Πλοία γεμάτα, πορτοφόλια άδεια: Πόσο κοστίζει τελικά το να «πας διακοπές» στην Ελλάδα του 2025;
Μπορεί να βλέπεις εικόνες από το λιμάνι του Πειραιά με πλοία που αναχωρούν γεμάτα και τουρίστες να στριμώχνονται με βαλίτσες και σακίδια. Μπορεί να διαβάζεις για πληρότητες που φτάνουν το 100% ή για αναβαθμίσεις στόλου από τις ακτοπλοϊκές.
Όμως πίσω από αυτή την «εικόνα ευμάρειας» κρύβεται μια άλλη, λιγότερο λαμπερή αλήθεια: οι διακοπές για τον μέσο Έλληνα φέτος είναι είδος πολυτελείας.
Οικογενειακές διακοπές… μόνο με δάνειο
Σύμφωνα με στοιχεία του Flash.gr, το κόστος ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για μια τετραμελή οικογένεια που θέλει να ταξιδέψει από τον Πειραιά σε νησιά του Αιγαίου μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 700 ευρώ – και αυτό μόνο για το πλοίο. Συγκεκριμένα:
- Ίος: 731€ (3κλινη καμπίνα μετ’ επιστροφής)
- Ρόδος: 730,50€ (καμπίνα + αριθμημένες θέσεις)
- Πάρος: 647€
- Σύρος: 645€
- Νάξος: 592,50€
- Χανιά: 712€ (με αυτοκίνητο)
Το ζήτημα είναι ότι το κόστος αυτό δεν αφορά πενθήμερες αποδράσεις με πολυτέλειες αλλά τις απολύτως βασικές επιλογές: αριθμημένες θέσεις και μια απλή καμπίνα για τα παιδιά.
Και αν είσαι ζευγάρι;
Ακόμα και τα ζευγάρια ή οι δύο ταξιδιώτες δεν γλιτώνουν. Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, «το κόστος είναι εξίσου απαγορευτικό και για δύο άτομα. Παρόλο που υπάρχουν κάποιες προσφορές για οικογένειες, τα μικρότερα σχήματα πληρώνουν το ακτοπλοϊκό τίμημα… ακριβά».
Και παρόλο που η φετινή χρονιά είχε λιγότερες αυξήσεις απ’ την περσινή, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τίποτα δεν αποκλείει νέα αύξηση τιμών μέσα στον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο.
Η άλλη όψη της πληρότητας
Παρά το υψηλό κόστος, η ζήτηση παραμένει ισχυρή. Οι τουριστικοί πράκτορες αναφέρουν ότι το περασμένο σαββατοκύριακο η πληρότητα στα πλοία από Πειραιά ξεπέρασε το 85%, ενώ τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να φτάσει το 100%. Όμως, όπως επισημαίνει ο κ. Ραυτόπουλος, «πολλοί επιλέγουν τελικά ηπειρωτικούς προορισμούς, αποφεύγοντας τα νησιά λόγω κόστους».
Με λίγα λόγια, η μαζική έξοδος που βλέπουμε, δεν είναι για όλους. Οι αριθμοί δείχνουν ότι μόνο το 60% των Ελλήνων μπορεί να κάνει διακοπές, ενώ ο ένας στους δύο δεν αντέχει να πληρώσει ούτε για μία συνεχόμενη εβδομάδα μακριά από το σπίτι του (σύμφωνα με έρευνα της Eurostat για το 2024).
Η «πράσινη μετάβαση» ως επιχείρημα για τις αυξήσεις
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες χρησιμοποιούν τη μετάβαση σε πιο οικολογικά καύσιμα και «πράσινες τεχνολογίες» ως βασικό επιχείρημα για τις αυξήσεις στα εισιτήρια. Το πρόβλημα; Η πλήρης πράσινη μετάβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί… το 2032. Μέχρι τότε, οι επιβάτες καλούνται να πληρώσουν «πράσινο» εισιτήριο χωρίς το αντίστοιχο «πράσινο» πλοίο.
Και η Νάξος;
Η Νάξος, ένας από τους πιο δημοφιλείς και πολυπληθείς προορισμούς των Κυκλάδων, δεν εξαιρείται. Το κόστος μετάβασης και επιστροφής για μια οικογένεια τεσσάρων ατόμων αγγίζει τα 600 ευρώ, χωρίς αυτοκίνητο, χωρίς πολυτέλειες. Και αν προσθέσεις διαμονή, φαγητό και μετακινήσεις στο νησί, τότε οι διακοπές στην όμορφη Νάξο παύουν να είναι «απόδραση» και γίνονται οικονομικό βάρος.
Σχόλιο του NaxosPress:
“Σε μια χώρα όπου το τουριστικό brand «πουλάει» παγκοσμίως, η εσωτερική αγορά δείχνει να στραγγαλίζεται. Οι τιμές στα πλοία θυμίζουν πλέον αεροπορικά για εξωτερικό. Οι νησιώτες επιχειρηματίες που περιμένουν τον Έλληνα τουρίστα, βλέπουν χρόνο με τον χρόνο την πρόσβαση να γίνεται δυσκολότερη.
Και το χειρότερο; Κανείς δεν δείχνει να μιλάει για δίκαιη πρόσβαση στον τουρισμό. Όλα θυσιάζονται στο βωμό της αγοράς.
Καλοκαίρι για λίγους. Καθόλου για πολλούς”.