Δευτέρα, 2 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΑστυπάλαια: Το μέγα project 2.000 στρεμμάτων που αλλάζει το νησί

Αστυπάλαια: Το μέγα project 2.000 στρεμμάτων που αλλάζει το νησί

|

Το ένα μετά το άλλο νησιά που μέχρι σήμερα θεωρούνταν «εναλλακτικά» ή εν γένει μακριά από το πρότυπο της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού, αλλάζουν φυσιογνωμία.

Σε αυτή την κατεύθυνση οδεύει πλέον και η Αστυπάλαια, στην οποία προτείνεται να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένας νέος οικισμός με τουριστικές κατοικίες στο μέγεθος της Χώρας του νησιού. Παράλληλα, εδώ και ενάμισι έτος έχουν διπλασιαστεί τα αιτήματα για οικοδομικές άδειες, σχεδόν στο σύνολό τους για τουριστικές κατοικίες και διαμερίσματα, με τον περιφερειακό δρόμο του νησιού να έχει ήδη γεμίσει οικοδομές.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αστυπάλαιας Νίκο Κομηνέα, πριν από περίπου ένα έτος σημαντικός ξενοδοχειακός όμιλος ξεκίνησε διερευνητικές επαφές στο νησί με στόχο να υλοποιήσει μεγάλη τουριστική επένδυση. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», η πρόταση αυτή πλέον έχει κατατεθεί σε κρατικές υπηρεσίες προς έγκριση. Την κατέθεσε εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων με έδρα την Αθήνα και αφορά έκταση περίπου 2.000 στρεμμάτων στο Αγριλίδι, έκταση ανάλογη με αυτήν που καταλαμβάνει η πρωτεύουσα του νησιού. Η πρόταση προβλέπει την ανάπτυξη τουριστικής εγκατάστασης με βίλες προς πώληση ή ενοικίαση και αντιστοιχεί σε 25.000-30.000 τετραγωνικά δόμησης. Μέσο για τη χωροθέτηση και την πολεοδομική οργάνωση θα είναι ένα (ακόμη) ειδικό πολεοδομικό σχέδιο (δηλαδή ένα πολεοδομικό σχέδιο ειδικά για την έκταση της επένδυσης), με το οποίο θα τροποποιηθούν οι χρήσεις γης και θα επιτραπεί η ανέγερση ενός οικισμού στην εκτός σχεδίου περιοχή.

«Νομίζω ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στο νησί», εκτιμά ο κ. Κομηνέας. «Είναι βέβαια κάτι που θα πρέπει να προσέξουμε λόγω της πίεσης που φαίνεται ότι θα αρχίσει να ασκείται. Οταν με προσέγγισαν από τον ξενοδοχειακό όμιλο, τους είπα ότι δεν επιθυμούμε τη δημιουργία μονάδων αδιάκριτα σε εκτός σχεδίου περιοχές, υποδεικνύοντάς τους οικισμούς που έχουν ακόμη μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης, όπως η Χώρα, το Λιβάδι, η Ανάληψη (Μαλτεζάνα), το Εξω και το Μέσα Βαθύ. Επιπλέον να υπάρχει διασπορά των κτιρίων και να ακολουθηθεί η τοπική αρχιτεκτονική, ώστε να ταιριάζει με τη φυσιογνωμία του νησιού. Αν κάποια στιγμή κορεστούν οι οικισμοί, προτιμότερο είναι να δημιουργηθεί ένας νέος οικισμός παρά να διασπαρεί η δόμηση στην ύπαιθρο».

Παράλληλα, την τελευταία διετία η δόμηση στο νησί έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Εκεί που οι οικοδομικές άδειες δεν ξεπερνούσαν ετησίως τις 15 (λ.χ. 2020 13 άδειες, μαζί με προσθήκες και αναπαλαιώσεις), το 2023 υπερέβησαν τις 30: σχεδόν όλες αφορούν συγκροτήματα 2-3 κτιρίων για ενοικιαζόμενα (δωμάτια, διαμερίσματα ή κατοικίες). Από τις αρχές του 2023 έχουν δοθεί 7 άδειες, 9 προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών και άλλες 25 βεβαιώσεις χρήσεων γης ή όρων δόμησης.

Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

«Ανάγκη για προστασία»
Σε τι περιβάλλον συμβαίνουν όλα αυτά; Η Αστυπάλαια δεν έχει πολεοδομικό σχέδιο (αναμένεται τώρα να ξεκινήσει η εκπόνησή του). Περιλαμβάνεται ωστόσο στην ομάδα των 25 μικρών νησιών της άγονης γραμμής, τα οποία το 2002 ένα προεδρικό διάταγμα του τότε υπουργείου Αιγαίου τα χαρακτήρισε «περιοχές που έχουν ανάγκη από ιδιαίτερη προστασία». Σε αυτά τα νησιά, τα κτίρια τουριστικών εγκαταστάσεων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα 1.500 τ.μ. ανά ιδιοκτησία ή για «αυτοεξυπηρετούμενα διαμερίσματα» και επιπλωμένα δωμάτια τα 200 τ.μ. ανά ιδιοκτησία. Ως αποτέλεσμα της νομοθεσίας, τα νησιά αυτά δεν έχουν ακόμη μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Επιπλέον, η Αστυπάλαια είναι ένα νησί με σημαντικές δασικές εκτάσεις. Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Κτηματολογίου, από τα 110.422 στρέμματα που καλύπτει ο δασικός χάρτης του νησιού, το 49,54% είναι δασικές εκτάσεις, το 38,84% χορτολιβαδικά και μόλις το 11,62% άλλης μορφής.

Το τελευταίο διάστημα η πληροφορία για την τουριστική επένδυση άρχισε να «κυκλοφορεί» στο νησί, με τις γνώμες επ’ αυτής να διίστανται. «Τα μεγέθη που ακούω είναι δύσκολο να χτιστούν», εκτιμά ο κ. Κομηνέας, μάχιμος μηχανικός και ο ίδιος. «Στο Αγριλίδι δεν υπάρχουν πολλές γεωργικές ή χορτολιβαδικές εκτάσεις, τα περισσότερα είναι δασικά. Επιπλέον, πολλά ακίνητα ανήκουν στο Εκκλησιαστικό Φιλανθρωπικό Ταμείο Αστυπάλαιας, νομικό πρόσωπο στη διοίκηση του οποίου εκλέγονται πέντε κάτοικοι του νησιού, καθώς και ο εκάστοτε μητροπολίτης και δήμαρχος. Προς το παρόν δεν είχαμε “κρούση” για την απόκτηση εκτάσεων».

Η Μαρία Λεκκάκου, καθηγήτρια Ναυτιλίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, εργάστηκε για μεγάλο διάστημα στην Αστυπάλαια, στο πλαίσιο της εκτενούς διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία για την εφαρμογή του προγράμματος «Εξυπνο και βιώσιμο νησί» (βασίζεται στην εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης, σε συνεργασία με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία). «Είμαι λάτρις της Αστυπάλαιας από τα φοιτητικά μου χρόνια, από… προ Χριστού, όπως λέω στους φοιτητές μου, εξαιτίας της φιλίας μου με την κόρη του ιδιοκτήτη του πρώτου κάμπινγκ του νησιού. Πολλοί γνώρισαν ως φοιτητές τη δεκαετία του ’80 το νησί και επέστρεψαν, αγόρασαν ένα σπίτι ή το επισκέπτονται σταθερά. Από εκείνη την εποχή η Αστυπάλαια έχει αλλάξει, αλλά ευτυχώς δεν έχει γίνει καρικατούρα όπως άλλα νησιά. Υπάρχει όμως μια σαφής αντιπαράθεση στην τοπική κοινωνία, ανάμεσα στους κατοίκους του Κάστρου που θέλουν το νησί να μείνει ως έχει και τον μέσο κάτοικο που θέλει να ενισχυθεί ο τουρισμός, να αποκτήσει η γη μεγαλύτερη αξία. Τουριστικά το νησί εξακολουθεί να έχει ένα μέτρο, με μικρές μονάδες, με λίγα δωμάτια και μια ανθρώπινη κλίμακα». Ερωτώμενη για τη δρομολογούμενη επένδυση, η κ. Λεκκάκου δεν είναι αρνητική. «Δεν είμαι ειδική στον τουρισμό, ακούγεται πάντως σαν να δημιουργείται μια νέα κοινότητα σε ένα μέρος του νησιού, κάτι που δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, αν γίνει με μέτρο και σεβαστεί τον χώρο».

«Προς το χειρότερο»
«Αλλάζουν όλα πολύ γρήγορα προς το χειρότερο», εκτιμά η Μαρία Μαυρουδή, επιχειρηματίας στο νησί. «Το νησί μου το πονάω. Μπήκα στον τουρισμό ως οικονομολόγος και πιστεύω ότι το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να πηγαίνουμε σταθερά προς τα πίσω και αυτό να το πουλάμε ακριβά. Τη στιγμή που οι άλλοι θα γίνονται ένα τεχνητό, τουριστικό σκηνικό, εμείς να διατηρήσουμε ένα παρθένο μέρος χωρίς τουριστική αλλοτρίωση, το οποίο θα συνδυάζει στοιχεία παράδοσης με το σήμερα. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο. Eγινε η έκρηξη με το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης, το οποίο σήμερα παραμένει κάθε άλλο παρά βιώσιμο. Πήραμε ηλεκτροκίνητα οχήματα και τα φορτίζουμε με τις ντιζελομηχανές της ΔΕΗ, αφού δεν υπάρχουν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ετσι από τη μια έχουμε ένα ωραίο αφήγημα –που αν ίσχυε πλήρως θα συμφωνούσα– και από την άλλη τους ντόπιους, οι οποίοι εκεί που είχαν 30 ημέρες σεζόν τη διπλασίασαν, έχουν γλυκαθεί από το χρήμα και δεν έχουν την ωριμότητα να καταλάβουν ότι όλο αυτό είναι ευκαιριακό. Η πρώτη συζήτηση σήμερα στο νησί είναι αν θα επιτραπούν εστιατόρια και μπαρ μέσα στη Χώρα – αν αλλοτριωθεί και αυτή, χαθήκαμε. Στον περιφερειακό έχει σήμερα τουλάχιστον 15 οικοδομές σε εξέλιξη. Ανησυχώ γιατί η Αστυπάλαια ανέκαθεν μάζευε ποιοτικό κόσμο και αυτή τη στιγμή έχει μια τάση απλώς να αυξήσει τις διανυκτερεύσεις».

«Νομίζω ότι το νησί αλλάζει προς το καλύτερο. Βέβαια, το βασικό μας πρόβλημα παραμένει η συγκοινωνία», λέει η Φρόσω Χαραλάμπη, επιχειρηματίας. «Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μεγάλη ώθηση στην οικοδομή, οι περισσότεροι είναι ντόπιοι και φτιάχνουν τουριστικά καταλύματα. Θεωρούν ότι το νησί “έχει πάρει τα πάνω του” και υπάρχει προοπτική. Oλο το βουνό μέχρι τη Χώρα έχει πλέον πουληθεί. Oσο για τη φημολογούμενη επένδυση, προσωπικά δεν μου ακούγεται καλή. Τόσο απότομη ανάπτυξη δεν κάνει καλό σε κανένα μέρος. Το πλεονέκτημα της Αστυπάλαιας είναι ότι από τη μια πλευρά το νησί παραμένει γραφικό και από την άλλη ότι δεν πάμε να “κατασπαράξουμε” τον επισκέπτη. Με αυτή την έννοια, πρώτο μας μέλημα θα πρέπει να είναι να προστατεύσουμε το τοπίο μας. Αν θέλει αυτό το ανάπηρο κράτος να μας βοηθήσει, ας βελτιώσει τις συγκοινωνίες».

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος ως πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, το μήνυμα του Γιάννη Μαργαρίτη

Ο Έπαρχος Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων τονίζει την ανάγκη για ποιοτικό τουρισμό, σεβασμό στο περιβάλλον και ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας στο Συνέδριο Βιώσιμης Ανάπτυξης

Σίφνος: “Με τα Χέρια και την Καρδιά”, δομεί το μέλλον με πέτρα και συμμετοχή (αφίσα)

Συμμετοχικό εργοτάξιο, παραδοσιακή ξερολιθική τέχνη, νεανική μαθητεία και κοινότητα χτίζουν μαζί τα νέα υδροφράγματα του νησιού – μια εμπειρία που ενώνει παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Β. Φλεριανός: “Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας”

Ο Βασίλης Φλεριανός μιλά δημόσια για την αξία της αυθεντικότητας και της ιστορικής συνέχειας, προτείνοντας in situ ανάδειξη αντί της απομάκρυνσης των μνημείων από τον τόπο τους.

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Θαλάσσια Πάρκα: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να χαρτογραφήσει την προστασία της θάλασσας

Λίγες ημέρες πριν από τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για τους Ωκεανούς στη Νίκαια, η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει δύο μεγάλες ζώνες προστασίας στο Αιγαίο και το Ιόνιο, με στόχο την ουσιαστική διαχείριση και τον έλεγχο των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Άγιος Προκόπιος: Ο δρόμος των θαυμάτων (και των κορναρισμάτων)

Όταν η ελληνική φιλοξενία συναντά τον αστικό σουρεαλισμό – το οδικό χάος γίνεται εμπειρία ζωής στην πιο πολυσύχναστη τουριστική γωνιά της Νάξου.