Από την 1η Απριλίου ξεκινάει η εξάμηνη παράταση στις 26 άγονες αεροπορικές γραμμές της νησιωτικής κυρίως Ελλάδας – Ποια εταιρία πήρε τη γραμμή και με ποιο “όφελος” Αθήνα – Νάξος και ποια είναι η …ακριβότερη γραμμή
Στις 7 Μαρτίου είχαμε δημοσιεύσει την είδηση περί της παράτασης της δέσμευσης των άγονων αεροπορικών γραμμών (ανάμεσά τους και η Αθήνα – Νάξος) με τίτλο «Παράταση αντί για λύση» (https://www.naxospress.gr/article/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BB%CF%8D%CF%83%CE%B7) με την Κυβέρνηση να μεταθέτει για τον Οκτώβριο τον διαγωνισμό… Τώρα μαθαίνουμε το κόστος της …παράτασης που είναι μικρότερο σε σχέση με το προηγούμενο, το κόστος για το κράτος της γραμμής Αθήνας – Νάξου (στα 0,5 εκατομμύρια ευρώ) αλλά και ποια είναι η ακριβότερη γραμμή, που δεν είναι άλλη από αυτή της Αθήνας – Πάρου στα 2,.4 εκατομμύρια ευρώ.. Να σημειώσουμε ότι από την άλλη εβδομάδα που θα έχουμε και την αλλαγή ώρας (θερινό ωράριο) θα προστεθεί ένα ακόμη δρομολόγιο στη γραμμή Αθήνας – Νάξου με στόχο εάν όλα πάνε καλά το καλοκαίρι (από τα μέσα Ιουνίου) να έχουμε ακόμη και πέντε καθημερινά δρομολόγια Αθήνας – Νάξου…
Ας δούμε όμως το ρεπορτάζ της είδησης όπως δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα capital.gr
Οι αεροπορικές εταιρείες Olympic, Astra Airlines και Sky Express θα εκτελούν, από 1η Απριλίου έως 30η Σεπτεμβρίου, τα δρομολόγια στις 26 τακτικές αεροπορικές γραµµές στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δηµόσιας υπηρεσίας (άγονες αερογραμμές), σύμφωνα με απόφαση της Υπηρεσίας Πολιτικής Υπηρεσίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εξάμηνη παράταση μείωσε το κόστος εξυπηρέτησης των 26 δρομολογίων περίπου 20%, μιας και η ΥΠΑ ζήτησε από τις Astra Airlines και Sky Express να μειώσουν το οικονομικό αντιστάθμισμα που αιτήθηκαν.
Και μπορεί στο “παρά πέντε” να αποσοβήθηκε ο κίνδυνος η Ελλάδα να αποκοπεί αεροπορικά από την άλλη μισή ωστόσο, τα βλέμματα, πλέον, είναι στραμμένα στο νέο διαγωνισμό που φέρεται ότι σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι η εξάμηνη παράταση της εκμετάλλευσης των άγονων δόθηκε επειδή το υπουργείο Υποδομών δεν προχώρησε έγκαιρα στη δημοπράτηση του διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχων για διάστημα τεσσάρων ή πέντε ετών και με τις υφιστάμενες συμβάσεις να λήγουν 31 Μαρτίου.
Ωστόσο, δεδομένου ότι ο ευρωπαϊκός κανονισμός (1008/2008 για τους κανόνες εκμετάλλευσης των αεροπορικών γραμμών στην Κοινότητα) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Σεπτεμβρίου 2008 προβλέπει ότι για την προκήρυξη των συγκεκριμένων συμβάσεων απαιτούνται διαδικασίες διάρκειας έξι μηνών, παραμένει ερώτημα εάν η ΥΠΑ θα καταφέρει να προκηρύξει τον επόμενο διαγωνισμό έγκαιρα.
Και αυτό επειδή ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης έχει εξαγγείλει την αλλαγή του καθεστώτος των άγονων αερογραμμών, διαδικασία για την οποία απαιτείται, μεταξύ άλλων, διάλογος και διαβούλευση με τους παίκτες της αεροπορικής αγοράς. Η διαδικασία αυτή βρίσκεται ακόμη σε εμβρυϊκό στάδιο και γι’αυτό δεν είναι βέβαιο ότι ο νέος διαγωνισμός θα είναι δυνατόν να προκηρυχθεί έγκαιρα με ό,τι αυτό θα συνεπαγόταν για την ομαλή αεροπορική διασύνδεση των “άγονων” προορισμών. Οι εταιρείες που αναλαμβάνουν την εξάμηνη εκμετάλλευση των άγονων
Σύμφωνα με την απόφαση της ΥΠΑ:
-η Astra Airlines, έναντι συνολικού αιτηθέντος οικονοµικού αντισταθµίσµατος 785.769 ευρώ, το δικαίωµα αποκλειστικής εκµετάλλευσης των εξής αεροπορικών γραµµών:
• Αθήνα – Σητεία έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 261.141 ευρώ,
• Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 524.628 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Χίος έναντι µηδενικού οικονοµικού αντισταθµίσµατος,
• Θεσσαλονίκη – Σάµος έναντι µηδενικού οικονοµικού αντισταθµίσµατος, και
Θεσσαλονίκη – Καλαµάτα έναντι µηδενικού οικονοµικού αντισταθµίσµατος.
-η Olympic Air έναντι συνολικού αιτηθέντος οικονοµικού αντισταθµίσµατος 15.055.628 ευρώ θα εκμεταλλεύεται τις παρακάτω γραμμές:
• Αθήνα – Αστυπάλαια έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 791.449 ευρώ,
Αθήνα – Ικαρία έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 751.847 ευρώ,
• Αθήνα – Λέρος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 1.435.762 ευρώ,
• Αθήνα – Μήλος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 1.666.567 ευρώ,
• Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 2.263.195 ευρώ,
• Αθήνα – Κύθηρα έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 614.575 ευρώ,
• Αθήνα – Νάξος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 550.272 ευρώ,
• Αθήνα – Πάρος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 2.407.807 ευρώ,
• Αθήνα – Κάρπαθος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 978.622 ευρώ,
• Αθήνα – Σκιάθος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 478.166 ευρώ,
• Ρόδος – Κως – Κάλυµνος – Λέρος – Αστυπάλαια έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 869.848 ευρώ,
• Αθήνα – Κάλυµνος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 731.431 ευρώ,
• Αθήνα – Σκύρος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 455.677 ευρώ,
• Ρόδος – Καστελόριζο έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 822.501 ευρώ,
Αθήνα – Σύρος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 237.909 ευρώ και
• Αθήνα – Ζάκυνθος έναντι µηδενικού οικονοµικού αντισταθµίσµατος.
-Η Sky Express έναντι συνολικού αιτηθέντος οικονοµικού αντισταθµίσµατος 3.950.230,92 θα εκμεταλλεύεται τις εξής γραμμές:
• Θεσσαλονίκη – Σκύρος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 398.883,93 ευρώ,
• Αλεξανδρούπολη – Σητεία έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 476.510,41 ευρώ,
• Άκτιο – Σητεία έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 482.101,97 ευρώ,
• Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλλονιά – Ζάκυνθος – Κύθηρα έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 1.166.661,81 ευρώ και
• Λήµνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάµος – Ρόδος έναντι µεγίστου οικονοµικού αντισταθµίσµατος 1.426.072,80 ευρώ.