Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςTο ναυάγιο του "Ερμούπολις" και η ψυχραιμία του Ναξιώτη Αντ. Κάρλοβιτς

Tο ναυάγιο του “Ερμούπολις” και η ψυχραιμία του Ναξιώτη Αντ. Κάρλοβιτς

|

“…. Συντονιστής και εμψυχωτής της όλης κατάστασης ήτανε ένας Ναξιώτης, ο Αντώνης Κάρλοβιτς. Στην αρχή νόμισα πως ήταν από το πλήρωμα του πλοίου. – Παιδιά, μας είπε, σκορπίστε στο κατάστρωμα και μη τολμήσει κανείς να πέσει στη θάλασσα γιατί θα δημιουργηθεί πανικός και θα πνιγούμε πολλοί. Εγώ αν πέσω στη θάλασσα σε λίγη ώρα θα βγω απέναντι στο Ασπρονήσι και δεν πέφτω γι αυτόν ακριβώς τον λόγο, να μην δημιουργήσω πανικό. Το πλοίο έχει γαντζώσει και δεν κινδυνεύουμε. Ψυχραιμία παιδιά, ψυχραιμία. Ναι η ψυχή των ναυαγών ήταν ο Κάρλοβιτς. Τον ακούσαμε όλοι….”

Ο χρόνος γυρίζει πίσω. Η άγνωστη ιστορία του πιο περιπετειώδους πλοίου της Συριανής “Ελληνικής Ατμοπλοΐας” στις αρχές του 1900 και του θρυλικού ναυαγίου του έξω Από το Λιμάνι της Ερμούπολης στις 20 Νοεμβρίου 1954..   Για πολλά χρόνια κάνεις δεν ήξερε ούτε θυμόταν τίποτα για το πλοίο αυτό ούτε για το συγκεκριμένο ναυάγιο. Κάποια στιγμή μας έρχεται μια μαρτυρία (δημοσιεύτηκε στο Syros Agenda με τίτλο «Αφήγηση ενός Κορωνιδιάτη από το ναυάγιο του ΕΡΜΟΥΠΟΛΙΣ το Νοέμβριο του 1954» με αφηγητή τον Νίκο Ι. Κουμερτά και πηγή το αξιόλογο ιστορικό BlogSpot oreinosaxiotis παρμένα όλα από βιβλίο του Νίκου Κουμερτά από την Κόρωνο)

Αφορμή για την ανάρτηση ο θάνατος του Αντώνη Νικ. Κάρλοβιτς. Εφυγε σήμερα πλήρης ημερών και ο γιος του Νίκος μέσα από τη προσωπική του σελίδα κάνει αναφορά στην συγκεκριμένη ιστορία προκαλώντας ρίγη σύγκινησης για τον τρόπο με τον οποίο εκείνη την εποχή είχαμε ταξίδια στο Αιγαίο αλλά κυρίως της στάσης των ανθρώπων της θάλασσας…

Ας διαβάσουμε την ανάρτηση και να εκφράσουμε τα συλλυπητήρια μας μέσα από το NaxosPress στους οικείους του εκλιπόντος…

“Μπαρκάρισα με το πλοίο της γραμμής, το “Ερμούπολις”. Ήτανε πατείς με πατώ από τον κόσμο, λόγω των εκλογών, συγγενείς και φίλοι πολλοί . Ένα ταξίδι ευχάριστο που θάρρει κανείς πως ήταν πανηγύρι, καθώς φθάσαμε μέχρι τη Σάρα τραγουδώντας και καλαμπουρίζοντας.

Καθόμουνα πάνω στο κατάστρωμα με τον Ιάκωβο τον Μανωλά του Νεροβιτσομανώλη, με τον Μάρκο τον Χουζούρη, ξάδερφο μου, με τον Γιώργο τον Σιδερή, με τον Στέλιο τον Γαβρά από το Σαγκρί και τον Γιάννη τον Χουζούρη και λέγαμε διάφορες ιστορίες και καλαμπούρια. Φεύγοντας από τη Σάρα για Πάρο – Νάξο, θα είχαμε ανοιχτεί τρία με τέσσερα μίλια όταν πέρασε ο ελεγκτής να κάνει έλεγχο των εισιτηρίων.

Ήταν 10 το βράδυ της 20ης Νοεμβρίου 1954, τη στιγμή που έδινα το εισιτήριο μου στον ελεγκτή, μα δεν πρόφτασε να το πάρει. Ένας εκκωφαντικός κρότος ακούστηκε να βγαίνει από τα βάθη της κοιλιάς του σκάφους και μας ταρακούνησε όλους. – Παναγία μου, Παναγία μου! Φώναξε ο ελεγκτής, έχασε την ισορροπία του και τον κρατήσαμε εμείς που ήμασταν καθιστοί για να μην πέσει πάνω μας. Κανείς δεν ήξερε τι συνέβη. Το πλοίο ακινητοποιήθηκε. Μερικές φωτοβολίδες φύγανε από τη γέφυρα του πλοίου, στέλνοντας το σήμα κινδύνου παντού. – Πέσαμε σε ύφαλο, ακούστηκε να λέγεται.

Μέσα σε λίγα λεπτά τα νερά από το ρήγμα που του είχε γίνει είχανε φθάσει μέχρι πάνω στη γεννήτρια και σταμάτησε η ηλεκτροδότηση του πλοίου, όπου απλώθηκε σκότος παντού. Το σκάφος όλο και χαμήλωνε με μια ελαφριά κλίση προς τη πρύμνη και ο κόσμος πανικόβλητος γυρνούσε σαν χαμένος πάνω στο κατάστρωμα. Ο καιρός δεν ήταν κακός ούτε όμως και μπονάτσα, είχε μια φουσκοθαλασσιά. Χαθήκαμε μεταξύ μας πάνω στο πλοίο, μόνο με τις ομιλίες μπορούσε να γνωρίσει ο ένας τον άλλον κάτω από τον σκοτεινό ουρανό.

Τον Ιάκωβο και τους άλλους τους έχασα, τον Μάρκο τον ξαναβρήκα. – Κάθισε εδώ, του είπα και τον έστησα στο τοίχωμα μιας καμπίνας. Πάω να βρω σωσίβια, μη φύγεις από δω. Σε διάφορα μέρη πάνω στο κατάστρωμα υπήρχανε κασόνες με σωσίβια γιομάτες, κατάφερα και πήρα δύο κι εγώ από μια κασόνα. Πήγα εκεί που είχα αφήσει τον Μάρκο και τα φορέσαμε. – Κάθισε, του είπα, τώρα να φάμε. Όλο και κάτι είχαμε πάντα στα ταξίδια μας. – Βρε αναίσθητε, εδώ πνιγόμαστε και εσύ ζητάς να φάμε; – Γιατί να τα φάνε τα ψάρια, να τα φάμε εμείς, να πάμε και χορτάτοι. Μη φοβάσαι βρε κουτέ, δεν πρόκειται να πνιγούμε, μη φοβάσαι.

Είχανε ειπωθεί και γραφτεί πολλά κι από το ραδιόφωνο και από τις εφημερίδες, ότι είχαν καταβάλει μεγάλες προσπάθειες οι αξιωματικοί του πλοίου να κρατήσουν σε μια ήρεμη ψυχική κατάσταση τους επιβάτες. Κάτι τέτοιο όμως δεν είχε πέσει στην αντίληψή μου.

Συντονιστής και εμψυχωτής της όλης κατάστασης ήτανε ένας Ναξιώτης, ο Αντώνης Κάρλοβιτς. Στην αρχή νόμισα πως ήταν από το πλήρωμα του πλοίου. – Παιδιά, μας είπε, σκορπίστε στο κατάστρωμα και μη τολμήσει κανείς να πέσει στη θάλασσα γιατί θα δημιουργηθεί πανικός και θα πνιγούμε πολλοί. Εγώ αν πέσω στη θάλασσα σε λίγη ώρα θα βγω απέναντι στο Ασπρονήσι και δεν πέφτω γι αυτόν ακριβώς τον λόγο, να μην δημιουργήσω πανικό. Το πλοίο έχει γαντζώσει και δεν κινδυνεύουμε. Ψυχραιμία παιδιά, ψυχραιμία. Ναι η ψυχή των ναυαγών ήταν ο Κάρλοβιτς. Τον ακούσαμε όλοι.

Την θάλασσα την αγγίζαμε και η κλίση προς τη πρύμνη μεγάλωνε. Με αγωνία κοιτούσαμε στο ψυχρό σκότος της θάλασσας, μπας και φανεί κάνα πλοίο, μα τίποτα, ώρες απελπισίας και αγωνίας . Μετά από προσπάθειες καταφέρανε και ρίξανε μια βάρκα από τις δύο που είχε το πλοίο και μπήκαν μέσα οχτώ άτομα, αν θυμάμαι καλά, μια μωρομάνα, ο γέρο Χάμπας από την Κεραμωτή, ένας αστυφύλακας και δεν ξέρω ποιοι άλλοι και βγήκαν έξω στο νησάκι. Μέσα στην απελπισία μας είδαμε να ξεπροβάλει στο βάθος της θάλασσας ένα πλοίο, μόλις που φαινότανε τα φώτα του. – Να το, για μας έρχεται, είπαμε Μα σαν είδαμε να περνά κάνα μίλι πλάι μας και να συνεχίζει το δρόμο του απογοητευτήκαμε πάλι.

Όπως απεδείχθη ήταν το ατμόπλοιο “Καραϊσκάκης” κι έκανε μανούβρα σε κάποια μακρινή απόσταση. Από την άλλη πλευρά του πλοίου είδαμε να πλησιάζει ένα καΐκι, στη συνέχεια ήρθε και το “Κωστάκης Τόγιας” που είχε πάρει ως φαίνεται το σήμα και μάζευε και αυτό με τις βάρκες του τους ναυαγούς. Είχανε περάσει δυόμισι ώρες από την ώρα που προσάραξε το “Ερμούπολις”, δυόμισι ώρες απελπισίας και φόβου, μέχρι που πλεύρισαν τα πρώτα καΐκια στο μισοβυθισμένο πλοίο.

Με τάξη μπαίναμε οι ναυαγοί στα καΐκια όπου μας μετέφεραν στο “Καραϊσκάκης” και στο “Κωστάκης Τόγιας” χωρίς να μας επιτρέψουν να πάρομε ούτε μια τσαντούλα μαζί μας από τις αποσκευές μας. Και σαν να μην έφτανε αυτό άρχισε και η βροχή. – Μιας και δε βραχήκαμε από τη θάλασσα, είπα, ας βραχούμε με τη βροχή. Μας γυρίσανε πάλι στη Σάρα. Ανοίξανε όλα τα καφεζαχαροπλαστεία της παραλίας να μας φιλοξενήσουνε και να διανυχτερεύσουμε εκεί. Ήρθε και ο στρατός και μας μοίρασε κουραμάνες με τυρί, μα ποιος είχε όρεξη να φάει έπειτα από τέτοια ταλαιπωρία.

Εκεί πια είδαμε ο ένας τον άλλο που είμαστε πραγματικά σαν λείψανα. Αυγή αυγή πήγανε τα καΐκια και φέρανε τις αποσκευές των ναυαγών από το πλοίο, όσες βέβαια βρεθήκανε που ήταν πάνω στο κατάστρωμα. Τις απλώσανε εκεί στην προβλήτα κοντά στο Λιμεναρχείο όπου ο καθένας πήγαινε κι έβρισκε τα δικά του πράγματα, αν τα έβρισκε. Αυτοί δε που βγήκανε με τη βάρκα στο ξερονήσι, μόνο αυτοί ξέρουνε τι τραβήξανε εκείνη τη νύχτα μέχρι να τους βρούνε και να τους φέρουνε κι αυτούς στη Σάρα.

Στα χωριά είχε προκληθεί μεγάλη αναστάτωση γιατί το ραδιόφωνο έλεγε: “το ατμόπλοιο Ερμούπολις ναυάγησε ανοιχτά της Σύρου και η τύχη των επιβατών αγνοείται”. Αυτό το ακούσαμε και εμείς στο καφεζαχαροπλαστείο που φιλοξενούμασταν. Ταλαιπωρημένοι με όλο αυτό το κακό συμβάν, αλλά και χαρούμενοι που είχε αίσιο τέλος, περιφερόμασταν ξημερώνοντας Κυριακή στη παραλία της Σύρας μέχρι το απόγευμα που πέρασε το “Μοσχάνθη” όπου μας πήρε και μας έβγαλε στη Νάξο.

Νίκος Ι. Κουμερτάς ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΡΜΑ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΝΕΤΡΕΞΑ για τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες που αντλησα ώστε να έχουμε όσο το δυνατον πιο πληρη εικόνα της ιστορίας του θρυλικού αυτού πολοιου που είχε το όνομα της ενδοξης πόλης μας”

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Πειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο Κόντε

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων προειδοποιεί: το λιμάνι δεν αντέχει άλλες αφίξεις χωρίς σχέδιο και υποδομές

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Ιεράπετρας: Αισθητός σε όλη την Κρήτη

Καθησυχαστικοί οι σεισμολόγοι Λέκκας και Τσελέντης – Αναμένονται μετασεισμοί, συστάσεις για προσοχή στις παραλίες

Θα καούμε φέτος το καλοκαίρι; Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας απαντά

Οι εποχικές προγνώσεις δείχνουν θερμοκρασίες πάνω από τα κανονικά επίπεδα, αλλά χωρίς έντονα καύσωνα, σύμφωνα με τα κλιματικά μοντέλα

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο