Κυριακή, 22 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το ...χειρότερο

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

|

Οι μεγάλες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που προαναγγέλλονται για την επόμενη χρονιά προκαλούν ήδη ανησυχία τόσο στους ταξιδιώτες όσο και στους επαγγελματίες του κλάδου. Από τον Μάιο του 2025 οι επιβάτες που χρησιμοποιούν την ακτοπλοΐα θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα εισιτήρια, με τις αυξήσεις να αποδίδονται κυρίως στους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες, που επιβάλλουν τη χρήση ακριβότερων καυσίμων. Ο κύριος λόγος είναι η υποχρεωτική χρήση των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%) από τα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Περιβαλλοντική συμμόρφωση και αυξημένο κόστος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο, οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες επιφέρουν σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις στην ακτοπλοΐα. Ειδικότερα, η μετάβαση σε καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι κατά 20% ακριβότερα, αναμένεται να αυξήσει το συνολικό κόστος λειτουργίας των πλοίων. Ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε ότι το κόστος αυτό, που θα ανέλθει σε 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, θα μετακυλιστεί αναπόφευκτα στους επιβάτες και στα μεταφερόμενα οχήματα.

“Η λειτουργία της ακτοπλοΐας καθίσταται μη βιώσιμη χωρίς αυτές τις αυξήσεις”, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, προσθέτοντας ότι απαιτείται άμεση αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων για τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, καθώς και του κρατικού ναυλολογίου, το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2018. Οι νέες τιμές των εισιτηρίων εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 12%-15%, σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Προκλήσεις για τις άγονες γραμμές

Από τον Μάιο του 2025 η Μεσόγειος Θάλασσα θα καταστεί περιοχή με περιορισμένες εκπομπές θείου για τα ναυτιλιακά καύσιμα. Αυτό το καύσιμο είναι ήδη 30% πιο ακριβό σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα υψηλού θείου, επηρεάζοντας αρκετά πλοία της ακτοπλοΐας (αν και όχι όλα), κυρίως τα μικρότερα και αυτά που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες “άγονες γραμμές”. Αξιοσημείωτο είναι ότι πλοία με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubber) θεωρητικά δεν πλήττονται, καθώς μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα συμβατικά καύσιμα (μετά την επεξεργασία τους από τα συστήματα), ενώ και τα ταχύπλοα πλοία, τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο με μειωμένο θείο, δεν επηρεάζονται.

Παρ’ όλα αυτά, η αναμενόμενη αύξηση του κόστους καυσίμων μπορεί να προκαλέσει και άλλες αυξήσεις στις τιμές, πλήττοντας άλλους τομείς του κλάδου, κάτι που το υπουργείο προσπαθεί να αποφύγει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τους ακτοπλόους, μια αύξηση 30% στο κόστος των καυσίμων οδηγεί σε αύξηση 12%-15% στις τιμές των εισιτηρίων, σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Πλοία - Απεργία
Πλοία – Απεργία

Το περυσινό καλοκαίρι το υπουργείο είχε καταγράψει απότομη αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων σε τρεις συγκεκριμένες γραμμές, όπως στις Σποράδες (κυρίως από Βόλο), στη γραμμή Λαύριο-Λήμνος και στη γραμμή Ραφήνα- Άνδρος. Η μεγαλύτερη ανησυχία εντοπίζεται στις υψηλές τιμές των εισιτηρίων για τα ταχύπλοα σκάφη, ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 5,25%, ενώ με ταχύπλοο σκάφος αυξήθηκε κατά 11,76%. Στη γραμμή Νάξος-Πάρος, ενώ η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 3,63%, με το ταχύπλοο αυξήθηκε κατά 32,80%.

Άγονες γραμμές

Η αύξηση του κόστους καυσίμων αναμένεται να πλήξει κυρίως τις άγονες γραμμές, όπου τα μισθώματα παραμένουν στάσιμα παρά τις αυξημένες ανάγκες. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, ανέφερε στη Βουλή ότι τo 2019 οι άγονες γραμμές είχαν κόστος περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για φέτος το κόστος θα αγγίξει τα 161 εκατομμύρια ευρώ. Όπως, δε, δήλωσε, “θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το μεγάλο κονδύλι των 500 εκατομμυρίων με μισό δισ. ευρώ από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, ώστε και να έχουμε, πλέον, δεκαετείς συμβάσεις με προβλεψιμότητα για τις επιχειρήσεις και να έχουμε αξιόπιστη ακτοπλοΐα με ασφάλεια αλλά και πράσινα πλοία. Σε αυτή τη μεταβατική περίοδο των 2-3 χρόνων, μέχρι να δρομολογηθεί το ΣΔΙΤ, το Private-Public Partnership δηλαδή, χρειάζεται να δείξουμε σύνεση στη διαχείριση των χρημάτων και να κρατήσουμε, πάνω απ’ όλα, όλα τα νησιά σε διασύνδεση, μόνιμα, με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους”.

Παράλληλα, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ζητούν αύξηση του κρατικού ναυλολογίου και προσαρμογή των μισθωμάτων, ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα των δρομολογίων στις απομακρυσμένες περιοχές. “Οι άγονες γραμμές είναι ζωτικής σημασίας για τη νησιωτική Ελλάδα και χρειάζονται άμεση υποστήριξη”, δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.

Αναγκαία ανανέωση του στόλου

Ένα άλλο ζήτημα που αναδεικνύεται είναι η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου. Η μέση ηλικία των πλοίων στην Ελλάδα φτάνει τα 30 έτη, γεγονός που επιβαρύνει την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ εκτιμά ότι η πλήρης ανανέωση του στόλου θα κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. “Χρειάζεται να ανοίξουμε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα για την υποστήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών”, υπογράμμισε.

Παράλληλα, προτάθηκε η αξιοποίηση των λιμενικών τελών, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούσαν να καταστήσουν τα λιμάνια πιο πράσινα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.

Οι αντιδράσεις 

Στον τομέα των διεθνών γραμμών, ο όμιλος Γκριμάλντι ανακοίνωσε αυξήσεις 10%-15% στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας. Ανάλογες αυξήσεις αναμένεται να επιβάλουν και άλλες εταιρείες, όπως η Minoan Lines και ο όμιλος Attica. Παρότι η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει εξαίρεση από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) έως το 2030 για τις μικρότερες νησιωτικές γραμμές, η επιβάρυνση στις μεγάλες διαδρομές είναι αναπόφευκτη.

Το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διερευνά το ενδεχόμενο ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης από ορισμένες εταιρείες που μπορεί να περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Μια κοινή ομάδα εργασίας έχει αναλάβει την ανάλυση των δεδομένων και την πρόταση μέτρων για την προστασία των επιβατών.

Πηγή: capital.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πρόταση Ημέρα: Πάστα στο ποτήρι με ντόνατς από τη Μαριέττα Γαλάνη

Από την κουζίνα της Νάξου στο σημερινό τραπέζι: η αγαπημένη συνεργάτιδα του Naxospress μάς εμπνέει με μια φρέσκια, ακαταμάχητη εκδοχή ενός γλυκού που συνδυάζει μνήμη, γεύση και δημιουργία.

Η Κόρη της Θήρας βρίσκει το νέο της σπίτι, τα εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Σαντορίνης

Με αφορμή την έκθεση «Κυκλαδίτισσες», ο διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων Δημήτρης Αθανασούλης τιμά την επιστροφή ενός αρχαιολογικού θησαυρού και το άνοιγμα του πιο σύγχρονου μουσείου των Κυκλάδων.

Αμερική – Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων: Ποντάρουμε στο πάρτι της Γιουβέντους

Η πρόταση της ημέρας: Γιουβέντους - Ουιτάντ και διπλασιάζει το νέο… πάρτι!

Σαντορίνη: Η “Κόρη της Θήρας” ξαναστέκεται όρθια με νέα αντισεισμική βάση

Η Κόρη της Θήρας ξαναστέκεται όρθια – Η νέα αντισεισμική βάση και η έκθεση «Κυκλαδίτισσες» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας

Ο Γιώργος Χατζημάρκος… πίσω από τη σχάρα, στην Κω, ο Περιφερειάρχης πήρε μαθήματα «ψησίματος»

Μια στάση για χαιρετισμό εξελίχθηκε σε γρήγορο σεμινάριο… γύρου! Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου επισκέφτηκε το σουβλατζίδικο του φίλου του στην Κω και έβαλε ποδιά.

Cyclades Cup 2025: Η Ρεγκάτα που ένωσε θάλασσα, πολιτισμό και κοινότητα στις Κυκλάδες

Στην Αντίπαρο και με φόντο την αυθεντική κυκλαδίτικη εμπειρία, η δεύτερη διοργάνωση του Cyclades Cup απέδειξε πως η αριστεία στην ιστιοπλοΐα μπορεί να συμβαδίζει με την ουσία και τον σεβασμό στον τόπο

Νάξος: Μέρες πρασίνου και συλλογικής δράσης στη Γαλήνη, ένα χωριό που νοιάζεται (photos)

Από τον καθαρισμό των δρόμων ως τη φύτευση δέντρων στον Αμμίτη, η Γαλήνη «ανάσανε» ξανά χάρη σε μια κοινή προσπάθεια με την υπηρεσία Πρασίνου του Δήμου Νάξου

Σίκινος: Απόδραση στην αυθεντικότητα των Κυκλάδων

Ανάμεσα στην Ίο και τη Φολέγανδρο, η Σίκινος προσφέρει στον επισκέπτη ήσυχες διακοπές, απομονωμένες παραλίες, μοναδικά μονοπάτια, αρχαιολογικούς θησαυρούς και ζωντανή παράδοση, χωρίς να αλλοιώνει την ταυτότητά της.

Μικρές Κυκλάδες χωρίς αυτοκίνητο: Τέσσερα νησιά για αυθεντικές, ήσυχες διακοπές (video)

Δονούσα, Κουφονήσια, Σχοινούσα και Ηρακλειά προσφέρουν παραλίες με κρυστάλλινα νερά, γραφικά σοκάκια και χαλαρούς ρυθμούς – όλα χωρίς την ανάγκη μετακίνησης με αυτοκίνητο.

Η Τοσοδούλα χορεύει στη Νάξο – Μια παραμυθένια παράσταση από καρδιάς

Η μαθητική παράσταση του AlteR riTmo «Η Τοσοδούλα» ζωντανεύει στο Δημοτικό Θέατρο Ι. Καμπανέλλη στις 24 & 25 Ιουνίου, με παιδιά και εφήβους της Νάξου να χορεύουν τη φύση, τη φαντασία και τη δύναμη του παραμυθιού

Συνεχής Ενημέρωση: Μεγάλη Πυρκαγιά στην Ορεινή Νάξο, επίκεντρο τη Ράχη του Προφήτη Ηλία στη Μονή (video)

Εναέρια και επίγεια μέσα μάχονται με τις φλόγες στη ράχη της Μονής – Από όχημα που πήρε φωτιά η πιθανή αιτία της πυρκαγιάς (video)

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στον Κυνίδαρο

Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Συνδρομή από υδροφόρες των ΟΤΑ για την κατάσβεση της δασικής πυρκαγιάς

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Naxos Meat: Μια νέα επιχειρηματική σελίδα για τη Νάξο, στήριγμα στην τοπική παραγωγή

Η οικογένεια Βασαλάκη επενδύει στον πρωτογενή τομέα, ενισχύοντας το ντόπιο προϊόν με ποιότητα και όραμα

«Μπαμπά, τι φαΐ θα φάμε σήμερα;». Το νέο σπιτικό στέκι στη Χώρα Νάξου με καρδιά και ουσία

Όταν η καθημερινή ερώτηση του παιδιού γίνεται γευστική απάντηση για όλη την οικογένεια.

Νάξος: Όταν τα σκουπίδια… μιλούν, μήνυμα με σακούλες σε ασυνείδητο οδηγό

Παρκάρισμα "καρφί" δίπλα στους κάδους και η πιο ευφάνταστη απάντηση των κατοίκων: δύο σακούλες σκουπιδιών στο καπό αυτοκινήτου. Νάξος, έχεις ταλέντο!

Ηρώ Μουκίου: «Στη Νάξο βρήκα ξανά τη γαλήνη, όπως στη ζωγραφική και τη θάλασσα»

Η αγαπημένη ηθοποιός μιλά στον Νίκο Σκορδιαλό για τον ρόλο της στη σειρά «Άγιος Έρωτας», την επιστροφή της στην τηλεόραση, την αγάπη της για τη ζωγραφική και τη βαθιά σχέση της με την πίστη και τη νέα γενιά.

Όταν τα Raptor συνάντησαν τη Νάξο – Μια τριήμερη εξόρμηση γεμάτη περιπέτεια και Κυκλαδίτικη ψυχή

Με 18 οχήματα και 70 μέλη, το Raptor Club Greece εξερεύνησε τις ομορφιές της Νάξου σε ένα μοναδικό Summer Tour γεμάτο εικόνες, προκλήσεις και φιλοξενία

Τραγωδία στο Κουφονήσι: 88χρονη ανασύρθηκε νεκρή από τη θάλασσα

Χωρίς τις αισθήσεις της ανασύρθηκε ηλικιωμένη γυναίκα από τη θαλάσσια περιοχή «Άμμος» στο Κουφονήσι. Ο θάνατός της διαπιστώθηκε στο Ιατρείο Κουφονησίου. Προανάκριση από το Λιμεναρχείο Νάξου.

Νάξος – Πυροσβεστική: Υπό πλήρη έλεγχο η φωτιά μεταξύ Μονής και Κινιδάρου

Άμεση και συντονισμένη αντίδραση από Πυροσβεστική, ΕΜΟΔΕ, Δήμο και εθελοντές απέτρεψε τα χειρότερα – Ευχαριστίες από τον αντιδήμαρχο Δρυμαλίας