Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔιεθνήΑλλάζουν τα δεδομένα, όποιος ρυπαίνει θα πληρώνει και πολλά

Αλλάζουν τα δεδομένα, όποιος ρυπαίνει θα πληρώνει και πολλά

|

Δέκα χρόνια μετά τη θανατηφόρο κατάρρευση του εργοστασίου της Ράνα Πλάζα, που σκότωσε περισσότερους από 1.000 κακοπληρωμένους εργάτες κλωστοϋφαντουργίας στο Μπανγκλαντές, φθηνά ρούχα από διεθνείς αλυσίδες ένδυσης συνεχίζουν να γεμίζουν τις ντουλάπες μας, πριν φτάσουν στη χωματερή. Εν τω μεταξύ, πάνω από 350 εκατ. μετρικοί τόνοι μπουκαλιών από αναψυκτικά και άλλα πλαστικά αντικείμενα απορρίπτονται κάθε χρόνο. Αυτό μπορεί να αλλάξει, διότι μέσα στο 2024 θα καταρτιστεί διεθνές πλαίσιο για τη μη παραγωγή αποβλήτων που προέρχονται από ορυκτά καύσιμα.

Το πλαστικό, που μεταφράζεται σε μια σειρά από ευέλικτα και ανθεκτικά υλικά, προερχόμενα από το πετρέλαιο, είναι παντού παρόν σε τομείς που ποικίλλουν από τα προϊόντα διατροφής μέχρι τη μόδα. Η επιτυχία του συνδέεται με το γεγονός ότι είναι φαινομενικά φθηνότερο από τις πιο βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Επί παραδείγματι, τα δοχεία από βιοδιασπώμενο πλαστικό μπορεί να είναι τρεις έως πέντε φορές ακριβότερα από όσα κατασκευάζονται από πλαστικό με βάση τα ορυκτά καύσιμα. Το νήμα από πολυεστέρα τείνει να κοστίζει λιγότερο και να διαρκεί περισσότερο από το φυσικό ύφασμα.

Ωστόσο, το περιβαλλοντικό κόστος του κανονικού πλαστικού είναι δεκαπλάσιο, εφόσον ληφθούν υπ’ όψιν η διαχείριση των απορριμμάτων, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και η ζημιά στο οικοσύστημα. Η πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, την οποία το Παγκόσμιο Ταμείο Αγριας Ζωής υπολόγισε σε πάνω από 3 τρισ. δολάρια ετησίως το 2019 έναντι μιας αγοράς 370 δισ. δολαρίων για όλα τα πλαστικά που παράχθηκαν εκείνο το έτος, βαρύνει επί του παρόντος τις κυβερνήσεις και τους καταναλωτές και όχι τις εταιρείες. Εξ ου και οι ρυπαίνοντες με πλαστικό θα πρέπει σύντομα να αρχίσουν να πληρώνουν το μερίδιο που τους αναλογεί.

Η Καλιφόρνια συζητάει επί του παρόντος νομοσχέδιο που απαιτεί από τις κλωστοϋφαντουργίες να σχεδιάσουν, να χρηματοδοτήσουν και να εφαρμόσουν τη συλλογή, τη διαλογή και την ανακύκλωση των παραχθέντων ενδυμάτων. Η Ευρωπαϊκή Ενωση προτείνει οι εταιρείες ένδυσης είτε να συλλέγουν ένα σταδιακά αυξανόμενο ποσοστό ρούχων, λευκών ειδών ή υποδημάτων είτε να πληρώνουν τέλος για το κόστος διαχείρισής τους. Αυτό φαίνεται λογικό, δεδομένου ότι το 85% των υποκαμίσων και φορεμάτων που έχουν απορριφθεί, καταλήγει σε χωματερές. Η προσέγγιση, γνωστή ως εκτεταμένη ευθύνη του παραγωγού, βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο των συζητήσεων σχετικά με μια συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών για τον τερματισμό της πλαστικής ρύπανσης, η οποία θα οριστικοποιηθεί φέτος.

Ωστόσο, για να είναι αποτελεσματικό το δόγμα «ο ρυπαίνων πληρώνει», πρέπει να οδηγήσει σε υψηλές χρεώσεις για να αποτραπεί η υπερπαραγωγή. Στη Γαλλία, όπου ένα τέτοιο σύστημα εφαρμόζεται από το 2007, το τέλος ανέρχεται κατά μέσον όρο σε μόλις 0,16 ευρώ ανά ένδυμα, αναφέρει το Bloomberg. Τέλος, οι στόχοι για τη μείωση της χρήσης του πλαστικού, που έχει αυξηθεί κατά 11% παγκοσμίως από το 2018, είναι επίσης εξαιρετικά απαραίτητοι, αν και οι πετρελαιοπαραγωγοί χώρες, όπως η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία, είναι κατά των νομικά δεσμευτικών ανώτατων ορίων.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”  – Φωτογραφία: Shutterstock

 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

ΣΥΡΙΖΑ – Κυκλάδες: Παραιτήσεις μελών από Τήνο και Σύρο

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ποια η σχέση του με τα μέλη… Νέες παραιτήσεις

Κίνα: Ρομπότ με AI «έπεισε» άλλα ρομπότ να… στασιάσουν (!!!)

Ρομπότ με Τεχνητή Νοημοσύνη στην Κίνα «έπεισε» άλλα ρομπότ να... στασιάσουν και να το ακολουθήσουν (video)

Νάξος: Γιατί ο Δημήτρης Λιανός μιλάει για “ιδιαίτερη τιμή”;

Η ανάρτηση που έγινε από τον Δήμαρχο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με αφορμή την εκδήλωση χθες Πέμπτη (21/11) στη Νάξο

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου