Η Νάξος γιόρτασε το καλύτερο τριήμερο από το 2010 έχοντας αύξηση (σε σχέση με πέρυσι) της τάξης του 40% – Οι λαμπαδηφορίες παραμένουν το πιο ισχυρό χαρτί, ο ρόλος της ΕΑΣ και του Δήμου
Η Νάξος μπορεί να πανηγυρίζει… Μπορεί να αισθάνεται ότι κάτι αλλάζει τελικά προς το καλύτερο και το κυριότερο αποκτά θέση ανάμεσα στους χειμερινούς προορισμούς και δη του τριημέρου των Αποκριών. Εδώ και χρόνια η Νάξος έχει χτίσει ένα πολύ καλό όνομα με βάση τις λαμπαδηφορίες, ένα ιδιαίτερο έθιμο που μπορεί να στηρίζεται σε ένα άσπρο σεντόνι και μία λαμπάδα αλλά έχει ξεχωρίσει. Συμπλήρωσε αισίως περισσότερα από 20 χρόνια όταν τα μέλη της Κινηματογραφικής Λέσχης το ξεκίνησαν και σήμερα έχει φτάσει η φήμη του σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Όχι δεν είναι υπερβολή. Πρόσφατα γνωστός επιχειρηματίας έλεγε ότι ο γιός του που σπουδάζει στην Πάτρα, βρέθηκε σε ταξί της πόλης και ο οδηγός όταν άκουσε ότι είναι από τη Νάξο του είπε για τις Λαμπαδηφορίες. Που; Στην πρωτεύουσα του Καρναβαλιού της Ελλάδας.
Δρώμενα
Σωστά λοιπόν χτίστηκε το τριήμερο γύρω από αυτό το ξεχωριστό έθιμο. Από εκεί και πέρα, είχαμε τη Παρασκευή την αναβίωση του εθίμου της «αρπαγής του Διόνυσου από τους πειρατές» όπου σε νέα βελτιωμένη βερσιόν και με τη βοήθεια του καιρού έγινε πραγματικότητα στο χώρο του Βίντσι. Η φωνή του Λευτέρη Ελευθερίου και η «σκηνοθετική ματιά» του Γιώργου Καμβύση έφερε ένα αποτέλεσμα που σίγουρα αξίζει να το δει κανείς. Αρκεί όμως να υπάρχει λίγο περισσότερη προσοχή κυρίως στον φωτισμό γιατί αναφέρθηκαν ψιλοτραυματισμοί από ηλικιωμένους που γλίστρησαν στις πλάκες…
Και βέβαια την Κυριακή είχαμε για πρώτη φορά μία παρέλαση που είχε βασικό θέμα, την ιστορία του Θησέα, τη σχέση του με την Αριάδνη και την έλευσή του στη Νάξο. Μπορεί κάποιοι να μίλησαν για αναπαραγωγή εθίμου από την Κρήτη αλλά διάβολε …παρθενογένεση δεν υπάρχει. Και η Νάξος έχει πολύ δυνατή σχέση με την Κρήτη και δεν το έχει κρύψει ποτέ. Οπότε γιατί να απολογούμαστε; Ο Γιώργος Μεσολογγίτης έκανε πολύ καλή δουλειά και σίγουρα αξίζει όχι μόνο τα εύσημα αλλά να γίνει μία πιο ολοκληρωμένη προσπάθεια ώστε του χρόνου όλο το τριήμερο να έχει καλύτερη οργάνωση και κυρίως να ξεκινήσουν νωρίτερα οι προετοιμασίες. Στη Πάτρα την ημέρα που «καίγεται» ο Καρνάβαλος ξεκινούν αμέσως οι προετοιμασίες για την επόμενη χρονιά. Εμείς γιατί να περιμένουμε τον Φεβρουάριο;
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Δήμος οφείλει να αποδώσει τα εύσημα όχι μόνο στους …επώνυμους αλλά σε όλους εκείνους τους ανώνυμους, μικρούς και μεγάλους που έτρεξαν όλο αυτό το διάστημα ώστε το Καρναβάλι να είναι on time αλλά και να πει ένα μικρό «ευχαριστώ» και σε εθελοντικές ομάδες όπως η Κινηματογραφική Λέσχη ή η «Συν+αξία» που παλεύουν εδώ και χρόνια μόνοι τους να κρατούν ψηλά τη σημαία αυτών των εκδηλώσεων… δεν κοστίζει τίποτα, έτσι δεν είναι;
Συντελεστές
Όσο για την επισκεψιμότητα; Με βάση τα στοιχεία που πήραμε από το Λιμεναρχείο της Νάξου, φέτος είχαμε αύξηση της τάξης του 40% σε σχέση με την περσινή χρονιά και άγγιξε το ρεκόρ του 2010. Πήγαμε δηλαδή πίσω στο χρόνο (2010) και τα πήγαμε μία χαρά. Όλοι ήταν χαρούμενοι επιτέλους. Για τα δεδομένα της εποχής και της …κρίσης, η Νάξος γέμισε με νέα πρόσωπα. Είδαμε κυρίως ηλικίες 25-40 ετών που είναι και το μεγάλο στοίχημα για έναν προορισμό. Και αυτοί κινήθηκαν, τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα. Μπορεί να μην άνοιξαν νέα ξενοδοχεία αλλά η πληρότητα κινήθηκε σε πολύ καλά ποσοστά. Αναζητώντας τους λόγους που η Νάξος κερδίζει μερίδιο στην αγορά και μπορεί σιγά σιγά να κοιτάξει στα μάτια προορισμούς όπως η Νάουσα, η Ξάνθη και το Ρέθυμνο, θα πρέπει να αναφέρουμε την συμβολή της ΕΑΣ Νάξου – ΑΕΣ ΑΕ που έχει συμβάλει σημαντικά στο χώρο της διαφήμισης. Και μόνο το γεγονός ότι από την Παρασκευή έως τη Καθαρά Δευτέρα υπήρχε σχεδόν μόνιμο συνεργείο του Mega στο νησί όπου έβγαλε σε όλες τις εκπομπές του τις αποκριάτικες εκδηλώσεις λέει πολλά. Επίσης, χάρη στα ΜΜΕ του νησιού, όλα τα κανάλια σε Πανελλαδικό επίπεδο πήραν εικόνα ενώ με την βοήθεια του Παπαδάκου και του συνεργείου του θα έχουμε εικόνα και διαφημιστικό σποτ για την επόμενη χρονιά…
Στοίχημα
Και ο Δήμος έβαλε το χεράκι του. Άνοιξε το ταμείο του και πρόσφερε 15.000 ευρώ ώστε να υπάρξει η καλύτερη προβολή και να γίνουν όλα στο σωστό χρόνο. Έστω κι εάν μιλάμε για απευθείας αναθέσεις, λέξεις που μπορεί να ενοχλούν κάποιους. Αλλά αυτό έχει να κάνει με την καθυστέρηση των αποφάσεων. Ίσως του χρόνου εάν ξεκινήσουν νωρίτερα να έχουμε περισσότερες επιλογές. Και βέβαια θα είναι λάθος να μην αναφέρουμε και την προσφορά των πλοίων (βλ Blue Star Ferries) με έκπτωση στα εισιτήρια της τάξης του 30% αλλά και την προσφορά των μελών του Σωματείου της Μαζικής Εστίασης που έδωσαν το καλύτερο εαυτό τους και πρόσφεραν και την …. Καρδιά τους στους επισκέπτες ώστε να δείξουν πόσο φιλόξενη είναι η Νάξος και πως μπορεί να λειτουργήσει και ως χειμερινός προορισμός…
Ο χρόνος θα δείξει εάν το φετινό εγχείρημα θα έχει διάρκεια. Όλοι είναι διατεθειμένοι να συνεχίσουν στο σωστό δρόμο. Η πρώτη αποτίμηση με την αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 40% δείχνει ότι υπάρχει η μαγιά. Οπότε το επόμενο στοίχημα είναι να πάμε ένα επίπεδο πιο …πάνω. Θα τα καταφέρουμε;
Οι φωτό είναι από το Focus Studio και την Κα Κοττάκη
Η κίνηση του τριημέρου (2010 – 16)
Χρονιά (Καθ. Δευτ) Επιβάτες ΙΧ
2010 (15/02) 2.221 61
2011 (07/03) 1.691 125
2012 (27/02) 1.669 122
2013 (18/03) 1.933 122
2014 (03/03) 1.662 95
2015 (23/02) 1.309 106
2016 (14/03) 2.197 167
Ποσοστιαία διακύμανση από το 2010
Έτος |
Επισκέπτες |
Ετήσια διαφορά |
Μεταβολή (ποσοστό) |
2010 |
2.221 |
||
2011 |
1.691 |
-530 |
-31,3% |
2012 |
1.669 |
-22 |
-1,3% |
2013 |
1.933 |
264 |
13,7% |
2014 |
1.662 |
-271 |
-16,3% |
2015 |
1.309 |
-353 |
-27,0% |
2016 |
2.197 |
888 |
40,4% |