Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΜείωση στην ακτοπλοΐα: Λιγότεροι επιβάτες και οχήματα στο Αιγαίο το 2025

Μείωση στην ακτοπλοΐα: Λιγότεροι επιβάτες και οχήματα στο Αιγαίο το 2025

|

Η ελληνική ακτοπλοΐα βιώνει μια δύσκολη χρονιά, καθώς τα πρώτα στοιχεία για το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025 δείχνουν μείωση τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και στις μεταφορές οχημάτων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα, καταγράφεται πτώση 5% στους επιβάτες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, ενώ οι μεταφορές ΙΧ μειώθηκαν κατά 11% και τα φορτηγά κατά 1,5%.

Οι αιτίες της κάμψης

Η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη σε όλες τις γραμμές. Στα μακρινά δρομολόγια προς Βόρειο Αιγαίο, Δωδεκάνησα αλλά και Χανιά παρατηρείται μείωση, ενώ αντίθετα οι γραμμές του Αργοσαρωνικού καταγράφουν αύξηση. Παρά ταύτα, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι ακόμα και αν ο Αύγουστος κινηθεί καλύτερα, η συνολική εικόνα του έτους δεν πρόκειται να αλλάξει σημαντικά.

Κεντρικό ζήτημα αποτελεί το υψηλό κόστος μετακίνησης. Παρά το γεγονός ότι οι τιμές των εισιτηρίων διατηρήθηκαν σε γενικές γραμμές σταθερές την τελευταία διετία και συνοδεύτηκαν από προσφορές, για πολλές οικογένειες η ακτοπλοϊκή μετάβαση αποτελεί πλέον ένα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού των διακοπών τους. Το αποτέλεσμα είναι αρκετοί να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους ή να επιλέγουν πιο κοντινούς και οικονομικούς προορισμούς.

Επιπλέον, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να καταναλώνουν ακριβότερα καύσιμα λόγω ευρωπαϊκών κανονισμών, ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται τα κόστη συντήρησης και οι μισθολογικές δαπάνες. Το γεγονός αυτό περιορίζει τις δυνατότητες για μείωση ναύλων και καθιστά τον κλάδο ευάλωτο στον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές εταιρείες.

Σημαντική πτώση σε Σαντορίνη και Μύκονο

Δύο από τις πιο δημοφιλείς και παραδοσιακά κερδοφόρες γραμμές, η Σαντορίνη και η Μύκονος, κατέγραψαν φέτος αισθητή πτώση στην τουριστική κίνηση. Η κάμψη αυτή επηρέασε καταλυτικά τα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς πρόκειται για δρομολόγια που στο παρελθόν αποτελούσαν “αιχμή του δόρατος” για την κερδοφορία τους.

Αντίθετα, η επιβατική κίνηση στον Αργοσαρωνικό αυξήθηκε κατά 10% τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, με τα νησιά Ύδρα και Πόρος να συγκεντρώνουν περισσότερους επισκέπτες. Η εγγύτητα στην Αθήνα και το χαμηλότερο κόστος ταξιδιού φαίνεται ότι ενίσχυσαν τη ζήτηση, καθώς οι ξένοι τουρίστες που επισκέπτονται την πρωτεύουσα συνδυάζουν τις διακοπές τους με σύντομες αποδράσεις στα κοντινά νησιά.

Πιέσεις στα συμβατικά πλοία

Ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα αφορά τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα ταχύπλοα και στα συμβατικά πλοία. Τα ταχύπλοα δρομολογούνται υποχρεωτικά για τέσσερις μήνες τον χρόνο, ενώ τα συμβατικά πρέπει να λειτουργούν για δέκα μήνες, καλύπτοντας και την “νεκρή” περίοδο του χειμώνα, όπου συχνά μεταφέρουν ελάχιστους επιβάτες και φορτία.

Πολλοί ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι αυτό το καθεστώς δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς τα ταχύπλοα εκμεταλλεύονται την υψηλή τουριστική περίοδο και αποκομίζουν κέρδη, ενώ τα συμβατικά πλοία επωμίζονται ζημιογόνες γραμμές για το υπόλοιπο διάστημα. Χαρακτηριστικά, επιχειρηματίας του κλάδου τόνισε: «Δεν γίνεται τον χειμώνα να μεταφέρουμε μόνο γλάρους και νταλίκες με ζημία και το καλοκαίρι να έρχονται τα ταχύπλοα να παίρνουν τον αφρό».

Οι προοπτικές και τα αιτήματα

Η συζήτηση πλέον στρέφεται στο αν πρέπει να υπάρξει παράταση της υποχρεωτικής δρομολόγησης των ταχυπλόων ή αντίστοιχη μείωση για τα συμβατικά, ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες δικαιότερου ανταγωνισμού. Το θέμα αναμένεται να εξεταστεί στις επόμενες συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Την ίδια στιγμή, οι επιβάτες δείχνουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να ταξιδέψουν πιο γρήγορα με ταχύπλοα, γεγονός που ασκεί πρόσθετες πιέσεις στα συμβατικά πλοία.

Συμπέρασμα

Η χρονιά που διανύουμε δείχνει ότι η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις. Η μείωση της επιβατικής κίνησης, το αυξημένο κόστος λειτουργίας, η πτώση σε κομβικές τουριστικές γραμμές και ο ανταγωνισμός με τα ταχύπλοα και τις αεροπορικές εταιρείες διαμορφώνουν ένα δύσκολο περιβάλλον.

Για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του κλάδου αλλά και η εξυπηρέτηση των νησιών, απαιτούνται νέες ισορροπίες, τόσο σε επίπεδο ρυθμιστικού πλαισίου όσο και στρατηγικής ανάπτυξης. Το στοίχημα είναι μεγάλο, καθώς η ακτοπλοΐα δεν αποτελεί μόνο κρίσιμη οικονομική δραστηριότητα, αλλά και βασικό πυλώνα συνοχής και ανάπτυξης για την ελληνική νησιωτικότητα.

Με πληροφορίες από την σελίδα moneyreview.gr

#Ακτοπλοΐα #Ελλάδα #Αιγαίο #ΕπιβατικήΚίνηση #Καράβια #Ταχύπλοα #Δωδεκάνησα #Σαντορίνη #Μύκονος #Τουρισμός


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ο Δήμαρχος Αγίου Ευστρατίου διαψεύδει την ένταξη της Τήνου στη γραμμή Λαυρίου – Καβάλας

Καμία αλλαγή δεν αναμένεται στη γραμμή που συνδέει τον Άη Στράτη και τη Λήμνο, παρά τις «εντυπώσεις» που δημιουργήθηκαν από δηλώσεις βουλευτών.

«Το Γλέντι»: Από τη Σχοινούσα στα πανηγύρια όλης της Ελλάδας, το τραγούδι που έγινε φαινόμενο (video)

Δεκαεννιά χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία, το τραγούδι του Νίκου Οικονομίδη εξακολουθεί να ξεσηκώνει, αποδεικνύοντας ότι η παράδοση μπορεί να παραμένει ζωντανή και να γίνεται viral.

Κατ. Μουστάκη: “Η αλήθεια για το Ε.Ε.Ε.ΕΚ Νάξου, τα παιδιά μας δεν αξίζουν κοντέινερ”

Κατερίνα Μουστάκη, δημοτική σύμβουλος με τη «Δύναμη Αλλαγής», καταγγέλλει την αδράνεια της δημοτικής αρχής και ζητά άμεση λύση για την αξιοπρεπή εκπαίδευση των μαθητών.

Στην Αμοργό ο επόμενος σταθμός των Δημοτικών Ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ

Στις 5–7 Σεπτεμβρίου το ΔΣ συνεδριάζει στο κυκλαδίτικο νησί με σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον της δημοτικής ραδιοτηλεόρασης

Νάξος – Μονή: Στη Παναγία Δροσιανή γιορτάζει το Γενέθλιον της Θεοτόκου

Στις 7 και 8 Σεπτεμβρίου, η ιστορική εκκλησία του 4ου αιώνα μ.Χ. υποδέχεται πιστούς σε μια από τις πιο κατανυκτικές πανηγύρεις των Κυκλάδων.

Σαντορίνη: Το ρεμπέτικο τραγούδι ζωντανεύει στον παραλιακό πεζόδρομο του Καμαρίου

Μια μουσική περιπλάνηση με κιθάρα, μπουζούκι και τραγούδι, την Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου στο φεστιβάλ «Στρογγύλη On The Road»

ΔΕΘ: 100 χρόνια από την έμπνευση του Νικόλαου Γερμανού έως το σήμερα

Η 89η ΔΕΘ τιμά τα 100 χρόνια του θεσμού – Η εμμονή του Γερμανού, η κρίση του ’30, ο μύθος του φραπέ και τα χρόνια Σημίτη, Καραμανλή και Τσίπρα

Πάρος: Αποκτά Ειδικό Δημοτικό και Νηπιαγωγείο, νέα εποχή για την εκπαίδευση στο νησί

Η Νάουσα υποδέχεται δύο νέες σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, σηματοδοτώντας μια σημαντική στιγμή για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση στις Κυκλάδες.

Δήμος Κέας: Δωρεάν εξετάσεις πρόληψης για γυναίκες στο πλαίσιο του προγράμματος «Η Ελλάδα κατά του καρκίνου»

Από 23 Σεπτεμβρίου έως 7 Οκτωβρίου, κινητή μονάδα στην Κορησσία θα προσφέρει τεστ Παπανικολάου, μαστογραφίες και HPV test χωρίς καμία χρέωση.

Η ΕΕ θεσπίζει Κώδικα Δεοντολογίας για τις διαδικτυακές κριτικές στον τουρισμό

Νέοι κανόνες για διαφάνεια και αξιοπιστία στις αξιολογήσεις καταλυμάτων, με στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στον ευρωπαϊκό τουρισμό

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

ΑΑΔΕ: Πρόστιμα και 48ωρο «λουκέτο» σε επιχειρήσεις νησιών (Πάρος) για φοροδιαφυγή

Εντατικοί έλεγχοι σε Ρόδο, Πάρο, Χανιά, Ύδρα, Κέρκυρα και Πειραιά αποκάλυψαν περισσότερες από 400 παραβάσεις για μη έκδοση αποδείξεων.

Νάξος: Τραυματισμός καβοδέτη στο λιμάνι, εξήλθε αυθημερόν από το Κέντρο Υγείας

εργατικό ατύχημα σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης κατά την πρόσδεση πλοίου στο λιμάνι της Νάξου, με 30χρονο καβοδέτη να τραυματίζεται ελαφρά.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος – “Στου Βασιλαρακιού”: 3 γενιές, dry-aging κρέατα και «ωραιότερο επιδόρπιο του γαλαξία»

Στην καρδιά του ορεινού Κυνίδαρου, μια χασαποταβέρνα από το 1931 συνεχίζει να μαγεύει γαστρονομικά τους επισκέπτες.