Τρίτη, 1 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΑμοργός: "Κύριε των δυνάμεων" στα αραβικά και η σχέση με τον Λίβανο

Αμοργός: “Κύριε των δυνάμεων” στα αραβικά και η σχέση με τον Λίβανο

|

Στον Εσπερινό της περασμένης Κυριακής, ο πατέρας Παρασκευάς έψελνε μόνος, η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στα Κατάπολα της Αμοργού ήταν άδεια. Την επόμενη μέρα, τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου, την ίδια ώρα ακριβώς το εσωτερικό του ναού είχε κατακλυστεί από κόσμο που θύμιζε βράδυ Ανάστασης.

Η είδηση πως η βυζαντινή χορωδία της MusicAeterna, του μουσικού συνόλου που ίδρυσε ο Θεόδωρος Κουρεντζής, θα έδινε συναυλία, με τίτλο «Τεριρέμ» –όπως ονομάζεται το μελωδικό κράτημα των ψαλτών– στην παλιά τρίκλιτη βασιλική του νησιού, είχε ταξιδέψει γρήγορα από στόμα σε στόμα. Ο ίδιος ο Κουρεντζής είχε επισκεφθεί το νησί και την εκκλησία μερικές μέρες νωρίτερα για να δει από κοντά τον χώρο. Ξένοι και Ελληνες επισκέπτες και μόνιμοι κάτοικοι κάθε ηλικίας είχαν αρχίσει να συρρέουν από το απόγευμα παρακολουθώντας τους 12 πτυχιούχους καλλίφωνους χορωδούς και τον μαέστρο τους, τον Αντώνιο Κουτρουπή, να «ζεσταίνουν» τις φωνές τους και να συζητούν τις τελευταίες λεπτομέρειες πριν από το κονσέρτο.

«Κύριε των δυνάμεων» στα αραβικά – Από τον Λίβανο στην Αμοργό με βυζαντινές ψαλμωδίες-1Ο μαέστρος Αντώνιος Κουτρουπής διευθύνει τη χορωδία της MusicAeterna. 

Σκοτάδι 

Λίγο πριν την είσοδο στην εκκλησία, τα μέλη της εθελοντικής ομάδας διάσωσης ΕΔΟΚ Αμοργού (Εθελοντική Διασωστική Ομάδα Κρίσεων) μας ενημέρωναν πως τα κινητά μας τηλέφωνα έπρεπε να είναι ρυθμισμένα σε λειτουργία πτήσης και ιδανικά, κρυμμένα μέσα σε τσάντες ώστε να μην ενοχλούν τους καλλιτέχνες οι φωτεινές οθόνες. Οι φωτογραφίες και τα βίντεο απαγορεύονταν. Δευτερόλεπτα πριν ξεκινήσει το μουσικό δρώμενο, κι ενώ ο ήλιος είχε πλέον δύσει, τα φώτα έσβησαν και από τον γυναικωνίτη ήχησε η φωνή της Λιβανέζας Ριμπάλ Ουέχμπε. Η διασημότερη ψάλτρια βυζαντινής μουσικής έψαλλε το «Κύριε των Δυνάμεων» στα αραβικά, προϊδεάζοντας το κοινό για αυτό που θα ακολουθούσε. Τη συνόδευε στα ελληνικά με μια αγγελική φωνή ο δεκαπεντάχρονος Κριστιάν Ιονέλ στο ντεμπούτο του με τη χορωδία. Οι περισσότεροι στο ακροατήριο έστρεφαν το κεφάλι τους δεξιά – αριστερά προσπαθώντας να εντοπίσουν από πού ερχόταν η γυναικεία φωνή που κυριαρχούσε στον χώρο.

(σ.σ. Με τη λήξη της εκδήλωσης ο δήμαρχος κος Καραϊσκος, δώρισε τόσο στον Μαέστρο όσο και στην εξαίρετη χορωδό από μία εικόνα της Παναγίας Χοζοβιώτισσας)

Οταν ο ύμνος ολοκληρώθηκε, οι έντεκα χορωδοί της MusicAeterna Byzantina, με έδρα την Κύπρο, εισήλθαν ντυμένοι με μαύρα ράσα από την κύρια είσοδο και κατευθύνθηκαν με τη βοήθεια κεριών στις θέσεις τους στο κέντρο του ναού. Ακολούθησε ο Μέγας Χερουβικός Υμνος του Πέτρου Λαμπαδαρίου. Κατά την ερμηνεία ακούστηκε το πρώτο «Τε Ρι Ρεμ», ένα περίτεχνο και έντονα ρυθμικό «κράτημα» του ίδιου συνθέτη (1777). Τα μέλη της χορωδίας παρακολουθούν τα μάτια και τις εκφράσεις του Αντώνιου Κουτρουπή, μαέστρου, επιστήθιου φίλου και σταθερού συνεργάτη επί 24 χρόνια του Θεόδωρου Κουρεντζή. Ανταποκρίνονται στις χορευτικές κινήσεις των χεριών του, στην ένταση του προσώπου του, στις παύσεις. «Μόνο για το Χερουβικό χρειαστήκαμε τέσσερις μήνες για να το εντάξουμε στο ρεπερτόριό μας, δουλεύαμε νότα νότα», εξηγεί ο μαέστρος, απόφοιτος του φημισμένου Κονσερβατορίου της Αγίας Πετρούπολης και επί πέντε χρόνια Πρωτοψάλτης στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Γεωργίου στη Βενετία.

Η βυζαντινή χορωδία συστήθηκε στο κοινό το 2019, δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια από τη δημιουργία της πρώτης χορωδίας της MusicAeterna, έπειτα από συζήτηση που είχαν οι δύο φίλοι γύρω από τη βυζαντινή μουσική. «Ο Θοδωρής παραδέχεται τη βυζαντινή μουσική ως αυτόνομο μουσικό είδος, την έχει μελετήσει και ήθελε αυτόν τον πλούτο, δηλαδή την ένταξη των αρχαίων ήχων στις βυζαντινές ψαλμωδίες, να τον παρουσιάσουμε σε ευρωπαϊκά ακροατήρια», μας λέει. Για τον ίδιο η βυζαντινή παράδοση διαφέρει από τη δυτική λατρευτική μουσική κυρίως ως προς τη στόχευσή τους. «Η ευρωπαϊκή μουσική προάγει τον συνθέτη· αντίθετα, η ανατολική, ορθόδοξη παράδοση αναδεικνύει το θρησκευτικό μεγαλείο και δίνει όλες τις πληροφορίες στον πιστό για να μπορέσει να προσευχηθεί. Η μουσική πλαισιώνει τον στίχο, στη δυτική μουσική δεν είναι ξεκάθαρο τι ακούς», σημειώνει, επισημαίνοντας βέβαια ότι η δική τους χορωδία ψάλλει ύμνους που πλέον δεν ακούγονται σε Λειτουργίες.

«Κύριε των δυνάμεων» στα αραβικά – Από τον Λίβανο στην Αμοργό με βυζαντινές ψαλμωδίες-2Η Λιβανέζα Ριμπάλ Ουέχμπε, η διασημότερη ψάλτρια βυζαντινής μουσικής.
Το ρεπερτόριο

«Αναζητούμε σπάνια κείμενα, λατρευτικά έργα που δεν έχουν γραφτεί για χορωδίες, δύσκολα κομμάτια». Η χορωδία που έχει εμφανιστεί από τον Ρωμαιοκαθολικό Ναό της Μόσχας στο θέατρο Chatelet στο Παρίσι και από την Μπολόνια και το Ερεβάν στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, δεν παρεκκλίνει ποτέ από τον βυζαντινό ήχο. «Ανάλογα με το πού απευθυνόμαστε, προσαρμόζουμε και το ρεπερτόριο. Σε ένα δυτικό κοινό θα προσέξουμε να πούμε πράγματα που δεν θα τους απωθήσουν. Παρατηρούμε, ωστόσο, πώς τους ενθουσιάζουν τα καθαρά βυζαντινά ακούσματα παρά οι κλίμακες που παραπέμπουν στην ευρωπαϊκή μουσική». Τον ρωτώ για τη σύμπραξη του συνόλου με τη Ριμπάλ Ουέχμπε. «Η Ριμπάλ είναι σαν ένα μικρό σκάφος, μπορεί να κάνει γρήγορα ελιγμούς, να αποφύγει εύκολα βραχονησίδες. Η χορωδία, πάλι είναι σαν ένα τεράστιο πλοίο που κινείται με αργούς ρυθμούς και μεγάλες στροφές. Μεγαλοπρέπεια και προσωπικότητα θα συναντήσεις και στις δύο περιπτώσεις, και τα δύο έχουν μπροστά τους μια ανοιχτή θάλασσα».

Η Ριμπάλ συνάντησε το σύνολο στην Αμοργό ταξιδεύοντας κι εκείνη από τον Λίβανο, ύστερα από ένα δύσκολο χειρουργείο. Το πρώτο της κονσέρτο το έδωσε σε ηλικία 8 ετών στη Βηρυτό. Ανακάλυψε το ταλέντο της, συνοδεύοντας τον αδελφό και τον πατέρα της που ήταν ψάλτες στην εκκλησία. «Μου έλεγαν να δοκιμάσω να πω κάποιους στίχους, το Αγνή Παρθένε και έτσι ξεκίνησα». Σε ηλικία 19 ετών έκανε την πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση στη Ρουμανία και στα 20 της βρέθηκε στην Ελλάδα για να πάρει το πτυχίο της από την Πρεσβυτεριανή Εκκλησία της Αθήνας. Δεν είναι σπάνιο για μια γυναίκα να ψάλλει; «Υπάρχουν και άλλες, εγώ είμαι η απόδειξη ότι μπορεί να γίνει». Πώς όμως διαχειρίζεται τη χαρισματική της φωνή; «Δεν τραγουδώ απλά, αισθάνομαι ότι βοηθώ τους ανθρώπους να προσευχηθούν, να επικοινωνήσουν με τον Θεό, τους μεταδίδω το δικό μου αίσθημα».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr και την σελίδα Καταπολιανών Αμοργού (φωτογραφίες) 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Υπεγράφη η ΚΥΑ για την ασθένεια του λογιστή

Υπεγράφη η ΚΥΑ για την προστασία λογιστών-φοροτεχνικών λόγω ασθένειας – Ανακοίνωση Πιερρακάκη σε συνάντηση με το ΟΕΕ

Η Πορτάρα… Viral σε Ghibli style

Η Πορτάρα «ντύνεται» με τα χρώματα της φαντασίας και μεταμορφώνεται σε σκηνή βγαλμένη από ταινία του Studio Ghibli, μαγεύοντας το ελληνικό και διεθνές κοινό.

Κακοκαιρία – Μύκονος: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης το “νησί των Ανέμων”

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και η Μύκονος μετά τις καταστροφικές πλημμύρες

Νάξος – Προστασία Αγριας Ζωής: Εβδομήντα φοινικόπτερα απολαμβάνουν την ηρεμία τους στην Αλυκή (video)

Απρόσμενη επίσκεψη φοινικόπτερων (Φλαμίγκ) στην Αλυκή της Νάξου - Δείτε το σχετικό video από τον Σύλλογο Προστασίας Αγριας Ζωής Νάξου

Ανάφη: Πρόβλημα στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις και το 2ο ενδοκυκλαδικό που αγνοείται

Προβλήματα και λύσεις στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις της Ανάφης - Τι συμβαίνει με τα δρομολόγια και οι υποσχέσεις που πήρε ο Δήμαρχος κος Ρούσσος

Γ. Πολυχρονάκος: Η κυβέρνηση της «ατομικής ευθύνης» κρύβεται πίσω από τη λάσπη”

Γ. Πολυχρονάκος: “Πάρος και Μύκονος στο έλεος των πλημμυρών – Η κυβέρνηση της «ατομικής ευθύνης» κρύβεται πίσω από τη λάσπη”

Πάρος: Κηρύχθηκε σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης

Αποδεκτό το αίτημα για κήρυξη του Δήμου Πάρου σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας

Νάξος – Ε.ε.ε.ΕΚ.: Δράσεις με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Αυτισμού

Το Ειδικό Επαγγελματικό Σχολείο Νάξου διοργανώνει αύριο Τετάρτη (02/04) δράση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού

Νάξος – Φιλώτι: Οι μαθητές του ΕΠΑΛ “Μιχάλης Κατσάνης” χτίζουν ξερολιθιές (photos)

Μαθητές του ΕΠΑΛ Νάξου "Μιχάλης Κατσάνης" χτίζουν ξερολιθιές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής (Photos)

Premier League: Ξεκάθαρο φαβορί η Αρσεναλ στο 2.35 (!!!)

Άρσεναλ - Φούλαμ: Την ισοπεδώνει στο 2.35! - Γιατί ποντάρουμε στους "κανονιέρηδες"

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Στέλιος Δεγαϊτας

Ενας νέος άνθρωπος - ο Στέλιος Δεγαίτας - έφυγε από τη ζωή το πρωί της Παρασκευής σε ηλικία μόλις 63 ετών

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Μιχάλης Βαλέτας

Ο αγαπημένος φούρναρης των παλιών χωραϊτών, ο Μιχάλης Βαλέτας έφυγε από τη ζωή - Τι αναφέρει στην ανάρτησή του ο Στράτος Φουτάκογλου

Νάξος – Σκαδό: Πένθος με την απώλεια του Νίκου Φάρκωνα

Φτωχότερη από σήμερα η τοπική κοινωνία του Σκαδού Νάξου - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Φάρκωνα

Νάξος – Αεροδρόμιο: Ανανεωμένο ανοίγει …πύλες την Δευτέρα 31 Μαρτίου (Photos)

Το Αεροδρόμιο "Απόλλων" της Νάξου ανοίγει τις.. πόρτες από την Δευτέρα 31 Μαρτίου - Τα έργα που γίνονται κι έρχονται (Photos)

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

Νάξος – Λιμενικό Σώμα: Η ανακοίνωση για τον θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για τον αιφνίδιο θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα...

Εκτακτο – Αμοργός: Ισχυρός σεισμός 4.5 R με μικρό εστιακό βάθος

Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο γνωστό ρήγμα Ανύδρου πιο κοντά όμως στην Σαντορίνη - Το εστιακό βάθος του σεισμού εντοπίζεται στα 5,6 χιλιόμετρα

Τζώρτζια Αργυροπούλου: “Εφυγε” από τη ζωή η σύντροφος του Μανώλη Γλέζου

Σε ηλικία 79 ετών έφυγε πριν από λίγο από τη ζωή η "Τζώρτζια", το στήριγμα του Μανώλη Γλέζου...

Κυκλάδες – Δόμηση 2024: Πρωταθλήτρια η Πάρος, εντυπωσιακή αύξηση σε Μήλο, Τήνο και Σύρο

Εντυπωσιακή πτώση παρατηρήθηκε στη Μύκονο, όπου εκδόθηκαν μόλις 23 άδειες, πιθανότατα λόγω του κορεσμού της αγοράς ακινήτων και των πολύ υψηλών αξιών της γης.