του πρώτου υδατοδρομίου της χώρας στην Κέρκυρα. Οι διαδικασίες για την αδειοδότηση του υδατοδρομίου Καβάλας ξεκίνησαν άμεσα.
Η πρώτη πτήση
Και το κερασάκι στην τούρτα; Το Σεπτέμβριο αναμένεται να ξεκινήσουν οι πτήσεις με υδροπλάνα μεταξύ Κέρκυρας και Παξών, με στόχο μέσα στο επόμενο καλοκαίρι να έχει δημιουργηθεί ένα εκτεταμένο δίκτυο με αδειοδοτημένα πάνω από 45 υδατοδρόμια στη χώρα μας. Η άδεια του υδατοδρομίου Παξών, όπως και του υδατοδρομίου Κέρκυρας, ανήκει στην ιδιοκτησία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ). Φορέας λειτουργίας των υδατοδρομίων Κέρκυρας και Παξών θα είναι η εταιρεία «Υδατοδρόμια Βορείου Ιονίου ΕΠΕ» η οποία συστάθηκε με εταίρους τον «ΟΛΚΕ» και την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Συνολικά, έχουν κατατεθεί 21 αιτήσεις για ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων καταλαμβάνοντας το σύνολο της Επικράτειας, εκ των οποίων οι 14 αφορούν σε νησιωτικές περιοχές. Πέραν της Κέρκυρας και των Παξών, οι αιτήσεις για ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων που βρίσκονται στο στάδιο της εξέτασης αφορούν την Αγία Μαρίνα Γραμματικού, την Κρήτη (Ρέθυμνο και Ηράκλειο), την Αλόννησο, τη Σκόπελο, τη Σκύρο, την Πάτμο, το Βόλο, την Τήνο, το Λαύριο, την Πάτρα, τη Ζάκυνθο, την Αμφιλοχία, τη Σούδα, τη Θεσσαλονίκη, την Καλαμάτα, τη Σητεία, τη Σίφνο και τη Χίο. Ακόμη, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προετοιμάζει την υποβολή τεχνικού φακέλου για την αδειοδότηση 26 υδατοδρομίων σε λιμένες νήσων του Νοτίου Αιγαίου. Επίσης, φορείς έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες, η ανάπτυξη των οποίων θα θέσει νέα δεδομένα στις αεροπορικές μεταφορές.
Η ουσία
Επί της ουσίας, στην Ελλάδα υπάρχει έντονος ανταγωνισμός μεταξύ δύο εταιρειών, οι οποίες διεκδικούν την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων. Πρόκειται τις εταιρείες «Yδροπλάνα Eλλάδας A.E.» HellenicSeaplanes S.A.) και «Eλληνικά Yδατοδρόμια» θυγατρική εταιρεία της «K2 Smart Jets». Oι δύο εταιρείες έχουν διαφορετική πολιτική ανάπτυξης υδατοδρομίων, καθώς η πρώτη στηρίζει την κατασκευή υδατοδρομίων μέσω ιδιωτικής επένδυσης και η δεύτερη μέσω δημόσιας.
Και όποιος κατάλαβε … κατάλαβε τι γίνεται …