Τετάρτη, 13 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΠου είναι η Νάξος;

Που είναι η Νάξος;

|

Τα σχέδια για την Κρουαζιέρα ενόψει του 2016 είναι έτοιμα, Πάρος και Σύρος πρωταγωνιστούν με έργα υποδομών ενώ μεγάλη απούσα είναι η Νάξος … 

Μεγάλη κουβέντα γίνεται για την κρουαζιέρα και τα έσοδα που θα μπορούσε να έχει ένα νησί από τον συγκεκριμένο τομέα. Φέτος, στη Νάξο – μετά μάλιστα από μία κάκιστη περσινή χρονιά όπου δεν εμφανίστηκε ούτε ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο – είχαμε αρκετές αφίξεις και όλοι εντυπωσιάστηκαν από το διήμερο 13 και 14 Ιουλίου όπου είχαμε διαδοχικές αφίξεις πλοίων με αποβίβαση κάτι περισσότερων από 1000 επισκεπτών… Βέβαια, η εικόνα που έχει η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας Ελλάδας είναι διαφορετική αφού στην τελευταία επίσημη ανακοίνωση η Νάξος εμφανίζεται να έχει ένα απόλυτο …μηδέν σε σχέση με πέρυσι και να βρίσκεται στο …βάθος του καταλόγου των νησιών και προορισμών στον τομέα της κρουαζιέρας. Για το ποιος ευθύνεται είναι μια άλλη κουβέντα. Ενδεχομένως να την ανοίξουμε σε λίγες μέρες. Η ουσία είναι το γίνεται τώρα… Και για το 2016 την ώρα που όλοι τρέχουν να κλείσουν συμφωνίες η Νάξος έχει προγραμματισμένα μόνο τα δρομολόγια από το μικρό «Αρετούσα» που εδώ και χρόνια μεταφέρει μάξιμουμ 50 αμερικανούς επισκέπτες σε εβδομαδιαία βάση κάνοντας το γύρω των Κυκλάδων.

Μόλις σήμερα στην ιστοσελίδα newmoney.gr είδαμε άρθρο για τις προοπτικές της κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2016. Και δυστυχώς δεν υπήρχε ούτε μία αναφορά για τη Νάξο. Αντίθετα, διαβάζουμε τις επισκέψεις των κλιμακίων της Ένωσης Εφοπλιστών σε Πάρο και Σύρο και το κυριότερο; Τις κινήσεις που έχουν προγραμματιστεί σε έργα υποδομής. Αντίθετα, εμείς περιμένουμε την νομιμοποίηση του λιμανιού. Λες και στα άλλα λιμάνια όλα τελούν στην εντέλεια…

Ας δούμε τι αναφέρει το συγκεκριμένο άρθρο για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα… « Η βιομηχανία της κρουαζιέρας αποτελούσε και αποτελεί πάντοτε σημείο αναφοράς σε όλες τις αναλύσεις αναφορικά με την εξεύρεση πόρων για τη χειμαζόμενη ελληνική οικονομία. Ο τζίρος που γίνεται παγκοσμίως, αλλά και ειδικά στην Ευρώπη, καταδεικνύει ότι ο συγκεκριμένος κλάδος όχι μόνο είναι χρυσοφόρος για όσους ξέρουν να τον εκμεταλλευτούν αλλά έχει και μεγάλες προοπτικές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA, που είναι ο διεθνής σύνδεσμος εταιρειών κρουαζιέρας, 42 εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη διαχειρίζονται 123 κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα περίπου 146.000 κλινών. Επιπλέον, 60 κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα περίπου 89.000 κλινών έχουν αναπτυχθεί στην Ευρώπη από 18 μη ευρωπαϊκές εταιρείες κρουαζιέρας

Η οικονομική συνεισφορά του κλάδου φτάνει τα 40,2 δισ. ευρώ για τη Γηραιά Ήπειρο – περίπου σε 16,6 δισ. ευρώ ανέρχονται οι άμεσες δαπάνες από τα κρουαζιερόπλοια, τους επιβάτες και τα πληρώματα τους. Ακόμη, 10,75 δισ. ευρώ δίνονται για αμοιβές εργαζομένων, ενώ έχουν δημιουργηθεί και 348.930 θέσεις εργασίας. Απ’ όλη αυτή την πίτα, όμως, η Ελλάδα, που είναι κατεξοχήν τουριστικός προορισμός, καταφέρνει να αποσπάσει μόλις 500 εκατ. ευρώ. «Η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των 40 δισ. που κάνει τζίρο η κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Όλα, όμως, παραμένουν στάσιμα, αν και η χώρα συνεχίζει να έχει σημαντική παρουσία κρουαζιερόπλοιων, με τον αριθμό των επιβατών – επισκέψεων να αγγίζει συνολικά τα 5 εκατομμύρια», επισημαίνουν στο «business stories» στελέχη της κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, στη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας μειώθηκαν κατά 80% οι επενδύσεις στις απαιτούμενες λιμενικές υποδομές για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων, με αποτέλεσμα να αποτύχει η Ελλάδα να επωφεληθεί από την αλματώδη ανάπτυξη της αγοράς κρουαζιέρας στην Ευρώπη. Εξάλλου, ελάχιστα από τα 1.150 ελληνικά λιμάνια, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν υποτυπώδεις υποδομές, διαθέτουν επαρκείς εγκαταστάσεις για να ελλιμενιστούν κρουαζιερόπλοια. Πολύ λίγα δε μπορούν να φιλοξενήσουν τα υπερμεγέθη πλοία των 4.000 επιβατών, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς από το 1996 και μετά οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν κυρίως σε πλοία αυτής της χωρητικότητας.

 

Συσκέψεις για έργα

Σε μια προσπάθεια να γίνουν κάποια βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), με επικεφαλής τον πρόεδρό της Θεόδωρο Κόντε, έχει ξεκινήσει από το καλοκαίρι σειρά συσκέψεων με φορείς λιμένων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της περιφέρειας προκειμένου να ολοκληρωθούν μελέτες για έργα σε διάφορα λιμάνια που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον – είτε σε νησιά είτε στην ηπειρωτική χώρα.

Στόχος είναι να επισπευστούν οι διαδικασίες έγκρισης κατ’ αρχάς και στη συνέχεια υλοποίησης των έργων, με την αμέριστη συμπαράσταση της κάθε περιφέρειας όσον αφορά τις αναγκαίες πιστώσεις από τα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Άλλωστε οι εταιρείες κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες και να μπορέσουν να πουλήσουν περισσότερα πακέτα εν πλω διακοπών, αναζητούν εδώ και δύο χρόνια εναλλακτικούς προορισμούς, κίνηση από την οποία μόνο οφέλη έχει η ελληνική οικονομία. Στον χάρτη έχουν μπει από το 2014 νησιά όπως η Μήλος, η Σάμος, η Ίος, η Σύρος, η Χίος, η Σύμη και η Κως, τα οποία επισκέφθηκαν χιλιάδες τουρίστες. Επίσης, επενδύσεις γίνονται σε λιμάνια όπως αυτό της Πάτρας, ενισχύοντας τον θρησκευτικό τουρισμό της πόλης, του Γυθείου και του Ναυπλίου, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για την Κόρινθο, ενσωματώνοντας ουσιαστικά όλη την ανατολική Πελοπόννησο στον νέο χάρτη της κρουαζιέρας. Παράλληλα, είτε γίνονται έργα είτε έχουν δρομολογηθεί σε περιοχές όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, η Ηγουμενίτσα, η Πάτμος, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο.

Έργα υποδομών στο Αιγαίο

Τους δύο τελευταίους μήνες τα μέλη της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων είχαν αλλεπάλληλες συναντήσεις επισκεπτόμενα διάφορες περιοχές, όπως η Πάρος, η Ιτέα, η Σύρος, η Χίος, η Αλεξανδρούπολη, η Καβάλα και το Ναύπλιο. Ας δούμε όμως τι προγραμματίζουν για τα νησιά του Αιγαίου

* Πάρος

Στην Πάρο εγκρίθηκαν, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες ενέργειες: η βελτίωση της υποδομής του λιμένος και η αξιοποίηση της προβλήτας μήκους 80 μέτρων που υπάρχει στην Παροικιά, με σκοπό την εξυπηρέτηση των μικρών κρουαζιερόπλοιων.

* Σύρος

Στη Σύρο εξετάστηκαν, μεταξύ άλλων:

– Η επιμήκυνση του υπάρχοντος προβλήτα σε ικανό μήκος με τη σύγχρονη και πιο οικονομική μέθοδο των dolphins ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται κρουαζιερόπλοια μήκους 260

και πλέον μέτρων.

– Η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης κατά μήκος της προβλήτας κρουαζιέρας ώστε να υπάρχει ασφάλεια στην είσοδο και παραβολή των μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερόπλοιων στις εγκαταστάσεις του λιμένα.

– Η αξιοποίηση του παραδοσιακού πέτρινου κτιρίου που βρίσκεται μπροστά στην προβλήτα κρουαζιέρας ώστε να γίνει ένας σύγχρονος επιβατηγός σταθμός.

– Η εξέταση από τους αρμοδίους, υπό την καθοδήγηση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, σημείων καταλλήλων για αγκυροβολία των μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερόπλοιων που δεν θα μπορούν να εισέλθουν στο λιμάνι.

* Χίος

Στη Χίο έγινε παρουσίαση από την πλευρά της ΕΕΚΦΝ της ανάπτυξης της κρουαζιέρας, το ενδιαφέρον για προσεγγίσεις στο νησί και αναφέρθηκαν διάφορα θέματα βελτιώσεων στον λιμένα και στην πόλη που θεωρούνται άκρως απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των τουριστών. Η ένωση ενημερώθηκε από τους φορείς για τις βελτιώσεις που έχουν προγραμματίσει, καθώς και τα μελλοντικά σχέδια. Διαπιστώθηκε μάλιστα ότι το λιμάνι των Μεστών είναι καθ’ όλα έτοιμο να υποδεχθεί επιβατηγά πλοία, μεταξύ των οποίων και κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους. Όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια, θα πρέπει με Νομοθετική Πράξη να χαρακτηριστεί ο λιμένας αυτός πύλη εισόδου για να μπορεί να χρησιμοποιείται από τα πλοία που προέρχονται κατευθείαν από λιμένα εξωτερικού.

Αύξηση αφίξεων παρά τα capital controls

Σε έκθεσή της η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κάνει έναν πρώτο απολογισμό για το 2015, αναμένοντας τα τελικά στοιχεία στο τέλος του έτους. Ειδικότερα:

– Η προβλεπόμενη πτώση για το 2015, της τάξεως του 3%-5%, φαίνεται να μετατρέπεται σε αύξηση αφίξεων και αύξηση επιβατών.

– Η εφαρμογή των capital controls έφερε αρκετά σημαντικές ανωμαλίες στη διαχείριση της κρουαζιέρας, αλλά και στις συναλλαγές των επιβατών, πλην όμως δεν είχαμε ακυρώσεις αφίξεων και αποφεύχθηκαν τα χειρότερα.

– Το πρόβλημα με τους μετανάστες ήταν και είναι το πιο σοβαρό θέμα για τον τουρισμό στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, με αποτέλεσμα να υπάρξουν κάποιες αλλαγές στα προγράμματα δρομολογίων. Αυτό φαίνεται και από τα πρόσφατα αποτελέσματα αφίξεων (2015), με σημαντικές απώλειες στη Ρόδο, στην Κω, στη Μυτιλήνη, στη Σάμο, στη Σύμη κ.λπ.

– Η Μύκονος και η Σαντορίνη, ως οι πλέον ενδιαφέροντες προορισμοί, είχαν για μια ακόμη φορά αλματώδη αύξηση.

– Το Λαύριο είναι το λιμάνι που το 2015 κερδίζει τις εντυπώσεις λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας. Βέβαια αυτό συμβαίνει διότι το λιμάνι χρησιμοποιεί η Celestyal Cruises ως λιμένα εκκίνησης κρουαζιέρας (homeporting). Παρουσιάζει πλεονεκτήματα γιατί βρίσκεται πλησιέστερα στο αεροδρόμιο και οι αποστάσεις προς τα νησιά του Αιγαίου είναι σημαντικά μικρότερες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μείωση των εξόδων διαχείρισης.

– Η Καλαμάτα έδειξε, επίσης, σημαντική αύξηση και ο κύριος λόγος φαίνεται να είναι η εναλλακτική λύση για το Γύθειο, μια που η προβλήτα εκεί ήταν υπό ανακατασκευή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

– Η Μήλος, τα Χανιά, η Λήμνος και το Ναύπλιο έδειξαν ικανοποιητική αύξηση το 2015, καθώς θεωρούνται νέοι προορισμοί από τους tour operators, μαζί με άλλους αξιόλογους, όπως η Υδρα (14 calls), η Ιος κ.λπ., που δεν συμπεριλαμβάνονται φέτος στους κύριους λιμένες προορισμού.

Με πληροφορίες από το newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αγ. Προκόπιος Νάξου: Όταν οι αμμοθίνες γίνονται… πάρκινγκ και η Natura απλώς κοιτά

Η οργισμένη ανάρτηση του Λεωνίδα Μαγκανάρη για την καταστροφή στον Άγιο Προκόπιο φέρνει ξανά στο φως το ετήσιο δράμα των προστατευόμενων περιοχών που γονατίζουν κάτω από τις ρόδες και την αδιαφορία.

Μικρές Κυκλάδες: Δωρεάν μαθήματα κολύμβησης για παιδιά

Ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αγαπήσουν τη θάλασσα και να μάθουν ασφάλεια και τεχνική… παρέα με το χαμόγελο του καλοκαιριού!

ΕΚΑΒ: Εκατοντάδες διακομιδές από τα μέτωπα των πυρκαγιών

Από Αχαΐα μέχρι Χίο, τα πληρώματα του ΕΚΑΒ δίνουν μάχη με τον χρόνο για να φτάσουν στους τραυματίες και όσους αντιμετωπίζουν αναπνευστικά προβλήματα.

Νύχτα αγωνίας – Πρωινή μάχη με τις φλόγες σε όλη την Ελλάδα

33 εναέρια μέσα ρίχτηκαν από το πρώτο φως στη μάχη – Σε γενική επιφυλακή η χώρα, ισχυροί άνεμοι δυσκολεύουν το έργο των πυροσβεστών.

Μήλος: Όλο το προσωπικό και τα απορριμματοφόρα κρατούνται στο Α.Τ., τι αναφέρει ο Δήμος

Η Δημοτική Αρχή μιλά για στοχευμένη ενέργεια που υπονομεύει τη δημόσια υγεία και την εικόνα του νησιού στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου.

«Το Σκάκι της Μονής»: Ένα τουρνουά που γεννά παράδοση και σπάει τα όρια της ιδιοκτησίας

Από το 2023, η Μονή Νάξου φιλοξενεί ένα σκακιστικό τουρνουά που δεν χαρίζει μόνο νίκες, αλλά και μια φιλοσοφία κοινοκτημοσύνης, συνεργασίας και δημιουργίας.

Ανώνυμη δωρεά-ανάσα στην Κω: 2 εκατ. ευρώ για στέγαση γιατρών αν δεν βρεθεί κρατική χρηματοδότηση

Όταν η έλλειψη στέγης στα νησιά γίνεται πρόβλημα ζωής, η προσφορά ενός συμπολίτη φέρνει ελπίδα

Ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. οι αναχωρήσεις από τα λιμάνια της Αττικής – Άνοδος 3,99% σε σχέση με πέρυσι

Μικρή αύξηση στην ακτοπλοϊκή κίνηση το φετινό καλοκαίρι – Η μεγαλύτερη άνοδος στον Αργοσαρωνικό

Κυκλάδες – Αστυνομικό δελτίο: Συλλήψεις σε Σαντορίνη, Νάξο και Μύκονο, βιασμός, παραβάσεις και κλοπές

Σειρά συλλήψεων από τις τοπικές αστυνομικές υπηρεσίες των Κυκλάδων για σοβαρά και πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματα

Νάξος (Φιλώτι): 20 χρόνια μνήμης και ποδοσφαίρου, το τουρνουά «Μανώλης Μάκαρης» μας συγκίνησε ξανά

Με επετειακό χαρακτήρα, το φετινό τουρνουά τίμησε τη μνήμη του Μανώλη Μάκαρη, συνδυάζοντας αθλητισμό, συγκίνηση και την παρουσία μικρών παιδιών που έδωσαν ξεχωριστό χρώμα στη διοργάνωση.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Απαράδεκτη η καταγγελία του Δημάρχου Νάξου – Δεν θα μας εκφοβίσουν»

Σφοδρή αντίδραση για την προσαγωγή αρχαιολόγου και υπαλλήλων της ΕΦΑ Κυκλάδων – Ζητούν απόσυρση της καταγγελίας και μόνιμη λύση για την προστασία της Πορτάρας

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες