Σάββατο, 4 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοΐα: Έρχονται αυξήσεις 10% στα εισιτήρια

Ακτοπλοΐα: Έρχονται αυξήσεις 10% στα εισιτήρια

|

Ο «πράσινος» πληθωρισμός στην ακτοπλοΐα που έρχεται λόγω των νέων πιο φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων θα είναι ο μεγάλος πονοκέφαλος το 2024 για το Υπουργείο Ναυτιλίας καθώς ο κλάδος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστος από το προσεχή Μάιο, με την ένταξη της Μεσογείου στις περιοχές ελεγχόμενων εκπομπών θείου (emissions control areas -ECAs).

Αυτό σημαίνει ότι στη Μεσόγειο Θάλασσα θα επιτρέπεται μόνο η χρήση καυσίμου περιεκτικότητας 0,1% σε θείο, ένα καύσιμο πιο φιλικό προς το περιβάλλον αλλά και 35% τουλάχιστον ακριβότερο από το σημερινό υψηλού θείου, με βάση την τρέχουσα διαφορά τιμής των δυο καυσίμων. Αυτό σημαίνει μία αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 10-12% τουλάχιστον, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας.

Νέα επιβάρυνση στην ακτοπλοϊα

«Μιλάμε για μια σίγουρη επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δε θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα» δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος.

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι αυξήσεις στο κόστος καυσίμων δεν αφορά όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας. Το νέο καύσιμο μειωμένου θείου δεν υποχρεούνται να χρησιμοποιήσουν όσα συμβατικά πλοία δεν έχουν εγκατεστημένα συστήματα καθαρισμού (scrubbers). Επίσης δεν αλλάζει κάτι στα ταχύπλοα τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένου θείου.

Τα ακριβά καύσιμα και τα ταχύπλοα

Αυτό σημαίνει ότι οκτώ πλοία της Attica Group που έχουν εγκαταστήσει scrubbers και όλα τα ταχύπλοα δεν θα αγοράζουν το νέο ακριβό καύσιμο. Αντιθέτως βέβαια η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου θα έρθει αντιμέτωπη με το νέο υψηλότερο κόστος.

Ωστόσο, η νέα πραγματικότητα μπορεί αν δημιουργήσει ευρύτερες ανατιμητικές τάσεις δεν αποκλείεται να «παρασύρουν» και τα ταχύπλοα γεγονός που απαιτεί αυξημένη ετοιμότητα από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Τις προκλήσεις αυτές και τις ανατιμητικές τάσεις που θα δημιουργήσει στο σύνολο του κλάδου η νέα πραγματικότητα  καλείται να την διαχειριστεί ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, αξιοποιώντας το Παρατηρητήριο Τιμών και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Το «παγωμένο» κρατικό ναυλολόγιο

Παράλληλα ένα ακόμη πρόβλημα που συνδέεται με το αυξημένο κόστος καυσίμων και καλείται να διαχειρισθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας  είναι τα μισθώματα των αγόνων γραμμών. Η νέα προκήρυξη που αφορά τις δρομολογιακή περίοδο από τον Νοέμβριο του 2024 μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του 2025 δεν έχει λάβει υπόψη της το αυξημένο λειτουργικό κόστος των πλοίων και τα μισθώματα κινούνται στα ίδια επίπεδα με αυτά των προηγούμενων χρόνων.

Ο λόγος είναι ότι τα κονδύλια προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το μήνυμα που έχουν λάβει οι ακτοπλοϊκές είναι ότι δεν προβλέπονται περισσότερα κονδύλια. Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναγνωρίζει το πρόβλημα αλλά στην πράξη προς το παρόν τουλάχιστον δεν έχει τη δυνατότητα να παρέμβει. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν μπορεί στη συνέχεια να τροποποιήσει τα μισθώματα γιατί πρόκειται για διεθνείς διαγωνισμούς, οι οποίοι για να αλλάξει το μίσθωμα θα πρέπει να επαναπροκηρυχθούν.

Η μόνη λύση που προβάλει αυτή τη στιγμή είναι η επιβολή επίναυλου καυσίμου κάτι που φαίνεται να εξετάζεται από το Υπουργείο. Πρόβλημα συνιστά για τον ακτοπλοϊκό κλάδο και το κρατικό ναυλολόγιο, το οποίο παραμένει στα ίδια επίπεδα από το 2018.

Ο νέος κανονισμός FuelEU και το εμπόριο ρύπων

Δυο ακόμη προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα και λειτουργούν αυξητικά στον «πράσινο πληθωρισμό» είναι ο νέος κανονισμός  FuelEU και το εμπόριο ρύπων. Όσον αφορά τον κανονισμό FuelEU τίθεται σε ισχύ με το καλημέρα του 2025 σε όλη τα πλοία 5.000 gt και άνω και θεσπίζει όρια για την ένταση των αερίων στα πλοία, επιφέροντας ανάλογη αύξηση του κόστους.

O κανονισμός προβλέπει μείωση 2% στην ένταση των αερίων του άνθρακα έως το 2025, 6% έως το 2030, 14,5% έως το 2035, 31% έως το 2040, 62% έως το 2045 και 80% έως το 2050. Αυτό σημαίνει ή την αντικατάσταση ενός μικρού μέρους αρχικά του καυσίμου του στόλου της εταιρείας από εναλλακτικά καύσιμα ή την καταβολή προστίμου. Για το 2025 και τα αμέσως επόμενα χρόνια θεωρείται πολύ δύσκολη αυτή η αντικατάσταση αλλά και εφόσον γίνει, το ερώτημα εάν το καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι φθηνότερο από το συμβατικό, δεν έχει απαντηθεί.

Τα δικαιώματα ρύπων

Παράλληλα τρέχει για δεύτερο χρόνο η ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 θα πρέπει οι εταιρείες, να καταβάλουν τα πρώτα τους δικαιώματα για το 40% των επαληθευμένων εκπομπών τους που αναφέρθηκαν για το 2024. Αυτό στη συνέχεια θα αυξηθεί στο 70% των επαληθευμένων εκπομπών που αναφέρθηκαν για το 2025- 2027 και μετά για το 100% των εκπομπών τους.

Προς το παρόν πάντως και στους δυο κανονισμούς η ευρωπαϊκή και ελληνική ακτοπλοΐα επωφελείται κάποιων εξαιρέσεων καθώς δεν αφορά πλοία που συνδέουν νησιά με πληθυσμό κάτω 200.000 κατοίκους. Στη χώρα μας οι νέοι κανονισμοί ισχύουν άμεσα για τις γραμμές της Κρήτης (Πειραιάς-Ηράκλειο και Πειραιάς-Χανιά) και τις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής.

Το τρυκ με τα καύσιμα

Για τις γραμμές της Κρήτης δικαιώματα καταβάλλει μέχρι τώρα μόνο η Attica Group καθώς οι Μινωικές Γραμμές η άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται τη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο δεν καταβάλλει δικαιώματα γιατί στα δρομολόγια της έχει προσθέσει τη Μήλο που έχει πληθυσμό πολύ μικρότερο των 200.000 κατοίκων με αποτέλεσμα με το «τρικ» αυτό να γλυτώνει την αγορά δικαιωμάτων.

Άλλωστε για τον λόγο αυτό η Attica είχε επιβαρύνει το εισιτήριο για την Κρήτη με δυο περίπου ευρώ ανά επιβάτη από το2024, και όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το λειτουργικό κόστος του Ομίλου επηρεάσθηκε από την επιβάρυνση για αγορά δικαιωμάτων ρύπων, από ένα πόσο ύψους 14,1 εκατ. ευρώ, στο εννεάμηνο του 2024.

Πληροφορίες από: https://www.ot.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ελλάδα: Λέει “όχι” στο κάπνισμα στους εξωτερικούς χώρους και στο αλκοόλ σε ανήλικους (!!!)

Κόβεται το αλκοόλ στους ανηλίκους και το τσιγάρο στους εξωτερικούς χώρους - Οι ανακοινώσεις που έρχονται

Aegean Sea Lines: Αλλαγή ώρας στην αναχώρηση (04/01) του “Ανεμος”

Τροποποίηση του δρομολογίου του "Ανεμος" αύριο Σάββατο 4 Ιανουαρίου - Τι αλλάζει

Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Διακομίζεται εκτάκτως στην Αθήνα

Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Διακομίζεται εκτάκτως στην Αθήνα με αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας

Λαϊκή Συσπείρωση Νοτίου Αιγαίου: Αποχαιρετά τον Κώστα Ροκονίδα

Η "Λαϊκή Συσπείρωση Ν. Αιγαίου" αποχαιρετά τον Κώστα Ροκονίδα

Αμοργός – Δήμος: Ανανέωση θητείας αντιδημάρχων και τρεις εντεταλμένοι σύμβουλοι

Ο Δήμος Αμοργού προχώρησε σε ενημέρωση σχετικά με την ανανέωση θητείας των τριών αντιδημάρχων - ΤΙ αναφέρει ο Δήμαρχος Λευτέρης Καραϊσκος

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Παράταση – χωρίς εκπλήξεις – της θητείας των αντιδημάρχων για ένα χρόνο

Χωρίς εκπλήξεις η ανακοίνωση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σχετικά με τη παράταση -για έναν ακόμη χρόνο - της θητείας των αντιδημάρχων

Μαργ. Οικονομοπούλου: Συγκίνηση στην κηδεία της 34χρονης βολεϊμπολίστριας

Μαργαρίτα Οικονομοπούλου: Συγκίνηση στην κηδεία της 34χρονης βολεϊμπολίστριας – Υποβασταζόμενη η μητέρα της

Δωδεκάνησα: Το “Σαόνησος” έφυγε, το “Σταύρος” αναλαμβάνει δράση

Το "Σταύρος" αναμένεται να αντικαταστήσει το "Σαόνησος" από αύριο Σάββατο 4 Ιανουαρίου

ΠΝΑΙ: Συνεχίζεται για δύο ακόμη χρόνια το πρόγραμμα “Just Go Zero Tilos”

Με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου συνεχίζεται το παγκοσμίως πρότυπο περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Just Go Zero Tilos»

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Εργα για την αναβάθμιση της κρουαζιέρας

Έργα επέκτασης και διαμόρφωσης χώρου στάθμευσης λεωφορείων εξυπηρέτησης κρουαζιέρας από το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου

«Εφυγε» από τη ζωή η βολεϊμπολίστρια (με καταγωγή από το Φιλώτι Νάξου) Μαργαρίτα Οικονομοπούλου

Σοκ στον ελληνικό αθλητισμό στο Φιλώτι στην Νάξο: «Εφυγε» από τη ζωή η βολεϊμπολίστρια Μαργαρίτα Οικονομοπούλου ( της Μαρίνας του Κοπανοβασιλη το γένος Βρούτση, )

Νάξος: Διέλυσε κάθε ρεκόρ (45 ετών) η βροχόπτωση τον φετινό Δεκέμβριο

Το ύψος βροχής Δεκεμβρίου είναι σχεδόν τριπλάσιο(!!!), από το κλιματικά μέσο μηνιαίο ύψος Δεκεμβρίου για τη Νάξο

Νάξος: “Τυφλό” το λιμάνι, το Blue Star Delos δεν… έβλεπε, ποιος ο λόγος;

Σβηστός ο φάρος δτη Νάξο, την ώρα που προσπαθούσε να δέσει το “Blue Star Delos” – Τον έψαχνε ο καπετάνιος με προβολέα (!!!)

Blue Star Delos: Αλλαγή ώρας αναχώρησης από Σαντορίνη ενόψει .. Πρωτοχρονιάς

Blue Star Delos: Πώς θα εκτελεστεί το τελευταίο δρομολόγιο της χρονιάς - Αναμένεται να μπει πρώτο στο λιμάνι του Πειραιά

Νάξος-Κακοκαιρία: Οκτώ μέρες σερί βροχής και τα +500 χιλιοστά βροχόπτωσης στην Κόρωνο

Δεκέμβριος 2024 και για οκτώ διαδοχικές ημέρες η βροχόπτωση κάλυψε τις ανάγκες της γης... Που έπεσε το περισσότερο νερό στη Νάξο;

Κακοκαιρία: Εκτακτο δελτίο επιδείνωσης, στο επίκεντρο οι Κυκλάδες

Νέο έκτακτο δελτίο για την κακοκαιρία – Στο επίκεντρο Κυκλάδες, ανατολικό Αιγαίο, Κρήτη και Δωδεκάνησα

Αιγαίο: Σε ποια νησιά θα έχουμε νέες αεροπορικές συνδέσεις το φετινό (2025) καλοκαίρι

Οι νέες πτήσεις στους ελληνικούς ουρανούς το 2025 – Τι προβλέπεται για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου

Blue Star Ferries: Το “Delos” …φεύγει και το “Blue Star 1” επιστρέφει (09/01) στη Παροναξία

Αλλαγή φρουράς με τη νέα χρονιά για τα πλοία που ετοιμάζονται για την ετήσια ακινησία τους - Ποιο πλοίο θα πάρει τη θέση του Blue Star Delos και πότε;

Blue Star Delos: Ποδαρικό και το 2025 (4η σερί χρονιά) έκανε στο λιμάνι του Πειραιά (photos – video)

Το Blue Star Delos για 4η σερί χρονιά μπαίνει πρώτο στο λιμάνι του Πειραιά και κάνει ποδαρικό - Ποιοι το υποδέχτηκαν (photo - video)

Γ. Μαράκης για λιμάνι Νάξου: “Αμεση βελτίωση του υπάρχοντος λιμένα και χωροθέτηση νέου”

Γραπτή δήλωση του δημοτικού συμβούλου Γιάννη Μαράκη για το λιμάνι της Νάξου - Τι προτείνει