Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Ν. Ζώρζος: Ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι στο νησί, δεν υπάρχουν...

Σαντορίνη – Ν. Ζώρζος: Ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι στο νησί, δεν υπάρχουν άλλες αντοχές….

|

Στη διακεκαυμένη ζώνη του υπερτουρισμού, που προκαλούν κρουαζιερόπλοια και ημερήσιοι εκδρομείς από την Κρήτη και άλλα γειτονικά νησιά, εισέρχεται τις μέρες αυτές η Σαντορίνη, που αποτελεί ήδη παγκοσμίως αρνητικό παράδειγμα υπερκορεσμένου προορισμού.

Με περισσότερα από 500 μεγάλα λεωφορεία, 4.000 μικρά επιβατηγά λεωφορεία και βανάκια, άνω των 10.000 ημερήσιων επισκεπτών και εκατοντάδες τετράτροχες γουρούνες να προστίθενται στα αυτοκίνητα των κατοίκων και στα νοικιασμένα οχήματα, να περιφέρονται όλοι στο ανεπαρκές οδικό της δίκτυο και στα στενά σοκάκια της Οίας, των Φηρών και των άλλων γαλήνιων κάποτε χωριών της, η Σαντορίνη απέχει ακόμη παρασάγγας από το να λύσει τα προβλήματά της.

Προβλήματα που προκάλεσε η άναρχη και χωρίς διορατικότητα ανάπτυξη του χαμηλής προστιθέμενης αξίας τουρισμού στο νησί και τα οποία υπονομεύουν, με την υποβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, και τις σοβαρές τουριστικές επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας συμβάλλοντας πραγματικά στην τοπική οικονομία. Αυτά εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο δήμαρχος της Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.

Σαντορίνη
Σαντορίνη

Και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον υπερβολικής δόμησης και υπερβολών στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που αποστερούν στέγη από νέους, εποχικούς εργαζομένους και δημόσιους λειτουργούς. Οπως σημειώνει ο κ. Ζώρζος, «η καλυμμένη με δόμηση επιφάνεια του νησιού αγγίζει το 20%, υψηλότερη δηλαδή και από αυτήν της Αττικής». Για τον λόγο αυτό ζητάει εμφατικά «να μην κατασκευαστεί ούτε μία νέα κλίνη ξενοδοχείου, ούτε μία νέα κλίνη βραχυχρόνιας μίσθωσης στο νησί». Και επειδή ο ίδιος αδυνατεί να το επιβάλει, ζητάει τη βοήθεια της κυβέρνησης για να το επιτύχει ακόμη και νομοθετικά.

«Πρέπει να σταματήσει εντελώς και η εκτός σχεδίου δόμηση», προσθέτει. Ζητάει επίσης βοήθεια για τη βελτίωση των υποδομών του νησιού, καθώς η μέχρι στιγμής ανάπτυξη της δόμησης έχει γίνει με «εκθετικό ρυθμό και ανορθολογικό τρόπο». Ωστόσο, οι πόροι που διαθέτει είναι περιορισμένοι. Είναι ίσως χαρακτηριστικό ότι αδυνατεί να επιβάλει ακόμη και ένα συμβολικό εισιτήριο σε όσους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων αποβιβάζονται: Η νομοθεσία ορίζει το μέγιστο επιτρεπόμενο τέλος σε επιβάτες κρουαζιερόπλοιων μόλις στα 35 λεπτά του ευρώ ανά επιβάτη (0,35 ευρώ). Αυτό το τέλος εισπράττεται από τα λιμενικά ταμεία που ανήκουν στους δήμους και είναι οριζόντιο σε όλη την Ελλάδα. Και τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ:

«Οταν αναλάβαμε τον δήμο στις αρχές του χρόνου, είδαμε πως το σύστημα προγραμματισμού κατάπλου κρουαζιερόπλοιων και αποβίβασης επισκεπτών, το berth allocation που είχαμε εισαγάγει προ ετών με ανώτατο όριο τους 8.000 επιβάτες την ημέρα –αριθμός που προέκυψε έπειτα από πανεπιστημιακή μελέτη της φέρουσας ικανότητας του νησιού–, είχε εγκαταλειφθεί», εξηγεί. «Είχαμε έτσι μπροστά μας 63 πολύ δύσκολες μέρες για φέτος με πολύ περισσότερους από 8.000 επιβάτες. Καταφέραμε έπειτα από πολλές και επίπονες συζητήσεις με τις εταιρείες κρουαζιέρας να τις περιορίσουμε σε 48 μέρες. Ομως και αυτές είναι πολλές», υπογραμμίζει με εμφανή αγωνία.

Υπόσχεται λοιπόν πως το 2025 η Σαντορίνη όχι μόνο θα τηρήσει το όριο των 8.000 ημερήσιων επισκεπτών, αλλά σε αυτόν τον αριθμό θα περιλάβει και εκείνους που έρχονται στο πλαίσιο ημερήσιας εκδρομής από νησιά όπως η Κρήτη. Είναι εξάλλου εύκολο να διαπιστωθεί ο αριθμός τους από τα εισιτήρια επιστροφής. Είναι ευρέως γνωστό στη Σαντορίνη και στην Κρήτη αλλά και σε γειτονικά της Θήρας νησιά πως πρακτορεία εκεί πωλούν πακέτα ημερήσιων εκδρομών στη Σαντορίνη χρησιμοποιώντας τα πλοία της γραμμής. Ο δήμαρχος θα επιθυμούσε να περιορίσει τον κατάπλου τέτοιων πλοίων, ωστόσο, καθώς αποτελούν συμβατικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια, απαιτείται η βοήθεια του υπουργείου Ναυτιλίας. «Ο σημερινός υπουργός έχει αντιληφθεί το θέμα και επιδιώκει να βρει λύση στο δύσκολο αυτό πρόβλημα, τουλάχιστον περισσότερο από ό,τι οι προκάτοχοί του», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Δεσμεύεται λοιπόν ο κ. Ζώρζος πως το 2025 όχι μόνο δεν θα ξεπερνούν τους 8.000 οι ημερήσιοι επισκέπτες της Σαντορίνης (από κρουαζιερόπλοια και πλοία της γραμμής), αλλά και ότι θα δίνεται προτεραιότητα σε εκείνα τα κρουαζιερόπλοια που θα έχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων, μικρό μέγεθος και περισσότερες ώρες διαμονής στο νησί.

«Δεν μπορούμε να μιλάμε για οικονομική συνεισφορά από τους επιβάτες όταν μένουν για μία-δύο ώρες το πολύ στο νησί», τονίζει, παραπέμποντας στη διαπιστωμένα χαμηλότατη κατά κεφαλήν δαπάνη στη Σαντορίνη σε σχέση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς. Επιπλέον, ο προγραμματισμός των αφίξεων, λέει, θα γίνει με αυστηρότερες εκτιμήσεις πληρότητας των κρουαζιερόπλοιων και θα τεκμαίρεται ότι θα αποβιβαστεί τουλάχιστον το 90% εξ αυτών.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, υπήρξαν –και δυστυχώς ενδέχεται να υπάρξουν και φέτος– μέρες που τα κρουαζιερόπλοια κατεβάζουν σχεδόν ταυτόχρονα έως και 19.000 επιβάτες σε ένα νησί που απλώς δεν τους χωράει. Αυτό θα σταματήσει από το 2025, υπόσχεται. Λιγότεροι ημερήσιοι επισκέπτες σημαίνει και μικρότερη ανάγκη για μεταφορές από λεωφορεία, που αυτή τη στιγμή προκαλούν συμφόρηση στους δρόμους και ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στους κατά τόπους προορισμούς όπου καλούνται να παρκάρουν. «Βρήκαμε σε κάποιες περιπτώσεις χώρους που καταφέραμε να ασφαλτοστρώσουμε για να αποφύγουμε έως ένα βαθμό το πρόβλημα του διπλοπαρκαρίσματος ή της ανεξέλεγκτης στάσης με αναμμένα τα αλάρμ. Πρόκειται όμως για μια προσωρινή λύση, καθώς μόνο ένας προσεκτικός προγραμματισμός, που όχι μόνο θα περιορίζει τον αριθμό των επισκεπτών αλλά θα τους διαχέει και στο νησί για να μη συγκεντρώνονται όλοι ταυτόχρονα, θα θεραπεύσει τις πληγές που έχει ανοίξει ο υπερτουρισμός στη Σαντορίνη».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ο Χρήστος Σβάρνας πρώτη μεταγραφή του Πανναξιακού ΑΟΚ

Ο 31χρονος power forward, με εμπειρία σε Προμηθέα, Ραφήνα και Πεύκη, ενισχύει τη ρακέτα της ομάδας της Νάξου για τη νέα σεζόν.

Τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, τι ανέφερε για τους νησιώτες

Από μηδενικό φόρο στους νέους έως 25 ετών και καταργήσεις ΕΝΦΙΑ στα χωριά, μέχρι μείωση ΦΠΑ 30% στα ακριτικά νησιά – Αναλυτικά οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού

Μ. Κουτουλάκης: «Ιστορική μείωση ΦΠΑ 30% στα νησιά έως 20.000 κατοίκους»

Ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής σχολιάζει τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ και μιλά για «μια νέα αρχή» στην ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική.

Διάκριση για τη Μαρία Δ. Πρασίνου από τη Δονούσα στο Συνέδριο ORCA 2025

Η νέα ερευνήτρια απέσπασε το Βραβείο Νεανίδων Επιστήμονα ORCA Nathan Cochrane στο Leeds.

«Ευγνωμοσύνη»: Έκθεση γλυπτικής & ζωγραφικής στο Κάστρο της Νάξου

Ο Νίκος Κανάκης και η Χρύσα Δημητροκάλλη παρουσιάζουν έργα με άξονα τον άνθρωπο, τη φύση και τις αξίες της ζωής.

Κατερίνα Μουστάκη: «Δεν αξίζουν αυτά τα παιδιά να κάνουν μάθημα σε σάπια κοντέινερ»

Σκληρή τοποθέτηση της Κατερίνας Μουστάκη για τις συνθήκες στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Νάξου και αιχμές κατά του Αντιδημάρχου Παιδείας Φώτη Μαυρομμάτη.

ΑΠΑΣ Νάξου: Όλα τα παιδιά στο κλειστό – Νέο ξεκίνημα για τις Ακαδημίες

Η ομάδα μπάσκετ της Νάξου γράφει ιστορία, προσφέροντας στις Ακαδημίες της αποκλειστική πρόσβαση στο κλειστό γήπεδο «Δ. Περιστεράκης».

Μύκονος: Εξαρθρώθηκε σπείρα που «χτυπούσε» τουριστικά καταλύματα, “κέρδη” άνω των 200.000 ευρώ (!!!)

Τρεις αλλοδαποί συνελήφθησαν για κλοπές άνω των 200.000 ευρώ – Κατασχέθηκαν και αποδόθηκαν στους ιδιοκτήτες πολλά από τα κλοπιμαία.

Σαντορίνη: Διακοπή στο δίκτυο ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών

Η διακοπή ρεύματος θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 7, τη Δευτέρα 8 Και την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου σε αρκετές περιοχές του νησιού

Τράπεζα Αίματος Σαντορίνης: «Έρχεται η εβδομάδα του Φθινοπώρου που το νησί πάλλεται στον ρυθμό της αγάπης»

Από τις 4 έως τις 12 Οκτωβρίου το νησί της Σαντορίνης ζει ξανά τη μεγάλη γιορτή της προσφοράς και της αλληλεγγύης.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.