Σάββατο, 29 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Ν. Ζώρζος: Ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι στο νησί, δεν υπάρχουν...

Σαντορίνη – Ν. Ζώρζος: Ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι στο νησί, δεν υπάρχουν άλλες αντοχές….

|

Στη διακεκαυμένη ζώνη του υπερτουρισμού, που προκαλούν κρουαζιερόπλοια και ημερήσιοι εκδρομείς από την Κρήτη και άλλα γειτονικά νησιά, εισέρχεται τις μέρες αυτές η Σαντορίνη, που αποτελεί ήδη παγκοσμίως αρνητικό παράδειγμα υπερκορεσμένου προορισμού.

Με περισσότερα από 500 μεγάλα λεωφορεία, 4.000 μικρά επιβατηγά λεωφορεία και βανάκια, άνω των 10.000 ημερήσιων επισκεπτών και εκατοντάδες τετράτροχες γουρούνες να προστίθενται στα αυτοκίνητα των κατοίκων και στα νοικιασμένα οχήματα, να περιφέρονται όλοι στο ανεπαρκές οδικό της δίκτυο και στα στενά σοκάκια της Οίας, των Φηρών και των άλλων γαλήνιων κάποτε χωριών της, η Σαντορίνη απέχει ακόμη παρασάγγας από το να λύσει τα προβλήματά της.

Προβλήματα που προκάλεσε η άναρχη και χωρίς διορατικότητα ανάπτυξη του χαμηλής προστιθέμενης αξίας τουρισμού στο νησί και τα οποία υπονομεύουν, με την υποβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, και τις σοβαρές τουριστικές επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας συμβάλλοντας πραγματικά στην τοπική οικονομία. Αυτά εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο δήμαρχος της Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.

Σαντορίνη
Σαντορίνη

Και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον υπερβολικής δόμησης και υπερβολών στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που αποστερούν στέγη από νέους, εποχικούς εργαζομένους και δημόσιους λειτουργούς. Οπως σημειώνει ο κ. Ζώρζος, «η καλυμμένη με δόμηση επιφάνεια του νησιού αγγίζει το 20%, υψηλότερη δηλαδή και από αυτήν της Αττικής». Για τον λόγο αυτό ζητάει εμφατικά «να μην κατασκευαστεί ούτε μία νέα κλίνη ξενοδοχείου, ούτε μία νέα κλίνη βραχυχρόνιας μίσθωσης στο νησί». Και επειδή ο ίδιος αδυνατεί να το επιβάλει, ζητάει τη βοήθεια της κυβέρνησης για να το επιτύχει ακόμη και νομοθετικά.

«Πρέπει να σταματήσει εντελώς και η εκτός σχεδίου δόμηση», προσθέτει. Ζητάει επίσης βοήθεια για τη βελτίωση των υποδομών του νησιού, καθώς η μέχρι στιγμής ανάπτυξη της δόμησης έχει γίνει με «εκθετικό ρυθμό και ανορθολογικό τρόπο». Ωστόσο, οι πόροι που διαθέτει είναι περιορισμένοι. Είναι ίσως χαρακτηριστικό ότι αδυνατεί να επιβάλει ακόμη και ένα συμβολικό εισιτήριο σε όσους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων αποβιβάζονται: Η νομοθεσία ορίζει το μέγιστο επιτρεπόμενο τέλος σε επιβάτες κρουαζιερόπλοιων μόλις στα 35 λεπτά του ευρώ ανά επιβάτη (0,35 ευρώ). Αυτό το τέλος εισπράττεται από τα λιμενικά ταμεία που ανήκουν στους δήμους και είναι οριζόντιο σε όλη την Ελλάδα. Και τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ:

«Οταν αναλάβαμε τον δήμο στις αρχές του χρόνου, είδαμε πως το σύστημα προγραμματισμού κατάπλου κρουαζιερόπλοιων και αποβίβασης επισκεπτών, το berth allocation που είχαμε εισαγάγει προ ετών με ανώτατο όριο τους 8.000 επιβάτες την ημέρα –αριθμός που προέκυψε έπειτα από πανεπιστημιακή μελέτη της φέρουσας ικανότητας του νησιού–, είχε εγκαταλειφθεί», εξηγεί. «Είχαμε έτσι μπροστά μας 63 πολύ δύσκολες μέρες για φέτος με πολύ περισσότερους από 8.000 επιβάτες. Καταφέραμε έπειτα από πολλές και επίπονες συζητήσεις με τις εταιρείες κρουαζιέρας να τις περιορίσουμε σε 48 μέρες. Ομως και αυτές είναι πολλές», υπογραμμίζει με εμφανή αγωνία.

Υπόσχεται λοιπόν πως το 2025 η Σαντορίνη όχι μόνο θα τηρήσει το όριο των 8.000 ημερήσιων επισκεπτών, αλλά σε αυτόν τον αριθμό θα περιλάβει και εκείνους που έρχονται στο πλαίσιο ημερήσιας εκδρομής από νησιά όπως η Κρήτη. Είναι εξάλλου εύκολο να διαπιστωθεί ο αριθμός τους από τα εισιτήρια επιστροφής. Είναι ευρέως γνωστό στη Σαντορίνη και στην Κρήτη αλλά και σε γειτονικά της Θήρας νησιά πως πρακτορεία εκεί πωλούν πακέτα ημερήσιων εκδρομών στη Σαντορίνη χρησιμοποιώντας τα πλοία της γραμμής. Ο δήμαρχος θα επιθυμούσε να περιορίσει τον κατάπλου τέτοιων πλοίων, ωστόσο, καθώς αποτελούν συμβατικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια, απαιτείται η βοήθεια του υπουργείου Ναυτιλίας. «Ο σημερινός υπουργός έχει αντιληφθεί το θέμα και επιδιώκει να βρει λύση στο δύσκολο αυτό πρόβλημα, τουλάχιστον περισσότερο από ό,τι οι προκάτοχοί του», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Δεσμεύεται λοιπόν ο κ. Ζώρζος πως το 2025 όχι μόνο δεν θα ξεπερνούν τους 8.000 οι ημερήσιοι επισκέπτες της Σαντορίνης (από κρουαζιερόπλοια και πλοία της γραμμής), αλλά και ότι θα δίνεται προτεραιότητα σε εκείνα τα κρουαζιερόπλοια που θα έχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων, μικρό μέγεθος και περισσότερες ώρες διαμονής στο νησί.

«Δεν μπορούμε να μιλάμε για οικονομική συνεισφορά από τους επιβάτες όταν μένουν για μία-δύο ώρες το πολύ στο νησί», τονίζει, παραπέμποντας στη διαπιστωμένα χαμηλότατη κατά κεφαλήν δαπάνη στη Σαντορίνη σε σχέση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς. Επιπλέον, ο προγραμματισμός των αφίξεων, λέει, θα γίνει με αυστηρότερες εκτιμήσεις πληρότητας των κρουαζιερόπλοιων και θα τεκμαίρεται ότι θα αποβιβαστεί τουλάχιστον το 90% εξ αυτών.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, υπήρξαν –και δυστυχώς ενδέχεται να υπάρξουν και φέτος– μέρες που τα κρουαζιερόπλοια κατεβάζουν σχεδόν ταυτόχρονα έως και 19.000 επιβάτες σε ένα νησί που απλώς δεν τους χωράει. Αυτό θα σταματήσει από το 2025, υπόσχεται. Λιγότεροι ημερήσιοι επισκέπτες σημαίνει και μικρότερη ανάγκη για μεταφορές από λεωφορεία, που αυτή τη στιγμή προκαλούν συμφόρηση στους δρόμους και ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στους κατά τόπους προορισμούς όπου καλούνται να παρκάρουν. «Βρήκαμε σε κάποιες περιπτώσεις χώρους που καταφέραμε να ασφαλτοστρώσουμε για να αποφύγουμε έως ένα βαθμό το πρόβλημα του διπλοπαρκαρίσματος ή της ανεξέλεγκτης στάσης με αναμμένα τα αλάρμ. Πρόκειται όμως για μια προσωρινή λύση, καθώς μόνο ένας προσεκτικός προγραμματισμός, που όχι μόνο θα περιορίζει τον αριθμό των επισκεπτών αλλά θα τους διαχέει και στο νησί για να μη συγκεντρώνονται όλοι ταυτόχρονα, θα θεραπεύσει τις πληγές που έχει ανοίξει ο υπερτουρισμός στη Σαντορίνη».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΕΛΣΤΑΤ – Δόμηση: Λευκάδα η πρωταθλήτρια, 3η η Πάρος και σε πτώση η Μύκονος (!!!)

Πρωτιά για τη Λευκάδα, μεγάλη πτώση στη Μύκονο - Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την οικοδομική δραστηριότητα στην Ελλάδα που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα

Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων: “Μην λογαριάζετε χωρίς τον ξενοδόχο”

ΠΟΞ: «Μην λογαριάζετε χωρίς τον ξενοδόχο» - Εξαγωγική ατμομηχανή της χώρας το Ελληνικό ξενοδοχείο

E-Kouros: Διατίθενται 21,63 εκατ. σε ερασιτεχνικά σωματεία, με κριτήριο και την αυξημένη νησιωτικότητα (πίνακας)

Η αναλυτική κατανομή των 31,724 εκατ. ευρώ στον ερασιτεχνικό αθλητισμό για το 2025, που ήδη καταβάλλονται από τον μόνιμο ετήσιο μηχανισμό χρηματοδότησής του, μέσω της φορολογίας των κερδών των παικτών τυχερών παιγνίων

Γιάννης Ζίγδης: Ο άνθρωπος που γύρισε του ρολογιού τους δείκτες!

Η θερινή ώρα αλλάζει την Κυριακή 30 Μαρτίου και θα διατηρηθεί μέχρι την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Νάξος – Φιλώτι: Η παλιά εμπορική γειτονιά του “Φασολά”

Ανεξερεύνητοι Τόποι: Η παλιά εμπορική γειτονιά του «Φασολά» στο Φιλότι Νάξου - Μια συνοικία που μοιάζει με ένα ταξίδι στον χρόνο γεμάτο πολιτιστικούς θησαυρούς.

Νάξος – ΑΠΑΣ Νάξου: Θέλει το … τρίποντο στη μάχη παραμονής με το Παγκράτι

ΑΠΑΣ Νάξου και το απόγευμα του Σαββάτου (29/03, 18:00) θα διεκδικήσει τη παραμονή του στη κατηγορία με νίκη κόντρα στο ιστορικό Παγκράτι

Απείρανθος: Τζώρτζια και Μανώλης στη σκιά ενός τράφου, η ιστορία μας φωτογραφίας

Ο Μιχάλης Φραγκίσκος γράφει για την υπέροχη φωτογραφία του Μανώλη Μπαρδάνη που αποθανατίζει σε στιγμή ηρεμίας Μανώλη Γλέζο και Τζώρτζια Αργυροπούλου

Πρόταση Ημέρας: Κέικ μόκα καρότο διά χειρός Μαριέττας Γαλάνη

Σάββατο και ημέρα γιορτής... Οπότε με την αρωγή της Μαριέττας Γαλάνη έχουμε "κέικ μόκα - καρότο" και είναι νηστήσιμο

Σαντορίνη – Δήμος: Η συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού .. φέρνει DMMO

Σημαντική συνεργασία Δήμου Θήρας και Υπουργείου Τουρισμού για την Ίδρυση Οργανισμού Προώθησης Προορισμού

Ελλάδα – Playouts: Προβάδισμα νίκης για Καλλιθέα στο 2.27

Στοίχημα - Μένουμε Ελλάδα και 1η αγωνιστική των play outs με τη μάχη Καλλιθέας - Βόλου και προβάδισμα της οικοδέσποινας

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Στέλιος Δεγαϊτας

Ενας νέος άνθρωπος - ο Στέλιος Δεγαίτας - έφυγε από τη ζωή το πρωί της Παρασκευής σε ηλικία μόλις 63 ετών

Νάξος – Εγγαρές: Εφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία

Σε ηλικία 45 ετών έφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, σύζυγος του γιατρού Δημήτρη Μπάκαλου - Αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία στις Εγγαρές

Νάξος – Σκαδό: Πένθος με την απώλεια του Νίκου Φάρκωνα

Φτωχότερη από σήμερα η τοπική κοινωνία του Σκαδού Νάξου - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Φάρκωνα

Νάξος: Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά ή, αλλιώς, “γήπεδο εκρήξεων”…

Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά: Ή, αλλιώς, «γήπεδο εκρήξεων»… Το σπασμένο τζάμι και η πετρούκλα μες στο σπίτι…

Νάξος – Αεροδρόμιο: Ανανεωμένο ανοίγει …πύλες την Δευτέρα 31 Μαρτίου (Photos)

Το Αεροδρόμιο "Απόλλων" της Νάξου ανοίγει τις.. πόρτες από την Δευτέρα 31 Μαρτίου - Τα έργα που γίνονται κι έρχονται (Photos)

“HighSpeed 3”: θα ενώνει καθημερινά τον Πειραιά με την Κρήτη μέσω Κυκλάδων

Τα δρομολόγια του HIGHSPEED 3 στην γραμμή Ηράκλειο-Κυκλάδες-Πειραιά (πίνακας)

Εκτακτο – Αμοργός: Ισχυρός σεισμός 4.5 R με μικρό εστιακό βάθος

Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο γνωστό ρήγμα Ανύδρου πιο κοντά όμως στην Σαντορίνη - Το εστιακό βάθος του σεισμού εντοπίζεται στα 5,6 χιλιόμετρα

Νάξος – Λιμενικό Σώμα: Η ανακοίνωση για τον θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για τον αιφνίδιο θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα...

Νάξος – Σπ. Παπαδόπουλος: “Πολλοί λένε πως το τρέξιμο είναι προπόνηση, για μένα είναι ψυχανάλυση”

Κυριακάτικη ψυχοθεραπεία - Ο Σπύρος Παπαδόπουλος μοιράζεται τις σκέψεις του για το τρέξιμο στην επαρχεία και δη στη Νάξο

Προεδρική Φρουρά- Εύζωνας: Ο Ναξιώτης Δημήτρης Μουστάκης μιλάει για την εμπειρία του

"Έρχονται όσοι θέλουν, μένουν όσοι μπορούν": Ο Δημήτρης Μουστάκης από τη Νάξο και το Φιλώτι μιλάει για την εμπειρία του στην Προεδρική Φρουρά