Τα προβλήματα στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια και η ανάγκη αναδιάταξή τους βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης στη διάρκεια της ημερίδας για την ακτοπλοϊα που πραγματοποιήθηκε τη περασμένη Πέμπτη στη Νάξο με τίτλο “Θεσμικό πλαίσιο ακτοπλοΐας, δίκτυο γραμμών και ανάπτυξη των νησιών”,
Παρεμβάσεις, επισημάνσεις και προτάσεις για τα προβλήματα της ακτοπλοΐας και η επίδραση τους στις νησιωτικές κοινωνίες, αποτέλεσαν το αντικείμενο της ημερίδας που διοργάνωσε η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου στη Νάξο.
Η ημερίδα με τίτλο “Θεσμικό πλαίσιο ακτοπλοΐας, δίκτυο γραμμών και ανάπτυξη των νησιών”, συγκέντρωσε στο νησί της Νάξου παρουσίες όλων των εμπλεκομένων με την ακτοπλοΐα, με εκπροσωπήσεις της πολιτικής ηγεσίας, των επιχειρηματιών ακτοπλοΐας, των συνδικαλιστών, αλλά και του β΄ βαθμού αυτοδιοίκησης.
Μεγάλοι απόντες οι Δήμαρχοι των νησιών, κανένας εκ των οποίων δεν παραβρέθηκε στην ημερίδα, με μόνες εξαιρέσεις την παρουσία του Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, ως οικοδεσπότης και των Δημάρχων των τριών μικρών νησιών Αμοργού, Ανάφης και Τήλου.
Συνδυασμένες μεταφορές
Πλήθος καίριων ζητημάτων που αφορούν στο χώρο της ακτοπλοΐας τέθηκαν από τους ομιλητές, με προτάσεις σχετικά με τις επιδοτούμενες γραμμές και την ενδοκυκλαδική συγκοινωνία, τις ελλιπείς λιμενικές υποδομές, το πλοίο ασφαλείας σε περιόδους αποκλεισμού των νησιών από απεργιακές κινητοποιήσεις, την κάλυψη επαρκών ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, την κατάσταση των λιμανιών των νησιών, αλλά και το ανεφάρμοστο μεταφορικό ισοδύναμο και τη νησιωτικότητα.
Για θετική εξέλιξη στον τομέα της ακτοπλοΐας, κατά τον τελευταίο χρόνο, έκανε λόγο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, εστιάζοντας στην συνεργασία που ανέπτυξε η πολιτική ηγεσία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, γεγονός που επιτρέπει την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν.
Χωρίς η θετική αποτίμηση αυτή να αποτελεί στοιχείο ικανοποίησης για την ισχύουσα κατάσταση στον τομέα της ακτοπλοΐας, διατυπώθηκε η πρόθεση του υπουργείου για την παροχή εκ μέρους του δημοσίου της διασφάλισης της ποιότητας και της τακτικότητας των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των νησιωτικών κοινωνιών.
Κύριο στοιχείο που τέθηκε από τον εκπρόσωπο του υπουργείου ήταν η ανάγκη συνεργασίας με κάθε εμπλεκόμενο ώστε “μέχρι το τέλος του χρόνου να έχει προκύψει ένα εθνικό πλάνο μεταφορών, καθώς αυτό αποτελεί δεσμευτική υποχρέωση της χώρας, το οποίο να αξιοποιεί τις συνέργειες αεροπορικών και ακτοπλοϊκών συνδέσεων”, με αυτή την πρόταση για τις συνδυασμένες μεταφορές, αεροπορικών συνδέσεων, ακτοπλοΐας και υδροπλάνων, που πρόκειται να δημιουργηθούν, να τυγχάνει υποστήριξης και από τον βουλευτή Ν. Συρμαλένιο.
Επιδοτούμενα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στο θέμα των επιδοτούμενων γραμμών, όπου το αποτέλεσμα της εσωτερικής διασύνδεσης των νησιών, όπως σήμερα λειτουργεί, ναι μεν είναι σε ένα μεγάλο βαθμό ικανοποιητικό, όμως θα έπρεπε να τύχει βελτιώσεων.
Ως βελτιωτική πρόταση ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γ. Λεονταρίτης έθεσε την κεντρική σύνδεση των μεγαλύτερων πληθυσμιακά και επιχειρηματικά νησιών, της Σύρου, της Πάρου, της Νάξου, της Μυκόνου και της Σαντορίνης, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα και γύρω από αυτό τον βασικό άξονα να διακλαδίζονται όλες οι εσωτερικές γραμμές.
Το θέμα της ελλιπούς σύνδεσης όλων των νησιών με τη Σύρο και της ταλαιπωρίας που αυτή η έλλειψη προκαλεί στους κατοίκους των νησιών, αλλά και του αυξημένου κόστους τέθηκε από το σύνολο των εκπροσώπων των νησιών και των νησιωτικών φορέων που τοποθετήθηκαν στην ημερίδα.
Επ’ αυτού κατατέθηκε η πρόταση, εκ μέρους του επάρχου Άνδρου κ. Λοτσάρη, της συμπερίληψης της Σύρου στο δρομολόγιο από Ραφήνα για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο, όπως και από τον έπαρχο Πάρου Κ. Μπιζά, που έθιξε τη δυσκολία επικοινωνίας των νησιών της Παροναξίας με την πρωτεύουσα του νομού, θέμα που εντοπίστηκε και από τον βουλευτή Ν. Συρμαλένιο, ο οποίος αναφέρθηκε παράλληλα και στην ελλιπή διασύνδεση των Δυτικών Κυκλάδων, όπως και των μικρών νησιών των ανατολικών Κυκλάδων.
Στοιχείο που αφορά στα επιδοτούμενα δρομολόγια των ενδοκυκλαδικών συνδέσεων και πρέπει να τύχει εξέτασης, αποτελεί και άρνηση παροχής ειδικών διευκολύνσεων στη μετακίνηση
Επίσης, από τον Ν. Συρμαλένιο κατατέθηκε η, εν μέρει εφαρμοζόμενη, πρόταση για επέκταση της δωρεάν μετακίνησης των μόνιμων κατοίκων των πολύ μικρών νησιών, σε όλες τις ενδοσυγκοινωνίες.
Μεταφορικό ισοδύναμο και πλοίο ασφαλείας
Πρόταση δημιουργίας εταιρικού σχήματος από την ίδια την αυτοδιοίκηση σε συνέργεια με ιδιώτες για τη διασύνδεση των νησιών, ιδίως των μικρών που δεν εξυπηρετούνται από τα επιδοτούμενα δρομολόγια, κατέθεσε ο βουλευτής, μιλώντας για αναγκαιότητα διεύρυνσης των παρόχων του συγκοινωνιακού έργου, προκειμένου να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών, που δεν καλύπτονται από τις εταιρείες, με τον αντιπεριφερειάρχη να την χαρακτηρίζει ως ανεφάρμοστη, κρίνοντας πως πρόκειται για “αντιλήψεις που δεν οδηγούν πουθενά”, όπως είπε χαρακτηριστικά.
Το ανεφάρμοστο μεταφορικό ισοδύναμο, εκ μέρους του κ. Συρμαλένιου επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η εφαρμογή του από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, ενώ έως την εφαρμογή του ως αντισταθμιστικό μέτρο και με αφορμή και την επιπλέον επιβάρυνση των νησιών με την αύξηση του ΦΠΑ, ο Γ. Λεονταρίτης κατέθεσε πρόταση φοροαπαλλαγής του αντιτίμου του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου για τους μονίμους κατοίκους των νησιών, επισημαίνοντας πως σε ότι αφορά το αντισυνταγματικό μέτρο, όπως έγινε παραδεκτό και εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας που το υπερψήφισε, θα συνεχίσει να υπάρχει η διεκδίκηση κατάργησης του.
Η ενεργοποίηση του πλοίου ασφαλείας κατά τις πολυήμερες απεργιακές κινητοποιήσεις, έτυχε ιδιαίτερης συζήτησης, με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γ. Ρούσο, να ζητά την άμεση σύγκληση διευρυμένης σύσκεψης όλων των εμπλεκόμενων φορέων ώστε να εξεταστεί εξ αρχής το θέμα, με ζητούμενο την άρση του νησιωτικού αποκλεισμού των νησιών, πρόταση που προκάλεσε την αντίδραση του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλη Σακέλη.
Ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι και αυτή η ημερίδα για τα μεγάλα ακτοπλοϊκά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά να μην μείνει σε επίπεδο καταγραφής καταστάσεων και ευχολογίων αλλά να δώσει απτά απτά αποτελέσματα ενεργειών, άμεσων και καίριων παρεμβάσεων.
Πηγή: Κοινή Γνώμη