Πέμπτη, 5 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΝίκος Ζώρζος: "Μεγάλη η σημασία του χωροταξικού σχεδιασμού για την ορθολογική ανάπτυξη"...

Νίκος Ζώρζος: “Μεγάλη η σημασία του χωροταξικού σχεδιασμού για την ορθολογική ανάπτυξη” (video)

|

Στο συνέδριο «Reimagine Tourism in Greece – Επαναπροσδιορίζοντας το μέλλον του Ελληνικού τουρισμού», μια πρωτοβουλία της Καθημερινής, που πραγματοποιήθηκε στις 15 και 16 Οκτωβρίου, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, παρευρέθηκε ως ομιλητής ο Δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος.

Μεταξύ άλλων, συμμετείχαν κορυφαίες προσωπικότητες του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου με σκοπό να επαναπροσδιοριστεί το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.

Ο Δήμαρχος Θήρας, συμμετείχε στη συζήτηση με θέμα “Μία νέα προσέγγιση στο ισχύον χωροταξικό ρυθμιστικό πλαίσιο”. Στη συζήτηση πήραν επίσης μέρος ο πρώην Πρωθυπουργός Παναγιώτης Πικραμμένος, ο Διευθυντής των Εφορειών Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και Δωδεκανήσου Δημήτρης Αθανασούλης και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος της Καθημερινής, Νεκταρία Σταμούλη.

Στο συνέδριο αυτό συμμετείχε και ο Πρωθυπουργός ο οποίος αφού τόνισε ότι υπάρχει έντονη τουριστική κίνηση σε συγκεκριμένα μέρη και σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, υπογράμμισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι τα έσοδα, προσθέτοντας ότι «έχει μεγάλη σημασία να φέρουμε επισκέπτες όλο το χρόνο, που θα απολαμβάνουν τον πολιτιστικό μας πλούτο  σε καλύτερες συνθήκες σε σχέση με το εάν έρχονταν μόνο τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο. Θέλουμε οι υποδομές να είναι τέτοιες που τα νησιά μας να είναι καλύτερα σε μια δεκαετία, όχι αγνώριστα», κατέληξε ο Πρωθυπουργός.

Ο Δήμαρχος τόνισε τη σημασία του χωροταξικού σχεδιασμού για την «ορθολογική» ανάπτυξη. Αναφέρθηκε στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο το οποίο μεταβάλλει την γραμμή της ζώνης Ι στη καλντέρα,  καθώς και το χωροταξικό πλαίσιο του τουρισμού λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αντιμετωπίζουμε σημαντική χωρική αταξία λόγω γενικοτήτων στο πλαίσιο και έλλειψης μηχανισμών επιβολής». Ζήτησε επίσης να επιτραπεί στην αυτοδιοίκηση να επιβάλλει τέλη για τη χρηματοδότηση βασικών βελτιώσεων υποδομών, αναφερόμενος στο τέλος εισόδου των επιβατών κρουαζιέρας.

Η τοποθέτηση του Δημάρχου Νίκου Ζώρζου στο συνέδριο.

…. «Μετά από πολλά χρόνια είχαμε το χωροταξικό του τουρισμού και θέλω να πω εισαγωγικά ότι η χωροταξία είναι η λυδία λίθος στην ορθολογική ανάπτυξη κάθε περιοχής. Έχοντας παρακολουθήσει τα πράγματα στη Σαντορίνη θέλω να πω ότι τη δεκαετία του ’60 η κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη το ιδιαίτερο γεωπεριβάλλον του νησιού κήρυξε την περιοχή της καλντέρας ως τοπίο ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους. Το 1972 προχώρησε στην κήρυξη του τόπου ως ιστορικού και όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα ως τοπίο ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους. Τη δεκαετία του ’90 έγινε η πρώτη προσπάθεια χωρικής τακτοποίησης με τη θέσπιση ζωνών οικιστικού ελέγχου και το 2012 με δική μου πρωτοβουλία είχαμε μια τροποποίηση του προεδρικού διατάγματος που αφορούσε στις ζώνες οικιστικού ελέγχου και δύο πράγματα, θα έλεγα, βελτίωσαν σημαντικά το θέμα της χωρικής τακτοποίησης.

Tο πρώτο είναι ότι η περιοχή της καλντέρας είναι εκτός σχεδίου περιοχή, έγινε αδόμητη, και το δεύτερο ότι προστατεύτηκαν τα αγροτικά προϊόντα καθώς αγροί και αμπελώνες που επιδοτούνταν δεν μπορούσαν να αλλάξουν χρήση. Παρά το γεγονός ότι έγινε όλη αυτή η προσπάθεια, για να καταδείξω δηλαδή την ανάγκη της χωρικής τακτοποίησης, σήμερα έχουμε μια μεγάλη χωρική αταξία. Και ποιοι μπορεί να είναι οι λόγοι: ο ένας λόγος είναι η γενικότητα του πλαισίου και ο άλλος είναι η έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών. Τώρα το χωροταξικό του τουρισμού που ήρθες και για το οποίο έγινε συζήτηση και στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης και του 1ου και του 2ου βαθμού, είναι αλήθεια ότι δεν ικανοποίησε ούτε τη μια πλευρά ούτε την άλλη. Και δεν ικανοποίησε ούτε εκείνους που θέλουν μια πιο έντονη επιχειρηματικότητα, ούτε εκείνους που θέλουνε ως προϋπόθεση της ορθολογικής και βιώσιμης ανάπτυξης να μην καταναλώνονται οι τόποι, να μην καταστρέφεται το τοπίο.

Για παράδειγμα για τη Σαντορίνη, που εγώ έχω μίλησε πολλές φορές ότι δεν χρειάζεται ούτε μια νέα κλίνη, ούτε ένα κυβικό μπετόν, προβλέπει την ανάπτυξη τετράστερων και πεντάστερων ξενοδοχείων. Επομένως καλώς ίσως αποσύρεται για βελτίωση. Είναι όμως ανάγκη να υπάρξει και ως υπερκείμενο νομοσχέδιο, γιατί είναι υπερκείμενο του ειδικού πολεοδομικού, που βρίσκεται και αυτό σε εξέλιξη και ως υπερκείμενο θα πρέπει γρήγορα να επανέλθει. Ασφαλώς και οι κυβερνήσεις αλληλοδιαδόχως έχουν ευθύνη. Οι κυβερνήσεις ψήφισαν το δήλωσε και σώσε, δηλαδή τα αυθαίρετα και κλείνουν το μάτι σε εκείνον που θέλει να αυθαιρετήσει. Αυτό είναι μια πραγματικότητα, αντιστοίχως όσοι κινούμαστε στο πολιτικό σύστημα έχουμε την κατάρα του πολιτικού κόστους. Αυτά πρέπει να λέγονται αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας. Και είναι ένας παράγοντας, ο δεύτερος άξονας είναι η αντίληψη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, αλλά ίσως και άλλων κοινωνιών το τι είναι συμφερότερο για την ευτυχίας μας. Να καταστρέψουμε το ωραίο και να κερδίσουμε χρήματα ή να προφυλάξουμε το ωραίο και πάλι θα κερδίσουμε χρήματα, αλλά δεν θα τα κερδίσουμε ίσως γρήγορα. Και αυτή όπως τον τελευταίο καιρό λέω είναι η κλασική αντίληψη.

Δηλαδή όποιος πολιτισμός υπηρετεί το ωραίο δεν παρακμάζει ποτέ. Αυτή ήταν μια αντίληψη που τελικά χάθηκαν, πιθανόν να την κληρονόμησε το Μπουτάν. Επίσης, θέλω να πω και στον αγαπητό προϊστάμενο της εφορίας, ότι έχω πει ότι το υπουργείο πολιτισμού σε κάποιες περιπτώσεις έδειξε μια ευρυχωρία, μεγάλη μερικές φορές. Σαφώς δεν θα μπορέσει η πολεοδομία της Σαντορίνης να ελέγξει τις άδειες αυτές…. , είναι υποστελεχωμένες οι υπηρεσίες. Όπως θέλω να πω και για το άρθρο 71. Θεωρώ ότι κακώς έχουμε αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο για λόγους που δεν μπορώ να καταλάβω, καθώς η πρώτη ζώνη που με το προεδρικό διάταγμα του ’12 είναι αδόμητη δεν έχει ανάγκη αναστολής για να παραμείνει αδόμητη, αλλά έχουμε μια αλλαγή του ορίου της Α ζώνης. Η νομοθεσία πρέπει να εφαρμόζεται, αλλά έχω την εδραία άποψη ότι  θα πρέπει να γίνει προσπάθεια να αλλάξει η αντίληψη των κοινωνιών για το τι είναι ευτυχία. Εγώ από 2015 είχα ζητήσει να έχουμε τη δυνατότητα ως τοπική αυτοδιοίκηση επιβολής τελών. Καλώς ο πρωθυπουργός θέσπισε τέλος για την κρουαζιέρα.

Εμείς αποφασίσαμε στη Σαντορίνη σε μια συνεδρίαση της τουριστικής επιτροπής που συμμετέχουν οι επαγγελματικοί φορείς κυρίως αλλά καις το δημοτικό συμβούλιο κάθε τόπος, κάθε δήμος να μπορεί να επιβάλει ή μη τέλος και να καθορίζει το ύψος του τέλους και τα χρήματα εξ ολοκλήρου να πηγαίνουν για τις υποδομές και τις λειτουργίες του τόπου. Θεωρώ ότι θα έπρεπε η αυτοδιοίκηση να έχει μεγαλύτερη αυτοτέλεια και θα έπρεπε να μπορεί να επιβάλει τέλη. Σε ότι αφορά τις υποδομές η Σαντορίνη είναι ένα νησί 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Υποδομές έχουν γίνει και χρειάζονται και άλλες και χρειάζεται και βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών.

Παράδειγμα η συζήτηση που γίνεται τον τελευταίο καιρό για τη λειψυδρία μας βρήκε έτοιμους και δεν έχουν αυτή τη χρονική στιγμή πρόβλημα με το νερό ούτε του χρόνου θα αντιμετωπίσουμε, αλλά με τη γρήγορη τουριστική ανάπτυξη δεν μας λέει κανείς ότι στα προσεχή χρόνια δεν θα έχουμε πρόβλημα. Εμείς είχαμε την τύχη την προηγούμενη  προγραμματική περίοδο να απορροφήσουμε το 51 τοις εκατό του περιφερειακού προγράμματος. Όμως θεωρώ ότι κανένας τουρίστας δεν επισκέπτεται τις υποδομές. Εκείνο που έλκει τον τουρίστα είναι το τοπίο. Οι υποδομές είναι απαραίτητες αλλά πρέπει να γίνονται και στην κλίμακα του τόπου.»      

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

NaxosPress: Συμμετέχει στην στην 24ωρη (05/06) απεργία της ΠΟΕΣΥ, ποιοι οι λόγοι

Το NaxosPress συμμετέχει στην απεργία της ΠΟΕΣΥ – 24ωρη σιγή για τη διεκδίκηση συλλογικών συμβάσεων και αξιοπρεπών μισθών

Κυκλάδες – Λειψυδρία: Ανησυχητικά σημάδια, στο κόκκινο Νάξος, Μύκονος, Σχοινούσα και Μήλος

Αφαλατώσεις, περιορισμοί και έκτακτα μέτρα ενόψει τουριστικής σεζόν – Οριακή η κατάσταση σε πολυσύχναστους προορισμούς των Κυκλάδων

Πώς τα καζίνο προσελκύουν τουρίστες στην Ελλάδα και επηρεάζουν την τοπική οικονομική ανάπτυξη

Τα καζίνο στην Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν ως αναπτυξιακοί μοχλοί τόσο για τον τουρισμό όσο και για την ευρύτερη οικονομία

Ξεκίνησε τα δρομολόγιά του για το 2025 το HELLENIC HIGHSPEED στη γραμμή Πειραιάς–Πάρος–Νάξος–Κουφονήσια–Αμοργός

Το ταχύπλοο της Hellenic Seaways ξεκινά σήμερα Πέμπτη 5 Ιουνίου τη θερινή του πορεία, προσφέροντας καθημερινές και άνετες μετακινήσεις στις Κυκλάδες

Με ευλογία Θεού και… ψαλμωδίες ο 3ος τελικός στο ΟΑΚΑ

Γιαννακόπουλος και Αγγελόπουλοι οδηγούνται σε πνευματική μετάνοια πριν τους τελικούς – Χειροκροτήματα αντί για ύβρεις στο γήπεδο με ψαλμωδίες και… παιδικά τραγούδια.

Οι Χριστιανικές Εκκλησίες στην πρωτοπορία για το περιβάλλον: Από τον Πατριάρχη Δημήτριο έως τον Πάπα Φραγκίσκο

Με αφορμή τα 10 χρόνια της «Laudato Si», αναδεικνύεται η διαχρονική συμβολή Ορθοδοξίας και Καθολικισμού στην περιβαλλοντική αφύπνιση του κόσμου

Reddit – Νάξος: Στη δεύτερη θέση των πιο υποτιμημένων νησιών στον κόσμο

Το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων εντυπωσιάζει τη διεθνή κοινότητα του Reddit με την αυθεντικότητα, την ηρεμία και την φυσική του ομορφιά

Αεροπορική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σύρου: Μια νέα εποχή για τον τουρισμό και τη συνδεσιμότητα

Η απευθείας γραμμή με πτήσεις της Aegean Airlines από Θεσσαλονίκη προς Σύρο φέρνει πιο κοντά το βορρά στο Αιγαίο και αναβαθμίζει τη θέση της Σύρου στον τουριστικό χάρτη

Attica Group: Ενισχύει τις θαλάσσιες συνδέσεις με ταχύπλοα και εκπτώσεις έως 30% για τις Κυκλάδες

Με νέα δρομολόγια από Πειραιά και Ηράκλειο, ο Όμιλος Attica (Hellenic Seaways, Blue Star Ferries κ.ά.) προσφέρει εκπτώσεις σε οικογένειες και παρέες, διευρύνοντας την τουριστική και συγκοινωνιακή κάλυψη στα νησιά του Αιγαίου.

Ν. Λεβογιάννης: «Όχι» στη μεταφορά των Κούρων, έκκληση για σεβασμό στην πολιτιστική ταυτότητα της ενδοχώρας

Ο Νίκος Λεβογιάννης καταγγέλλει ως απαράδεκτη την απόφαση του ΚΑΣ για τη μεταφορά των Κούρων στο Κάστρο της Χώρας, κάνοντας λόγο για σκοταδιστική πολιτική που απειλεί την πολιτιστική κληρονομιά των χωριών της Νάξου.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Κυκλάδες – “Μαριέττα Γιαννάκου”: Ξεκινά η ανακαίνιση 17 σχολείων μέσω του προγράμματος (πίνακας)

Υπογράφηκε η σύμβαση για την υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων σε 426 σχολικές μονάδες πανελλαδικά – Εργασίες και σε σχολεία Πάρου, Νάξου, Μυκόνου, Σύρου, Τήνου, Θήρας και Ίου

«Wellness Talk» με την Ελένη Πετρουλάκη στη Νάξο

Το Σάββατο 31 Μαΐου στις 19:00, στον πολυχώρο του ξενοδοχείου Green Village Naxos, η κορυφαία Ελληνίδα wellness coach Ελένη Πετρουλάκη παρουσιάζει τους στόχους του Central Studio Pilates & Fitlab