Οι Γερμανοί μας έχουν έτοιμους για … έξοδο από την Ευρωζώνη και μάλιστα μέσα από μία απλή κόλλα χαρτί με λιγότερες από 400 λέξεις. τόσο ξεφτίλα
ΟΙ Γερμανοί τεχνοκράτες μοιάζουν αποφασισμένοι περισσότεροι από ποτέ.. Αυτό που εξετάζει ο υπουργός οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε είναι η προσωρινή έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ για τουλάχιστον πέντε χρόνια ή παροχή μεγάλων εγγυήσεων από την πλευρά της Ελλάδας. Κι αυτό αποδεικνύεται από non paper του γερμανικού ΥΠΟΙΚ, το οποίο φέρει ημερομηνία 10 Ιουλίου 2015, μια δηλαδή μέρα πριν το κρίσιμο αλλά άκαρπο Eurogroup του Σαββάτου. Το έγγραφο ξεκινά με τη σημείωση πως οι νέες προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης «δεν μπορούν να χτίσουν τη βάση για ένα νέο τριετές πρόγραμμα», και περιγράφει δυο πιθανές οδούς για την επίλυση της ελληνικής κρίσης. Το παράξενο στην υπόθεση είναι ότι δεν υπάρχει επίσημα η συγκατάθεση της Καγκελαρίου Ανγκελα Μέρκελ που θα πάρει και την ευθύνη (πολιτική) για μία τέτοια κίνηση που θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου στην Ευρωζώνη. Αντίθετα μπήκαν μπροστά οι Φιλανδοί…
Υπάρχει βέβαια και θετικό σενάριο… Προβλέπει την άμεση και σε βάθος βελτίωση των ελληνικών προτάσεων, με την πλήρη και διακομματική υποστήριξη της Βουλής. Μεταξύ άλλων, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να μεταφέρει σε ένα νέο ταμείο εγγυήσεων περιουσιακά στοιχεία αξίας 50 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία χρησιμοποιηθούν για την εξυπηρέτηση-μείωση του δημόσιου χρέους. Επίσης, η Αθήνα θα πρέπει να εφαρμόσει αυτόματες περικοπές δαπανών σε περίπτωση που δεν πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους, και να προβεί σε ριζοσπαστικές τομές στο σύστημα δημόσιας διοίκησης. Το δεύτερο, αρνητικό σενάριο προβλέπει προσωρινό Grexit, με παράλληλη αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο. Παρά την έξοδό της όμως από το κοινό νόμισμα, η χώρα μας θα παραμείνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα λάβει αναπτυξιακή, ανθρωπιστική και τεχνική βοήθεια από τους εταίρους της. Το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο πάνω στο δημοσίευμα, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters.
Το έγγραφο του Γερμανικού υπουργείου Οικονομικών είναι το ακόλουθο:
Η Ελλάδα υπέβαλε στις 9 Ιουλίου του 2015 ένα κατάλογο προτάσεων. Αυτές οι προτάσεις βασίζονται και υπολείπονται του τελευταίου μνημονίου βοήθειας το οποίο είχε συνταχθεί από την τρόικα προκειμένου να ολοκληρωθεί η τελευταία αξιολόγηση σύμφωνα με το πρόγραμμα του μηχανισμού EFSF. Παρόλα αυτά η Ελλάδα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την αξιολόγηση.
Αυτές οι προτάσεις υπολείπονται ενός αριθμού πολύ σημαντικών μεταρρυθμίσεων σε πεδία τα οποία ήταν απαραίτητα προκειμένου να εκσυγχρονιστεί η χώρα, προκειμένου να ενισχυθεί η μακροχρόνια οικονομική ανάπτυξη και η βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας.
Μεταξύ αυτών υπολείπεται στη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, στη μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα, υπολείπεται σε ιδιωτικοποιήσεις, στον τραπεζικό τομέα, στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, που δεν είναι επαρκής.
Γι’ αυτόν τον λόγο αυτές οι προτάσεις δεν μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα απόλυτα νέο τριετές πρόγραμμα του ESM όπως ζητήθηκε από την Ελλάδα. Χρειαζόμαστε μια καλύτερη βιώσιμη λύση που θα κρατήσει επίσης εμπλεκόμενο και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Αυτές λοιπόν είναι οι δύο οδοί που διαγράφονται πλέον:
1. Οι ελληνικές Αρχές πρέπει να βελτιώσουν τις προτάσεις τους άμεσα και κατά σημαντικό τρόπο με πλήρη υποστήριξη από το κοινοβούλιό τους. Οι βελτιώσεις θα πρέπει να επαναδομήσουν την εμπιστοσύνη, να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του χρέους εκ των προτέρων και την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος, έτσι ώστε να διασφαλίσουν μια ανάκτηση πρόσβασης στην αγορά μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Οι βελτιώσεις αυτές περιλαμβάνουν:
α) Μεταφορά πολύτιμων πολύτιμων ελληνικών περιουσιακών στοιχείων αξίας 50 δισ. ευρώ σε ένα εξωτερικό ταμείο όπως το Ινστιτούτο για την Ανάπτυξη (Institution for Growth) στο Λουξεμβούργο, τα οποία θα μπορούν να ιδιωτικοποιηθούν συναρτήσει του χρόνου και να μειώσουν το χρέος.
β) Τη ανάπτυξη των θεσμών και της ικανότητας και την αποπολιτικοποίηση των ελληνικών διοικητικών δομών υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να επιτευχθεί σωστή εφαρμογή του προγράμματος.
γ) Τρίτον αυτόματη περικοπή στις δαπάνες στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι μείωσης του ελλείμματος.
Εκ παραλλήλου, θα πρέπει να συσταθούν και μια σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων προκειμένου να καλυφθεί το χρονικό διάστημα που έχει χαθεί, μέχρις ότου επιτευχθεί μια πρώτη εκταμίευση κάτω από το ενισχυμένο πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει ότι ο υφιστάμενος κίνδυνος της μη επίτευξης ενός νέου προγράμματος υπό τον ESM επαφίεται στην Ελλάδα και όχι στις χώρες της Ευρωζώνης.
2. Στην περίπτωση που η βιωσιμότητα του χρέους και η προοπτική μιας αξιόπιστης εφαρμογής δεν μπορούν να διασφαλιστούν εκ των προτέρων, θα πρέπει να προσφερθούν στην Ελλάδα ταχύτατες διαπραγματεύσεις για μια σταδιακή έξοδο από την Ευρωζώνη, με πιθανή αναδιάρθρωση του χρέους, αν είναι απαραίτητο, στο πρότυπο της Λέσχης των Παρισίων, για την επόμενη τουλάχιστον πενταετία. Μόνον αυτή η πορεία θα μπορούσε να επιτρέψει μια επαρκή αναδιάρθρωση του χρέους, η οποία δεν θα ήταν σύμφωνη όμως με τη συμμετοχή σε μια νομισματική ένωση (σύμφωνα με το άρθρο 125 της TFEU).
H λύση του ‘time-out’ θα έπρεπε να συνοδεύεται με μια υποστήριξη της Ελλάδας, ως μέλους της ΕΕ και του ελληνικού λαού, με ενίσχυση της ανάπτυξης και την παροχή ανθρωπιστικής και τεχνικής βοήθειας για τα επόμενα χρόνια. Αυτή η λύση του ‘time-out’ θα πρέπει επίσης να συνοδεύεται με την ευθυγράμμιση όλων των πυλώνων της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης και με συγκεκριμένα μέτρα για την ενίσχυση της διακυβέρνησης της Ευρωζώνης.