Σχεδόν 238.000 θάνατοι από ατμοσφαιρική ρύπανση θα μπορούσαν να αποφευχθούν σε ετήσια βάση, εάν οι χώρες της Ε.Ε. τηρούσαν τις κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την ατμοσφαιρική ρύπανση, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.
Και περισσότεροι από 400.000 θάνατοι θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν η ατμοσφαιρική ρύπανση από σωματίδια μπορούσε να εξαλειφθεί.
Στις 20 Φεβρουαρίου το Συμβούλιο της Ε.Ε. συμφώνησε πάνω σε μια νέα νομοθεσία για την ποιότητα του άερα από το 2030 και μετά. Καθώς τα κράτη-μέλη εργάζονται για την επίτευξη αυτών των νέων ορίων, μια νέα μελέτη υπολόγισε τα πιθανά, άμεσα οφέλη από τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που οφείλεται στις μετακινήσεις και τη θέρμανση των σπιτιών.
Ακαδημαϊκοί εξέτασαν τα δεδομένα σε 41 χώρες της γηραιάς ηπείρου και διαπίστωσαν ότι μια μείωση της ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία κατά 20% θα μπορούσε να μειώσει κατά 7.000 τους θανάτους, ετησίως, στην Ευρώπη που σχετίζονται με τη ρύπανση από σωματίδια.
Μια μείωση κατά 20% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τη θέρμανση των σπιτιών θα βοηθούσε να αποφευχθούν 13.000 θάνατοι κάθε χρόνο. Σε αυτό το σενάριο, η Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη θα επωφελούνταν περισσότερο, λόγω της μεγάλης κατανάλωσης καυσίμων για θέρμανση.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η μείωση της ρύπανσης φαίνεται να συνδέεται, στατιστικά, με αντίστοιχη ύφεση σε θανάτους από καρδιακές προσβολές, εγκεφαλικά επεισόδια και διαβήτη τύπου 2, καθώς και από καρκίνο των πνευμόνων.
Η δρ Νίκη Παΐζη, που συμμετείχε στην ομάδα επιστημόνων, στο Κέντρο Ερευνας για το Κλίμα και την Ατμόσφαιρα του Ινστιτούτου Κύπρου, δήλωσε: «Από τους επιπλέον θανάτους στην Ευρώπη που αποδίδονται σε μακροχρόνια έκθεση σε σωματιδιακή ρύπανση, το 26% μπορεί να αποφευχθεί εάν καταργηθούν σταδιακά οι οικιακές καύσεις, και ένα ακόμα 12% μπορεί να αποφευχθεί αν ακολουθηθεί αντίστοιχη πολιτική στις οδικές μεταφορές. Χώρες όπως η Τσεχία, η Βουλγαρία, η Εσθονία, η Ουγγαρία και η Πολωνία θα μπορούσαν να ωφεληθούν περισσότερο από τη σταδιακή κατάργηση, δεδομένου ότι οι δύο αυτοί τομείς ευθύνονται συνδυαστικά για σχεδόν το 50% της θνησιμότητας από σωματιδιακή ρύπανση στις χώρες αυτές».
Πηγή Guardian