Ελάχιστο υποχρεωτικό χρόνο εκτέλεσης του ελληνόφωνου τραγουδιού στο σινεμά και σε αρκετούς κοινόχρηστους χώρους προβλέπουν διατάξεις νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού για την ενίσχυση του ελληνικού τραγουδιού, το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση το βράδυ της Πέμπτης και προκαλεί ήδη προβληματισμούς.
Συγκεκριμένα, το προτεινόμενο άρθρο 12 του νομοσχεδίου αναφέρει ότι οι ελληνικές οπτικοακουστικές και κινηματογραφικές ταινίες που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο «υποχρεούνται να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του συνόλου της μουσικής επένδυσης της παραγωγής ή της ταινίας».
Μιλώντας στην «Καθημερινή», ο Κωνσταντίνος Κοντοβράκης της εταιρείας Heretic, συμπαραγωγός ταινιών όπως «Το τρίγωνο της θλίψης» (Χρυσός Φοίνικας στο φεστιβάλ των Καννών το 2022) και γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ), τονίζει ότι η ενσωμάτωση ελληνόφωνων τραγουδιών σε παραγωγές και ταινίες δεν θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική σε κανένα ποσοστό, καθώς συνιστά παρέμβαση στην καλλιτεχνική δημιουργία.
«Να σε υποχρεώνουν να έχεις ελληνόφωνο τραγούδι ή ορχηστρική απόδοσή του κατά 70% στο έργο σου; Ας σκηνοθετήσουν και τα έργα μας, αν είναι έτσι», λέει ο κ. Κοντοβράκης και συνεχίζει: «Θεωρώ το συγκεκριμένο άρθρο αχαρακτήριστο, παρεμβατικό και οπισθοδρομικό. Για να μην πω ότι μου θυμίζει παλιότερες εποχές, όταν το πολίτευμα της Ελλάδας ήταν άλλο. Και προφανώς με βρίσκει εκ διαμέτρου αντίθετο». Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της «Καθημερινής», πηγές από την πλευρά του υπουργείου Πολιτισμού υπογραμμίζουν ότι το νόημα της διαβούλευσης είναι ακριβώς η υποβολή σχολίων των ενδιαφερομένων, στα οποία το ΥΠΠΟ θα είναι ανοιχτό.
Διαφημιστικός χρόνος
Στις υπόλοιπες σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου, που θα παραμείνει σε διαβούλευση έως τις 14 Μαρτίου, περιλαμβάνεται και η επέκταση του ορίου διαφημιστικού χρόνου στους ραδιοσταθμούς ξενόγλωσσου ρεπερτορίου που θα αυξήσουν τη μετάδοση ελληνόφωνων τραγουδιών (δίνεται η δυνατότητα μέχρι και για 30% περισσότερες διαφημίσεις, σε περίπτωση που η αύξηση του ελληνόφωνου ρεπερτορίου ξεπεράσει το 50%), ο καθορισμός ποσοστού εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών σε κοινόχρηστους χώρους με μουσική (τουλάχιστον 45% για ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, καζίνο και χώρους αναμονής μέσων μαζικής μεταφοράς), η δημιουργία διαδικτυακής βάσης δεδομένων για το ελληνόφωνο τραγούδι και την ορχηστρική μουσική Ελλήνων δημιουργών. Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προβλέπονται και πρόστιμα από 2.000 έως 20.000 ευρώ για την παράβαση των σχετικών διατάξεων.
Χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία του ΥΠΠΟ, ο πρόεδρος του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων «Αυτοδιαχείριση», Γιάννης Γλέζος, δήλωσε στην «Κ» ότι το νομοσχέδιο «στηρίζει έμπρακτα τους Ελληνες δημιουργούς και ερμηνευτές και τους εν γένει συντελεστές, και ενισχύει την παραγωγή εθνικού ρεπερτορίου». Επισημαίνοντας ότι η Ενωση Δικαιούχων Εργων Μουσικής (ΕΔΕΜ) θα μελετήσει το νομοσχέδιο και θα καταθέσει αναλυτικές προτάσεις, η Λούκα Κατσέλη, γενική διευθύντρια της Ενωσης, έκανε λόγο για «ένα πρώτο θετικό, αν και δειλό βήμα, για την προστασία της ελληνικής μουσικής δημιουργίας».
Τέλος, σημαντικές είναι οι διατάξεις βάσει των οποίων συστήνεται Συμβούλιο Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο πρότυπο των κεντρικών γνωμοδοτικών οργάνων του ΥΠΠΟ, συγκροτείται επιτροπή που θα εισηγείται μέτρα για την ανάδειξη και διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, απαγορεύεται η εμπορία εισιτηρίων που εκδίδονται από τον ΟΔΑΠ και αντιμετωπίζεται η υποστελέχωση του οργανισμού, επιδοτείται η σταθερή στελέχωση μουσείων και αρχαιολογικών χώρων σε Καστελλόριζο και Δήλο, ενισχύεται η μοριοδότηση αρχαιοφυλάκων με αντίστοιχο τίτλο σπουδών και προϋπηρεσία, ρυθμίζεται η εκτέλεση αρχαιολογικών έργων με αυτεπιστασία από εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΠΟ, καθίσταται υποχρεωτική η δήλωση ανιχνευτών μετάλλων στη Διεύθυνση Προστασίας και Τεκμηρίωσης Πολιτιστικών Αγαθών κ.ά.