Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη: "Προ των πυλών" το νέο λιμάνι στον Μονόλιθο

Σαντορίνη: “Προ των πυλών” το νέο λιμάνι στον Μονόλιθο

|

Ο «κυβος ερρίφθη» για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη, το οποίο αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης στη στρατηγική για την ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νησί από τα εκατομμύρια επισκέπτες που δέχεται κάθε χρόνο.

Ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στη χώρα μας, έχει να λύσει πολλά προβλήματα διαχείρισης του ισχυρού τουριστικού ρεύματος όμως όλοι συμφωνούν, πολιτεία και τοπικοί παράγοντες, ότι το νέο λιμάνι είναι πρώτη αναγκαιότητα.

Τα συναρμόδεια υπουργεία και το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη

Πληροφορίες του “Οικονομικού Ταχυδρόμου” αναφέρουν ότι το θέμα εξετάζεται ήδη από τα συναρμόδια υπουργεία, μετά και την τοποθέτηση του πρωθυπουργό Κυριάκου Μητσοτάκη ότι «η Σαντορίνη χρειάζεται κατεπειγόντως νέο λιμάνι και ήδη το δρομολογούμε αυτό».

Οι πρώτες συσκέψεις για το θέμα έχουν ξεκινήσει και το επόμενο διάστημα αναμένεται να καταρτιστεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο μιας ολιστικής αντιμετώπισης της ανάπτυξης της Σαντορίνης.

Ο Μονόλιθος και μία μικρή μετατόπιση 

Όσον αφορά στο λιμάνι όλα δείχνουν ότι θα γίνει στον Μονόλιθο όχι όμως εκεί ακριβώς που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας.

Όπως πληροφορείται ο ΟΤ στο Υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο έχει τον πρώτο λόγο στον σχεδιασμό εκτιμάται ότι η μετατόπιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στην περιοχή που είχε επιλεγεί από τον Δήμο, είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα και προκρίνεται η λύση της μικρής μετατόπισης της θέσης.

Δεύτερο τελεφερίκ και νέα μαρίνα στη Σαντορίνη

Το κυβερνητικό σχέδιο που καταρτίζεται προβλέπει ακόμη την κατασκευή νέας μαρίνας στην ίδια περιοχή όπως και άλλα έργα βελτίωσης των υποδομών στη Σαντορίνη, όπως π.χ. δεύτερο τελεφερίκ.

Παράλληλα, θα τρέχουν και τα άλλα μέτρα όπως η κατάρτιση συστήματος διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων (berth allocation), μέτρα για το χωροταξικό, άλλα έργα υποδομής (διαχείριση απορριμμάτων κ.λ.π.)

Η κατασκευή του δεύτερου τελεφερίκ προκρίνεται και αυτή παρά τη δημιουργία νέου λιμανιού καθώς είναι κάτι που μάλλον θέλουν και οι εταιρείες κρουαζιέρας, σύμφωνα με παράγοντες του Υπουργείου Τουρισμού που συναντήθηκαν με αντιπροσωπεία της CLIA.

Η εμπειρία της Καλντέρας 

Τα κρουαζιερόπλοια που φτάνουν στη Σαντορίνη δεν έχουν πρόβλημα να αποβιβάζουν τους επιβάτες τους με τις λέμβους καθώς θέλουν να τους προσφέρουν την εμπειρία να βρίσκονται στη Καλντέρα. Ως εκ τούτου περισσότερο από το λιμάνι τους ενδιαφέρει η κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες.

Δεν αποκλείεται μάλιστα η χρηματοδότηση να προέλθει από τις ίδιες τις εταιρείες στο πλαίσιο της πρότασης που έκανε στην CLIA ο πρωθυπουργός, να καταθέσουν προτάσεις για επενδύσεις που μπορεί να κάνουν σε υποδομές και η κυβέρνηση να εξετάσει να παγώσει το τέλος επιβάτη όπως αποκάλυψε χθες ο ΟΤ.

Ζώρζος “Θέλω ένα σύγχρονο λιμάνι” 

Υπενθυμίζεται ότι το Δημοτικό Συμβούλιο της Σαντορίνης έχει πάρει απόφαση για τη θέση του νέου λιμανιού και περιμένει τη χωροθέτηση του. «Θέλουμε ένα λιμάνι πιο σύγχρονο για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του τόπου», έχει αναφέρει στον ΟΤ ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός έχει επισημάνει στον ΟΤ ότι το νέο λιμάνι σε συνδυασμό και με τα μέτρα ελέγχου της ροής των κρουαζιερόπλοιων που έχουν ληφθεί θα φέρουν μια τάξη στη μελλοντική τουριστική εικόνα της Σαντορίνης.

«Εμείς θέλουμε την κρουαζιέρα«, σημειώνει «αλλά θέλουμε προσθέτει μια καλύτερη διαχείριση της που θα δίνει ζωή στο νησί και θα έχει ικανοποιημένους και τους επισκέπτες του».

Η κατασκευή του νέου λιμανιού και της μαρίνας μαζί με τα μέτρα διαχείρισης της κρουαζιέρας (berth allocation) και το χωροταξικό είναι τρία μείζονα ζητήματα που κρίνονται ως άμεσης αντιμετώπισης.

Τι λένε οι ξενοδόχοι για το χωροταξικό 

Όσον αφορά το χωροταξικό ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης μιλώντας πρόσφατα στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης τόνισε ότι το νησί χρειάζεται ένα ξεκάθαρο στρατηγικό σχεδιασμό ενώ συμπλήρωσε ότι και οι περιορισμοί είναι αναγκαίοι όπως και η οργάνωση ροών.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η ΕΞΣ δημοσιοποίησε τις θέσεις της για το χωροταξικό και ζητά μεταξύ άλλων:

  • Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού για τον τουρισμό.
  • Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.
  • Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και στην παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.
  • Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, αλλά κυρίως οι παραδοσιακοί οικισμοί και να ενταχθούν σε διατάγματα που να προσδιορίζουν τους όρους δόμησης. Το Εμπορείο, ο Πύργος και το Μεγαλοχώρι είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
  • Η μοναδική καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κλπ με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης.
  • Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας και θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, που όμως δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα των αναγκών στέγασης προσωπικού. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων πελατών τους (κυρίως στα εντός οικισμών).
  • Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στην λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού.
  • Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.
  • Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ, στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται, καθώς αλλοιώνεται η έννοια της εντοπιότητας του οικισμού, απομακρύνοντας τους μόνιμους κατοίκους.
  • Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Σαντορίνη
Σαντορίνη

Βολές για την βραχυχρόνια μίσθωση

Σε ότι αφορά στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb), η Ένωση πιστεύει ότι δεν δίνεται λύση στην συγκεχυμένη κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε ότι αφορά στην κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση της δραστηριότητα τους, ενώ στο κρίσιμο ζήτημα των υποδομών που είναι απολύτως απαραίτητες για την επιβίωση και αειφορία του τουρισμού και στα πλέον “ελεγχόμενα” μέρη, θεωρεί ότι γίνονται γενικόλογες αναφορές και σε κάθε περίπτωση απουσιάζουν οι δεσμεύσεις, οι επιλογές και τα χρονοδιαγράμματα για την δημιουργία ή συντήρηση τους.

Κάτι που δεν βελτιώνει τη σημερινή απροσδιοριστία και περιορίζει την δημιουργία νέων υποδομών που για τη Σαντορίνη είναι απαραίτητοι για την επιβίωσή της ως τουριστικός προορισμός. Να σημειωθεί ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έχει στο νησί 14.000 καταλύματα ενώ το 2014 δεν είχε κανένα είπε στη συνέλευση της ΕΞΣ ο κ. Παγώνης.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη – ΑΟ Θήρας: Ηττα σοκ από τον Ολυμπιακό (3-0 σετ)

Ο ΑΟ Θήρας έχασε με 3-0 σετ εντός έδρας από τον Ολυμπιακό στη μάχη για την 2η θέση - Επόμενη αναμέτρηση με ΑΕΚ εντός έδρας (01/12)

Υπόθεση John F. Kennedy: 12 ανεξήγητες πτυχές της δολοφονίας & ένα από τα μεγαλύτερα αινίγματα της ιστορίας

Η δολοφονία του John F. Kennedy, 35ου Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, στις 22 Νοεμβρίου 1963 στο Ντάλας του Τέξας, παραμένει ένα από τα πιο αινιγματικά και πολυσυζητημένα γεγονότα στην ιστορία.

Black Friday: Προσοχή στις ψεύτικες προσφορές – Πώς να παραμείνετε ασφαλείς

Οι χάκερ αντιγράφουν νόμιμους ιστότοπους και επαναχρησιμοποιούν πρότυπα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου phishing - υποσχόμενοι «είδη πολυτελείας» όπως ρολόγια Rolex και τσάντες Louis Vuitton σε απίστευτες εκπτώσεις

Σαντορίνη: Ξεκινούν οι εγγραφές στη Φιλαρμονική και στα τμήματα Χορωδίας του Δήμου Θήρας

Η συμμετοχή τόσο στη Φιλαρμονική, όσο και στη Χορωδία είναι δωρεάν και απευθύνονται σε παιδιά επτά ετών και άνω, αλλά και σε ενήλικες.

Η Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π. Πιτταρά το καλύτερο Ελληνικό τυρί στα World Cheese Awards 2024! (video)

Η διάκριση αυτή έρχεται σε συνέχεια της προηγούμενης από το περιοδικό "Γαστρονόμος" για το τυροκομείο Πιτταράς

Σαντορίνη: H Νέα Τουριστική Καμπάνια του Δήμου Θήρας στην Έκθεση WTM Λονδίνου

Η συμμετοχή αυτή αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για την παρουσίαση της νέας τουριστικής καμπάνιας του νησιού

Express Skopelitis: Ανεκτέλεστο δρομολόγιο σήμερα λόγω καιρικών συνθηκών

Δεμένο θα παραμείνει στην Αμοργό το «Express Skopelitis» λόγω καιρικών συνθηκών

Blue Star Ferries: Αλλαγή στo δρομολόγιο (23-24/11) του «Blue Star Myconos»

Οι αλλαγές στο δρομολόγιο του "Blue Star Myconos" για το επόμενο διήμερο

Ενδοκυκλαδικά: Αλλαγή στην ώρα αναχώρησης του Artemis από Μήλο

Λόγω καιρικών συνθηκών αλλάζει η ώρα αναχώρησης του Artemies από τη Μήλο. Πως διαμορφώνεται το δρομολόγιο

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες