Σάββατο, 28 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΤαξίδι στην νησιωτική Ελλάδα: Πόσο κοστίζει το ταξίδι; (πίνακας)

Ταξίδι στην νησιωτική Ελλάδα: Πόσο κοστίζει το ταξίδι; (πίνακας)

|

Αυξημένα λειτουργικά και μισθολογικά κόστη διατηρούν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε υψηλά επίπεδα, απρόσιτα για πολλούς Ελληνες που θέλουν να ταξιδέψουν προς τα νησιά. Είναι ίσως χαρακτηριστικό ότι για να ταξιδέψει μία τετραμελής οικογένεια με δύο ανήλικα παιδιά τον Αύγουστο στη Σύρο και να επιστρέψει στον Πειραιά χρειάζεται 231 ευρώ με συμβατικό πλοίο και 508 ευρώ με ταχύπλοο. Η ίδια οικογένεια για να πάει στο Ηράκλειο με καμπίνα χρειάζεται 642 ευρώ, ενώ αν πάρει μαζί και το Ι.Χ., το κόστος μετάβασης με επιστροφή ξεπερνάει τον κατώτατο καθαρό μισθό στην Ελλάδα.

Τα κόστη εν τω μεταξύ εκτοξεύονται στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια με ταχύπλοα. Το απλό δρομολόγιο χωρίς επιστροφή από τη Μήλο στην Αμοργό σε οικονομική θέση κοστίζει 105 ευρώ το άτομο, ενώ από τη Μήλο προς τη Σαντορίνη 93,70 ευρώ. Το ταξίδι για ένα άτομο χωρίς επιστροφή από τη Νάξο στη Φολέγανδρο με ταχύπλοο τον Αύγουστο κοστολογείται στα 76,70 ευρώ, ενώ με συμβατικό πλοίο που εκτελεί άγονη γραμμή με πολλές στάσεις και μπορεί να εξυπηρετήσει αυτή τη μετάβαση, μόλις 10 ευρώ. Και κάπου εδώ φαίνεται και το όφελος που μπορεί να έχει η ορθολογική χρήση των επιδοτήσεων των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, των λεγομένων άγονων γραμμών.

Αν και για τους νησιώτες το υψηλό κόστος μετριάζεται από τις επιδοτήσεις του μεταφορικού ισοδυνάμου, και για τον ευρύτερο πληθυσμό από την ύπαρξη εκπτώσεων και προσφορών από πλευράς των ακτοπλοϊκών, γεγονός παραμένει ότι το κόστος μετάβασης προς τη νησιωτική χώρα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από αυτό που ίσχυε προ πενταετίας. Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα η Ελλάδα είναι η χώρα με τα φθηνότερα κόστη ακτοπλοϊκών μεταφορών στη Μεσόγειο και 11η στη λίστα με το μέσο κόστος ακτοπλοϊκής μεταφοράς ανά 100 χιλιόμετρα στην Ευρώπη των «27».

Αυτό προκύπτει από πανευρωπαϊκή έρευνα της Vivanoda, μια γαλλική διαδικτυακή πλατφόρμα που ειδικεύεται στην αναζήτηση ακτοπλοϊκών, λεωφορειακών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών εισιτηρίων. Η ελληνική ακτοπλοΐα παραμένει η φθηνότερη στη Μεσόγειο, παρά το γεγονός ότι οι συντελεστές ΦΠΑ βρίσκονται στο 24% για τα Ι.Χ. και τα φορτηγά και στο 13% για τους επιβάτες –προσωρινά–, ενώ άλλες μεσογειακές χώρες έχουν ενιαίο συντελεστή από 6% έως 10% στην ακτοπλοΐα. Επιπλέον, μια προσεκτική ματιά στους δημοσιευμένους ισολογισμούς των μεγάλων ελληνικών ακτοπλοϊκών ομίλων δείχνει πως τα περιθώρια καθαρού κέρδους τους κινούνται στο 6,5% ή και χαμηλότερα, την ώρα που τα αντίστοιχα περιθώρια σε άλλες μορφές μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών, είναι κατά πολύ υψηλότερα, επισημαίνουν από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).

Προκειμένου να μπορέσουν να γίνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φθηνότερα θα πρέπει κατ’ αρχάς να παγιωθεί ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ στους επιβάτες ή και να μειωθεί περαιτέρω και να εξισωθεί στα νέα αυτά χαμηλότερα επίπεδα και ο συντελεστής για τα Ι.Χ. και τα φορτηγά, εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσης Θεοδωράτος.

Αν τα λειτουργικά κόστη και οι συντελεστές ΦΠΑ κρατούν τα εισιτήρια ακριβά στα συμβατικά πλοία που δουλεύουν όλο τον χρόνο, τότε γιατί είναι ακριβά και τα εισιτήρια των ταχυπλόων που δρομολογούνται μόλις για λίγους μήνες το καλοκαίρι; Για την περίπτωση αυτή οι ακτοπλοϊκές που δραστηριοποιούνται κυρίως με τέτοια πλοία, προτάσσουν την αυξημένη ζήτηση των καλοκαιρινών μηνών και, οξύμωρο ίσως, το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα περιορισμένη η σεζόν τους.

«Με συνολικό δείκτη μέσης τιμής ακτοπλοϊκής μετάβασης 62 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, η Ελλάδα έχει μέτριο κόστος σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες», εξηγεί στην «Κ» ο ιδρυτής και επικεφαλής της γαλλικής πλατφόρμας Vivanoda, Νικολά Πελιέ. Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% των διελεύσεων πλοίων στην Ευρώπη (προηγείται της Ιταλίας, που έχει περίπου το 27%). Καταγράφονται επίσης κάποιες ακραίες καταστάσεις, όπως το γεγονός ότι η γραμμή Ιος – Κουφονήσια με ταχύπλοο έχει τον υψηλότερο δείκτη τιμών στη χώρα, ενώ η γραμμή Μύκονος – Λήμνος έχει τον χαμηλότερο, επισημαίνει.

Παράλληλα, συμβαίνουν διάφορα παράδοξα: τα εισιτήρια προς την Κρήτη, στη μία εκ των δύο εταιρειών που εξυπηρετεί τη γραμμή –Μινωικές Γραμμές– είναι φθηνότερα από ό,τι τα εισιτήρια για τη Μήλο, την οποία προσεγγίζει το ίδιο πλοίο πριν φτάσει στην Κρήτη. Να σημειωθεί πως ο ενδιάμεσος σταθμός στη Μήλο απαλλάσσει το πλοίο από την υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επιβάλλεται για τα ταξίδια προς την Κρήτη, όπως και προς την Ιταλία. Στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα στα τέλη Μαΐου το υπουργείο Ναυτιλίας για την επιβατική κίνηση του Πάσχα, έδειξαν μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων έως και στο 6,6% και αφορούν κυρίως δρομολόγια προς τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες.

Πόσο κοστίζει το ταξίδι στα νησιά-1

 

Η εκτίναξη του λειτουργικού κόστους περνάει στις τιμές των ναύλων

Διερευνώντας τους λόγους για τους οποίους τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένουν ακριβά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, διαπιστώνεται πως πέραν των καυσίμων, μια σειρά ολόκληρη από δεδομένα του λειτουργικού κόστους έχει αυξηθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην «Καθημερινή» ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Κατ’ αρχάς, οι μισθοί και οι υπόλοιπες παροχές προς τους εργαζομένους έχουν αυξηθεί κατά 24% από το 2021. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο μισθός ενός επίκουρου (βοηθός θαλαμηπόλου) ανέρχεται το 2024 στα 2.404 ευρώ καθαρά, από 1.931 ευρώ το 2021. Παράλληλα οι τιμές ανταλλακτικών των μηχανών των πλοίων έχουν αυξηθεί κατά 8%, των αναλωσίμων των μηχανών κατά 25%, των ηλεκτρονικών ανταλλακτικών κατά 30% ενώ τα αναλώσιμα γέφυρας και καταστρώματος 16%, όσο και τα ανταλλακτικά και αναλώσιμα του ξενοδοχειακού τμήματος. Συνολικά το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών και των συντηρήσεων στην ακτοπλοΐα εμφανίζεται αυξημένο κατά 14% την τελευταία τριετία.

Παράλληλα, οι 10 αυξήσεις επιτοκίων των τελευταίων ετών έχουν οδηγήσει τα χρηματοοικονομικά κόστη, δηλαδή το κόστος δανεισμού, 43% υψηλότερα. Αναφορικά με το κρίσιμο στοιχείο κόστους, αυτό των τιμών των καυσίμων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας επισημαίνει πως με βάση τα στοιχεία του Απριλίου οι προβλέψεις για το 2024 σε σχέση με το 2023 παρουσιάζουν αύξηση 5,8% για το βαρέλι Brent, αύξηση 9% για τους τύπους καυσίμου HSFO και VLSFO (είναι οι τύποι καυσίμων που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία) και σταθερή ίδια τιμή για το MGO (ο τύπος καυσίμου που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα). Ωστόσο, σε έναν χρόνο από σήμερα και ειδικότερα από την 1η Μαΐου 2025 βάσει ευρωπαϊκού κανονισμού θα επιβληθεί η υποχρεωτική χρήση καυσίμων με μειωμένη μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO και ULSFO) στη Μεσόγειο, δηλαδή αύξηση σε σημερινές τιμές της τάξης του 35%.

Στην εξίσωση του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων πρέπει να προστεθεί και η προοπτική ένταξης ολόκληρης της νησιωτικής χώρας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων στα τέλη του 2028. Ηδη τα δρομολόγια προς Ιταλία επιβαρύνονται με αυτό το κόστος, μέρος του οποίου περνάει στους επιβάτες και τους μεταφορείς, όπως άλλωστε και στην Κρήτη. Η κυβέρνηση διά του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επιχειρεί να μετριάσει κατά το δυνατόν τα κόστη μεταφοράς των νησιωτών, αλλά και των επισκεπτών της νησιωτικής χώρας, αφενός με την αύξηση τα τελευταία χρόνια των ποσών που χρηματοδοτούν συμβάσεις εκτέλεσης δημόσιας υπηρεσίας, των επιδοτήσεων δηλαδή για την εκτέλεση άγονων εμπορικά δρομολογίων, αλλά και με το μεταφορικό ισοδύναμο που δικαιούνται οι νησιώτες και οι νησιωτικές επιχειρήσεις, το οποίο έχει τη μορφή επιστροφής επί του καταβληθέντος τιμήματος του εισιτηρίου.

Απαιτείται ωστόσο –και η σχετική εργασία έχει ξεκινήσει– ο εξορθολογισμός των άγονων γραμμών, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, καθώς εκτιμάται ότι ένα σημαντικό μέρος των επιχορηγήσεων αυτών δεν χρησιμοποιείται όσο αποδοτικά θα μπορούσε. Σε περιπτώσεις μάλιστα στο παρελθόν εμφανίστηκαν επιδοτήσεις σε γραμμές που ήταν εμπορικά βιώσιμες, αναφέρουν χαρακτηριστικά από το υπουργείο, οι οποίες πλέον καταργήθηκαν.
Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – “Κάτω από την Ελιά”: Μία φιλόξενη γιορτή για ντόπιους και ξένους

Μια φιλόξενη γιορτή για ντόπιους και ξένους στη Νάξο, «κάτω από την ελιά» - Τι αναφέρει η κα Πολυκρέτη και ποιο είναι το πρόγραμμα

Κυκλάδες – Κτηματολόγιο: Τα στοιχεία για έλεγχο στον αέρα για 16 δήμους

Κτηματολόγιο: Προανάρτηση κτηματολογικών στοιχείων για 16 δήμους των Κυκλάδων - Χρονοδιάγραμμα

Εκλογικοί Κατάλογοι: Δέκα χιλιάδες ψηφοφόροι 116 ετών (!!!)

Σε έλεγχο για υποβολή φορολογικής δήλωσης 1.145.000 εκλογέων άνω των 80 ετών, η ΑΑΔΕ κατάφερε να εντοπίσει 700.000 εξ αυτών.

Νάξος – Γυμνάσιο & Λύκειο Τραγαίας: Τοποθετήθηκαν νέες μπασκέτες

Στον προαύλιο χώρο του Γυμνασίου και Λυκείου Τραγαίας τοποθετήθηκαν νέες μπασκέτες - Τι αναφέρει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κος Μαυρομμάτης

Νάξος – ALTERSHOPS: Ζητείται άτομο για μόνιμη απασχόληση

Αγγελία από το κατάστημα AlterShops για πρόσληψη ατόμου για μόνιμη απασχόληση

Λίβανος: Νεκρός ο ηγέτης της Χεζπολάχ Χασάν Νασράλα

Την εξόντωση του ηγέτη της Χεζμπολάχ, Χασάν Νασράλα κατά τη διάρκεια των χθεσινών βομβαρδισμών στη Βηρυτό, ανακοίνωσε ο ισραηλινός στρατός το πρωί του Σαββάτου.

Νάξος – ΔΑΚ: Εγκρίθηκε η οικοδομική άδεια για την ανάπλαση του χώρου

Οι κινήσεις που έρχονται για την οριστική ανάπλαση του χώρου ανάμεσα στο κλειστό και το ανοιχτό γήπεδο στο ΔΑΚ Νάξου

Santorini Experience 2024: Το πρόγραμμα των δράσεων στο .. πιάτο σας (video-photo)

Ποιες είναι οι δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στο φετινό Santorini Experience 2024

Νάξος – Δημοτικό Σχολείο Φιλωτίου: Συνδύασαν οι μαθητές αθλητικές και περιβαλλοντικές δράσεις

11η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού: Τι έκαναν οι μαθητές του δημοτικού σχολείου Φιλωτίου (φωτογραφίες)

Αιγαίο – ΑΔΜΗΕ: Έως το 2030 θα ολοκληρωθούν οι δύο νέες ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Έως το 2030 θα ολοκληρωθούν οι δύο νέες ηλεκτρικές διασυνδέσεις στο Αιγαίο - Ποια νησιά εμπλέκονται

Fast Ferries: Μία ανάσα από την αγορά των “Διονύσιος Σολωμός” και “Αδαμάντιος Κοραής”

Αλλαγές στην Ελληνική Ακτοπλοία .. Το μπάσιμο της Fast Ferries. Σήμερα Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου ολοκληρώνεται το deal...

Εκτακτο – Νάξος: Πρόκληση πυρκαγιάς σε περιοχή των Τριπόδων (video)

Φωτιά σε εξέλιξη στην περιοχή Ορκού στην Νάξο - Παρουσία και ελικοπτέρων (video)

Airbnb 2023 – Νάξος και Μικρές Κυκλάδες: Εφτασαν τις 12.000 κλίνες έναντι 8 χιλιάδων κλινών στα ξενοδοχεία (!!!)

Εννέα νησιά στην Ελλάδα που διέλυσαν κάθε έννοια ανταγωνισμού στη σχέση Airbnb και ξενοδοχεία (!!!)

TasteAtlas – Σκληρά τυριά: Στη 2η θέση του κόσμου η Γραβιέρα Νάξου

Ανάμεσα στο 100 κορυφαία τυριά του κόσμου, το ταξιδιωτικό site TasteAtlas συγκαταλέγει 12 ελληνικά τυριά διαφορετικών ειδών και προελεύσεων - Ποια είναι από τις Κυκλάδες

16ο Φεστιβάλ “Ν. Τσελεμεντές”: Τα φώτα έσβησαν, μα η Σίφνος πάντα λάμπει..!! (video & photos)

Η Σίφνος κάθε χρόνο καλεί τα υπόλοιπα νησάκια των Κυκλάδων, καλεί φίλους από όλη την Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό να παντρέψουν γεύσεις και παραδόσεις, να γίνουν ένα, να περάσουν ένα τριήμερο αφιερωμένο στη φιλοξενία, τα ήθη, τα έθιμα.

Zante Ferries: “Επεισοδιακή” συνεδρίαση και αναμονή για την πώληση των “Σολωμός” και “Κοραής”

Η παρέμβαση της Levante ferries με ανεβασμένη προσφορά κατά 3 εκατ. ευρώ ανέβασε τους τόνους στην γενική συνέλευση

Αμοργος – Ενωση Ξενοδόχων: Εντονη γραπτή διαμαρτυρία για τα δρομολόγια

Επιστολή διαμαρτυρίας για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από την Ένωση Ξενοδόχων Αμοργού

Σίφνος: Ληστεία στο κέντρο της Απολλωνίας (!!!)

Πρωτοφανές για την Σίφνο η ληστεία που έγινε σήμερα το μεσημέρι στη Σίφνο και συγκεκριμένα στο κέντρο της Απολλωνίας κοντά στον χώρο στάθμευσης από...