Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΤέλος Κρουαζιέρας: 20,24 εκατ. σε 52 ημέρες, Πού κατευθύνονται τα έσοδα

Τέλος Κρουαζιέρας: 20,24 εκατ. σε 52 ημέρες, Πού κατευθύνονται τα έσοδα

|

Για τα καίρια ζητήματα που απασχολούν τον νησιωτικό χώρο μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, σε συνέντευξή που παραχώρησε στο Tornos News.

Ο κ. Γκίκας αποκαλύπτει το συνολικό ύψος των εσόδων από το τέλος κρουαζιέρας τους πρώτους μήνες εφαρμογής του μέτρου, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο θα κατανεμηθούν τα έσοδα.  Επίσης αναφέρεται στην πρωτοβουλία δρομολόγησης πλοίων που κινούνται με μη ορυκτά καύσιμα σε άγονες γραμμές, μέσω της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και στο Σχέδιο Αναβάθμισης του Ελληνικού επιβατηγού στόλου, το οποίο καταγράφει τις ανάγκες εκσυγχρονισμού του στόλου.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

  • Ποιες είναι σήμερα οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νησιωτικές περιοχές και πώς αποτυπώνεται στον στρατηγικό σχεδιασμό η διασφάλιση της βιωσιμότητας αλλά και της διατήρησης της αυθεντικότητάς τους;

Πολλές είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας. Γεωγραφική απομόνωση, δημογραφικό, θαλάσσιες συγκοινωνίες, υψηλό κόστος μεταφορών, τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, όπως η λειψυδρία και η διάβρωση των ακτών. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναπτύσσει μία ολιστική προσέγγιση των παρεμβάσεων στο νησιωτικό χώρο με βάση το νόμο – πλαίσιο 4832/2021 για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Στρατηγική στο Νησιωτικό Χώρο.

Με τη χρήση εμβληματικών χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το ΕΣΠΑ 2021-2027, το Ταμείο Ανάκαμψης, το Ταμείο Απανθρακοποίησης, κ.α., δρομολογούμε κυρίως έργα λιμενικών υποδομών και ενεργειακά έργα. Παράλληλα, μέσω της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, χρηματοδοτούνται δεκάδες έργα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας στα νησιά μας.

Επίσης, οι πρωτοβουλίες μας για το Δημογραφικό έχουν ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, πάντα σε συνεργασία με το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Παράλληλα, υλοποιούμε δράσεις για την προστασία των παραδοσιακών οικισμών στα νησιά και συμμετέχουμε ενεργά – θεσμικά και χρηματοδοτικά – σε πρωτοβουλίες ανάδειξης και διαφύλαξης του πολιτιστικού πλούτου των νησιών μας.

  • Η ανάπτυξη των ελληνικών νησιών είναι διαχρονικά συνδεδεμένη με τον τουρισμό. Στην προσπάθεια ενίσχυσης του νησιωτικού επιχειρείν και μετάβασης σε ένα πιο βιώσιμο τουριστικό μοντέλο, ποιες πρωτοβουλίες προτεραιοποιεί το Υπουργείο;

Η βιωσιμότητα και η ευρωστία των νησιών μας εξαρτώνται από μια δυναμική οικονομία, η οποία οικοδομείται μέσα από την ενίσχυση των επιχειρήσεων. Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να αποτυπώσει τις ανάγκες των επιχειρήσεων και να υλοποιήσει αποτελεσματικές πολιτικές, έχει συνάψει συνεργασία με ερευνητικούς φορείς, όπως με το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, ή το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.

Στο πλαίσιο αυτό, αναλαμβάνει κοινές δράσεις, όπως το Βαρόμετρο Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας και το Παρατηρητήριο Τιμών στον νησιωτικό χώρο, το οποίο καταγράφει το ύψος και τη μεταβολή των τιμών σε βασικές κατηγορίες αγαθών που επηρεάζουν το κόστος λειτουργίας των νησιωτικών επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα εντοπίζει τις σημαντικές διαφορές στις τιμές μεταξύ των νησιών και της ηπειρωτικής χώρας. Επειδή όμως ζούμε στην εποχή της κλιματικής κρίσης, οι επιπτώσεις της οποίας επηρεάζουν άμεσα και την οικονομία, είναι απαραίτητο οι πολιτικές μας να στραφούν σε τομείς που παράγουν οικονομικά αποτελέσματα και ταυτόχρονα σέβονται το περιβάλλον.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι δραστηριότητες που συνδέονται με τη Γαλάζια οικονομία όπως η αλιεία, η υδατοκαλλιέργεια, ο θαλάσσιος και παράκτιος τουρισμός, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κ.α. Για παράδειγμα το Υπουργείο μας προωθεί τον θαλάσσιο τουρισμό και τις διαδικασίες για κατασκευή νέων μαρινών, σε συνεργασία όπου απαιτείται με το Υπουργείο Τουρισμού.

Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής αναζητά χρηματοδοτικές λύσεις σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς προκειμένου να αξιοποιήσει τη θαλάσσια οικονομία ως μοντέλο τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης.

  • Η φετινή χρονιά εκτιμάται ότι θα σπάσει το ρεκόρ επισκεπτών κρουαζιέρας. Σε ποιο ύψος υπολογίζετε ότι θα ανέλθει το συνολικό όφελος από το τέλος κρουαζιέρας και πώς θα κατανεμηθούν αυτά τα έσοδα;

Πράγματι, ο κλάδος της κρουαζιέρας γνωρίζει σταθερή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, με τη δραστηριοποίηση μεγάλου αριθμού εταιρειών που προσφέρουν υπηρεσίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ η χώρα μας παρουσιάζει ιδιαίτερη δυναμική στον τομέα αυτό. Αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή της Κυβέρνησής μας, η ανάπτυξη της κρουαζιέρας και η συνεπαγόμενη πολιτική εξωστρέφειας για την περαιτέρω αναβάθμισή της.

Τώρα – για να σας δώσω και μια είδηση – από τις 21 Ιουλίου που εφαρμόζεται το μέτρο, μέχρι και τις 10 Σεπτεμβρίου, τα έσοδα από το Τέλος Κρουαζιέρας ανέρχονται στα 20,24 εκατ. ευρώ, γεγονός ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Τα χρήματα αυτά κατανέμονται κατά το ένα τρίτο στους Δήμους όπου βρίσκονται τα λιμάνια αποβίβασης, για την κάλυψη των τοπικών τους αναγκών, κατά το ένα τρίτο στο Υπουργείο Ναυτιλίας για έργα αναβάθμισης λιμένων και το υπόλοιπο ένα τρίτο πηγαίνει στο Υπουργείο Τουρισμού για την ενίσχυση του τουριστικού μας προϊόντος.

κρουαζιέρα
Κρουαζιέρα
  • Ένας από τους βασικούς στόχους του Υπουργείου είναι η πράσινη μετάβαση των λιμένων, με επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ποιες περιοχές θα δουν πρώτες παρεμβάσεις και τι αλλαγές θα φέρουν στην ενδονησιωτική συγκοινωνία;

Η διασφάλιση της συνεχούς και απρόσκοπτης διασυνδεσιμότητας των νησιών μας, σε συνδυασμό με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αποτελεί ένα σύνθετο εγχείρημα. Ωστόσο, η πράσινη μετάβαση πρέπει να ιδωθεί ως ευκαιρία και όχι ως εμπόδιο.

Ένα από τα εμβληματικά έργα του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι η πρωτοβουλία δρομολόγησης πλοίων που κινούνται με μη ορυκτά καύσιμα σε άγονες γραμμές, μέσω της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, στο πλαίσιο του Προγράμματος ΕΣΠΑ Μεταφορές 2021–2027 με δυνητική χρηματοδότηση έως 500 εκατ. ευρώ. Το project αυτό ανακοινώθηκε επίσημα σε road show πριν από μερικούς μήνες στο Λονδίνο.

Εξίσου σημαντικό είναι το Σχέδιο Αναβάθμισης του Ελληνικού επιβατηγού στόλου, το οποίο καταγράφει τις ανάγκες εκσυγχρονισμού του στόλου, τις απαιτήσεις των λιμενικών υποδομών και τα υφιστάμενα επενδυτικά κενά, υπό το πρίσμα των δεσμεύσεων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιούμε 300 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εκσυγχρονισμού, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε ο Υπουργός μας Βασίλης Κικίλιας και 700 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πρόκειται για πρωτοβουλίες που ενισχύουν την εδαφική συνοχή και διευκολύνουν την ενδονησιωτική επικοινωνία.

Επειδή όμως η ασφάλεια και η εξυπηρέτηση των επιβατών αποτελούν για το Υπουργείο μας πρωταρχικό στόχο και με απόλυτη συνέπεια προς τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, προχωρούμε στην ψηφιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών. Αυτό περιλαμβάνει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηρά, την ανάπτυξη Κεντρικού Πληροφοριακού Συστήματος, καθώς και Συστήματος Διαχείρισης Θέσεων Πρόσδεσης.

Ειδικά για το cold ironing, έχουν ήδη κατανεμηθεί 10 εκατ. ευρώ για μελέτες σε 4 λιμάνια, το Λαύριο, τη Ραφήνα, την Καβάλα και την Κέρκυρα ενώ συνολικά 12 μεγάλοι λιμένες της χώρας θα έχουν αυτή τη δυνατότητα μέχρι το 2029. Ο σχεδιασμός του Υπουργείου προβλέπει συνολικά 23 λιμένες, οι περισσότεροι νησιωτικοί, να έχουν δυνατότητες cold ironing μακροπρόθεσμα.

Το στοίχημα του Υπουργείου είναι καθαρό: λιμάνια που γίνονται πράσινα, νησιά που μένουν ζωντανά, τουρισμός που αποδίδει πραγματική αξία. Με στοχευμένες επενδύσεις και νέα εργαλεία, η νησιωτική Ελλάδα δεν μένει πίσω· γίνεται πρωταγωνιστής. Γιατί το ζητούμενο δεν είναι μόνο περισσότερες αφίξεις, αλλά βιώσιμη ανάπτυξη, ισχυρές τοπικές κοινωνίες και μέλλον με ανθεκτικότητα.

 

 

#Κρουαζιέρα #ΝησιωτικήΠολιτική #Λιμάνια #Κυκλάδες #Τουρισμός #ΠράσινηΜετάβαση


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ευλογιά αιγοπροβάτων: Στο τραπέζι και lockdown μετακινήσεων

Συναγερμός στο ΥΠΑΑΤ μετά την έξαρση κρουσμάτων. Σχέδιο άμεσης δράσης με ελέγχους, σταθμούς απολύμανσης και αυστηρή βιοασφάλεια· προειδοποίηση Τσιάρα για καθολική παύση μετακινήσεων αν δεν ανακοπεί η διασπορά.

Σύρος στο ισπανικό Viajar: «Βασίλισσα των Κυκλάδων» με ιστορία, αρχιτεκτονική και… off-season γοητεία

Το κορυφαίο ταξιδιωτικό περιοδικό της Ισπανίας (με έναν από τους πιο επιδραστικούς ταξιδιωτικούς ιστότοπους παγκοσμίως) αφιερώνει διαδοχικά θέματα στη Σύρο, αναδεικνύοντας Ερμούπολη, Άνω Σύρο, μουσεία και παραθαλάσσια χωριά — με απήχηση 5,1 εκατ. αναγνωστών.

Αμοργός: Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου επιστρέφει για 16η χρονιά

Από 13 έως 18 Νοεμβρίου 2025, η Αμοργός γίνεται ξανά σημείο συνάντησης για τον τουριστικό και πολιτιστικό κινηματογράφο, με ισχυρή διεθνή συμμετοχή και ελληνική παρουσία.

«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Παράδοση και μέλλον της Σαντορίνης στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας

Η έκθεση υδατογραφιών της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη γίνεται αφετηρία μιας εκδήλωσης στις 19 Σεπτεμβρίου 2025

Σαντορίνη: Το Ίδρυμα «Λούλας & Ευαγγέλου Νομικού» στήριξε την ολοκλήρωση του νέου νηπιαγωγείου Μεσαριάς

Με χρηματοδότηση 135.000 €, το Ίδρυμα συνέβαλε καθοριστικά στην αποπεράτωση του έργου, υπενθυμίζοντας την υποχρέωση αναγνώρισης της συνεισφοράς του.

Καναπές… στο δάσος: «φυσικό σαλόνι» στην έξοδο της Κωμιακής ζητά …σωστό καθιστικό

Κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια στο δρόμο Κωμιακής–Απόλλωνα εμφανίστηκε… σαλονάκι. Όμορφη ιδέα, λάθος υλικά: πρόταση για πετρόχτιστα πεζούλια ή ξύλινα παγκάκια, με πρωτοβουλία συλλόγων και Τοπικών Κοινοτήτων.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Νερό–«χρυσάφι» στις Κυκλάδες: λειψυδρία, πισίνες και αφαλατώσεις εκτοξεύουν τους λογαριασμούς

Μήλος στα 4,5€/m³, Κουφονήσι έως 9,67€/m³: γιατί οι λογαριασμοί «φεύγουν», τι ζητούν κάτοικοι και επαγγελματίες, και ποιες λύσεις συζητούνται.

Εθνικό Απολυτήριο: Αλλαγές-τομή στο Λύκειο και στις εισαγωγές στα ΑΕΙ από το 2026

Ανεξάρτητη αρχή εξετάσεων, τράπεζα θεμάτων, ψηφιακός φάκελος μαθητή και βάση του 10 συνθέτουν το νέο πλαίσιο για το εθνικό απολυτήριο.

Σαντορίνη: Ξεκινούν οι εργασίες αντικατάστασης χλοοτάπητα στο Δημοτικό Γήπεδο Καμαρίου

Ο Δήμος Θήρας ξεκινά εργασίες αναβάθμισης από 17 Σεπτεμβρίου 2025, με στόχο καλύτερες συνθήκες άθλησης για συλλόγους και κατοίκους.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου