Στην υπογραφή της κοινής υπουργικής απόφασης με την οποία θα επιβάλλονται αυξημένα τέλη αποβίβασης επιβατών κρουαζιεροπλοίων στα ελληνικά λιμάνια θα προχωρήσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες τα συναρμόδια υπουργεία.
Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες η ισχύς του μέτρου, το οποίο αποσκοπεί αφενός στην αποσυμφόρηση κορεσμένων από την κρουαζιέρα προορισμών όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος και αφετέρου στην αύξηση των πόρων από τη δραστηριότητα για να χρηματοδοτηθούν έργα υποδομών στα εμπλεκόμενα λιμάνια και στον τουρισμό, θα ξεκινήσει από την 1η Ιουλίου.
Ο σχετικός νόμος έχει ήδη ψηφιστεί από το 2024, ενώ είχε εξαγγελθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Τώρα, με επισπεύδοντες την προεδρία της κυβέρνησης και τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια εκδίδεται και η απαραίτητη εφαρμοστική απόφαση. Το σκεπτικό της πρωτοβουλίας, που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός πέρυσι τον Σεπτέμβριο, βασίζεται στη διαπιστωμένη περιορισμένη οικονομική συνεισφορά των επιβατών της κρουαζιέρας στις τοπικές οικονομίες, τουλάχιστον με τα μοντέλα που λειτουργούν οι περισσότερες εταιρείες τα τελευταία χρόνια και τη δυσανάλογα υψηλή επιβάρυνση που προκαλούν σε υποδομές.
Η Σαντορίνη έχει αποτελέσει χαρακτηριστικό παράδειγμα και μοντέλο προς αποφυγήν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες κρουαζιέρας αποβιβάζονται σχεδόν καθημερινά στο νησί, προκαλώντας συνωστισμό και αλλοιώνοντας τη φυσιογνωμία των οικισμών του, εις βάρος μάλιστα της συντεταγμένης τουριστικής δραστηριότητας, αναφέρουν οι ειδικοί.
Το υπουργείο Ναυτιλίας εκτός από τη συμβολή στον περιορισμό των προβλημάτων από την κρουαζιέρα επισπεύδει την όλη διαδικασία και για να ενισχύσει τα έσοδα των λιμανιών, όπως κάνουν και τα άλλα συναρμόδια υπουργεία για τους δικούς τους τομείς ευθύνης. Στο άρθρο 27 του ν. 5162/2024 περιλαμβάνονται οι διατάξεις για το τέλος, το οποίο θα επιβάλλεται υπέρ του Δημοσίου σε αποβιβαζόμενους στους λιμένες της χώρας επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων.
Το τέλος θα επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα και το ύψος του διαφοροποιείται ανάλογα με τη χρονική περίοδο. Η έναρξη εφαρμογής του μέτρου, ο τρόπος είσπραξης, τα υπόχρεα για την απόδοση πρόσωπα και ο τρόπος ελέγχου θα καθοριστούν με την κοινή απόφαση των υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών που θα υπογραφεί τώρα.
Το τέλος διαφοροποιείται ανά περίοδο του έτους. Ανέρχεται για το διάστημα από 1ης Ιουνίου έως 30ής Σεπτεμβρίου σε 20 ευρώ για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και για τους λοιπούς λιμένες σε πέντε ευρώ. Για το διάστημα από 1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου, σε 12 ευρώ για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και τρία ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια. Για τη χειμερινή περίοδο, δηλαδή το διάστημα από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου, το τέλος για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη θα είναι τέσσερα ευρώ και για τα υπόλοιπα λιμάνια ένα ευρώ.
Τα έσοδα που θα εισπράττονται θα χρησιμοποιούνται για την κατασκευή και βελτίωση υποδομών και έργων εν γένει, καθώς και για την ενίσχυση του τουρισμού στη χώρα. Ειδικότερα, το ένα τρίτο θα πηγαίνει στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εσωτερικών και θα επιχορηγούνται οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων βρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, για έργα βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους. Αλλο ένα τρίτο θα πηγαίνει στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το υπόλοιπο ένα τρίτο θα χρηματοδοτήσει τον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού.
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”