Πέμπτη, 15 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΠάρος - Κίνηση Πολιτών: Αγωνία για το νερό και την ΔΕΥΑ

Πάρος – Κίνηση Πολιτών: Αγωνία για το νερό και την ΔΕΥΑ

|

“…. Ως σύγχρονη ‘απάντηση’ σε όλα αυτά χρησιμοποιείται ήδη η δημιουργία εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, η οποία όμως, παρόλο που πράγματι είναι μια καλύτερη λύση από την λειψυδρία, δεν παύει να είναι κοστοβόρα, αντιπεριβαλλοντική και φυσικά να έχει ένα όριο (πόσα εργοστάσια αφαλάτωσης μπορεί να χωρέσει ένα νησί;)

Ένας βασικός παράγοντας στον οποίο οφείλεται το γεγονός ότι μέχρι και αυτή τη στιγμή δεν έχουν εμφανιστεί σοβαρά προβλήματα λειψυδρίας στην Πάρο, είναι η ιδιαίτερα επιτυχημένη διαχείριση του νερού από την ΔΕΥΑ Πάρου, που ιδρύθηκε το 2000 και μετρά ήδη 24 χρόνια λειτουργίας….”

Αυτό αναφέρει ανάμεσα στα άλλα, η ανοιχτή επιστολή μέσω των social media της Κίνησης Πολιτών Πάρου και με σημείο αναφοράς το νερό αλλά και την κατάληψη της “ΔΕΥΑ Πάρου” με βάση όσα ακούγονται από κυβερνητικά (και μη) στόματα… Μάλιστα παραθέτει και προτάσεις για το καλύτερο μέλλον της Πάρου.. 

Αναλυτικά… (τίτλος της ανάρτησης “Ανησυχία για το νερό και την τύχη της ΔΕΥΑ Πάρου”)

Εκφράζουμε την ανησυχία μεγάλου μέρους της παριανής κοινωνίας για τις εξελίξεις σε σχέση με τα υδατικά αποθέματα και τη διαχείριση και προσφορά του νερού στο νησί μας.

Η Πάρος, παρόλο που διέθετε πάντα φυσικούς υπόγειους υδροφορείς αρκετά μεγάλους και πλούσιους σε σχέση με άλλα νησιά των Κυκλάδων, δεν εξαιρείται ωστόσο από τη γενικότερη κατάσταση των κυκλαδονήσων, που χαρακτηρίζεται από μια γενικότερη ευπάθεια στο θέμα του νερού, εξαιτίας της απομόνωσης των νησιών και της έλλειψης δασών και ποταμών που θα τροφοδοτούσαν με αφθονία τις ανάγκες για ύδρευση.

Οι παλιότερες πρακτικές στο νησί, όταν η γεωργική παραγωγή αποτελούσε τη βασική ενασχόληση των κατοίκων, ήταν πάντα προσαρμοσμένες σε αυτά τα δεδομένα. Υπήρχε μεγάλη φροντίδα τόσο για τον διαρκή εμπλουτισμό των υπόγειων υδροφορέων (αναβαθμίδες, ξερολιθιές) όσο και για την αποταμίευση του βρόχινου νερού (στέρνες, κ.α) αλλά και για την φειδωλή χρήση του (οικιακή επανάχρηση, αποφυγή υδρόφιλων καλλιεργειών, κ.λ.π).

Τα τελευταία χρόνια όμως, όλα αυτά έχουν εγκαταλειφθεί και έχουν αντικατασταθεί από πρακτικές και αντιλήψεις που οδηγούν ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση:

– Κατασπατάληση ( υπερτουρισμός και η υπερδόμηση και μάλιστα εκτός οικισμού, με τεράστιες εκτάσεις που φυτεύονται με υδρόφιλα φυτά)

Εξάντληση των φυσικών αποθεμάτων (απόλυτη αδιαφορία για τον εμπλουτισμό των υπόγειων κοιτασμάτων, εκατοντάδες γεωτρήσεις).

Τα φαινόμενα της Κλιματικής Κρίσης (αύξηση θερμοκρασίας, έλλειψη βροχοπτώσεων, κ.λ.π.), που γίνονται όλο και πιο αισθητά τα τελευταία χρόνια., έχουν επιδεινώσει την κατάσταση και πλέον οι κίνδυνοι λειψυδρίας είναι ορατοί.

Ως σύγχρονη “απάντηση” σε όλα αυτά χρησιμοποιείται ήδη η δημιουργία εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, η οποία όμως, παρόλο που πράγματι είναι μια καλύτερη λύση από την λειψυδρία, δεν παύει να είναι κοστοβόρα, αντιπεριβαλλοντική και φυσικά να έχει ένα όριο (πόσα εργοστάσια αφαλάτωσης μπορεί να χωρέσει ένα νησί;)

Ένας βασικός παράγοντας στον οποίο οφείλεται το γεγονός ότι μέχρι και αυτή τη στιγμή δεν έχουν εμφανιστεί σοβαρά προβλήματα λειψυδρίας στην Πάρο, είναι η ιδιαίτερα επιτυχημένη διαχείριση του νερού από την ΔΕΥΑ Πάρου, που ιδρύθηκε το 2000 και μετρά ήδη 24 χρόνια λειτουργίας.

Η ΔΕΥΑΠ έχει εργαστεί υποδειγματικά για την δημιουργία ενός τεράστιου δικτύου αγωγών και την συντήρησή του, για την δημιουργία εγκαταστάσεων αφαλάτωσης αλλά και για την παρακολούθηση όλων των σχετικών με την διαθεσιμότητα και την κατανάλωση δεδομένων, ενώ ταυτόχρονα καταφέρνει να είναι μια εύρωστη οικονομικά επιχείρηση, χωρίς να επιβαρύνει τιμολογιακά τους καταναλωτές.

Όμως, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν δύο σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τόσο τη ΔΕΥΑΠ (εξίσου την διεύθυνση και τους εργαζόμενους της), όσο και εμάς:

# Το ένα αφορά την πιθανότητα να απωλέσει την αυτοτέλεια και άρα την ευελιξία της στο να ανταποκρίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις υδρευτικές και αποχετευτικές ανάγκες του νησιού.

# Ο άλλος, αφορά την διαρκή αγωνία για την επάρκεια του νερού, με δεδομένη την έντονα αυξανόμενη κατ’ έτος ζήτηση και κατανάλωση, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, εξαιτίας της υπερβολικής δόμησης και του τουρισμού.

Με αυτά τα δεδομένα, ζητάμε:

1. Να παραμείνει η ΔΕΥΑΠ αυτοτελής όπως είναι ως τώρα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος υπαγωγής της στην ΕΥΔΑΠ Νήσων, η οποία θα παρεμβαίνει στον τρόπο λειτουργίας της και θα καθορίζει προς τα επάνω την τιμολογιακή της πολιτική.

2. Να αναιρεθεί η απόφαση περικοπής της χρηματοδότησης σε ποσοστό 20% σε χρηματοδοτούμενο και εκτελούμενο έργο αφαλάτωσης στην περιοχή Κρωτήρι της Παροικίας. Η απόφαση αυτή στερεί από την Επιχείρηση πολύτιμους οικονομικούς πόρους, όταν θα έπρεπε η κυβέρνηση να την ενισχύει οικονομικά σε συνθήκες λειψυδρίας.

3. Να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη στη γενική κυβερνητική πολιτική και στον εν εξελίξει χωροταξικό σχεδιασμό τα θέματα που σχετίζονται με την επάρκεια και την ποιότητα του νερού στο νησί μας. Η δόμηση και ο τουρισμός στην Πάρο δεν μπορούν να αυξηθούν περισσότερο χωρίς αυτό να έχει καταστροφικές επιπτώσεις και στο επίπεδο της επάρκειας του νερού.

4. Να ελεγχθούν οι διατάξεις αδειοδότησης ιδιωτικών γεωτρήσεων και ο τρόπος εφαρμογής τους.

5. Να ληφθούν άμεσα μέτρα εξοικονόμησης.

6. Να ληφθούν μέτρα για την προστασία και αποκατάσταση των παραδοσιακών τρόπων εμπλουτισμού των υπόγειων υδροφορέων (αναβαθμίδες, ξερολιθιές) και συλλογής βρόχινου νερού (στέρνες) και να ενεργοποιηθούν όποιες άλλες φυσικές πρακτικές μπορούν να συμβάλλουν στο ίδιο αποτέλεσμα (π.χ. μικρά ξερολιθικά φράγματα στη ροή των ρεμάτων.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μιχ. Πολυτάρχου: Γράφει ιστορία, νέο πρωτάθλημα, νέα άνοδος (!!!)

Ο Ναξιώτης αρχηγός οδηγεί τη Δάφνη Δαφνίου στη National League 1 με ηγετική εμφάνιση και 19 πόντους στον τελικό

Φόρτωμας: Συνάντηση με Κικίλια, στο επίκεντρο υποδομές στις Κυκλάδες

Στο τραπέζι οι ανάγκες στελέχωσης λιμεναρχείων, τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια και κρίσιμα έργα λιμενικών υποδομών

Σαντορίνη: Εκδοση ΚΥΑ, τι αλλάζει σε καίριες περιοχές του νησιού

Σε εφαρμογή η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση – Περιορισμοί στις μετακινήσεις, απαγορεύσεις κυκλοφορίας και έλεγχος πρόσβασης σε τουριστικές ζώνες.

Σέριφος: Μαθητές ζωντανεύουν την ιστορία των υπολογιστών, προβληματίζονται για το μέλλον της τεχνολογίας

Το «SERIFOS–SUPERCOMPUTERPROJECT» του Γυμνασίου-ΛΤ Σερίφου συνδυάζει την καινοτομία με την παράδοση και την τεχνολογική παιδεία με την ανθρώπινη ευαισθησία.

Πρόταση Ημέρας: Τηγανιά με χοιρινό και μανιτάρια πλευρώτους διά χειρός Μαριέττας Γαλάνη

Μία ξεχωριστή πρόταση ημέρας από την αγαπημένη μας Μαριέττα Γαλάνη - χοιρινό και μανιτάρια, τι καλύτερο

Αμοργός: Από την πράξη στη λήθη, όταν η τοπική μνήμη αγνοείται

Μια δημόσια υπενθύμιση για την αξία της αναγνώρισης των ανθρώπων που προσφέρουν στον τόπο τους, αθόρυβα.

Νάξος – Λιμάνι: Στην τελική ευθεία οι εργασίες αποκατάστασης του κρηπιδώματος στη Μυρτιδιώτισσα

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες αποκατάστασης του κρηπιδώματος στη Μυρτιδιώτισσα του λιμένα Νάξου

Ζωντανεύει η ξερολιθιά στην Ηρωική Νήσο Κάσο

Με ντοκιμαντέρ, αφηγήσεις και πεζοπορία, ο Δήμος Κάσου αναδεικνύει μια παραδοσιακή τέχνη που ενώνει παρελθόν και παρόν

Αναβαθμίζεται σε τριτοβάθμια επεξεργασία ο βιολογικός καθαρισμός Νάξου

Ένα σημαντικό έργο για την αγροτική οικονομία και το περιβάλλον προχωρά από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με επίκεντρο το Λιβάδι.

Νάξος: Προσωρινή διακοπή κυκλοφορίας στον δρόμο Χώρας – Αγίου Προκοπίου λόγω έργων

Στο πλαίσιο του έργου “Βελτίωση Αγροτικής Οδού από δρόμο Χώρας – Αγίου Προκοπίου έως όριο οικισμού Αγίας Άννας”, λόγω των εργασιών ασφαλτόστρωσης

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Νότιο Αιγαίο: Μήνυμα από το 112 για κίνδυνο εκδήλωσης τσουνάμι

Σεισμός 6 Ρίχτερ στα ανοιχτά της Κάσου - Μήνυμα από το 112 για κίνδυνο εκδήλωσης τσουνάμι

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star 1 από Πειραιά προς Κυκλάδες στις 13 και 15 Μαΐου

Διπλές προσεγγίσεις σε Πάρο και Νάξο, αλλά και σύνδεση με Χίο και Μυτιλήνη περιλαμβάνει το πρόγραμμα του ταχύπλοου πλοίου για τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη.