Η πέτρα του σκανδάλου… Η (πολυσυζητημένη) σύμβαση… Και όπου «σύμβαση», σημειώσατε «έργο». Και «ζεστό χρήμα», επίσης. Το εκτελούμενο επί της χερσαίας ζώνης τού λιμένος Νάξου έργο, έχει παρελθόν. Παρελθόν βαρύ.
Κείμενο: Ραπόρτο (Γιάννης Βλαχάκης)
Έναρξη των εργασιών στον περί ου ο λόγος νευραλγικό χώρο (της χερσαίας) είχαμε στις 2 Φεβρουαρίου 2024. Θα έπρεπε δε, να έχει ολοκληρωθεί προ πολλού, η επισκευή (ανακατασκευή, αν προτιμάτε) του τσακισμένου κρηπιδώματος. Στην χειρότερη των μάλιστα περιπτώσεων από πέρσι τον χειμώνα. Όμως, δεν…
Η σύμβαση… Επιτέλους, τελειώνει!
«Πάγωσαν», για μία ακόμη φορά, προ εβδομάδων, οι «εργασίες αποκαταστάσεως», γεγονός που ξάφνιασε την συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων της πόλεως Νάξου. Και δη και αυτών που δραστηριοποιούνται στην τουριστική αγορά του νησιού. Κάπως έτσι, προϋπαντήσαμε τον Μάιο (…«με τα λουλούδια και με τα γλυκά τραγούδια …») …με ένα μισοτελειωμένο έργο δηλ. Και τον κόσμο σε κάθε ευκαιρία, εδώ και μήνες να «κράζει»… θεούς και δαίμονες. Και, ω του θαύματος, ο για αρκετές εβδομάδες παροπλισμένος επί της χερσαίας ζώνης οδοστρωτήρας, προ ημερών, επανεκκίνησε και πάλι. Χαράς ευαγγέλια για τους ανυποψίαστους! Όχι, όμως, και για τους υποψιασμένους. Αυτοί οι τελευταίοι (έχουν και) λένε πολλά. Επικρίνουν τους πάντες και τα πάντα. Και δεν έχουν άδικο. Το θέμα είναι ότι -επιτέλους!- απρόσκοπτα πραγματοποιείται η υλοποίηση του ζωτικής σημασίας για το νησί της Νάξου έργου, αφού έχουν γίνει ήδη όλα όσα απαιτούνται ώστε η χερσαία ζώνη να είναι καθ’ όλα λειτουργική. Και αποστραγγιστικό θα έχει αλλά και οι απαιτούμενες παροχές για την ηλεκτροδότηση/λειτουργία των πυργίσκων τροφοδοσίας σκαφών με ηλεκτρικό ρεύμα και νερό (που είναι κατάλληλα σχεδιασμένοι για το θαλάσσιο περιβάλλον), εγκαταστάθηκαν.
Το 3Α…
Τούτες τις ημέρες το θραυστό υλικό οδοστρωσίας τύπου 3Α είναι στο προσκήνιο. Και «είναι θέμα ημερών -σύμφωνα με τα λεγόμενα των εμπλεκομένων στην εκτέλεση του έργου- να πέσουν και τα μπετά». Υπολογίζεται δε, εντός της τελευταίας εβδομάδος του τρέχοντος μηνός θα είναι λειτουργική η χερσαία ζώνη που θα καλύψει τις ανάγκες του κοινού (ημεδαπού και αλλοδαπού) αλλά και αυτές των αλιέων, που «καίγονται» για τον ελλιμενισμό των σκαφών τους. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι, η βοτσαλόστρωση ή, η όποια άλλη παρέμβαση στην περιοχή, θα γίνει εντός των πρώτων μηνών του προσεχούς φθινοπώρου.
«Κόλλησε»…
Το έργο της χερσαίας ζώνης «κόλλησε» σε …πολλά, ουκ ολίγες φορές.
# Με το ξεκίνησε το ξήλωμα του σμπαραλιασμένου κρηπιδώματος, έκανε την εμφάνισή του «το μεγάλο αφεντικό»: η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Παντού και πάντα, έτσι συμβαίνει… θα πείτε. Όντως, έτσι είναι. Η παρουσία της τελευταίας και μόνο, κατά την εκτέλεση ενός δημόσιου/δημοτικού και όχι μόνο έργου, σημαίνει χρονοτριβή/καθυστέρηση.
# Το περασμένο καλοκαίρι πιστό στο ραντεβού και με την Νάξο, επόμενο ήταν να φρενάρει και αυτό με την σειρά του κάθε εργασία (κάτω στην παραλία του νησιού). Έτσι κι έγινε.
Μία ακόμη καθυστέρηση…
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, χάθηκε πολύτιμος χρόνος μέσα στο προηγούμενο έτος…
Και φτάσαμε, αισίως, στο 2025… «Φτου κι απ’ την αρχή»…
# Εντός του τρέχοντος έτους οι εμπλεκόμενοι στην κατασκευή του πολύπαθου έργου, διαπίστωσαν ότι υπάρχει αστοχία στην μελέτη με βάση την οποία «έτρεξε» μέχρι πρότινος η αποκατάσταση της καλής λειτουργίας της χερσαίας ζώνης της αλίμενης Νάξου.
Ναι, διαπιστώθηκε αστοχία στην μελέτη. Ή, επί το ορθότερον, ήταν ελλιπής η μελέτη.
Χωρίς περιστροφές, ας σημειώσουμε:
Λίγο έλειψε να παραδοθεί η χερσαία ζώνη «στα τσιμέντα», χωρίς να έχει προηγουμένως γίνει η εγκατάσταση του αποστραγγιστικού συστήματος/δικτύου της παραλίας.
Λίγο έλειψε να παραδοθεί το απαραίτητο τούτο έργο, χωρίς να έχει προηγουμένως εγκατασταθεί το σύστημα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτά και άλλα πολλά, οδήγησαν το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και, βεβαίως, την εταιρεία που εργολαβικά έχει χρεωθεί να υλοποιήσει την περίφημη «αποκατάσταση της χερσαίας ζώνης», σε (πλήρη, θα λέγαμε) αναδίπλωση.
«Φτου κι απ’ την αρχή»… μ’ άλλα λόγια… για να ταξιδέψουμε στην βυζαντινή εποχή και την μαθητική ατάκα εκείνων των καιρών.
# Κάπως έτσι, οδηγηθήκαμε σε μια νέα τροποποιημένη/συμπληρωματική μελέτη με ό,τι αυτό συνεπάγεται (χρονοβόρες διαδικασίες κ.λπ.).
Λίαν προσφάτως, «το νερό (ξανά) κύλησε στ’ αυλάκι», και πάνω που είπαμε… «έλα, επιτέλους τελειώνουμε!», νέα σύννεφα εμφανίστηκαν στο ορίζοντα του λιμανιού της Νάξου.
#Η επιφορτισμένη με την εκτέλεση του έργου εργολαβική εταιρεία -με την συγκατάθεση και επισήμων φορέων του Ελληνικού Δημοσίου- μπήκε (τέτοιες… ευκαιρίες δεν χάνονται) στην διαδικασία να διεκδικήσει αποζημίωση για τις σημειωθείσες κατά τους προηγούμενους μήνες χρονοτριβές.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, σε πρώτο χρόνο αντέδρασε. Όμως, δεν νομιμοποιείτο να αρνηθεί να πληρώσει το (…καθυστερημένο;!) «μάρμαρο». Η προ εβδομάδων διαπραγμάτευση, ήταν πολύωρη, εκεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, στο πλαίσιο μιας (ομολογουμένως) κρίσιμης όσο και καθοριστικής για την πορεία του έργου συνεδριάσεως, με την εκπροσώπηση και της εργολαβικής εταιρείας. Μείωσε, αν δεν κάνουμε λάθος, το ποσό των 175.000 ευρώ σε 155.000 ευρώ, το ημέτερο Δ.Λ.Τ., χωρίς την σθεναρή αντίδραση του «εργολάβου». Κάπως έτσι, άρχισαν να «ζεσταίνουν» και πάλι τις μηχανές τους ο οδοστρωτήρας και τα σκαπτικά μηχανήματα.
… Κερασάκι για το τέλος
Λίαν προσφάτως, το έργο «μπήκε (ξανά και για μερικά εικοσιτετράωρα) στον πάγο» προς γενική έκπληξη των Χωραϊτών. Δημιουργήθηκε και νέο θέμα-πρόβλημα σε σχέση με την σύμβαση, πληροφορηθήκαμε, τότε. Κατ’ άλλους, ήταν οικονομικό το ζήτημα. Το ευχάριστο είναι ότι και τούτο το τελευταίο εμπόδιο, ξεπεράστηκε.
Να σημειωθεί ότι η αρχική προϋπολογισθείσα συνολική δαπάνη των 596.705,12 ευρώ για την υλοποίηση του πολύκροτου έργου (…στο τέλος της ημέρας), ενδέχεται να ξεπεράσει το ποσό των 800.000 ευρώ. Το δε έργο της αποκαταστάσεως, θα έχει ολοκληρωθεί προ του καυτού τριμήνου Ιουνίου-Ιουλίου-Αυγούστου μεν, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση (γκρίνια και ποικιλόμορφα σχόλια) δε…
Ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν.