Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΒιβλίοΕταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών: Ημερολόγιο αφιερωμένο στον Αμοργιανό ζωγράφο Νικήτα Γρύσπο

Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών: Ημερολόγιο αφιερωμένο στον Αμοργιανό ζωγράφο Νικήτα Γρύσπο

|

Αποδεικνύεται εμφατικά πως η Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών (Ε.Θ.Ε.) καταφέρνει να ξεπερνά τα διάφορα σοβαρά προβλήματα και να εξακολουθεί με συνέπεια το εκδοτικό όπως και το υπόλοιπο, πολύμορφο, πολιτιστικό έργο της.

Κείμενο: Γρηγόρη Καρταπάνη, Μέλους της Εταιρείας Θεσσαλικών Ερευνών

Τούτο φάνηκε αφ’ ενός μεν στη διάρκεια της πανδημίας και αφετέρου τώρα με τις καταστροφικές για τον τόπο μας πλημμύρες που τον έπληξαν ανεπανόρθωτα, χώρια τις ποικίλες άλλες δυσκολίες, κυρίως οικονομικού χαρακτήρα, καθώς προχώρησε, για όγδοη συνεχή χρονιά, στην έκδοση πολυτελούς ημερολογίου- λευκώματος, για το 2024, αφιερωμένο στον σπουδαίο ιμπρεσιονιστή ζωγράφο και γλύπτη, Νικήτα Γρύσπο (1873- 1974) που δραστηριοποιήθηκε στην πόλη του Βόλου στην περίοδο του Μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στην πολιτιστική- εικαστική πρωτοπορία της πόλης εκείνα τα χρόνια (1920-1940).

Αποτελεί πλέον θεσμό ετούτη η εκδοτική δραστηριότητα, δημιουργώντας μια πινακοθήκη εικαστικών καλλιτεχνών που είτε ήταν ντόπιοι, είτε άφησαν στον τόπο μας το αποτύπωμά τους με την υψηλού επιπέδου ζωγραφική παραγωγή τους(1).

Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και ο Αμοργιανός Νικήτας Γρύσπος που δημιούργησε στον Βόλο για μια εικοσαετία όπως είπαμε, χωρίς στη συνέχεια να κόψει τους δεσμούς του με την περιοχή μας. Παραθέτουμε απόσπασμα από τον πρόλογο στο ημερολόγιο της προέδρου της Ε.Θ.Ε. κ. Μηλίτσας Ζαρλή- Καραθάνου όπου δίνονται τα απαραίτητα εργοβιογραφικά στοιχεία για τον κυκλαδίτη καλλιτέχνη που με το έργο του πολιτογραφήθηκε βολιώτης:

«… Ο Νικήτας Γρύσπος γεννήθηκε στην Αμοργό το 1873 και πέθανε στην Αθήνα το 1974, σε ηλικία 101 ετών. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στο Σχολείο των Τεχνών του Πολυτεχνείου, με δασκάλους τους Ν. Λύτρα, Σ. Προσαλέντη, Κ. Βολανάκη κ.α. Στο Βόλο εγκαταστάθηκε το 1920, διότι την εποχή εκείνη η πόλη διέθετε όλα τα γνωρίσματα ενός σύγχρονου και μεγάλου αστικού κέντρου, όχι μόνον ελληνικού αλλά και ευρωπαϊκού. Η οικονομική ευρωστία της ανερχόμενης τότε πολυπληθούς αστικής τάξης, μεταξύ της οποίας υπήρχαν και πολλοί φιλότεχνοι και συλλέκτες και η κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα της πόλης ήταν οι προϋποθέσεις που ευνοούσαν την ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων, όπως εκθέσεις έργων τέχνης και ζωγραφικής, μουσικές εκδηλώσεις, θέατρο κ.λπ.

Το 1924 ο Γρύσπος διορίστηκε καθηγητής Τεχνικών στο Πρακτικό Λύκειο, όπου και ανέδειξε πολλούς ζωγράφους όπως τους Κ. και Β. Ζήση, τη Χρυσούλα Ζιώγα, τον Ν. Σάββα, τον Π. Μωραΐτη κ.α. Υπήρξε δε ένας από την πλειάδα των σπουδαίων ζωγράφων που δημιούργησαν στην πόλη μας της εποχή εκείνη όπως ο Κ. Γκέσκος, ο Γ. Κοσμαδόπουλος, ο Ιωάννης Πούλακας, ο Γεράσιμος Βώκος, ο Σπύρος Βιτωρόπουλος κ.α. …».

Ακόμη σημειώνει η κ. Καραθάνου πως ο Γρύσπος ήταν παραγωγικότατος, πρωτοστατούσε σ’ όλα τα πολιτιστικά δρώμενα με κάθε τρόπο, δίδαξε αμισθί στη Σχολή Ζωγραφικής του συλλόγου «Φιλότεχνοι», διοργάνωνε εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις, προσπαθούσε να μεταδώσει την καλλιτεχνική του πείρα στους νέους και «ίδρυσε τη μοναδική νυχτερινή Σχολή Καλών Τεχνών στο Βόλο» που δυστυχώς δεν μακροημέρευσε. Το 1940 εγκαταστάθηκε πάλι στην Αθήνα, αλλά θεωρούσε πάντοτε τον Βόλο «δεύτερη πατρίδα του» μιας και τα χρόνια που διέμεινε θεωρούνται τα πλέον δημιουργικά της σταδιοδρομίας του.

Πραγματοποίησε δε την τελευταία του έκθεση στο Βόλο το 1971 αν και ήταν 98 ετών, αλλά ακμαιότατος. Επίσης στα 1976, δύο χρόνια μετά της αποδημία του, οργανώθηκε πάλι στον Βόλο, από το Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Εντευκτήριο αναδρομική έκθεση με 63 πίνακες- ένα ιδιαίτερα σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός.

Πανομοιότυπο με τα προηγούμενα της σειράς το ημερολόγιο του 2024 διαστ. 24×17 εκ., σκληρόδετο, σ.σ. 220. Ίσως το κάνει πιο διακριτό από τ’ άλλα το γαλάζιο χρώμα στα εξώφυλλα, δίνοντας κατά κάποιο τρόπο αν συνυπολογίσεις και την εικόνα του εξωφύλλου, μια θαλασσινή αίσθηση. Εξώφυλλο, εσώφυλλα και οπισθόφυλλο καλύπτονται με χαρακτηριστικά έργα του καλλιτέχνη, ενώ στις σελ. 2-3 παρατίθεται σκίτσο του από το πρωτοχρονιάτικο φύλλο της εφ. Η Θεσσαλία, του 1927. Από την «ταυτότητα» του εντύπου, σελ. 4, πρέπει να υπερθεματίσουμε την άοκνη προσπάθεια της προέδρου της Ε.Θ.Ε. κ. Μηλίτσας Ζαρλή- Καραθάνου που είχε τη γενική φροντίδα για την ολοκλήρωση του ημερολογίου.

Η φιλολογική επιμέλεια προέρχεται από τον γραμματέα της Εταιρίας κ. Γιώργο Κοντομήτρο και την ταμία κ. Άσπα Ντίνα. Οι φωτογραφίες των πινάκων οφείλονται στην κ. Ειρήνη Καραθάνου και τον κ. Κων/νο Δερβένη. Τέλος η «κατασκευή» της έκδοσης ανήκει- όπως πάντα- στις Γραφικές Τέχνες «Παλμός» που παρά τις ζημιές που υπέστησαν στη διάρκεια των πλημμυρών, ανταποκρίθηκαν με απόλυτη υπευθυνότητα και επιτυχία ώστε να κυκλοφορήσει το ημερολόγιο μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο.

Να σημειώσουμε επισης πως τα δημοσιευόμενα έργα, 68 στον αριθμό, προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές, την έκδοση «Πινακοθήκη Ζέριγγα» και το διαδίκτυο.

Περνάμε στα κείμενα του ημερολογίου:

  • Προτάσσεται όπως πάντα ο Πρόλογος από την πρόεδρο της Ε.Θ.Ε. κ. Μηλίτσα Ζαρλή- Καραθάνου (σελ. 9-14) με στοιχεία για τον ζωγράφο και το έργο του, τις στοχεύσεις της Εταιρείας και τις ευχαριστίες προς τους χορηγούς της έκδοσης, τους συγγραφείς των κειμένων και σε όσους συνέβαλλαν με κάθε τρόπο στην ολοκλήρωση του ημερολογίου.
  • Στις σελ. 15-16, με τίτλο «Νικήτας Γρύσπος» ακολουθεί ο χαιρετισμός του προέδρου του Ο.Λ.Β., κ. Σωκράτη Αναγνώστου, βασικού χορηγού της έκδοσης. Πάντοτε ο Ο.Λ.Β. δια μέσου του προέδρου του, συνδράμει τις προσπάθειες της Ε.Θ.Ε. επιδεικνύοντας μια ιδιαίτερη ευαισθησία στα πολιτιστικά δρώμενα.
  • «Η θεραπευτική πλευρά της τέχνης» (σελ. 17-18) τιτλοφορείται το κείμενο της κ. Ελίνας Ψημίτη επίσης χορηγού της έκδοσης που παραθέτει μια εκ βαθέων προσωπική μαρτυρία.

Ακολουθούν τα κυρίως κείμενα για το ζωγράφο και το έργο του.

  • Γιώργος Κοντομήτρος, Δρ του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: «Η καλλιτεχνική δραστηριότητα του Νικήτα Γρύσπου στον Βόλο» (σελ. 19-28). Καταγράφεται η καλλιτεχνική διαδρομή του ζωγράφου και κυρίως η εκπαιδευτική του παρουσία την εικοσαετία 1920- 1940.
  • Χρύσα Δραντάκη, Δρ. Κοινωνιολογίας Τέχνης: «Ένας Κυκλαδίτης ζωγράφος στον Βόλο» (σελ. 29-42). Κι εδώ αποδίδεται η καλλιτεχνική πορεία του Γρύσπου στην πόλη μας δοσμένη μέσα από μια πιο εικαστική ματιά, καθώς η κ. Δραντάκη είναι η πλέον αρμόδια για μια τέτοια προσέγγιση.
  • Κωνσταντίνος Δερβένης, εικαστικός επιμελητής: «Ο ζωγράφος Νικήτας Γρύσπος- Μοντερνισμός και Ακαδημαϊκότητα» (σελ. 43-46). Μια ενδιαφέρουσα τεχνοκριτική προσέγγιση, με ιδιαίτερη ευαισθησία.

Να σημειώσουμε πως στις σελίδες των κειμένων εμπεριέχονται 18 έργα (πίνακες- σκίτσα) και δύο φωτογραφίες.

Ακολουθούν οι σελίδες με φωτογραφίες έργων του τιμώμενου ζωγράφου (σελ. 47-91) ώστε να υπάρξει μια όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτική εικόνα της δημιουργίας του. Παρουσιάζονται συνολικά 45 πίνακες και σκίτσα (προσωπογραφίες, τοπία, καθημερινές στιγμές, θαλασσογραφίες, γυμνά κ.α.

Έπεται το καθαρά χρηστικό μέρος του ημερολογίου με εβδομαδιαίο δισέλιδο. Στην αρχή κάθε μήνα παρουσιάζεται σκίτσο του καλλιτέχνη και αποσπάσματά του στις σελίδες των ημερών όπως άλλωστε και στα προηγούμενα ημερολόγια.

Ιδιαίτερη αναφορά, κλείνοντας, επιβάλλεται θαρρώ για τους χορηγούς της έκδοσης που χωρίς τη συνδρομή τους θα ήταν αδύνατον αυτή να πραγματοποιηθεί. Κι από ετούτη τη θέση τα μέλη του Δ. Σ. της Ε.Θ.Ε. απευθύνουν τις ειλικρινείς και θερμές ευχαριστίες τους:

  • Στον πρόεδρο του Ο.Λ.Β. κ. Σωκράτη Αναγνώστου.
  • Στην κ. Ελίνα Ψημίτη.
  • Στην κ. Μαρία Κωστίου
  • Και σε μια ακόμη κυρία, φίλη της Ε.Θ.Ε. που επιθυμεί την ανωνυμία της.

Άψογο αισθητικά, συγγραφικά και χρηστικά το όγδοο στη σειρά ημερολόγιο της Ε.Θ.Ε. για το 2024 μπορεί άμεσα να χαρακτηριστεί, πέρα από καθαρά καθημερινό εργαλείο, και ως βιβλίο- λεύκωμα που να κοσμεί κάθε βιβλιοθήκη, μια ακόμη ψηφίδα στη χορεία των ζωγράφων που έχουν παρουσιαστεί από το 2017 έως σήμερα.

Κι ετούτο είναι νομίζω και το «μειονέκτημα» του: Τόσο καλοδουλεμένο και γοητευτικό που είναι προκύπτουν δισταγμοί για να «λερωθεί» με σημειώσεις και ζητήματα της πεζής καθημερινότητας. Ε, τότε ας κρατηθεί μόνο για βιβλίο- λεύκωμα. Αξίζει!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

  • Υπενθυμίζουμε τα προηγούμενα ημερολόγια: 2017, Ν. Χριστόπουλος- 2018, Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο- 2019, Θεόφιλος- 2020 Γ. Γουναρόπουλος- 2021, Γ. Κοσμαδόπουλος- 2022, Κ. Γκέσκος- 2023, Παλαιολόγος Θεολόγου.

Κείμενο στη σελίδα taxydromos.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δημοσκόπηση: Πλειοψηφία Βρετανών υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Αυξανόμενη στήριξη καταγράφεται στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επιστροφή των Γλυπτών, ενώ ένας στους τρεις ζητά να επαναπατριστούν όλα τα αμφιλεγόμενα εκθέματα.

Τουρκία – Μεγάλη του Γένους Σχολή: Καμία εγγραφή νέων μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες

«Καμπανάκι» για τον ελληνισμό της Πόλης – Συνολικά 302 μαθητές φοιτούν φέτος στα ελληνικά σχολεία Κωνσταντινούπολης και Ίμβρου.

Γαύδος: 578 μετανάστες σε λιγότερο από 24 ώρες – Συναγερμός για τις τοπικές αρχές

Με 9 βάρκες έφτασαν εκατοντάδες μετανάστες στο ακριτικό νησί. Πλέον οι φιλοξενούμενοι στην Αγυιά Χανίων φτάνουν τους 1.139, με τις συνθήκες να χαρακτηρίζονται επικίνδυνες.

Αμοργός: Προβολή της ταινίας «Σινεμά ο Παράδεισος» με μουσική του Έννιο Μορρικόνε

Ο Σύλλογος «Νήσος Αμοργός» σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς τιμούν τον κινηματογράφο με την αριστουργηματική ταινία του Τζουζέπε Τορνατόρε στα Κατάπολα.

Φιλώτι -Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο: Στην καρδιά της Νάξου, εκεί όπου οι παραδόσεις ζωντανεύουν

Ανάμεσα στις πλαγιές του Ζα, το κεφαλοχώρι αποκαλύπτει τη γοητεία των Κυκλάδων μέσα από τα σοκάκια, τις γιορτές και το Λαογραφικό του Μουσείο.

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.

Κηφισιά – Παναθηναϊκός: Για το πρώτο «τρίποντο» στο 1.91!

Η Σούπερ Λιγκ συνεχίζεται με ενδιαφέρον ματς στο ουδέτερο γήπεδο του Βόλου, όπου οι «νεοφώτιστοι» φιλοξενούν τους «πράσινους» που ψάχνουν την πρώτη τους νίκη.

Ημέρα Γιορτής: 14 Σεπτεμβρίου, η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

Μια από τις μεγαλύτερες δεσποτικές εορτές της Ορθοδοξίας – Η ιστορία της ανεύρεσης και της ύψωσης του Σταυρού

Tripadvisor: Διεθνής διάκριση για το Μουσείο Προϊστορικής Θήρας

Το μουσείο του Ημεροβιγλίου Σαντορίνης απέσπασε το Travelers’ Choice 2025, επιβεβαιώνοντας τη θέση του ανάμεσα στους κορυφαίους πολιτιστικούς προορισμούς στον κόσμο.

ΒΙΟΚΑ Απόλλωνα: Ανακοίνωση της ΟΜ ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Νάξου για την προστασία του περιβάλλοντος

Η ΟΜ ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Νάξου τοποθετείται για τον ΒΙΟΚΑ Απόλλωνα, ζητώντας διάλογο, διαφάνεια και λύση με σεβασμό στη νομοθεσία και το περιβάλλον.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα: Μήνυση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατά της “Κίνησης Πολιτών”

Η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την άσκηση μήνυσης για ψευδή καταμήνυση, δυσφήμηση και διασπορά ψευδών ειδήσεων – Αντιδράσεις μετά το Δελτίο Τύπου της Κίνησης «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου».

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι