Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕλλάδαΔικαστικό Ετος: Ξεκίνημα με ...κλειστά δικαστήρια

Δικαστικό Ετος: Ξεκίνημα με …κλειστά δικαστήρια

|

Σε κλίμα έντασης και αντιπαράθεσης ξεκινά σήμερα το δικαστικό έτος , καθώς οι δικηγόροι της χώρας επιλέγουν σε μια κίνηση υψηλού συμβολισμού να κάνουν “ντεμπούτο” με αποχή από τα καθήκοντά τους με αιχμή την εφαρμογή του νέου δικαστικού χάρτη, που αλλάζει τα πάντα στην Ελληνική Δικαιοσύνη.

Είναι προφανές πως το δικηγορικό σώμα , που πέρυσι προέβη σε πολύμηνες αποχές (για το δικαστικό χάρτη, την τεκμαρτή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, από τις δίκες για εγκληματικές οργανώσεις λόγω διάταξης του ΠΚ που είχε αρχίσει από πρόπερσι κλπ) , και παρότι δόθηκε στους δικηγόρους για πρώτη φορά μεγάλη δικαστηριακή ύλη, βρίσκεται πλέον σε τροχιά σύγκρουσης με την κυβέρνηση.

Ετσι αποφάσισαν για σήμερα καθολική αποχή των μελών του σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το νέο Δικαστικό Χάρτη και συγκέντρωσης διαμαρτυρίας και ενημέρωσης στο χώρο του πρώην Ειρηνοδικείου Αθηνών στις 09.30΄ πμ.

 

Οι δικηγόροι μιλούν για “εσπευσμένη και πρόχειρη απόπειρα εφαρμογής του νέου δικαστικού χάρτη από το Υπουργείο Δικαιοσύνης χωρίς να έχουν επιλυθεί προηγουμένως ζωτικά προβλήματα που δημιουργούνται από την εφαρμογή του νέου συστήματος”.

Δικηγόροι: Πάνε σε αποχή την 16η Σεπτεμβρίου, ποιος ο λόγος;

Τι προβλέπει

Η κυβέρνηση μιλάει για την “κορυφαία μεταρρύθμιση στην ιστορία της Δικαιοσύνης” και οι δικηγόροι για “απόλυτο χάος”. Προφανώς υπάρχει ο μέσος δρόμος : Πράγματι είναι τομή για την ιστορία της Δικαιοσύνης (το επιχείρησε ανεπιτυχώς πριν από 114 χρόνια ο Ελευθέριος Βενιζέλος) , πράγματι έγινε με τεράστια ταχύτητα καθώς αποτελεί ορόσημο για την εκταμίευση κονδυλίων από το ταμείο Ανάκαμψης στο οποίο εντάχθηκε. Είναι λοιπόν μια μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει σε μια αναγκαία επιτάχυνση;

Πιθανόν ναι, το εύρος της οποίας θα κριθεί στην πράξη. Θα προκαλέσει προβλήματα καθημερινότητας μέχρι να αφομοιωθεί απο τους συμπράττοντες στη Δικαιοσύνη; Σίγουρα ναι, εξ ου και ήδη δημιουργείται μια ομάδα εργασίας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης για να ρυθμίζει τα καθημερινά και τρέχοντα. Η ταχύτητα εφαρμογής (για την περιφέρεια, γιατί για την αττική η πλήρης διάταξη θα αρχίζει απο 16/9/2026) φέρνει δεδομένες δυσλειτουργίες και προφανώς το χωροταξικό, η έλλειψη επαρκών ή κατάλληλων κτιριακών εγκαταστάσεων το επιτείνει. Τα οφέλη όμως που θέτει το Υπουργείο Δικαιοσύνης (Φλωρίδης, Μπούγας), είναι μετρήσιμα και θα προκύψουν στο εγγύς μέλλον.

30% μείωση

Όπως είπε ο πρωθυπουργός πρόκειται “για ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο μια αλλαγή που καθυστέρησε παραπάνω από 110 χρόνια. Αυτή τη μεγάλη τομή προωθεί τώρα η κυβέρνηση με στόχο να επιταχυνθεί ο χρόνος απονομής της δικαιοσύνης έως και 30% ως το 2027″. Αυτός προφανώς είναι ο στόχος , ο βασικός στόχος της νομοθετικής πρωτοβουλίας, αφού ως πρόβλεψη με βάσει τους “αριθμούς” (στην φιλόδοξη ανάλυσή τους) προκύπτει , πέραν των άλλων, μείωση του κόστους μιας δικαστικής απόφασης στο μισό, αύξηση των δικαστών του πρώτου βαθμού στους 2.100 (ένταξη Ειρηνοδικών στα Πρωτοδικεία) και κυρίως όπως αναφέρει το Υπουργείο Δικαιοσύνης : θα σταματήσει το φαινόμενο όπου το 50% των δικαστών αναλαμβάνει το 80% της δικαστηριακής ύλης. Η βραχυπρόθεσμη προσέγγιση είναι πως η συνδυαστική εφαρμογή του Δικαστικού Χάρτη και του προσφάτως ψηφισθέντος Ν. 5095/2024 για την ενίσχυση της δικηγορικής ύλης, αναμένεται να μειώσει τον χρόνο έκδοσης τελεσίδικης απόφασης, από τις 1482 ημέρες, στις 900.

Σε αποτίμηση κόστους / οφέλους αναφέρθηκε δε από το υπουργείο “Σήμερα μια απόφαση Ειρηνοδικείου κοστίζει 760 ευρώ ενώ μια απόφαση πρωτοδίκη 380 ευρώ”.

Οι αριθμοί

Πολλές φορές οι αριθμοί λένε την αλήθεια, αλλά από την εφαρμογή του νομοσχεδίου μετά την ψήφισή του, θα κριθεί προφανώς και η επάρκειά του. Πάντως σύμφωνα με το Υπουργείο Δικαιοσύνης οι δυο όψεις (πριν και μετά) στα δικαστήρια είναι η εξής:

Σήμερα :

• Συνολικός χρόνος έκδοσης τελεσίδικης απόφασης στην Ελλάδα 1482 ημέρες ενώ αντίστοιχος χρόνος στις χώρες του Συμβουλίου της Ευρώπης (CoE) οι 637.

• Λειτουργούν 154 ειρηνοδικεία και 63 πρωτοδικεία. Τα 63 από τα 154 ειρηνοδικεία λειτουργούν στις έδρες των 63 πρωτοδικείων. Συνολικά στον α’ βαθμό υπάρχουν 217 δικαστικοί σχηματισμοί.

• Οι συνολικά 916 Ειρηνοδίκες σε όλη την Ελλάδα δικάζουν μόνο αστικές υποθέσεις έως 20.000€, ενώ δεν δικάζουν καθόλου ποινικές υποθέσεις (ιδίως από το 2019 που καταργήθηκαν τα πταίσματα με τον νΠΚ).

• Οι 1.200 Πρωτοδίκες δικάζουν αστικές υποθέσεις από 20.001€ και άνω, καθώς και όλες τις ποινικές υποθέσεις πρώτου βαθμού.

• Μία απόφαση ειρηνοδικείου κοστίζει κατά μέσο όρο επτακόσια εξήντα (760) ευρώ, ενώ κάθε απόφαση πρωτοδίκη κοστίζει μόλις τριακόσια ογδόντα (380) ευρώ.

Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και την ενοποίηση του α’ βαθμού δικαιοδοσίας:

• Ορίζονται 56 κεντρικά Πρωτοδικεία και 7 παράλληλες έδρες αυτών.
Καταργούνται τα 63 Ειρηνοδικεία που βρίσκονται στις έδρες των 63 Πρωτοδικείων (56 Ειρηνοδικεία των κεντρικών εδρών και 7 Ειρηνοδικεία των παράλληλων εδρών). Τα κτίριά τους θα χρησιμοποιούνται ως χώροι του Πρωτοδικείου.

• Από τα εναπομείναντα 91 Ειρηνοδικεία, τα 48 αναβαθμίζονται σε περιφερειακές έδρες Πρωτοδικείου και τα υπόλοιπα 43 καταργούνται τελείως (κλείνουν και σαν κτίρια).

• Θα επέλθει διπλασιασμός των Δικαστών Πρώτου Βαθμού (περίπου 2.000 Δικαστές α’ βαθμού),

• Ταχύτερη διεκπεραίωση υποθέσεων

• Ισοκατανομή της ύλης

Αποτελέσματα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης :

• Ισοκατανομή της ύλης του Πρώτου Βαθμού: θα σταματήσει το φαινόμενο όπου το 50% των δικαστών αναλαμβάνει το 80% της ύλης.

• Ρυθμίζεται η ανακολουθία των δύο δικαιοδοσιών στον Πρώτο Βαθμό

• Δημιουργία παραγωγικών και αποτελεσματικών Δικαστηρίων, με αριθμό υπηρετούντων δικαστών μεγαλύτερο από 15.

• Πιο προσιτή δικαιοσύνη στον πολίτη, με λιγότερο κόστος γι’ αυτόν.

• Σημαντική μείωση του χρόνου της έκδοσης αποφάσεων στον Α’ Βαθμό

• Εξοικονόμηση πόρων (σε συνδυασμό με τη χωροταξία).

• Βελτίωση αναλογίας δικαστικών υπαλλήλων προς δικαστή α΄ βαθμού.

• Η παραγωγικότητα των (πρώην) ειρηνοδικών και πρωτοδικών -πλέον Δικαστών πρώτου βαθμού- θα αυξηθεί μέχρι 17%.

• Το ποσοστό εκκαθάρισης των πρωτοδικείων (ο λόγος των διεκπεραιωθεισών προς τις εισερχόμενες υποθέσεις κάθε δικαστή πρώτου βαθμού) αναμένεται να αυξηθεί μέχρι 24%.

• Η συνδυαστική εφαρμογή του Δικαστικού Χάρτη και του προσφάτως ψηφισθέντος Ν. 5095/2024 για την ενίσχυση της δικηγορικής ύλης, αναμένεται να μειώσει τον χρόνο έκδοσης τελεσίδικης απόφασης, από τις 1482 ημέρες, στις 900.

Με πληροφορίες από τη σελίδα capital.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

Νάξος – Στ. Γκίκας: “Θα αλλάξει η εικόνα των νησιών μας, στο σύνολό τους”

Μιλώντας για «το μοντέλο των “έξυπνων” και ”πράσινων” νησιών» ο Στέφανος Γκίκας δήλωσε πως «δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία για τα νησιά μας»

Νάξος – Μητσοτάκης: “Στεκόμαστε δίπλα στους νησιώτες” (video)

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Μ. Ψαράκης: Ενας 81χρονος μαραθωνοδρόμος εξομολογείται …

Ο Μανούσος Ψαράκης μιλάει για την εμπειρία του ως μαραθωνοδρόμος ... Και δηλώνει "Έτρεχα μαραθώνιο και τραγουδούσα Βέρντι"

ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν οι βουλευτές Τζάκρη και Πούλου

Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ και αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Πανναξιακός ΑΟ: Με “τριπλό” Μανωλά το …τρίποντο κόντρα στον Πανθηραϊκό

Με χατ τρικ του Μανωλά ο Πανναξιακός 5-2 τον Πανθηραϊκό - Η αφιέρωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου (video)

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας