Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδες«Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους»: Το εργοστάσιο Ζησιμάτου ξαναζωντάνεψε στην Ερμούπολη

«Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους»: Το εργοστάσιο Ζησιμάτου ξαναζωντάνεψε στην Ερμούπολη

|

Πρωί Κυριακής, το Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας Ερμούπολης ζωντάνεψε με φωνές και μνήμες. Το Cycladic Identity του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, που ολοκληρώνει τον δεύτερο χρόνο δράσης της, παρουσίασε το πρόγραμμα «Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους», μετετρέποντας το παλιό εργοστάσιο Ζησιμάτου σε σκηνικό μνήμης, ταυτότητας και κοινότητας.

Η Ερμούπολη ξέρει να κρατά τις σιωπές της. Οι τοίχοι των εγκαταλελειμμένων εργοστασίων υψώνονται ακόμα στις γειτονιές, σημάδια μιας εποχής που η Σύρος ήταν η βιομηχανική πρωτεύουσα του Αιγαίου.

Το εργοστάσιο Ζησιμάτου, που έκλεισε το 1986 μέσα σε μία μέρα μετά από ένα αιφνιδιαστικό τηλεφώνημα που ποτέ κανείς δεν έμαθε τι ειπώθηκε, έγινε το Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας Ερμούπολης και παραμένει ίσως το πιο ζωντανό από αυτά τα κελύφη.

Εκεί, το πρωί της 31ης Αυγούστου, παρουσιάστηκε το πρόγραμμα «Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους», μια δράση της Πρωτοβουλίας Cycladic Identity του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Η Ηλιάννα μας ξεναγεί στο εργοστάσιο Ζησιμάτου
Η Ηλιάννα μας ξεναγεί στο εργοστάσιο Ζησιμάτου

Το πρόγραμμα «Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους» στη Σύρο, υλοποιήθηκε από τον φορέα Hermoupolis Heritage που ίδρυσε και διευθύνει ο Δημήτρης Σταυρακόπουλος και έχει ως στόχο την ανάδειξη της ιστορίας των γυναικών που εργάστηκαν στην κλωστουφαντουργία της Σύρου και τη σύνδεσή της με την τοπική συλλογική μνήμη και την ταυτότητα του νησιού. (Δείτε το βίντεο με τις μαρτυρίες εδώ).

Για να φτάσω εκεί επέλεξα να περπατήσω στον δρόμο, παράλληλα με το λιμάνι, που περνά ανάμεσα από παλιά εργοστάσια, τις εγκαταστάσεις του νεωρίου, πανσιόν με μπουγάδες απλωμένες και στο βάθος ένα παλιό κτίριο, ολοκίτρινο, όπου λειτουργεί ένα από τα δημοτικά σχολεία της πόλης.

Xαρακτηριστική εικόνα από τη διαδρομή μου προς το Εργοστάσιο Ζησιμάτου
Xαρακτηριστική εικόνα από τη διαδρομή μου προς το Εργοστάσιο Ζησιμάτου

Μια διαδρομή στην βιομηχανική ιστορία που δεν έχει σιγήσει, είναι τόσο μουσειακή όσο και ζωντανή, σε διαρκή εξέλιξη. Τελικός προορισμός το εργοστάσιο Ζησιμάτου.

Η ξενάγηση σαν θεατρική πράξη

Η Ηλιάνα Θέου, η ξεναγός μας στο εργοστάσιο, απόφοιτος της πανεπιστημιακής Σχολής Σχεδιασμού Προϊόντων και Συστημάτων που εδρεύει στο νησί, έστησε από την αρχή το σκηνικό: «Σήμερα θα περάσουμε τέσσερις πόρτες», λέει. Στην είσοδο, η φράση των Doors — There are things known and things unknown and in between are the doors.

Και λίγο αργότερα, μετά την πρώτη πόρτα, οι Τρεις Μοίρες: Κλωθώ, Λάχεσις, Άτροπος. Μπροστά στην αφίσα με τις Τρεις Μοίρες, η Ηλιάνα στάθηκε για λίγο. «Είναι οι ίδιες που κρατούν το νήμα της ζωής», είπε. «Η Κλωθώ, στο κέντρο, γνέθει το νήμα από την αρχή.

Η Λάχεσις, στα δεξιά, το μετρά και καθορίζει το μερίδιο που θα πάρει ο καθένας. Και η Άτροπος, αριστερά, με τα ψαλίδια στο χέρι, κόβει το νήμα και φέρνει τον θάνατο». Ένας μύθος που ξαφνικά φαινόταν απόλυτα ταιριαστός με τον χώρο: εδώ, χιλιάδες γυναίκες ύφαιναν κυριολεκτικά τα νήματα, δίνοντας σχήμα στη ζωή τους και στη μοίρα του νησιού, την ώρα που ο κόσμος έξω άλλαζε.

Γιατί όμως η Σύρος και όχι η Άνδρος, η Μύκονος ή η Τήνος; Η αφήγηση ήταν ξεκάθαρη: το νησί, καθολικό τότε, έμεινε ουδέτερο στην Επανάσταση του 1821. Υπό γαλλική προστασία, έγινε τόπος υποδοχής των προσφύγων από Χίο, Σμύρνη, Ψαρά και Αϊβαλί. Έφεραν μαζί τους δεξιότητες, εμπορικό πνεύμα, τεχνογνωσία.

Σε άλλα νησιά τους έδιωξαν· στην Άνδρο τους είπαν πως θα κλέψουν τα σύκα και θα πειράξουν τα κορίτσια. Η Σύρος όμως τους δέχτηκε και μέσα σε λίγες δεκαετίες απέκτησε 68 εργοστάσια, από τα οποία τα 24 υφαντουργεία. Περισσότεροι από 3.000 εργαζόμενοι, κυρίως γυναίκες, γέμιζαν την πόλη με τον ήχο των μηχανών.

Το εργοστάσιο που έγινε κέντρο για μπουζούκια

Στην αυλή, μπροστά μας αντικρίζουμε δύο κτίρια-δίδυμα. Το ένα, αγορασμένο από τους Κωνσταντινόπουλο και Ζησιμάτο, παρήγε αρχικά μαντίλια (καλέμκετια) για τις γυναίκες της Ανατολής που ζούσαν στο νησί. Αργότερα επεκτάθηκε, χώρισε σε δύο μονάδες, και λειτούργησε μέχρι το 1995.

Όταν έκλεισε, μετατράπηκε σε κέντρο διασκέδασης. Μπουζούκια. Οι μηχανές πετάχτηκαν, οι τοίχοι έμειναν κούφιοι, το ταβάνι κατέρρευσε. Το άλλο, το εργοστάσιο Ζησιμάτου, έσβησε απότομα το 1986, χωρίς εξηγήσεις. Έμεινε εγκαταλειμμένο, κλειδωμένο, άθικτο. Κι αυτή η σιωπή του, η ακινησία, το διέσωσε ώστε σήμερα να μπορεί να λειτουργεί ως μουσείο.

Στο βαφείο, ο τεράστιος λέβητας μοιάζει ακόμα να μουγγρίζει. Το βαμβάκι από Σμύρνη και Αίγυπτο έβραζε για να πάρει χρώμα ή να γίνει πιο λευκό. Οι εργάτριες γύριζαν τα νήματα με τα χέρια, τα έβαφαν σε λεκάνες με μπογιές, τα έστριβαν, τα στέγνωναν.

Το στέγνωμα γινόταν σε μηχανή που θύμιζε πλυντήριο· οι τέσσερις δεξαμενές συλλογής βρόχινου νερού στην οροφή έδιναν αυτάρκεια. Για τις μικρές δουλειές, υπήρχε το πηγάδι που λειτούργησε ως και πέρυσι. Η αυτάρκεια και η εξυπνάδα της βιομηχανικής εποχής έκαναν τον χώρο να μοιάζει ακόμη ζωντανός.

Ο παππούς του υπολογιστή έφτιαχνε ζακάρ

Το μηχανοστάσιο έμοιαζε με καρδιά. Εκεί δούλευαν μόνο άντρες, γιατί μόνο αυτοί θεωρούνταν ικανοί να επισκευάσουν και να χειριστούν τα μηχανήματα. Ο θόρυβος ήταν εκκωφαντικός, πολλοί εργάτες έμειναν με μόνιμα προβλήματα ακοής.

Από αυτή την πόρτα και πέρα όμως απαγορευμένα για εκείνους ξεκινούσε το βασίλειο των γυναικών. Μια ακόμα πόρτα χώριζε τα δύο φύλα, καθιστώντας το εργοστάσιο μια αντανάκλαση της ίδιας της κοινωνίας. Αν και μια αφήγηση από τον υπεύθυνο μηχανικό αργότερα, έδειξε ότι τα πάθη δεν σιγούσαν και επηρέαζαν και τον ρυθμό παραγωγής.

Κι έπειτα, το μηχάνημα Jacquard. Με τις διάτρητες κάρτες του, ήταν στην ουσία το πρώτο binary code: τρύπα=1, κενό=0. Από το χαρτί στο ύφασμα, η μετάβαση γινόταν μέσω ενός προγράμματος που όριζε το μοτίβο. Ένα θαύμα τεχνολογίας μέσα σε ένα εργοστάσιο της Σύρου.

Μια πετσέτα φτιαγμένη εκεί, πολύχρωμη και περίπλοκη, πέρασε από χέρι σε χέρι για να την αγγίξουμε και να θαυμάσουμε τα χρώματα που παραμένουν έντονα. Η Ηλιάνα εξήγησε ότι οι εργάτριες που βρίσκονταν στο μηχάνημα για τα στιμόνια δεν άφηναν ποτέ το πόστο μόνες. Οι συνάδελφοί τούς έφερναν το μεσημεριανό στο μηχάνημα. Στις τσέπες, πάντα ένα παστελλάρι, το δικό τους «energy bar» με μέλι και σουσάμι.

 Σάντρα Μαρινοπούλου Πρόεδρος & Διευθύνουσα Σύμβουλος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Δημήτρης Σταυρακόπουλος Ιδρυτής Hermoupolis Heritage, Θεανώ Αγαλόγλου Project Manager της πρωτοβουλίας Cycladic Identity
Σάντρα Μαρινοπούλου Πρόεδρος & Διευθύνουσα Σύμβουλος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Δημήτρης Σταυρακόπουλος Ιδρυτής Hermoupolis Heritage, Θεανώ Αγαλόγλου Project Manager της πρωτοβουλίας Cycladic Identity

Οι φωνές της μνήμης

Μετά την ξενάγηση, ήρθε η ώρα των ομιλιών. Η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρα Μαρινόπουλου, μίλησε με σαφήνεια για τους στόχους του Cycladic Identity που αποτελεί προσωπικό της όραμα: «Σήμερα τα νησιά μας αλλάζουν ραγδαία. Ο υπερτουρισμός, η υπερδόμηση, η κλιματική αλλαγή απειλούν την ταυτότητά τους. Με αυτή την πρωτοβουλία, θέλουμε να διατηρήσουμε, να αποκαταστήσουμε και να αναδείξουμε όσα κινδυνεύουν να χαθούν».

Την ακολούθησαν ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού Ιωάννης Βουτσίνος και ο Δημήτρης Σταυρακόπουλος, ιδρυτής του μουσείου, που παρουσίασε το βίντεο με μαρτυρίες δέκα υφαντριών. Μίλησε για έναν φόρο τιμής σε ατές τις νέες γυναίκες που από παιδιά δούλευαν με σκληρές συνθήκες μέσα στο εργοτάσιο.

Αχ μαυρομάτα μου κλωστηρού μου

Καθώς έτρεχε το βίντεο με τις μαρτυρίες των υφαντριών, αντήχησε στον χώρο η φωνή του Μάρκου Βαμβακάρη. Το τραγούδι «Αχ μαυρομάτα κλωστρού μου» έγινε μουσικό χαλί στις εικόνες του εργοστασίου, σα να έδενε το βουητό των μηχανών με το μπουζούκι.

 

Αχ, μαυρομάτα κλωστηρού μου,

στ’ αργαστήρι σου να μπω,

να σε δω να υφαίνεις,

και να μην ξαναβγώ.

Οι στίχοι, απλοί και καθημερινοί, μιλούσαν για το πάθος, την επιθυμία, αλλά και για την ίδια τη γυναικεία μορφή της εργάτριας, που το τραγούδι την υψώνει σε μούσα. Κι έτσι, η παρουσία του Αντώνη Βαμβακάρη, μηχανικού του εργοστασίου, συνδέθηκε με τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον μουσικό: δύο διαφορετικοί «ρυθμοί» του νησιού, που βρέθηκαν να αντηχούν μαζί εκείνο το πρωί στην Ερμούπολη.

Στο τέλος, δύο προσωπικές μαρτυρίες συγκίνησαν: η κυρία Μαρία Ρούσσου μίλησε για τον μόχθο πίσω από τους αργαλειούς, ενώ ο κύριος Αντώνης Βαμβακάρης, μηχανικός από το 1951 ως το 1986, αφηγήθηκε την τελευταία μέρα που το εργοστάσιο έσβησε. Ένας από τους τελευταίους που έφυγαν, παραμένει ζωντανή φιγούρα στη μνήμη όλων.

Θεανώ Αγαλόγλου Project Manager της Πρωτοβουλίας Cycladic Identity του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Αντώνης Βαμβακάρης πρώην μηχανικός εργοστασίου , Μαρία Ρούσσου πρώην υφάντρια εργοστασίου  / φωτογραφία Στέφανος Μαμίδης
Θεανώ Αγαλόγλου Project Manager της Πρωτοβουλίας Cycladic Identity του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Αντώνης Βαμβακάρης πρώην μηχανικός εργοστασίου , Μαρία Ρούσσου πρώην υφάντρια εργοστασίου  / φωτογραφία Στέφανος Μαμίδης

Μνήμη και ταυτότητα

Το πρόγραμμα «Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους», που υλοποίησε ο φορέας Hermoupolis Heritage με τη στήριξη του Cycladic Identity, δεν είναι απλώς μια καταγραφή. Είναι μια διάσωση της μνήμης, μια υπενθύμιση ότι η άυλη κληρονομιά ζει στις φωνές των ανθρώπων. Όπως είπε η Σάντρα Μαρινόπουλου, «η κληρονομιά δεν ζει μόνο στα μουσεία ή στα βιβλία, αλλά στις εμπειρίες εκείνων που την έζησαν».

Κι εκείνο το πρωινό στην Ερμούπολη, το εργοστάσιο Ζησιμάτου, με τις σιωπές και τα θραύσματά του, μίλησε ξανά. Οι φωνές των υφαντριών και των μηχανικών έγιναν το νήμα που ενώνει το παρελθόν με το παρόν. Ένα νήμα που συνεχίζει να υφαίνεται, όσο υπάρχει μνήμη, κοινότητα και ταυτότητα.

Πληροφορίες από: https://www.iefimerida.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Γ. Πολυχρονάκος: «Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα νησιά σαν ενοχλητικές κουκίδες στον χάρτη»

Σφοδρή κριτική του Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑΣΟΚ στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ

Bono, The Edge και Gavin Friday στην Αντίπαρο – Ιρλανδικό «άρωμα» ροκ στο Αιγαίο

Τρεις εμβληματικές μορφές της παγκόσμιας ροκ σκηνής απολαμβάνουν στιγμές χαλάρωσης στις Κυκλάδες

Μανιομανώλης: Ο παλικαράς ζωοκλέφτης από το Φιλώτι που έγραψε ιστορία στα Βουρλά

Απόγονος Κρητικών επαναστατών, μεγαλοβοσκός στη Νάξο και θρύλος για τα κατορθώματά του

Η ΕΑΣ Νάξου αποχαιρετά τον πρόεδρο της Κεραμωτής, Μανώλη Φακίνο

Συγκινητικό μήνυμα του Δημήτρη Καπούνη για την απώλεια ενός αγωνιστή της αυτοδιοίκησης και του αγροτικού κόσμου

Γ. Βρούτσης: «Ιστορική απόφαση η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για χωριά έως 1.500 κατοίκους – Μεγάλη ανάσα για τις Κυκλάδες»

Η εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για μείωση και πλήρη κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε μικρούς οικισμούς αποτελεί «δικαίωση της πολιτικής μας», τονίζει ο Υπουργός Αθλητισμού και Βουλευτής Κυκλάδων

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Αλλαγή στο Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου – Η Ευθαλία Σπανού αντικαθιστά τον Νικόλαο Μοστράτο

Η παραίτηση του Νικολάου Μοστράτου και η ορκωμοσία της πρώτης επιλαχούσας του συνδυασμού «Πάρος, με Ευθύνη και Ενότητα»

Νάξος – Θεαματική μανούβρα του Hellenic Highspeed στο λιμάνι (video)

Το ταχύπλοο προσεγγίζει από Πάρο και Πειραιά και δένει σε μόλις 3 λεπτά με εντυπωσιακή ακρίβεια

Προκριματικά Μουντιάλ 2026: Τουρκία – Ισπανία, το ντέρμπι κορυφής και ποντάρουμε στα .. γκολ

Δύσκολη αποστολή για τη «Φούρια Ρόχα» στην Κωνσταντινούπολη – Στοίχημα με αξία το 2 & G/G

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Στη μνήμη του Μανόλη Φακίνου, Προέδρου της Κεραμωτής

Θλίψη στη Νάξο για τον αιφνίδιο θάνατο του Μανόλη Φακίνου – Το συλλυπητήριο μήνυμα του Δημάρχου και το ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.