Η Σαντορινη εξεταίζει το ενδεχόμενο να βάλει πλαφόν στους επισκέπτες κρουαζιέρας (μάξιμουμ 8.000 ημερησίως) και ουκ ολίγα νησιά (βλ Σύρος) παλεύουν να εκμεταλλευτούν τα νέα δεδομένα και όπως πάντα απούσα η Νάξος
Ακούγεται τρελό αλλά όπως όλα δείχνουν είναι πραγματικό το σενάριο… Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή¨ στην Σαντορίνη εξετάζεται σύστημα διαχείρισης της κίνησης της κρουαζιέρας, που θα επιτρέπει το ανώτερο έως 8.000 επισκέπτες ημερησίως, στο νησί των Κυκλάδων ως αποτέλεσμα έρευνας που πραγματοποιήθηκε για τη φέρουσα ικανότητα του προορισμού σε σχέση με την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος, η Σαντορίνη το 2015 δέχθηκε 636 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Ετσι, στη σχετική λίστα με τους ελληνικούς προορισμούς που δέχονται κρουαζιερόπλοια κατέλαβε την πρώτη θέση αφήνοντας στη δεύτερη τον Πειραιά. Ο αριθμός των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων που αφίχθησαν στο νησί ξεπέρασε τις 790.000. Τα κρουαζιερόπλοια εξυπηρετούνται στη Σαντορίνη από το λιμάνι του Αθηνιού αλλά και από τον όρμο των Φηρών. Η σχετική έρευνα για την ανάπτυξη του συστήματος διαχείρισης της κίνησης ανετέθη από τον Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο του νησιού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων του Τμήματος Ναυτιλίας). Επικεφαλής του ερευνητικού έργου από το πανεπιστήμιο ήταν η κ. Μαρία Λεκάκου, ενώ στην ομάδα συμμετέχουν και οι Γιώργος Βαγγέλας, Εύα Στεφανιδάκη, Τάσος Κονιδάρης και Γιάννης Κατσούνης.
Συμπεράσματα
Οπως αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνας, η τοπική κοινωνία έχει αντιληφθεί τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές πιέσεις που δημιουργεί η υπερπληθώρα επιβατών κρουαζιέρας στη Σαντορίνη και πιο συγκεκριμένα η ανισοκατανομή της κίνησης σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα. Από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο που είναι περίοδος τουριστικής αιχμής, καταγράφεται σχεδόν το 90% των ετήσιων αφίξεων. Σε καθημερινή βάση καταγράφεται μέσος αριθμός 3,6 αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και κατά προσέγγιση 4.000 αποβιβάσεις επιβατών. Ομως, υπάρχουν ημέρες που η Σαντορίνη δέχεται πάνω από 10.000 επιβάτες κρουαζιέρας και άλλες ημέρες κατά τις οποίες η κίνηση είναι ακόμα και μηδενική. Βάσει της έρευνας, ένα ποσοστό 10% των επιβατών δεν εξέρχονται από το κρουαζιερόπλοιο όσο αυτό βρίσκεται στη Σαντορίνη. Αυτό το ποσοστό μπορεί να αυξάνεται σε περιπτώσεις που τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν στον προορισμό για περιορισμένη χρονική διάρκεια. Επίσης, ποσοστό της τάξης του 40% από τους επιβάτες συμμετέχει σε κάποιο πακέτο εκδρομής που προσφέρεται από το πλοίο για το νησί. Το μέσο ποσοστό επιβατών κρουαζιέρας που συμμετέχει σε τέτοιες εκδρομές σε άλλους περιφερειακούς ελληνικού λιμένες κυμαίνεται σε 30%.
Διττός στόχος
Ο στόχος με την εγκατάσταση του συστήματος διαχείρισης της κίνησης της κρουαζιέρας είναι διττός. Από τη μια το νησί να μη δέχεται περισσότερους επιβάτες απ’ όσους μπορεί αποτελεσματικά και αποδοτικά να εξυπηρετήσει. Από την άλλη να γίνεται επιμερισμός της κίνησης σε εβδομαδιαία βάση ώστε να μην υπάρχουν ημέρες με πολλές προσεγγίσεις και μεγάλο αριθμό επιβατών. Προς την κατεύθυνση αυτή θα αναπτυχθεί το σύστημα διαχείρισης της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων το οποίο, βασιζόμενο σε συγκεκριμένες παραμέτρους, θα επιλέγει τον βέλτιστο συνδυασμό προσεγγίσεων ανά ημέρα, με στόχο να μην ξεπερνιέται το όριο της φέρουσας ικανότητας του προορισμού αλλά και να κατανέμεται η υπερβάλλουσα κίνηση σε άλλα χρονικά διαστήματα εντός της εβδομάδας. Η ερευνητική ομάδα κατέληξε στο ανώτατο όριο των 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας ενώ με τον αριθμό αυτό συμφώνησαν και άλλοι τοπικοί φορείς εμπλεκόμενοι με την κρουαζιέρα στο νησί. Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Ηλίας Πελέκης, που υποστήριξε το μέτρο επιβολής ανώτατου ημερήσιου ορίου, αναφέρει στην «Κ» ότι κατά τη φετινή περίοδο θα υπάρχει ευελιξία σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του συστήματος, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν οριστικοποιήσει εδώ και καιρό τα προγράμματά τους. Ομως, προσθέτει ότι από τη σεζόν του 2017 θα υπάρχει αυστηρή εφαρμογή του συστήματος. Παράλληλα, σημειώνει ότι εάν διαπιστωθεί πως οι 8.000 επισκέψεις ως ανώτερο όριο είναι πολλές για το νησί, θα γίνει επανεξέταση του ζητήματος προκειμένου να περιορισθεί ο επιτρεπόμενος αριθμός. Να σημειωθεί ότι υπέρμαχος της επιβολής ανώτερου επιτρεπόμενου ορίου ημερήσιων επισκέψεων από κρουαζιερόπλοια ήταν και ο δήμαρχος Θήρας Αναστάσιος Νικόλαος Ζώρζος
Νέοι προορισμοί
Και βέβαια αυτή η κίνηση από την πλευρά των αιρετών της Σαντορίνης, άνοιξε την όρεξη από τα γειτονικά νησιά για να μπουν δυναμικά στην πίτα της Κρουαζιέρας. Με πρώτη και καλύτερη τη Σύρο που προσπαθεί εδώ και δύο χρόνια να μπει σφήνα στα νησιά που προβάλλονται ως ιδανικοί προορισμοί στο χώρο της Κρουαζιέρας έχοντας ως πλεονέκτημα το ασφαλές λιμάνι που διαθέτει, την ιστορία του νησιού και την κοντινή απόσταση με την Τήνο, που θεωρείται ιδανικός θρησκευτικός προορισμός.
Να σημειώσουμε εδώ ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο έχουμε την Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), που έχει ξεκινήσει σειρά επαφών και συσκέψεων με φορείς λιμένων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της περιφέρειας προκειμένου να ολοκληρωθούν μελέτες για έργα σε διάφορα λιμάνια που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον – είτε σε νησιά είτε στην ηπειρωτική χώρα. Στον χάρτη έχουν μπει από το 2014 νησιά όπως η Μήλος, η Σάμος, η Ιος, η Σύρος, η Χίος, η Σύμη και η Κως, τα οποία επισκέφθηκαν χιλιάδες τουρίστες. Επίσης, επενδύσεις γίνονται σε λιμάνια όπως αυτό της Πάτρας, ενισχύοντας τον θρησκευτικό τουρισμό της πόλης, του Γυθείου και του Ναυπλίου, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για την Κόρινθο, ενσωματώνοντας ουσιαστικά όλη την ανατολική Πελοπόννησο στον νέο χάρτη της κρουαζιέρας. Παράλληλα, είτε γίνονται έργα είτε έχουν δρομολογηθεί σε περιοχές όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, η Ηγουμενίτσα, η Πάτμος, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο.
Και να αναφέρουμε τέλος ότι έχουν προγραμματιστεί έργα σε αρκετά λιμάνια (όχι όμως και στη Νάξο που απουσιάζει από κάθε τέτοια κίνηση) της Ελλάδας και θα μείνουμε σ’ αυτά των Κυκλάδων, ήτοι Πάρο και Σύρου ενώ η Μήλος και η Ιος θεωρούνται από τα κερδισμένα νησιά και του 2015 τη στιγμή που Μύκονος και Σαντορίνη μάλλον εμφανίζουν …κάμψη.
* Πάρος
Στην Πάρο εγκρίθηκαν, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες ενέργειες: η βελτίωση της υποδομής του λιμένος και η αξιοποίηση της προβλήτας μήκους 80 μέτρων που υπάρχει στην Παροικιά, με σκοπό την εξυπηρέτηση των μικρών κρουαζιερόπλοιων.
* Σύρος
Στη Σύρο εξετάστηκαν, μεταξύ άλλων:
– Η επιμήκυνση του υπάρχοντος προβλήτα σε ικανό μήκος με τη σύγχρονη και πιο οικονομική μέθοδο των dolphins ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται κρουαζιερόπλοια μήκους 260
και πλέον μέτρων.
– Η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης κατά μήκος της προβλήτας κρουαζιέρας ώστε να υπάρχει ασφάλεια στην είσοδο και παραβολή των μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερόπλοιων στις εγκαταστάσεις του λιμένα.
– Η αξιοποίηση του παραδοσιακού πέτρινου κτιρίου που βρίσκεται μπροστά στην προβλήτα κρουαζιέρας ώστε να γίνει ένας σύγχρονος επιβατηγός σταθμός.
– Η εξέταση από τους αρμοδίους, υπό την καθοδήγηση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, σημείων καταλλήλων για αγκυροβολία των μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερόπλοιων που δεν θα μπορούν να εισέλθουν στο λιμάνι.