Προσπάθειες προκειμένου να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, λόγω χρήσης ακριβότερου και καθαρότερου καυσίμου για τα πλοία της ακτοπλοΐας από 1ης Μαΐου, βάσει των νέων ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών κανονισμών, καταβάλλει η κυβέρνηση.
Για το θέμα αυτό ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, ενημέρωσε την Παρασκευή τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, για όλες τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί προκειμένου να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αύξηση που προσδιορίζεται στο 10% με 12% από 1ης Μαΐου.
Συνομιλίες
Στη συνάντηση επισημάνθηκε επίσης ότι οι συνομιλίες με τους ακτοπλόους θα συνεχιστούν στο πλαίσιο μιας ενδεικτικής λύσης ώστε να μην επιβαρυνθούν οι επιβάτες, ενώ παράλληλα θα υπάρξει και συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να χαρτογραφηθεί το θέμα της τιμής του νέου καυσίμου και του κόστους λειτουργίας των πλοίων και για το πόσο μπορεί το κρατικό ταμείο να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
Στους στόχους του υπουργείου Ναυτιλίας είναι και η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων προκειμένου ο κλάδος των ακτοπλόων να μπορέσει να προχωρήσει πιο γρήγορα στην πράσινη μετάβαση.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας επεσήμαναν στη «Ναυτεμπορική» ότι πέρυσι οι αυξήσεις σε σχέση με το 2023 ήταν στο 1,1%.
Ανέφεραν ότι ο ολικός ναύλος (περιλαμβάνει κρατήσεις και ΦΠΑ) στα 24,9 εκατομμύρια εισιτήρια που κόπηκαν είχε αύξηση μόνο 1,1% σε σχέση με το 2023.
Τόνισαν ωστόσο ότι το θέμα της τιμής της αύξησης του εισιτηρίου λόγω διαφορετικής χρήσης καυσίμου είναι στην ατζέντα και υπάρχει και η στενή συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού εν όψει καλοκαιριού, προκειμένου να διαπιστωθεί αν κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά, αυξάνοντας από μόνες τους τις τιμές.
Επεσήμαναν εξάλλου ότι η χρήση του διαφορετικού καυσίμου δεν θα επιφέρει αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου σε όλα τα πλοία, αφού τα ταχύπλοα καταναλώνουν ήδη το συγκεκριμένο καύσιμο, ενώ άλλα που δραστηριοποιούνται σε κοντινότερες αποστάσεις δεν το χρησιμοποιούν.
Οι ακτοπλόοι από την πλευρά τους αναφέρουν ότι έχουν ήδη συγκεκριμένες προτάσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν από την κυβέρνηση ώστε να μην επιβαρυνθεί ο επιβάτης.
«Έχουν το παρατηρητήριο τιμών και μπορούν ανά πάσα στιγμή να ελέγχουν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που κόβονται» αναφέρουν στελέχη του κλάδου.
«Η πράσινη πολιτική στην Ευρώπη έχει ένα κόστος που επιβαρύνει το κόστος της μετάβασης και λειτουργίας του πλοίου» είπε στη «Ναυτεμπορική» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, διευκρινίζοντας ότι «υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από την κυβέρνηση προκειμένου να μην υπάρξει επιβάρυνση στους επιβάτες λόγω της χρήσης του νέου καθαρότερου καυσίμου».
Τόνισε ότι το 47% του λειτουργικού κόστους του πλοίου αυτή τη στιγμή αφορά το καύσιμο.
Επεσήμανε ότι το κράτος θα μπορούσε να επιδοτήσει τις εταιρείες πετρελαιοειδών τη διαφορά κόστους του ενός καυσίμου σε σχέση με το άλλο, ούτως ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μπορούν να παίρνουν καύσιμο Marine Gas Oil (MGO) στην τιμή του Very Low Sulfur Fuel Oil (VLSFO).
Αναφερόμενος σε άλλη εναλλακτική πρόταση, σημείωσε ότι θα μπορούσε να υπάρξει και μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των οχημάτων από το 24% στο 13%, καθώς, όπως τόνισε, δεν αποτελεί εμπορευματικό αγαθό αλλά συνοδεύει τον επιβάτη.
Τόνισε επίσης ότι προς αυτό θα μπορούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ και στο εισιτήριο του επιβάτη, καθώς αυτή τη στιγμή έχουμε τον υψηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα στη γειτονική Ιταλία που είναι στο 10%, ενώ σε άλλες χώρες στο 5%.
Πρόσθεσε ακόμη ότι το κράτος για τις άγονες γραμμές θα πρέπει να εφαρμόσει το κρατικό ναυλολόγιο σε σχέση με το εισιτήριο που κόβεται.
Υπογράμμισε ότι η επιβάρυνση της τιμής του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου από 1ης Μαΐου θα μπορούσε να βρεθεί και με τη ρήτρα καυσίμου που έχει θεσμοθετήσει το υπουργείο Ναυτιλίας για τις άγονες και έχει αποδεχθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Marine Gas Oil και FuelEU Maritime
ΤΟ MGO είναι ένας τύπος εξευγενισμένου ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ (Heavy Fuel Oil –
HFO) αλλά πιο ακριβό.
Λόγω της εφαρμογής του FuelEU Maritime, το καύσιμο αυτό συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανονισμούς, ιδίως αυτούς που ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ενώ χρησιμοποιείται συχνά σε περιοχές ελέγχου εκπομπών (ECA) όπου ισχύουν αυστηρότερα όρια θείου όπως η Μεσόγειος.