Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠεριβάλλονΠΝΑι - Κύθνος: "Φρένο" έβαλε η Περιφέρεια για τις ανεμογεννήτριες, ποιο είναι...

ΠΝΑι – Κύθνος: “Φρένο” έβαλε η Περιφέρεια για τις ανεμογεννήτριες, ποιο είναι το σκεπτικό

|

Απόφαση «ανάσα» για τους κατοίκους, τους απόδημους αλλά και τους φίλους της Κύθνου από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, αναφορικά με την κατασκευή του βιομηχανικού αιολικού πάρκου στο νησί.

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με γνωμοδότησή της που εκδόθηκε στις 10 Ιουνίου και κοινοποιείται προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα στη Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής δικαιώνει όσους σθεναρά αντιτίθενται στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών κάνοντας λόγο για περιβαλλοντική και πολιτισμική καταστροφή του νησιού, καθώς γνωμοδοτεί αρνητικά ως προς την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου καθώς αντίκειται στις συνταγματικές επιταγές.

Μια πρώτη νίκη στον «πόλεμο»
Κατόπιν της έκδοσης της γνωμοδότησης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου το σύνολο των ομάδων πολιτών που δραστηριοποιούνται σε βάρος της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών στο νησί, όπως η Επιτροπή Αγώνα Κύθνου, δήλωσαν ότι κατάκτησαν μια πρώτη νίκη, πώς πήραν μια μεγάλη ανάσα προκειμένου να συνεχίσουν τη δράση τους κατά της κατασκευής του βιομηχανικού αιολικού πάρκου που όπως υποστηρίζουν με σειρά επιχειρημάτων, θα καταστρέψει νησί τους.

Το σκεπτικό της γνωμοδότησης
Οπως αναφέρει η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας, «η γνωμοδότησή μας επί του φακέλου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι αρνητική, διότι για την υλοποίηση του εν λόγω έργου προβλέπεται: α) βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου μήκους περίπου 5,9 Km και β) διάνοιξη νέας οδοποιίας μήκους περίπου 3,39 Km.

Σύνταγμα και φυσικό περιβάλλον
Σημειώνεται στη γνωμοδότηση ότι «όπως παγίως έχει κριθεί το οδικό δίκτυο υπόκειται σε συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση (ΣτΕ 962/2018). Με το άρθρο 24 του Συντάγματος προστατεύεται το φυσικό περιβάλλον (παρ. 1) και, σε συνάφεια με την προστασία αυτή, επιτάσσεται ο ορθολογικός χωροταξικός σχεδιασμός (παρ. 2), ουσιώδες στοιχείο του οποίου είναι το οδικό δίκτυο, υποκείμενο, λόγω της διασυνδέσεως των επί μέρους υποσυστημάτων του και της ιεραρχήσεώς τους, σε συνολικό σχεδιασμό, βάσει των οικείων νομίμων κριτηρίων, έτσι ώστε να καθίσταται και τούτο βιώσιμο.

Τούτου έπεται ότι το οδικό δίκτυο υπόκειται σε συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση τόσο σε επίπεδο εθνικών ή επαρχιακών οδών, όσο και σε επίπεδο μονάδας τοπικής αυτοδιοικήσεως, προκειμένου για δημοτικές ή κοινοτικές οδούς.

Η κατά τα ανωτέρω συνταγματική επιταγή για συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση του οδικού δικτύου ισχύει, κατά μείζονα λόγο, προκειμένου για μικρά νησιά, τα οποία αποτελούν σημαντικό στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος ως ευπαθή ή ευαίσθητα οικοσυστήματα, δεδομένου ότι χαρακτηρίζονται από την ενότητα και τη λιτή συμμετρία του τοπίου τους και τη στενή αλληλεξάρτηση των ανθρωπογενών συστημάτων (δημογραφικού, πολιτιστικού, κοινωνικοοικονομικού κ.λπ.) και του φυσικού περιβάλλοντος, με συνέπεια να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε εξωγενείς παρεμβάσεις».

Μικρά νησιά και ήπια ανάπτυξη
«Ουσιώδης όρος για την προστασία των μικρών νησιών είναι τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, τα οποία, δεδομένου ότι τα νησιά είναι δεκτικά μόνο ήπιας ανάπτυξης, πρέπει να προβλέπουν και να διατάσσουν στο χώρο των νησιών μόνο εκείνες τις μορφές ανάπτυξης που είναι συμβατές με την αρχή της διατήρησης αμείωτου του πολιτιστικού και φυσικού κεφαλαίου τους, προκειμένου να μην παραβιάζεται η φέρουσα ικανότητα των νησιών ως παραδοσιακών ανθρωπογενών συστημάτων και ευαίσθητων οικοσυστημάτων (ΣΕ 3641, 3637, 3628/2009 7μ., 3606/2007 7μ., 414/2005, 3406/2001 κ.ά.)

Τα ειδικά χωροταξικά σχέδια πρέπει να περιλαμβάνουν και το οδικό δίκτυο, ως ουσιώδες στοιχείο του επιτασσόμενου, κατά τα ανωτέρω, από το Σύνταγμα ορθολογικού χωροταξικού σχεδιασμού, που επηρεάζει το φυσικό περιβάλλον».

Οδικό δίκτυο και χωροταξικός σχεδιασμός
«Εξ άλλου, στη διαχείριση του οδικού δικτύου περιλαμβάνεται και ο εκσυγχρονισμός αυτού, προκειμένου τούτο να προσαρμοσθεί προς νέες ανάγκες και απαιτήσεις, δηλαδή, μεταξύ άλλων, και η τροποποίησή του με τη διάνοιξη νέας ή την κατάργηση υπάρχουσας οδού, περαιτέρω δε, για την ταυτότητα του λόγου, και η τροποποίηση του οδικού δικτύου που επέρχεται με τη βελτίωση (π.χ. διαπλάτυνση βλ. ΣΕ 2124/2009, 2425/2000) υφισταμένης οδού, εφ’ όσον αυτή συνεπάγεται ουσιώδη μεταβολή των χαρακτηριστικών και του προορισμού της οδού, ήτοι των αναγκών τις οποίες εξυπηρετεί».

Οδικό δίκτυο και φυσικό περιβάλλον
«Σε κάθε περίπτωση τα κριτήρια σχεδιασμού και διαχειρίσεως του οδικού δικτύου πρέπει να είναι σαφή, εξειδικευμένα και να συνδέονται προς τα υπόλοιπα στοιχεία του χωροταξικού σχεδίου. Πρέπει, επίσης, να ενσωματώνουν την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, έτσι ώστε το οδικό δίκτυο να καθίσταται βιώσιμο σύστημα επικοινωνίας (Ολ. ΣΕ 2487/2006, 2425/2000, 601/2007, 379/2010 κ.ά.).»

Προστασία της εθνικής φυσικής κληρονομιάς
«Περαιτέρω, το οδικό δίκτυο ενός ΟΤΑ δεν αποτελεί τοπική του υπόθεση, εφόσον συνάπτεται τόσο με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας, όσο και με την προστασία των γεωσυστημάτων του φυσικού χώρου, τα οποία αποτελούν στοιχείο της εθνικής φυσικής κληρονομιάς (ΣτΕ 2486/2006, 2487/2006 Ολομ., 665/2018 7μ., 878/2012, 395/2014 κ.ά.). Επιπρόσθετα, αποκλείονται οι αποσπασματικές και απρογραμμάτιστες πράξεις διαχειρίσεως του οδικού δικτύου, όπως η διάνοιξη, διαπλάτυνση και κατάργηση οδών βάσει εντετοπισμένων εκτιμήσεων με γνώμονα την εξυπηρέτηση τοπικής ανάγκης, χωρίς υπολογισμό των ευρύτερων επιπτώσεων που αυτές ενδέχεται να έχουν (ΣτΕ 665/2018 7μ., 878/2012 κ.ά.) και μάλιστα όταν πρόκειται για μικρή νήσο, όπου ακόμα και ένα μικρό οδικό έργο, ακριβώς λόγω της μικρής εκτάσεώς της, έχει σημαντικότερες συνέπειες απ’ ότι εάν εκτελείτο σε άλλη περιοχή».

Κύθνος, νήσος ιδιαίτερης προστασίας
«Τα ανωτέρω δε, ισχύουν, κατά μείζονα λόγο, όταν η μικρή νήσος είναι εντεταγμένη σε καθεστώς ιδιαίτερης προστασίας (ΣτΕ 878/2012 κ.ά.), όπως η νήσος Κύθνος η οποία έχει χαρακτηρισθεί στο σύνολό της ως τόπος ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, με το από 17-09-2002 Π.Δ. (ΦΕΚ 931/Δ)».

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tovima.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κασσελάκης: Κι εγένετο το “Κίνημα Δημοκρατίας”

«Κίνημα Δημοκρατίας» το νέο κόμμα Κασσελάκη

Σαντορίνη – ΑΟ Θήρας: Ηττα σοκ από τον Ολυμπιακό (3-0 σετ)

Ο ΑΟ Θήρας έχασε με 3-0 σετ εντός έδρας από τον Ολυμπιακό στη μάχη για την 2η θέση - Επόμενη αναμέτρηση με ΑΕΚ εντός έδρας (01/12)

Υπόθεση John F. Kennedy: 12 ανεξήγητες πτυχές της δολοφονίας & ένα από τα μεγαλύτερα αινίγματα της ιστορίας

Η δολοφονία του John F. Kennedy, 35ου Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, στις 22 Νοεμβρίου 1963 στο Ντάλας του Τέξας, παραμένει ένα από τα πιο αινιγματικά και πολυσυζητημένα γεγονότα στην ιστορία.

Νάξος – Δρυμαλία: Ηλικιωμένος δέχτηκε επίθεση από σκύλο

Νάξος: Σκύλος επιτέθηκε σε ηλικιωμένο - Τι συνέβη;

Black Friday: Προσοχή στις ψεύτικες προσφορές – Πώς να παραμείνετε ασφαλείς

Οι χάκερ αντιγράφουν νόμιμους ιστότοπους και επαναχρησιμοποιούν πρότυπα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου phishing - υποσχόμενοι «είδη πολυτελείας» όπως ρολόγια Rolex και τσάντες Louis Vuitton σε απίστευτες εκπτώσεις

Σαντορίνη: Ξεκινούν οι εγγραφές στη Φιλαρμονική και στα τμήματα Χορωδίας του Δήμου Θήρας

Η συμμετοχή τόσο στη Φιλαρμονική, όσο και στη Χορωδία είναι δωρεάν και απευθύνονται σε παιδιά επτά ετών και άνω, αλλά και σε ενήλικες.

Η Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π. Πιτταρά το καλύτερο Ελληνικό τυρί στα World Cheese Awards 2024! (video)

Η διάκριση αυτή έρχεται σε συνέχεια της προηγούμενης από το περιοδικό "Γαστρονόμος" για το τυροκομείο Πιτταράς

Σαντορίνη: H Νέα Τουριστική Καμπάνια του Δήμου Θήρας στην Έκθεση WTM Λονδίνου

Η συμμετοχή αυτή αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για την παρουσίαση της νέας τουριστικής καμπάνιας του νησιού

Νάξος – Κωμιακή: Πρόσκληση συμμετοχής σε ρακοβγάλημα

Ρακοβγάλημα στην Κωμιακή, Πότε και που;

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες