Παρασκευή, 30 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣτιγμές Ιστορίας: Το πορτοκαλί "Πάρος" και η σχέση του με την Παροναξία

Στιγμές Ιστορίας: Το πορτοκαλί “Πάρος” και η σχέση του με την Παροναξία

|

“Νάξος”… “Πάρος” .. τα δύο πορτοκαλί πλοία στη γραμμή της Παροναξίας, τα οποία την δεκαετία του 80 έγραψαν ιστορία στα νησιά μας. Ποιος θυμάται όμως την πορεία του “Πάρος” που κατάφερε μέσα σε σχεδόν τριάντα χρόνια να αλλάξει μία ντουζίνα ονόματα, σχεδόν ισάριθμους ιδιοκτήτες και προορισμούς πριν το 2002 χαθεί στις φλόγες του διαλυτηρίου στην Τουρκία;

Με την αρωγή του “Ορεινού Αξώτη” κάνουμε μία ακόμη βουτιά στην ιστορία. Και βρίσκομαι πληροφορίες για το “Πάρος” που ήρθε με το …ζόρι να σταθεί στο πλευρό του “Νάξος” την δεκαετία του 80. Δεν αγαπήθηκε όπως το “αδελφάκι” του, ενώ για κακή του τύχη, ακόμη κι όταν βρέθηκε στα Επτάνησα, είχε ανάλογη τύχη… Ποια μοίρα το είχε σημαδέψει αλήθεια; Το παράδοξο; Στο σεισμό της Καλαμάτας το 1986 το “Πάρος” ταξίδεψε εκεί και λειτούργησε ως …ξενοδοχείο για εκατοντάδες κατοίκους ενώ αργότερα βρέθηκε στην Ανατολική Μεσόγειο για να μεταφέρει παλαιστίνιους από την πατρίδα τους στην Υεμένη.

Ας δούμε την ιστορία του.. 

Το ΠΑΡΟΣ ναυπηγήθηκε στο Πέραμα το 1972 . Το μήκος του ήταν 90,3 μ. το πλάτος 14,61 μ. και το βύθισμα του 4,09 μ. Είχε δυο μηχανές Ruston 5.885 kW που του έδιναν ταχύτητα 16 κόμβων. Τη ναυπήγησή του παρήγγειλε ο επιχειρηματίας Σπύρος Λάλης, με σκοπό να το ταξιδέψει στην Ιταλία και για το λόγο αυτό είχε 280 κρεβάτια. Πρωτοβαφτίστηκε ΦΟΙΒΟΣ και ξεκίνησε με πλοίαρχο τον Δημήτρη Δημόπουλο, για ένα μικρό διάστημα στην Παροναξία και στη συνέχεια από Πάτρα για Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα – Brindisi. Αργότερα ξαναγύρισε στις Κυκλάδες στη γραμμή Πειραιά – Σύρο – Πάρο – Νάξο – Ίο – Σαντορίνη.

Το 1977 παίρνοντας δάνειο πολλών εκατομμυρίων δρχ από την ΕΤΒΑ, το αγόρασε ο ποντοπόρος πλοίαρχος του Ε.Ν. Γιώργος Κουτσοβίλης (ανιψιός του Σπ. Λάλη) και το μετονόμασε σε: ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ για ταξίδια πάλι στο Ιόνιο από Πάτρα μέχρι το Brindisi εναλλάξ με το ΟΙΝΟΥΣΣΑΙ. Σε κάποιες παλιές καρτ ποστάλ της Πάτρας, εμφανίζεται να έχει ένα κόκκινο σταυρό στην τσιμινιέρα του καθώς συμμετείχε στη κοινοπραξία: Cross Ferry Line μαζί με το ΟΙΝΟΥΣΣΑΙ που ήταν ιδιοκτησία των Καρρά-Ποντικού.




Όταν στα μέσα της δεκαετίας του 1980 οι εταιρείες λαϊκής βάσης Σάμου, Παροναξίας και Χίου παρουσίασαν οικονομικές ζημιές, η κυβέρνηση του Ανδρ. Παπανδρέου ίδρυσε την Ελληνική Ακτοπλοΐα Α.Ε, με κύριο χρηματοδότη την ΕΤΒΑ προκειμένου και να ορθοποδήσουν αλλά και στα πλαίσια μιας αναδιάρθρωσης της ελληνικής ακτοπλοΐας σε σωστότερες βάσεις. Σύμφωνα με το σχέδιο το ΠΑΡΟΣ μεταβιβάστηκε στην Α.Ν.Ε. Νάξου. Το δ.σ. της αντέδρασε τότε έντονα, υποστηρίζοντας ότι το καράβι αυτό θα την κατέστρεφε οικονομικά, εφόσον ήδη με το ΝΑΞΟΣ παρουσίαζε οικονομικές ζημιές. Με το πορτοκαλί χρώμα ταξίδεψε δίπλα στο ΝΑΞΟΣ για χρόνια, χωρίς ποτέ όμως να αποκτήσει τη δική του λάμψη, με πλοίαρχος πάντα τον  Ανδρ. Καπάκη.




Στις αρχές του ΄91 πουλήθηκε μαζί με το ομόσταυλό του ΝΑΞΟΣ στην Arkadia Lines του Κώστας Μουλόπουλου και ντύθηκαν και τα δυο στα λευκά. Το ΠΑΡΟΣ μετονομάστηκε σε: ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΞΠΡΕΣ και ταξίδεψε στη γραμμή από Πειραιά για Σύρο-Πάρο-Νάξο-Ίο-Σαντορίνη-Ηράκλειο. Το 1992 και ενώ επρόκειτο να πουληθεί στη Κίνα, αγοράστηκε από τον Γ.Δ. Βεντούρη, αλλάζει όνομα σε: ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΞΩΝ και δρομολογήθηκε στα Επτάνησα με το σινιάλο της Ventouris N.W. Ionian Lines, από Αμφιλοχία για Παξούς και Κέρκυρα. To πέρασμα του πλοίου από την Αμφιλοχία ήταν αποτυχημένο και χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αν και τα τοπικά ΜΜΕ πρόβαλαν την καινούργια γραμμή που άνοιγε συνδέοντας την Ελλάδα με την Ιταλία μέσω Πρέβεζας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας. Εντούτοις ελάχιστα δρομολόγια έγιναν κι αυτά σε ακανόνιστες ώρες και με πολλές ταλαιπωρίες.

 


Θα περάσει για λίγο στην επιδοτούμενη γραμμή της Αλεξανδρούπολης αλλά τον Νοέμβρη του ΄96 κι ενώ ήταν δεμένο στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας, τρεις άνδρες εισέβαλαν στο πλοίο κι άνοιξαν τους κρουνούς εισαγωγής νερού με σκοπό τη βύθισή του. Δυνάμεις της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού κατόρθωσαν να αντλήσουν τα νερά και να σωθεί το πλοίο. Ξαναγύρισε για λίγο στο Ιόνιο, με το τελευταίο του όνομα: Παναγία Παξών, αλλά το καλοκαίρι του ΄98 βρίσκεται δεμένο στην Αμφιλοχία με επίσχεση εργασίας από το πλήρωμα. Το καλοκαίρι του 2002, μετά την άρση των 16 κατασχέσεών του, το έδιωξαν από τα Αμπελάκια για την Ελευσίνα, απ΄ όπου στις 27 Ιουλίου 2002 έφυγε ρυμουλκούμενο για την απέναντι ακτή (Aliaga) και τη φλόγα του διαλυτή.

Πληροφορίες από το  https://nautilia.gr

Με την υπογραφή: ΟΡΕΙΝΟΣ ΑΞΩΤΗΣ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

+πλεύση 2025: Ένας διάπλους ζωής και ελπίδας στα ακριτικά νησιά

Ιατρικές εξετάσεις, εκπαιδευτικές δράσεις, έργα υποδομής και υποτροφίες σε μαθητές από 8 νησιά του Αιγαίου – Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο 11ος Διάπλους της +πλεύσης

Κέα – “Sea You There”: Εθελοντική δράση καθαρισμού στην Κορησσία

Εθελοντική δράση «Sea You There» στην Κορησσία Κέας την Τρίτη 4 Ιουνίου! Καθαρισμός παραλίας, παιδικές δραστηριότητες, μουσική, χορός και διαγωνισμοί για όλους!

Η Ολυμπιακή Φλόγα φωτίζει τη χειμερινή Ελλάδα του 2025

Η Λαμπαδηδρομία των Χειμερινών Αγώνων «Μιλάνο – Κορτίνα 2026» περνά από 41 ελληνικούς προορισμούς, αναδεικνύοντας την πολιτιστική ταυτότητα και τη δυναμική του χειμερινού τουρισμού

Νάξος & Μικρές Κυκλάδες: Έως τις 15 Ιουνίου οι Δηλώσεις Καθαρισμού Οικοπέδων

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων καλεί τους πολίτες να υποβάλουν άμεσα δηλώσεις καθαρισμού για την αποφυγή πυρκαγιών - Ενεργοποιείται η Πλατφόρμα akatharista.apps.gov.gr

Πρώτη άφιξη του “National Geographic Orion” στη Νάξο για το 2025

Περίπου 100 επιβάτες ανακάλυψαν τις ομορφιές του νησιού – Σημαντικά τα οφέλη για την τοπική αγορά

ΠΝΑΙ – “Ανοιχτοί Ορίζοντες στο Νότιο Αιγαίο”: Στο έλεος της ανύπαρκτης πολιτικής οικιστικής ανάπτυξης της κυβέρνησης οι μικροί οικισμοί

Σοβαρές ενστάσεις για το νέο Προεδρικό Διάταγμα που ορίζει όρια για τους μικρούς οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων. Το Π.Δ. απειλεί τις μικροϊδιοκτησίες και τη βιώσιμη ανάπτυξη στα νησιά των Κυκλάδων και του Νοτίου Αιγαίου.

Πάρος – Παλαιό Αεροδρόμιο: Χώρος ζωής και κοινωφελών χρήσεων για το μέλλον του νησιού

Το Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου ενέκρινε τις προτεινόμενες χρήσεις γης για τον παλιό Κρατικό Αερολιμένα, με στόχο την πολυδιάστατη αξιοποίησή του μέσα από κοινωνικές, υγειονομικές και πολιτιστικές δομές.

Στοίχημα – Ελβετία: Ζητείται θαύμα και …Ααράου στο προσκήνιο

Η πρόταση της ημέρας μας έρχεται από την Ελβετία. Ντέρμπι και Ααράου - Γκρασχόπερς: Για το… θαύμα στο 2.17!

Τυροκομείο Πιτταράς – «Η Γραβιέρα μας πήρε Πλατινένιο»: Μια καρδιά γεμάτη γεύση από τη Νάξο

Ο Νίκος Πιτταράς μιλά με περηφάνια για τη νέα μεγάλη διάκριση του τυροκομείου του στα Excellent Taste Awards 2025 και μας θυμίζει πως η ποιότητα δεν είναι τυχαία… είναι στάση ζωής.

Σίφνος: Ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος σήκωσε την Παναγία της Χρυσοπηγής (video)

Ο Τρύφων Κοντιζάς, με καταγωγή από τη Σύρο, τίμησε με σεμνότητα και πίστη την πολιούχο της Σίφνου, σε μια γιορτή γεμάτη μνήμη, λαμπρότητα και συγκίνηση.

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Νάξος: «Έφυγε» ο Αντώνης Καρούσης, θλίψη στην Κωμιακή για τον αγαπητό συγχωριανό

Ο ήσυχος και αγαπητός Αντώνης Καρούσης, με ρίζες στην Κωμιακή και παρουσία στην Αθήνα, έφυγε λίγο πριν επιστρέψει στο χωριό του – Η εξόδιος ακολουθία τελείται σήμερα

Νάξος: Δωρεάν προληπτικές εξετάσεις από το “Naxos Medical” μέσω του προγράμματος «Προλαμβάνω»

Έγκαιρη πρόληψη για τα καρδιαγγειακά νοσήματα με αξιοπιστία και ανθρώπινη φροντίδα – Δωρεάν αιματολογικός έλεγχος για όλους τους πολίτες

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Γ. Παπαδόπουλος: “Μειωμένη κατανάλωση και έλλειψη προσωπικού, αλλάζουν τα δεδομένα στην εστίαση”

Ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου και περιφερειάρχης της ΠΟΕΣΕ στο Νότιο Αιγαίο μιλά για τις νέες τουριστικές συνήθειες, τις προσαρμογές των επιχειρήσεων και την πίεση που δέχεται ο κλάδος ενόψει καλοκαιριού.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεύσεις Ναξιώτικες, με υπογραφή: Η συνεργασία του “Φάρου του Αλυκού” με τη “Φάρμα Ρώτα”

Με αγάπη για την τοπική παραγωγή και αφοσίωση στη γαστρονομική ποιότητα, το εστιατόριο του Αλυκού ξεκινά δυναμικά τη σεζόν με πρώτες ύλες από τη φημισμένη φάρμα της Νάξου

Πάρος: «Διακομιδές ντροπής»: Δύο ημέρες ταλαιπωρίας για ηλικιωμένη ασθενή που ταξίδεψε στη Σύρο (!!!)

Σφοδρή κριτική από τον Κώστα Αργουζή για την άρνηση ενεργοποίησης του υγειονομικού ελικοπτέρου Πάρου – Τι καταγγέλλει για την αλυσιδωτή διακομιδή και το κόστος για κράτος και ασθενή

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.