Σε ισχύ τίθεται από την Κυριακή 21 Ιουλίου το νέο αυξημένο τέλος επιβατών κρουαζιέρας, μετά την υπογραφή της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τους υπουργούς Οικονομικών, Ναυτιλίας και Τουρισμού την 1η Ιουλίου. Το μέτρο, που εφαρμόζεται βάσει του άρθρου 42 του Ν. 4256/2014, επιβάλλεται σε επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που αποβιβάζονται σε ελληνικούς λιμένες κατά τη διάρκεια περιηγητικών ταξιδιών (κρουαζιέρες).
Το τέλος είναι διαφοροποιημένο ανά εποχή του έτους, προκειμένου να ενισχυθεί ο τουρισμός χαμηλής περιόδου και να μειωθεί η πίεση στους προορισμούς κατά τους μήνες αιχμής.
Αναλυτικά τα τέλη:
Από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου:
-
Μύκονος & Σαντορίνη: 20€
-
Υπόλοιποι λιμένες: 5€
Από 1 Οκτωβρίου έως 31 Οκτωβρίου & από 1 Απριλίου έως 31 Μαΐου:
-
Μύκονος & Σαντορίνη: 12€
-
Υπόλοιποι λιμένες: 3€
Από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου:
-
Μύκονος & Σαντορίνη: 4€
-
Υπόλοιποι λιμένες: 1€
Το τέλος αυτό επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα αποβίβασης, χωρίς ΦΠΑ, και βαρύνει τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους ναυτικούς πράκτορες ή τις ελληνικές διαχειρίστριες εταιρείες.
Πώς εφαρμόζεται:
Οι ναυτικοί πράκτορες υποχρεούνται να καταχωρούν όλα τα σχετικά στοιχεία επιβατών και αποβιβάσεων σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου Ναυτιλίας. Η απόδοση του τέλους γίνεται ανά τρίμηνο μέσω ηλεκτρονικού παραβόλου, ενώ οι Λιμενικές Αρχές θα διενεργούν ελέγχους, με δυνατότητα διασταυρώσεων και κυρώσεων σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.
Σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί ακόμη και να απαγορευτεί η αποβίβαση επιβατών συγκεκριμένου κρουαζιερόπλοιου σε επόμενη προσέγγιση.
Αντιδράσεις διεθνών μέσων:
Η είδηση για την εφαρμογή του νέου τέλους έκανε τον γύρο του κόσμου μέσω μεγάλων δημοσιογραφικών οργανισμών. Η Daily Mail το χαρακτήρισε «τουριστικό φόρο για τον υπερτουρισμό», ενώ το Γαλλικό Πρακτορείο AFP και ο Independent μετέδωσαν τις λεπτομέρειες για τις επιπτώσεις στους τουρίστες, με έμφαση σε Μύκονο και Σαντορίνη. Ιστοσελίδες ακόμη και από το Κατάρ αναμετέδωσαν την είδηση, υπογραμμίζοντας τις αλλαγές στον ελληνικό τουριστικό χάρτη.
Στόχος η αποσυμφόρηση και η βιωσιμότητα:
Το αυξημένο τέλος κρουαζιέρας έχει ως βασικό στόχο τη ρύθμιση της τουριστικής πίεσης στους δημοφιλείς προορισμούς και την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στις ενδιάμεσες και χειμερινές περιόδους. Έρχεται ως απάντηση στον υπερτουρισμό και τις προκλήσεις που προκαλεί σε τοπικές κοινωνίες, περιβάλλον και υποδομές.
Παραμένει να φανεί η αντίδραση των εταιρειών κρουαζιέρας και των τουριστών, καθώς και ο αντίκτυπος που θα έχει το μέτρο στις αφίξεις και τις τοπικές οικονομίες.