Στο 8ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών (ITC 2025), τα στελέχη του κλάδου συμφώνησαν: η ακτοπλοΐα φέτος δεν «εισέπραξε» την άνοδο του τουρισμού και κινήθηκε περίπου στα επίπεδα του 2024.
-
Δύο ταχύτητες: +10% στους κοντινούς προορισμούς της Αθήνας/Αργοσαρωνικού (Πειραιάς & Πελοπόννησος προς Ύδρα, Σπέτσες), αλλά -4% έως -5% σε Βόρειο Αιγαίο, Δωδεκάνησα, Χανιά.
-
Τιμές εισιτηρίων: πρακτικά σταθερές (στασιμότητα καυσίμων + μείωση 50% στα λιμενικά τέλη έως Απρ. 2026), όμως τα έξοδα των εταιρειών αυξημένα → πίεση κερδοφορίας.
-
Παράγοντες ζήτησης: πέρα από τα ναύλα, ακριβά καταλύματα σε νησιά (+~20% στο κόστος διαμονής το 2025) φαίνεται να «ζόρισαν» μέρος της ζήτησης.
Ο πρόεδρος ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος, τόνισε ότι το πρόγραμμα 300 εκατ. € για ανανέωση στόλου είναι «προς τη σωστή κατεύθυνση», αλλά χρειάζονται:
-
Επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου δρομολόγησης (εποχικότητα),
-
Ταχύτερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές φιλικές σε επιβάτες & πλοία,
-
Εξειδίκευση της χρηματοδότησης (πόσα σε νέα πλοία και πόσα σε αναβαθμίσεις υφιστάμενων).
Καλή χρονιά για την κρουαζιέρα — αλλά με αστερίσκους
Η κρουαζιέρα σημείωσε άνοδο ~10% διεθνώς και εγχώρια.
-
Ο Captain Γιώργος Κουμπενάς (Celestyal) μίλησε για «ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού», με την εταιρεία να «γράφει» αντίστοιχη αύξηση επιβατών. Όμως το λειτουργικό κόστος (π.χ. περιβαλλοντικά τέλη) ροκανίζει την κερδοφορία: «Ένα μεσαίο κρουαζιερόπλοιο χρειάζεται ~180.000 €/ημέρα για να λειτουργήσει».
-
Οι ΟΛΠ (Θαν. Καρλής) και ΟΛΘ (Ιω. Τσάρας) επιβεβαιώνουν: οκτώβριος μήνας αιχμής φέτος, αλλά οι προκρατήσεις για τα επόμενα έτη δείχνουν μικρότερη δυναμική· ειδικά μετά το 2026–2027 καταγράφεται υστέρηση.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τη «μετά» εποχή
-
Στόλος: επιτάχυνση ανανέωσης/αναβαθμίσεων με καθαρό χρηματοδοτικό πλαίσιο.
-
Λιμένες: αναβάθμιση υποδομών & εμπειρίας επιβάτη (προσβασιμότητα, ροές, ψηφιακές υπηρεσίες).
-
Κόστη: ισορροπία ανάμεσα σε ναύλα–τέλη–ενέργεια και βιωσιμότητα εταιρειών.
-
Στρατηγική τουρισμού: καλύτερη κατανομή ζήτησης στον χρόνο και τους προορισμούς (μείωση εποχικότητας/υπερφόρτωσης).
#Ακτοπλοΐα #Κρουαζιέρα #ITC2025 #Τουρισμός #Μεταφορές #Αργοσαρωνικός #ΟΛΠ #ΟΛΘ #ΣΕΕΝ #Celestyal