Πράσινος μετασχηματισμός του ακτοπλοϊκού στόλου είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με βάση όσα ανέφερε μιλώντας στην εκδήλωση για την κοπή πίτας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) ο Υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης.
Όπως είπε, χαρακτηριστικά, είναι σε εξέλιξη διαπραγμάτευση με την ΕΕ για την δυνατότητα αξιοποίησης μία σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων για την ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας. Χαρακτήρισε, δε, ο κ. Στυλιανιδης, τις συζητήσεις αυτές, ως έντονες χωρίς να δώσει, ωστόσο, περισσότερες λεπτομέρειες. Πάντως, άφησε μια αχτίδα αισιοδοξίας, καθώς, όπως τόνισε το όλο πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης πόρων, από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την πράσινη μετάβαση.” Γίνεται αντιληπτό στην ΕΕ τι σημαίνει ναυτιλία και κατανοούν ότι πρέπει να έχουν πιο ρεαλιστικές θέσεις. Και όταν λέμε ευρωπαϊκή ναυτιλία εννοούμε πρωτίστως την ελληνική” τόνισε ο κ. Στυλιανίδης.
Από την πλευρά του, ο οικοδεσπότης, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσης Θεοδωράτος αναπτύσσοντας τις προκλήσεις του κλάδου και παραθέτοντας τις προτάσεις του Συνδέσμου εστίασε, μεταξύ άλλων, στην πράσινη μετάβαση.
“Δεν θα αναφερθώ για τις επιπτώσεις του γεωπολιτικού, ενεργειακού και κοινωνικοοικονομικού παγκόσμιου περιβάλλοντος, ούτε για το ζήτημα της απανθρακοποίησης από την εφαρμογή της δέσμης των μέτρων του «Fit for 55» και τους νέους κανονισμούς.
Είναι σημαντική όμως η χάραξη των επιμέρους δράσεων για την απανθρακοποίηση και τη μετάβαση και του ακτοπλοϊκού τομέα ως υπηρεσία γενικού συμφέροντος, να λαμβάνει υπόψη και να συμβάλει στη διατήρηση και περαιτέρω προώθηση της παγκόσμιας ηγετικής θέσης της χώρας μας, στις πράσινες ναυτιλιακές τεχνολογίες, υπηρεσίες και λύσεις για την περαιτέρω τόνωση και τη δημιουργία σύγχρονων θέσεων εργασίας, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων” τόνισε ο Διονύσης Θεοδωράτος.
Όπως είπε η ακτοπλοΐα έχει μπροστά σημαντικά στοιχήματα, όπως:
- Χρηματοδότηση των επενδύσεων απανθρακοποίησης του ακτοπλοϊκού στόλου: H σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένουμε να ανοίξουν κύκλοι χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις απανθρακοποίησης με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας θα πρέπει να αφορούν κυρίως έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου.
- Αναβάθμιση των λιμανιών: Όπως είπε τα λιμενικά ταμεία από τα ακτοπλοϊκά τέλη έχουν συγκεντρώσει τα τελευταία χρόνια πάνω από 155 εκατ. ευρώ και θα πρέπει τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των λιμανιών.
- Ναυτική εκπαίδευση: Στηρίζει μέτρα αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και προσέλκυση των νέων για στελέχωση των ακτοπλοϊκών πλοίων και ευρύτερα της Ναυτιλίας μας.
- Εφαρμογή δημοσιονομικών μέτρων στήριξης και αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας: Ζήτησε την ισότιμη αντιμετώπιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου με τις διεθνείς και εσωτερικές γραμμές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ανάλογες πολιτικές όπως και άλλων κρατών της Ε.Ε.
Παράλληλα ο κ. Θεοδωράτος τόνισε την ανάγκη διατήρησης του Φ.Π.Α. 13% στους επιβάτες καθώς και την επέκταση του στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025, ενώ έθεσε μια σειρά από ζητήματα κομβικά για τη συνδεσιμότητα και τη διασφάλιση της συνοχής του εθνικού κορμού με τη νησιωτική χώρα. Συγκεκριμένα:
- Άγονες γραμμές: Πρότεινε επαναπροσδιορισμό των όρων και προϋποθέσεων των προκηρύξεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας – μίσθωσης πλοίων – για την εξυπηρέτηση των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας
- ΣΑΣ: Ζήτησε την υιοθέτηση του Κανονισμού αρχών και λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ)
- Λιμενικές υπηρεσίες: Τόνισε την ανάγκη εφαρμογής του κανονισμού 352/2017 για την απελευθέρωση λιμενικών υπηρεσιών στα στερεά απόβλητα και άλλες υπηρεσίες (καβοδεσίας, γενικών υπηρεσιών προς τους επιβάτες, ρυμούλκησης)
- Ηλεκτρονικό Σύστημα Κράτησης Θέσεων στην Ακτοπλοΐα – ΗΣΚΘΕΕΑ: Η δημοσίευση του επικαιροποιημένου σχεδίου του Π.Δ. με τις απόψεις του ΣΕΕΝ που ήδη έχει αποσταλεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ/ΔΘΣ, αποτελεί την πλέον ώριμη απλουστευμένη διαδικασία για τη ρύθμιση του ζητήματος των ηλεκτρονικών κρατήσεων. Σημειώνεται ότι το υφιστάμενο από 20ετίας θεσμικό πλαίσιο θεωρείται ήδη τεχνολογικά παρωχημένο με βάση τις σύγχρονες εφαρμογές και εξελίξεις στον τομέα της πληροφορικής και της ψηφιοποίησης.
Τέλος ο κ. Θεοδωράτος αναφέρθηκε στο ρόλο του ΣΕΕΝ που φέτος συμπληρώνει 103 χρόνια λειτουργίας και τόνισε ότι με τις 23 εταιρείες επιβατηγού ναυτιλίας, με πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 82.000 επιβατών, συνολικής χωρητικότητας άνω των 737.000 κόρων (Κ.Ο.Χ), και με απασχολούμενους κοντά στους 4.000 ναυτικούς, αποτελεί τον κύριο πυλώνα στήριξης και θεσμικό αξιόπιστο συνομιλητή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ελληνικής Κυβέρνησης για όλα τα ζητήματα της επιβατηγού ναυτιλίας και στήριξης της νησιωτικότητας με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας και την ανάδειξη της Ελληνικής σημαίας και του Έλληνα ναυτικού.