Η Νάξος επέστρεψε το 2015 στο χώρο της Κρουαζιέρας με αύξηση επισκέψεων στο 30% και κατά 83% στους επιβάτες – Τι γίνεται στις Κυκλάδες
Κρουαζιέρα…. Μία λέξη που πονάει τη Νάξο αλλά είναι η σκληρή πραγματικότητα… Με τη λήξη του 2015 η Ένωση Λιμένων Ελλάδας έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία για την κίνηση της Κρουαζιέρας με φάση τις αφίξεις και οι αριθμοί εντυπωσιάζουν: Αύξηση της τάξης του 12% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια καταγράφηκε το 2015. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, για το σύνολο των λιμανιών της χώρας μας που εξυπηρετούν κρουαζιερόπλοια, το 2015 καταγράφηκαν 4.279 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έναντι 3.826 αφίξεων το 2014, αριθμός αυξημένος κατά 12%, φτάνοντας στο επίπεδο του 2013, χρονιά-σταθμό στις αποδόσεις της ελληνικής κρουαζιέρας. Οι αφίξεις-επισκέψεις των επιβατών κρουαζιέρας το 2015 σταθεροποιήθηκαν στα ίδια επίπεδα με αυτές του 2014. Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, παρ’ όλο που υπολείπονται των επισκέψεων στα επίπεδα του 2013, δείχνουν ότι η χώρα μας έχει σταθεροποιήσει το επίπεδο των 5.000.000 επισκέψεων επιβατών στα λιμάνια κρουαζιέρας, καθιστώντας την Ελλάδα σαν τη σταθερή τρίτη δύναμη κρουαζιέρας στη Μεσόγειο (η οποία είναι ο δεύτερος προτιμώμενος προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο).
Προορισμοί
Όσον αφορά δε στην κατάταξη των προορισμών Επιπλέον, παρατηρείται ότι η πρώτη δεκάδα προορισμών (Πειραιάς, Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα, Κατάκολο, Ρόδος, Ηράκλειο, Κεφαλληνία – Ιθάκη, Πάτμος και Σούδα – Χανιά), παραμένουν αμετακίνητα στην κορυφή των προτιμήσεων της αγοράς, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αναδειχθεί και άλλοι λιμένες, όπως Βόλος, Λαύριο, Θεσσαλονίκη, Χίος, Ιτέα, Λήμνος, Σκιάθος, κ.ο.κ. Τέλος, τα λιμάνια που βρίσκονται σε περιοχές που πλήττονται από το προσφυγικό ζήτημα εμφανίζουν διακυμάνσεις με Ρόδο και Χίο να σημειώνουν αύξηση, τη Μυτιλήνη να είναι σταθερή και Κω και Σάμο να εμφανίζουν μείωση.
Νάξος
Όσο για τη Νάξο; Το 2015 ήταν μία καλή χρονιά με 23 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, ήτοι αύξηση της τάξης του 30% σε σχέση με πέρυσι ενώ σε επίπεδο επισκεπτών η αύξηση εκτινάχθηκε στο 83% κάτι ιδιαίτερα σημαντικό με βάση πάντα τους αριθμούς. Βέβαια, το γεγονός ότι η Νάξος δεν λειτουργεί ως προορισμός για τις εταιρίες είναι ένα αρνητικό γεγονός κάτι που θα …διορθωθεί το 2017 όταν και για πρώτη φορά μπαίνει επίσημα σε πρόγραμμα εταιρίας που διοργανώνει κρουαζιέρες. Σε σχέση με τα άλλα νησιά των Κυκλάδων, η Νάξος είναι ακόμη πίσω και μάλιστα νησιά όπως η Μήλος ή η Ίος (δεν μιλάμε για Μύκονο ή Σαντορίνη) και βέβαια τη Σύρο έχουν ξεφύγει και οφείλουμε να τρέξουμε για να καλύψουμε τη διαφορά… Σε επίπεδο Κυκλάδων, η Σαντορίνη μπορεί να είναι στο Νο 2 ως προς τους επισκέπτες αλλά στο Νο 1 σε Κρουαζιερόπλοια, η Μύκονος σταθερά στο Νο3, εντυπωσιακή η άνοδος της Σύρου που είναι πλέον στο Νο 19, ενώ η Μήλος είναι στην 24η θέση και η Πάρος στην 32η αλλά με περισσότερα κρουαζιερόπλοια από τη Νάξο που είναι στη Νο 31. Από τη σχετική λίστα λείπει η Ιος που όμως αναμένεται του χρόνου να δώσει δυναμικό παρών…
Αισιοδοξία
Καταλήγοντας η ΕΛΙΜΕ επισημαίνει ότι οι ενδείξεις και για την χρονιά που διανύουμε είναι αισιόδοξες και ελπίζει ότι θα επαληθευτούν οι εκτιμήσεις της ότι η Ελλάδα έχει καταστεί πλέον ένας από τους μεγάλους προορισμούς κρουαζιέρας, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα των λιμένων αλλά και την εθνική οικονομία γενικότερα. Μάλιστα, τα γεγονότα στην Τουρκία φέρνουν για το 2016 όλο και περισσότερα κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα, όχι όμως και στη Νάξο…
Όπως επισημαίνει, οι παράγοντες της αγοράς κρουαζιέρας, παρ’ όλες τις επισημάνσεις τους για αποδοτικότερη υποδοχή και εξυπηρέτηση πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας από τα λιμάνια, συνεχίζουν να θεωρούν την Ελλάδα, που διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό εναλλακτικών προορισμών, ένα από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς σε παγκόσμια κλίμακα.
Ως προς τη μεθοδολογία, η ΕΛΙΜΕ συγκέντρωσε τα στοιχεία αφίξεων πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας από τα μέλη της (Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε.) και Μέλη-Παρατηρητές (Λιμενικά Ταμεία). Στην περίπτωση απουσίας μέλους ή μέλους-παρατηρητή τα στοιχεία συγκεντρώθηκαν από τα κατά τόπους Λιμεναρχεία. Τα στοιχεία αφορούν τις επισκέψεις πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας σε κάθε λιμάνι ξεχωριστά, επειδή το ταξίδι κρουαζιέρας είναι κυκλικό και οι επισκέψεις πλοίων και επιβατών μπορούν να αφορούν τις αφίξεις σε περισσότερους από ένα προορισμό. Παρ’ όλα αυτά τα στοιχεία των επισκέψεων κατά λιμάνι έχουν ανεξάρτητη και βαρύνουσα οικονομική σημασία για το κάθε ένα λιμάνι ξεχωριστά.
Δείτε τον σχετικό συγκριτικό πίνακα κίνησης την τριετία (2013 – 15)
Με πηγές από την Ενωση Λιμένων Ελλάδας