Με την έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ολοκληρώνει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα νέων υποδομών μεταφόρτωσης, ανάκτησης και ανακύκλωσης αποβλήτων. Το συνολικό πλέγμα παρεμβάσεων ξεπερνά τα 606 εκατ. ευρώ και βάζει τα νησιά σε ευρωπαϊκή τροχιά βιωσιμότητας, με άμεσα οφέλη για περιβάλλον, δημόσια υγεία και τοπικές κοινωνίες.
Η απόφαση της Διυπουργικής
Στη συνεδρίαση της Πέμπτης, η Επιτροπή ενέκρινε έργο Υποδομών Μεταφόρτωσης και Επεξεργασίας (Ανακύκλωσης, Ανάκτησης) Αποβλήτων ύψους 194.928.000 € (με ΦΠΑ).
Συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο Προεδρεύων Αν. Υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, οι Υπουργοί Χρίστος Δήμας, Σταύρος Παπασταύρου, Τάκης Θεοδωρικάκος, Θεόδωρος Λιβάνιος, ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, καθώς και ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου/Πρόεδρος ΦΟΔΣΑ Γιώργος Χατζημάρκος. Παρέστησαν επίσης ο ΓΓ Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλης Γραφάκος και ο επικεφαλής της Μονάδας ΣΔΙΤ Νίκος Σέργης.
Τι προβλέπεται – Δυναμικότητες & νησιά
Το έργο, που θα δημοπρατηθεί από την Περιφέρεια, καλύπτει μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση για έως 27 έτη, με στόχο την πλήρη συμμόρφωση με την εθνική/ευρωπαϊκή νομοθεσία. Συνολική δυναμικότητα: 61.000 τόν./έτος, για την εξυπηρέτηση Σύρου, Μυκόνου, Πάρου, Τήνου:
-
Σύρος – ΜΑΑα (με ενσωματωμένη ΜΕΒΑ): 17.000 τν/έτος (σύμμικτα, ανακυκλώσιμα, οργανικά)
-
Μύκονος – ΜΑΑα: 23.000 τν/έτος (σύμμικτα, ανακυκλώσιμα, οργανικά)
-
Πάρος – ΜΑΑα: 15.000 τν/έτος (σύμμικτα, ανακυκλώσιμα, οργανικά)
-
Τήνος – ΣΜΑ: 6.000 τν/έτος (σύμμικτα, ανακυκλώσιμα)
Στις ΜΑΑα θα γίνεται επεξεργασία χωριστά συλλεγόμενων ανακυκλώσιμων και υπολειμματικών ΑΣΑ, ενώ στο ΣΜΑ θα πραγματοποιείται μεταφόρτωση υπολειμμάτων προς ΜΑΑα. Τα υπολείμματα επεξεργασίας θα οδηγούνται σε νόμιμους χώρους διάθεσης.
Γιατί είναι κρίσιμο
Σήμερα, έως και 91% των αποβλήτων της Περιφέρειας οδηγείται σε ταφή, με περιορισμένες υποδομές διαλογής/ανακύκλωσης. Η παρέμβαση αυτή αντιστρέφει την εικόνα, ιδίως σε νησιωτικές περιοχές με τουριστική πίεση και γεωγραφική διασπορά.
Χρηματοδότηση
Στην οικονομική αξιολόγηση ελήφθη υπόψη ότι η Αναθέτουσα Αρχή θα καλύψει έως 80% της κατασκευαστικής αξίας του έργου μέσω Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), με ενωσιακούς/εθνικούς πόρους.
Το ευρύτερο πλάνο του ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου
Ο συνολικός σχεδιασμός περιλαμβάνει ΣΔΙΤ Ρόδου, Θήρας, Κω, Καλύμνου, καθώς και έργα (ΜΑΑα, Μονάδες Βιοαποβλήτων, ΧΥΤΥ) σε Νάξο, Άνδρο, Τήνο, Κάρπαθο, Λέρο, Μήλο, χρηματοδοτούμενα κυρίως από ΕΣΠΑ. Παράλληλα «τρέχει» η οικιακή κομποστοποίηση με διανομή 35.825 κομποστοποιητών.
Τι κερδίζουν τα νησιά – με μια ματιά
-
Λιγότερη ταφή, περισσότερη ανάκτηση & ανακύκλωση
-
Μείωση ρύπων/οσμών και καλύτερη δημόσια υγεία
-
Σταθερό κόστος και προβλεψιμότητα υπηρεσιών
-
Νέες θέσεις εργασίας και τοπική προστιθέμενη αξία
-
Εναρμόνιση με στόχους κυκλικής οικονομίας
#ΝότιοΑιγαίο #Απορρίμματα #Ανακύκλωση #ΚυκλικήΟικονομία #ΣΔΙΤ #Σύρος #Μύκονος #Πάρος #Τήνος #Περιβάλλον #ΔημόσιαΥγεία