Πέμπτη, 7 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΚρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος...

Κρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος…

|

Διευκρινίσεις ζητά η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) από την Ελληνική Κυβέρνηση σχετικά με το νέο τέλος κρουαζιέρας πριν από την υιοθέτηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή του τέλους. Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, μας παρουσιάζει τις θέσεις της CLIA και τα ερωτήματα που θέτει ο κλάδος της κρουαζιέρας.

# Ποια είναι η θέση της CLIA σε ό,τι αφορά την επιβολή αυξημένου τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας σε προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα;

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα βρίσκεται επί χρόνια στο τραπέζι. Στο πλαίσιο αυτό, γνωρίζαμε ότι επίκειται η ενδεχόμενη αύξηση των λιμενικών τελών προκειμένουνα μπορούν τα λιμάνια να προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στις αυξημένες ανάγκες του κλάδου.

Ωστόσο, η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου τέλους κρουαζιέρας που δε συσχετίζεται με το υφιστάμενο λιμενικό τέλος επιβάτη. Πρόκειται για τέλος «επισκέπτη» το οποίο φαίνεται να επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς.

Εγείρονται λοιπόν σημαντικοί προβληματισμοί και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό. Επ’ αυτών των ερωτημάτων έχουμε ήδη ζητήσει σημαντικές διευκρινίσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση που θα εκτιμούσαμε να μας δοθούν πριν την επισημοποίηση του θεσμικού πλαισίου και την εφαρμογή του νέου τέλους.

#Ποια είναι τα ερωτήματα που θέσατε στην Ελληνική Κυβέρνηση;

Τα ερωτήματα μας αφορούν τόσο τον μηχανισμό με τον οποίο θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο όσο και τις εκτιμώμενες επιπτώσεις, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, τα επτά ερωτήματα της CLIA είναι:

1. Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

2. Κατανομή των χρημάτων

Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.

naxospress-krouaziera

3. Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων

Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται,με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.

4. Homeporting

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeportingστα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.

5. Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο

Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.

6. Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης

Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδεςημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.

7. Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις

Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.

# Πώς βλέπει η CLIA το μέλλον της κρουαζιέραςστην Ελλάδα;

Ήδη από πέρσι που υιοθετήσαμε το Σχέδιο Δράσης για την Ελλάδα έχουμε αναγνωρίσει ότι απαιτούνται αναπροσαρμογές στο τρόπο λειτουργίας της κρουαζιέρας δεδομένης της αύξησης του τουρισμού στη χώρα και ως εκ τούτου της κρουαζιέρας.

Για την CLIA, η ενίσχυση της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους, αποτελεί προτεραιότητα.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτές οι αναπροσαρμογές πρέπει να γίνονται σταδιακά με τρόπο που δεν θίγει ή ζημιώνει τις εταιρείες κρουαζιέρας και τον τρόπο λειτουργίας τους.

Δεδομένου της πληθώρας των ερωτημάτων που υπάρχουν, θεωρούμε ότι είναι πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί το νέο τέλος κρουαζιέρας από το 2025.

Ζητούμε παράταση της εφαρμογής για το 2026, προκειμένου να ληφθούν υπόψη όλα τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τις τοπικές αρχές, και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις στον κλάδο μας, κατόπιν διαβούλευσης με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας.

Πηγή: newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μηλωσία 2025: Το Φιλώτι γεμίζει ποδήλατα στη μνήμη του Ιουλιανού Μουστάκη

Την Πέμπτη 7 Αυγούστου, μικροί και μεγάλοι ποδηλάτες δίνουν ραντεβού στη Γέφυρα Φιλωτίου για μια μοναδική διαδρομή μέσα στο καλοκαιρινό τοπίο.

Μύκονος: Λύση στο πρόβλημα στέγασης για γιατρούς με κοινωνική προσφορά και ΣΔΙΤ

Δωρεά 16 διαμερισμάτων από την οικογένεια Δακτυλίδη σε συνεργασία με τον Δήμο Μυκόνου – Μοντέλο που σχεδιάζεται να εφαρμοστεί και σε άλλα νησιά.

Γιάννης Βρούτσης: «Η Πολιτεία είναι παρούσα» – Διήμερη περιοδεία στη Θεσσαλονίκη με έμφαση σε υποδομές και ιστορικούς συλλόγους

Από το Καυτανζόγλειο και την ΠΑΕ ΠΑΟΚ έως το Αλεξάνδρειο και τον Άρη – Ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού στηρίζει έργα και συνεργασίες στη Βόρεια Ελλάδα.

Έρχονται εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά, sταθερές τιμές και μέτρα στήριξης για νησιώτες και τρίτεκνους

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας ανακοίνωσε εκπτώσεις, επενδύσεις σε λιμάνια, δράσεις για ΑμεΑ, καθώς και έργα ύδρευσης σε δεκάδες νησιά.

Αναβαθμίζεται το λιμάνι της Άνδρου, εγκρίθηκε χρηματοδότηση 700.000 ευρώ για το Γαύριο

Σημαντικό βήμα για τις υποδομές του νησιού με την ένταξη του έργου στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Στην Κωμιακή χτυπά ξανά η μπάλα για τον Δημήτρη Κεραμιώτη

Σάββατο 9 Αυγούστου, οι παλαίμαχοι της Κορωνίδος και οι επίλεκτοι του χωριού τιμούν στο γήπεδο της Κωμιακής τη μνήμη του αείμνηστου ποδοσφαιριστή που άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στις Κυκλάδες.

Σώστε τις παραλίες της Νάξου: 34η συνέλευση την Πέμπτη στο Βίντσι – Στο επίκεντρο μνημεία, περιβάλλον και προστασία

Κάλεσμα σε κατοίκους και επισκέπτες για συμμετοχή – Συζήτηση δράσεων, ενημέρωση του κοινού και συμβολική παρέμβαση στην Πορτάρα

Πολύ υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς αύριο στις Κυκλάδες – Απαγόρευση κυκλοφορίας σε περιοχές Natura, σε Νάξο και Άνδρο

Η Πολιτική Προστασία σε αυξημένη ετοιμότητα – Ισχύει απαγόρευση πρόσβασης σε δασικές περιοχές από τις 14:00 έως τις 06:00

Θέρινο Θέατρο Σκιών – Ο Καραγκιόζης ταξιδεύει στα χωριά της Νάξου!

Θέρινο Θέατρο Σκιών στη Νάξο: Ο Καραγκιόζης του Πάνου Χατζηαναγνώστου σε τέσσερις ξεχωριστές παραστάσεις σε Σαγκρί, Φιλώτι, Απείρανθο και Τρίποδες – Είσοδος ελεύθερη.

GReco Islands: 1,5 εκατ. ευρώ για πράσινη μετάβαση σε 39 μικρά νησιά

Με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι Δήμοι μικρών νησιών εκπονούν Τοπικά Σχέδια Δράσης για την ενεργειακή μετάβαση, τη βιώσιμη ανάπτυξη, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την προστασία του περιβάλλοντος.

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.

Κλαυδία και Oge: Ρομαντική βόλτα στα σοκάκια της Νάξου (foto instagram)

Το αγαπημένο ζευγάρι της ελληνικής showbiz απολαμβάνει καλοκαιρινές διακοπές στο κυκλαδονήσι – Πιασμένοι χέρι-χέρι στη βραδινή τους βόλτα

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού