Δευτέρα, 2 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΑΔΜΗΕ: Στη γραμμή εκκίνησης και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων

ΑΔΜΗΕ: Στη γραμμή εκκίνησης και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων

|

Με γρήγορους ρυθμούς «τρέχει» ο ΑΔΜΗΕ το πρόγραμμα νησιωτικών διασυνδέσεων, με σκοπό έως το τέλος της τρέχουσας 10ετίας να έχει ενταχθεί στο ηπειρωτικό σύστημα σχεδόν το σύνολο των νησιών που έως αυτή τη στιγμή αποτελούν αυτόνομα συστήματα.

Τη σκυτάλη στο πρόγραμμα παίρνουν πλέον τα Δωδεκάνησα. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, ο Διαχειριστής «ωριμάζει» ήδη τις προκαταρκτικές διαδικασίες, που θα του επιτρέψουν εντός του 2024 να προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τη βασική «ηλεκτρική λεωφόρο» του πρότζεκτ, δηλαδή για τη διασύνδεση Κόρινθος – Κως.

Με βάση το πρόσφατο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033, που έχει υποβάλει ο ΑΔΜΗΕ προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή, ο προϋπολογισμός του συνόλου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων ανέρχεται σε 2,026 δισ. ευρώ. Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης όλου του πρότζεκτ είναι το 2028.

Με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Έτσι, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Βασικός «κορμός» του πρότζεκτ

Η διασύνδεση Κόρινθος – Κως αποτελεί βασικό «κορμό» του πρότζεκτ, παίζοντας κεντρικό ρόλο ώστε όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων να αποκτήσει πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα. Για την υλοποίησή της, προβλέπεται η πόντιση δύο υποβρύχιων καλωδίων συνεχούς ρεύματος συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), συνολικής ισχύος 900 MW και μήκους 380 χιλιομέτρων.

Επίσης, στα δύο άκρα της διασύνδεσης (δηλαδή σε Κόρινθο και Κω) θα κατασκευαστούν δύο Σταθμοί Μετατροπής, ενώ θα εγκατασταθούν και υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος – από τα σημεία προσαιγιάλωσης των υποβρύχιων καλωδίων, μέχρι τους δύο Σταθμούς. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε φάση σύνταξης τα τεύχη δημοπράτησης τόσο για τα υποβρύχια – υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος, όσο και για τους Σταθμούς Μετατροπής, βάζοντας στις ράγες την προκήρυξη μέσα στο τρέχον έτος των διαγωνισμών υλοποίησης αυτών των υποδομών.

Νωρίτερα, ολοκληρώθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η διαδικασία επιλογής χώρων των δύο σταθμών σε Κω και Κόρινθο και των προμελετών όδευσης των Γραμμών Μεταφοράς (όπου περιλαμβάνονται και εναέριες γραμμές μεταφοράς εναλλασσόμενου ρεύματος στην Κόρινθο). Επίσης ολοκληρωμένες είναι οι εργασίες πεδίου για τις αναλυτικές μελέτες βυθού καθώς για τις μελέτες εναερίων και υπογείων Γραμμών Μεταφοράς σε Κόρινθο και Κω.

Η επεξεργασία των δεδομένων πεδίου είναι σε εξέλιξη και οι οριστικές μελέτες (σχέδια, αναφορές, κλπ) θα έχουν πλήρως ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών, έτσι ώστε να συμπεριληφθούν στις διακηρύξεις. Την ίδια στιγμή, έχει υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την περιβαλλοντική διασύνδεση του συνόλου του πρότζεκτ διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, ενώ προετοιμάζονται τα φύλλα απαλλοτριώσεων για να κατατεθούν αμέσως μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ (Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων).

Όφελος έως 3,64 δισ. ευρώ από τις ΥΚΩ

Στο πλαίσιο άρσης της ενεργειακής απομόνωσης των Δωδεκανήσων, προβλέπεται μία σειρά ακόμη έργων, όπως η διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο, μέσω τριών υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 100 χιλιομέτρων περίπου. Επίσης, θα διασυνδεθεί η Ρόδος με την Κάρπαθο, με ένα υποβρύχιο εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 88 χιλιομέτρων.

Το πρότζεκτ θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, και σε συγχρονισμό με τη διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που επίσης βρίσκεται στα σκαριά. Μάλιστα, με τη διασύνδεση Κω – Σάμου που προβλέπεται να υλοποιηθεί από τον Διαχειριστή, τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα θα «επικοινωνούν» ηλεκτρικά μεταξύ τους, ενώ τα Δωδεκάνησα θα έχουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα και μέσω ενός νέου υποσταθμού που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Καβάλας.

Όπως συμβαίνει και στις νησιωτικές περιοχές που έχουν ήδη διασυνδεθεί (π.χ. με τις τρεις πρώτες φάσεις του πρότζεκτ για τις Κυκλάδες), η τροφοδοσία μέσω του ηπειρωτικού συστήματος θα αναβαθμίσει κατακόρυφα την ποιότητα κάλυψης των τοπικών αναγκών σε ρεύμα. Επίσης, θα απελευθερώσει ηλεκτρικό «χώρο» για την εγκατάσταση νέων μονάδων ΑΠΕ.

Παράλληλα, θα επιτρέψει να «σβήσουν» οι τοπικοί πετρελαϊκοί σταθμοί, μειώνοντας κατακόρυφα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών, αλλά και τα ποσά που πρέπει να καταβάλλονται μέσω των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ). Σύμφωνα με τις μελέτες κόστους – οφέλους που έχουν διεξαχθεί, για την 24ετία 2029-2053 η εκτίμηση για την εξοικονόμηση των ΥΚΩ ξεκινά από τα 2,8 και φτάνει μέχρι τα 3,64 δισ. ευρώ.

Πηγή insider.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Στη Νάξο το νέο ερευνητικό έργο του ΕΜΠ για τη διαχείριση των όμβριων υδάτων

Με τη χρηματοδότηση του Horizon και σε συνεργασία με τον Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, ξεκινά πιλοτική εφαρμογή τεχνολογιών για την ενίσχυση της υδατικής επάρκειας

Γ. Πολυχρονάκος: “Να βγάλουμε τους νησιωτικούς δήμους από το σημερινό αδιέξοδο”

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, παρουσίασε προτάσεις και δεσμεύσεις για την αυτοδιοίκηση και την περιφερειακή ανάπτυξη

Κ. Μονογυιού: 40.000.000 € για την αποπληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ουσιαστική στήριξη στους νησιώτες μας

Κατά το έτος 2024, καταβλήθηκε συνολικά το ποσό των 68.000.000 ευρώ για όλες τις μορφές του Μεταφορικού Ισοδύναμου

Αναβάθμιση των σχολικών υποδομών στη Σαντορίνη: Τρία σχολεία στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»

Ο Δήμος Θήρας επενδύει σε σύγχρονες εκπαιδευτικές συνθήκες με έργα συντήρησης, αναβάθμισης και συνεργασία με την κεντρική πολιτεία

Ν. Πιτταράς: «Η βιωσιμότητα της Νάξου περνά από τη συνεργασία τουρισμού και πρωτογενή τομέα» (video)

Ο ιδιοκτήτης του Τυροκομείου Πιτταράς συγκίνησε με την αυθεντική του παρέμβαση στη 1η Συνάντηση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Νάξου

Στοίχημα – Βραζιλία: Μάχη ουραγών με την ισοπαλία να έχει το πρώτο λόγο

Παϊσαντού - Κρισιούμα: Μάχη ουραγών με τριπλασιασμό και ο πρώτος λόγος η ισοπαλία...

Νάξος ως πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, το μήνυμα του Γιάννη Μαργαρίτη

Ο Έπαρχος Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων τονίζει την ανάγκη για ποιοτικό τουρισμό, σεβασμό στο περιβάλλον και ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας στο Συνέδριο Βιώσιμης Ανάπτυξης

Σίφνος: “Με τα Χέρια και την Καρδιά”, δομεί το μέλλον με πέτρα και συμμετοχή (αφίσα)

Συμμετοχικό εργοτάξιο, παραδοσιακή ξερολιθική τέχνη, νεανική μαθητεία και κοινότητα χτίζουν μαζί τα νέα υδροφράγματα του νησιού – μια εμπειρία που ενώνει παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Β. Φλεριανός: “Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας”

Ο Βασίλης Φλεριανός μιλά δημόσια για την αξία της αυθεντικότητας και της ιστορικής συνέχειας, προτείνοντας in situ ανάδειξη αντί της απομάκρυνσης των μνημείων από τον τόπο τους.

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας