Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚυκλάδεςΠάρος - Κίνηση Πολιτών: Αγωνία για το νερό και την ΔΕΥΑ

Πάρος – Κίνηση Πολιτών: Αγωνία για το νερό και την ΔΕΥΑ

|

“…. Ως σύγχρονη ‘απάντηση’ σε όλα αυτά χρησιμοποιείται ήδη η δημιουργία εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, η οποία όμως, παρόλο που πράγματι είναι μια καλύτερη λύση από την λειψυδρία, δεν παύει να είναι κοστοβόρα, αντιπεριβαλλοντική και φυσικά να έχει ένα όριο (πόσα εργοστάσια αφαλάτωσης μπορεί να χωρέσει ένα νησί;)

Ένας βασικός παράγοντας στον οποίο οφείλεται το γεγονός ότι μέχρι και αυτή τη στιγμή δεν έχουν εμφανιστεί σοβαρά προβλήματα λειψυδρίας στην Πάρο, είναι η ιδιαίτερα επιτυχημένη διαχείριση του νερού από την ΔΕΥΑ Πάρου, που ιδρύθηκε το 2000 και μετρά ήδη 24 χρόνια λειτουργίας….”

Αυτό αναφέρει ανάμεσα στα άλλα, η ανοιχτή επιστολή μέσω των social media της Κίνησης Πολιτών Πάρου και με σημείο αναφοράς το νερό αλλά και την κατάληψη της “ΔΕΥΑ Πάρου” με βάση όσα ακούγονται από κυβερνητικά (και μη) στόματα… Μάλιστα παραθέτει και προτάσεις για το καλύτερο μέλλον της Πάρου.. 

Αναλυτικά… (τίτλος της ανάρτησης “Ανησυχία για το νερό και την τύχη της ΔΕΥΑ Πάρου”)

Εκφράζουμε την ανησυχία μεγάλου μέρους της παριανής κοινωνίας για τις εξελίξεις σε σχέση με τα υδατικά αποθέματα και τη διαχείριση και προσφορά του νερού στο νησί μας.

Η Πάρος, παρόλο που διέθετε πάντα φυσικούς υπόγειους υδροφορείς αρκετά μεγάλους και πλούσιους σε σχέση με άλλα νησιά των Κυκλάδων, δεν εξαιρείται ωστόσο από τη γενικότερη κατάσταση των κυκλαδονήσων, που χαρακτηρίζεται από μια γενικότερη ευπάθεια στο θέμα του νερού, εξαιτίας της απομόνωσης των νησιών και της έλλειψης δασών και ποταμών που θα τροφοδοτούσαν με αφθονία τις ανάγκες για ύδρευση.

Οι παλιότερες πρακτικές στο νησί, όταν η γεωργική παραγωγή αποτελούσε τη βασική ενασχόληση των κατοίκων, ήταν πάντα προσαρμοσμένες σε αυτά τα δεδομένα. Υπήρχε μεγάλη φροντίδα τόσο για τον διαρκή εμπλουτισμό των υπόγειων υδροφορέων (αναβαθμίδες, ξερολιθιές) όσο και για την αποταμίευση του βρόχινου νερού (στέρνες, κ.α) αλλά και για την φειδωλή χρήση του (οικιακή επανάχρηση, αποφυγή υδρόφιλων καλλιεργειών, κ.λ.π).

Τα τελευταία χρόνια όμως, όλα αυτά έχουν εγκαταλειφθεί και έχουν αντικατασταθεί από πρακτικές και αντιλήψεις που οδηγούν ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση:

– Κατασπατάληση ( υπερτουρισμός και η υπερδόμηση και μάλιστα εκτός οικισμού, με τεράστιες εκτάσεις που φυτεύονται με υδρόφιλα φυτά)

Εξάντληση των φυσικών αποθεμάτων (απόλυτη αδιαφορία για τον εμπλουτισμό των υπόγειων κοιτασμάτων, εκατοντάδες γεωτρήσεις).

Τα φαινόμενα της Κλιματικής Κρίσης (αύξηση θερμοκρασίας, έλλειψη βροχοπτώσεων, κ.λ.π.), που γίνονται όλο και πιο αισθητά τα τελευταία χρόνια., έχουν επιδεινώσει την κατάσταση και πλέον οι κίνδυνοι λειψυδρίας είναι ορατοί.

Ως σύγχρονη “απάντηση” σε όλα αυτά χρησιμοποιείται ήδη η δημιουργία εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, η οποία όμως, παρόλο που πράγματι είναι μια καλύτερη λύση από την λειψυδρία, δεν παύει να είναι κοστοβόρα, αντιπεριβαλλοντική και φυσικά να έχει ένα όριο (πόσα εργοστάσια αφαλάτωσης μπορεί να χωρέσει ένα νησί;)

Ένας βασικός παράγοντας στον οποίο οφείλεται το γεγονός ότι μέχρι και αυτή τη στιγμή δεν έχουν εμφανιστεί σοβαρά προβλήματα λειψυδρίας στην Πάρο, είναι η ιδιαίτερα επιτυχημένη διαχείριση του νερού από την ΔΕΥΑ Πάρου, που ιδρύθηκε το 2000 και μετρά ήδη 24 χρόνια λειτουργίας.

Η ΔΕΥΑΠ έχει εργαστεί υποδειγματικά για την δημιουργία ενός τεράστιου δικτύου αγωγών και την συντήρησή του, για την δημιουργία εγκαταστάσεων αφαλάτωσης αλλά και για την παρακολούθηση όλων των σχετικών με την διαθεσιμότητα και την κατανάλωση δεδομένων, ενώ ταυτόχρονα καταφέρνει να είναι μια εύρωστη οικονομικά επιχείρηση, χωρίς να επιβαρύνει τιμολογιακά τους καταναλωτές.

Όμως, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν δύο σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τόσο τη ΔΕΥΑΠ (εξίσου την διεύθυνση και τους εργαζόμενους της), όσο και εμάς:

# Το ένα αφορά την πιθανότητα να απωλέσει την αυτοτέλεια και άρα την ευελιξία της στο να ανταποκρίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις υδρευτικές και αποχετευτικές ανάγκες του νησιού.

# Ο άλλος, αφορά την διαρκή αγωνία για την επάρκεια του νερού, με δεδομένη την έντονα αυξανόμενη κατ’ έτος ζήτηση και κατανάλωση, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, εξαιτίας της υπερβολικής δόμησης και του τουρισμού.

Με αυτά τα δεδομένα, ζητάμε:

1. Να παραμείνει η ΔΕΥΑΠ αυτοτελής όπως είναι ως τώρα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος υπαγωγής της στην ΕΥΔΑΠ Νήσων, η οποία θα παρεμβαίνει στον τρόπο λειτουργίας της και θα καθορίζει προς τα επάνω την τιμολογιακή της πολιτική.

2. Να αναιρεθεί η απόφαση περικοπής της χρηματοδότησης σε ποσοστό 20% σε χρηματοδοτούμενο και εκτελούμενο έργο αφαλάτωσης στην περιοχή Κρωτήρι της Παροικίας. Η απόφαση αυτή στερεί από την Επιχείρηση πολύτιμους οικονομικούς πόρους, όταν θα έπρεπε η κυβέρνηση να την ενισχύει οικονομικά σε συνθήκες λειψυδρίας.

3. Να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη στη γενική κυβερνητική πολιτική και στον εν εξελίξει χωροταξικό σχεδιασμό τα θέματα που σχετίζονται με την επάρκεια και την ποιότητα του νερού στο νησί μας. Η δόμηση και ο τουρισμός στην Πάρο δεν μπορούν να αυξηθούν περισσότερο χωρίς αυτό να έχει καταστροφικές επιπτώσεις και στο επίπεδο της επάρκειας του νερού.

4. Να ελεγχθούν οι διατάξεις αδειοδότησης ιδιωτικών γεωτρήσεων και ο τρόπος εφαρμογής τους.

5. Να ληφθούν άμεσα μέτρα εξοικονόμησης.

6. Να ληφθούν μέτρα για την προστασία και αποκατάσταση των παραδοσιακών τρόπων εμπλουτισμού των υπόγειων υδροφορέων (αναβαθμίδες, ξερολιθιές) και συλλογής βρόχινου νερού (στέρνες) και να ενεργοποιηθούν όποιες άλλες φυσικές πρακτικές μπορούν να συμβάλλουν στο ίδιο αποτέλεσμα (π.χ. μικρά ξερολιθικά φράγματα στη ροή των ρεμάτων.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σίφνος: Ξεκινάει σήμερα το 16ο Φεστιβάλ Κυκλαδικής Γαστρονομίας “Νικόλαος Τσελεμεντές” (πρόγραμμα)

Ποιο είναι το πρόγραμμα των εκδηλώσεων στο 16ο Φεστιβάλ Κυκλαδικής Γαστρονομίας "Νικόλαος Τσελεμεντές" (πρόγραμμα)

Blue Star Paros: “Παρουσία” στην διάσωση έξι (6) ναυαγών μεταξύ Νάξου και Πάρου

Ταχύπλοο σκάφος με 6 επιβάτες, σήμανε συναγερμό για εισροή υδάτων ενώ βρίσκονταν μεταξύ Πάρου και Νάξου - "Παρουσία" από το Blue Star Paros για την διάσωση των επιβατών

Κέρος: “Εντοπίστηκαν νέα αρχαιολογικά ευρήματα”

“Νέα εντυπωσιακά ευρήματα εντοπίστηκαν στην Κέρο, στο αρχαιότερο νησιωτικό ιερό στον κόσμο” - Ποιος το αναφέρει ..

Τήνος – Αθλητικές εγκαταστάσεις: Έκδοση αδειών λειτουργίας μετά από επτά χρόνια

Έκδοση αδειών λειτουργίας μετά από επτά χρόνια στις αθλητικές εγκαταστάσεις της Τήνου - Τι αναφέρει ο Δήμαρχος

Κέα: Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση δύο νέων σημαντικών έργων

Κέα: Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση δύο νέων σημαντικών έργων για το νησί

ΠΑΣ Νάξου: Ο Ανδρέας Ορφανός με τα “κίτρινα” της ΑΕΚ

Τιμή για τον ΠΑΣ Νάξου με τον νεαρό Ανδρέα Ορφανό να αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα .. εξαγωγής παικτών προς τις μεγάλες ομάδες...

Τέλος Κρουαζιέρας: “Εισπρακτικού χαρακτήρα” τα μέτρα και οι αντιδράσεις

Η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου, λέει ο ΣΕΤΕ

Ευρυτανία: Ο Ναξιώτης που μέσω .. Γερμανίας εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στα Φουρνά

Ένα δικό μας παιδί (από Νάξο) με την οικογένειά του είναι οι πρώτοι που μετακόμισαν στη Φουρνά Ευρυτανίας όπου τους παρείχαν στέγη και εργασία προκειμένου να εμπλουτισθεί το ανθρώπινο δυναμικό του χωριού....

Νάξος – Απόλλωνας: Επεσε αυτοκίνητο στη θάλασσα (!!!)

Πτώση αυτοκινήτου στη θάλασσα στον Απόλλωνα της Νάξου

Ευρυτανία: Ο Ναξιώτης που μέσω .. Γερμανίας εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στα Φουρνά

Ένα δικό μας παιδί (από Νάξο) με την οικογένειά του είναι οι πρώτοι που μετακόμισαν στη Φουρνά Ευρυτανίας όπου τους παρείχαν στέγη και εργασία προκειμένου να εμπλουτισθεί το ανθρώπινο δυναμικό του χωριού....

Νάξος – Ben Slot: “Κρατάτε στα χέρια σας χρυσό, φροντίστε να το αξιοποιήσετε σωστά”

O Ολλανδός ιστορικός Μπεν Σλοτ γυρίζει το χρόνο πίσω... Μετράει 50 χρόνια επαφής με τη Νάξο.. Μιλάει από το Αγερσανί για αυτά που του αρέσουν, για αυτά που δεν του αρέσουν και εξηγεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο ότι μας απασχολεί.. Κυκλαδική 2011.

Hellenic Highspeed: Για δύο μέρες θα πάει Σύρο – Μύκονο – Ικαρία

Hellenic HighSpeed.. Δρομολογείται για δύο μέρες στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Μύκονος - Ικαρία - Σάμος

Express Skopelitis – Γ. Φωστιέρης: “Σας ευχαριστώ…” και οι σκέψεις περί τιμής από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ανάρτηση από το cpt Γιάννη Φωστιέρη ως δείγμα "ευχαριστώ" για τις ευχές που έχει λάβει αυτές τις ημέρες - Οι προθέσεις του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ben Slot: Ο Ολλανδός που έγινε Ναξιώτης (video)

ο κ. Κώστας Κατσουρός ιστορικός και  διευθυντής του περιοδικού ΦΛΕΑ και η κα Γενοβέφα Μανωλά, σύζυγος του αείμνηστου Μανώλη Μανωλά, δυο άνθρωποι που το γνώρισαν, δυο φίλοι του, μας μιλούν για τον άνθρωπο Ben Slot.

Πολυτάρχου: Με το δεξί στις υποχρεώσεις του στο κύπελλο και στο βάθος .. ΑΟ Μυκόνου

Δυνατό ξεκίνημα του Μιχάλη Πολυτάρχου με την Δάφνη Δαφνίου - Οι επιδόσεις του και ο .. ΑΟ Μυκόνου που έρχεται

Νάξος – Στ. Σέργης: “Ξέρεις τι είναι να βλέπεις την μπουλντόζα να καταστρέφει το καϊκι;”.

Περίπου 13.500 ξύλινα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη έχουν δοθεί για κόψιμο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος που πριμοδότησε την καταστροφή τους

Νάξος: Μοναδικό παράδειγμα βιώσιμου και βιωματικού τουρισμού

Μικρά παραδείγματα και εικόνες που δείχνουν μία άλλη Νάξο...

Αμοργός: Το Ψηφιακό Οπτικοακουστικό Αρχείο της Παραδοσιακής Μουσικής είναι γεγονός (video)

Η παράδοση ταξιδεύει στο μέλλον μέσα από το cycladesfolkmusic.com - Τι λένε οι πρωταγωνιστές (video)