Ο πολύπαθος κεντρικός παραλιακός δρόμος της Χώρας Νάξου ουκ ολίγες φορές μέχρι σήμερα απασχόλησε το σύνολο των αιρετών του πολυνησιακού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, καθώς και την πλειονότητα των κατοίκων της πρωτεύουσας του ημετέρου πολυνησιακού δήμου. Και έγινε ουκ ολίγες φορές η Χώρα Νάξου και το κυκλοφοριακό πρόβλημα που επί της χερσαίας ζώνης παρατηρείται, “πρώτο θέμα” στην τοπική επικαιρότητα.
Του Γιάννη Βλαχάκη (“Ραπόρτο“)
Κατά γενική ομολογία, ο παραλιακός οδικός άξονας, κατά τους θερινούς μήνες, επιβαρύνεται σε βαθμό απελπιστικό. Καθώς, εκατοντάδες είναι οι «ρόδες» (μηχανές μικρού και μεγάλου κυβισμού, Ι.Χ. αυτοκίνητα, επαγγελματικά μικρά και μεγάλα φορτηγά, τουριστικά λεωφορεία, ταξί κ.ά. τροχοφόρα) που τον κατακλύζουν από νωρίς το πρωί έως αργά το απόγευμα. Κατά τις «ώρες αιχμής» δε – τότε δηλαδή που στον κεντρικό προβλήτα ο αριθμός των απανωτών αφίξεων και αναχωρήσεων των πλοίων είναι μεγάλος -, το παρατηρούμενο κυκλοφοριακό κομφούζιο «γονατίζει» τον περί ου ο λόγος οδικό άξονα. Και είναι οι ώρες εκείνες, που τα πολλά και αιχμηρά επικριτικά σχόλια για το “κακό” σκηνικό που στήνουν τα τροχοφόρα στην (“ευαίσθητη”) χερσαία ζώνη, «ταξιδεύουν» από την μια άκρη της Χώρας ώς την άλλη – και όχι μόνο- με ταχύτητα φωτός!
«Χιλιάδες οι ‘ρόδες’ (σ.σ. ντόπιες και αλλοδαπές)… Παντού παρατηρούνται παρόμοια μποτιλιαρίσματα μες στο κατακαλόκαιρο» συνήθως ψελλίζουν οι… υπομονετικοί στην προσπάθειά τους να «γλυκάνουν» το πρόβλημα. “Φταίει το ‘κακό’ κυκλοφοριακό» αντιτείνουν οι (καλώς ή κακώς)… ψαγμένοι. Όλοι, πάντως, συμφωνούν ότι (έχει κι) αντιμετωπίζει πρόβλημα, η χερσαία ζώνη του λιμανιού. Και τούτο αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι, αρκετοί ήσαν οι πλοίαρχοι, κατά το όχι μακρινό παρελθόν, που «χτύπησαν» την πόρτα του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, κάνοντας τα παράπονά τους για τα “μποτιλιαρίσματα” στην πολύπαθη χερσαία ζώνη του νησιού με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον ακριβή χρόνο κατάπλου και απόπλου των πλοίων.
Ναι, διότι ο με καθυστέρηση ελλιμενισμός ενός πλοίου στο λιμάνι της Νάξου, (αυτομάτως) σημαίνει καθυστέρηση στην ώρα κατάπλου αυτού στο λιμάνι της Πάρου, της Σαντορίνης, της Σύρου κ.ο.κ.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να θυμίσουμε ότι το «ανορθόγραφο» κυκλοφοριακό (που, όντως, παρατηρείται στον παραλιακό οδικό άξονα της πόλεως Νάξου), απασχόλησε έντονα τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, περί τα τέλη του 2017. Ήταν, τότε, που από τον ημέτερο δήμο επιστρατεύτηκε συγκοινωνιολόγος από την Ζίτσα Ιωαννίνων (παρακαλώ!), για να “διορθώσει” το πρόβλημα, προτείνοντας υλοποιήσιμες λύσεις.
«Θα κάνουμε διορθώσεις, εάν χρειαστεί» – θυμίζουμε – σημείωνε ο τότε καθ’ ύλην αρμόδιος αντιδήμαρχος και νυν δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρης Λιανός. Ήταν – επίσης – τότε, που ο επικεφαλής του μελετητικού γραφείου, που εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα καταγίνεται με τον σχεδιασμό του Master Plan του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης, Αλβέρτος Γιαμίν, μιλούσε (κι αυτός) για «κακό κυκλοφοριακό» στην χερσαία ζώνη του νησιού.
Υπάρχει λύση στο πρόβλημα; Πρόταση, πάντως, υπάρχει…
Επαΐοντες και μη, δεν… βλέπουν «εύκολη λύση» στο πρόβλημα. Κλείνοντας, να φέρουμε στο προσκήνιο της επικαιρότητας μια πρόταση (που, προφανώς, βρίσκεται στους φωριαμούς του Λιμεναρχείου Νάξου καθώς και σ’ αυτούς του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, υποθέτουμε), η οποία αφορά στην επίλυση του “Κυκλοφοριακού τής Παραλίας” – μια πρόταση που υποδεικνύεται να υλοποιηθεί στην περιοχή, προκειμένου να μειωθεί η επιβάρυνση του δρόμου εξόδου από το λιμάνι και, συγκεκριμένα, στην κομβική περιοχή έναντι του Μνημείου των Πεσόντων.
Σύμφωνα με αυτή, προτείνεται η δημιουργία κάθετου δρόμου, έμπροσθεν και εφαπτομένου του ανδριάντα του Π. Πρωτοπαπαδάκη, που θα δίνει την δυνατότητα στις «ρόδες» που δεν κατευθύνονται στον κεντρικό προβλήτα, με ευκολία – αφού δεν θα χρησιμοποιούν το πέταλο του δρόμου όπισθεν του ανδριάντα-, να εισέρχονται από τον παραλιακό δρόμο κάθετα, στον οδικό άξονα τής Ηρώων Πολυτεχνείου (πρόκειται για την οδό εξόδου από την χερσαία ζώνη που περνά μπροστά από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Χώρας).
Από τις 4 Νοεμβρίου 2015, προφανώς και υπάρχει στο τραπέζι των καθ’ ύλην αρμοδίων, η περί ης ο λόγος πρόταση.
Σημείωση: Τα εικονιζόμενα στιγμιότυπα «φωτογραφίζουν» την προ δεκαετίας προταθείσα παρέμβαση στο επίμαχο σημείο, η οποία (όμως) ουδέποτε έλαβε “σάρκα και οστά”…