Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΘέατροΕυαγ. Γατσωτή: Μας λένε ότι η αμφισβήτηση προβληματικών "αξιών" είναι "βεβηλωτικές νεοτερίλες"

Ευαγ. Γατσωτή: Μας λένε ότι η αμφισβήτηση προβληματικών “αξιών” είναι “βεβηλωτικές νεοτερίλες”

|

Η Ναξιώτισσα θεατρική συγγραφέας Ευαγγελία Γατσωτή με αφορμή την παράστασή της “Η playlist μιας faultless νεότητας” στο Vault, μιλά στο “Αθηνόραμα” για τους ήρωές της και απαντά: υπάρχει τελικά Gen Z θέατρο; Και πώς οραματίζεται το θέατρο του μέλλοντος;

Διαβάζουμε ότι η “Playlist μιας faultless νεότητας” βασίστηκε στη “Φθινοπωρινή σονάτα”, όμως υπάρχουν και άλλες επιρροές από σύγχρονες ταινίες. Μπορείς να μας αποκαλύψεις κάποιες αυτές και πώς επηρέασαν το έργο;

Η αλήθεια είναι ότι τις ταινίες τις είδα λίγο με παρότρυνση της μίας εκ των δύο σκηνοθετών του έργου. Εγώ δεν είμαι και τόσο σινεφίλ (έως καθόλου). Ενδεικτικά μπορώ να αναφέρω τις: “Ricki and the Flash” του Τζόναθαν Ντέμι (2015) και “Η αλήθεια” του Χιροκάζου Κορεέντα (2019). Προσωπικά, εμπνέομαι πολύ περισσότερο από πραγματικά πρόσωπα. Για τη δημιουργία του χαρακτήρα της Μπούλετ, εμπνεύστηκα πάρα πολύ από τη Δέσποινα Γλέζου που δέχτηκε να με συναντήσει στη Νάξο και να μου μιλήσει για μουσική, για δόξα, για υπέρβαση. Γενικώς, ηχογραφώ πολύ με τη συγκατάθεση (ή και όχι) του συνομιλητή μου. Εντάξει, κάποιες φορές (για να μην πιαστώ) κρατάω και απλές σημειώσεις.

Ευαγγελία Γατσωτή

Μπορεί τελικά μια μητρότητα να είναι faultless, αψεγάδιαστη, ή είναι και αυτό άλλος ένας πατριαρχικός μύθος; Μπορούν τα τραύματα που προκύπτουν από “τις αμαρτίες των γονέων” να επουλωθούν όταν τα “τέκνα” μεγαλώσουν;
Σίγουρα όχι. Κατηγορηματικά όχι και στις δύο ερωτήσεις. Όντως, η πατριαρχική κοινωνία μαθαίνει στη γυναίκα από πολύ νωρίς πως η σημαντικότερη αποστολή και ο “φυσικός” προορισμός της είναι η απόκτηση παιδιών. Βλέπε: βιολογικό ρολόι και άλλα παραμύθια.

Αυτή η κοινωνική επιταγή ταλανίζει δυστυχώς ακόμα πολύ κόσμο. Για τα ελληνικά δεδομένα, το “αψεγάδιαστη μητρότητα” μας πάει συνειρμικά σε σεντόνια άρτια σιδερωμένα, σφιχτοδεμένους κότσους νηπίων και τάπερ. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι μια παθολογική κατάσταση υπερεμπλοκής που φθείρει πομπό και δέκτες. Εγώ πιστεύω ότι “ιδανική μητρότητα” είναι η καλύτερη δυνατή εμπειρία γονεϊκότητας που μπορεί να προσφέρει ένας γονιός στο παιδί του με βάση τη δική του αφετηρία. Αλλά να είναι όντως η καλύτερη δυνατή. Πράγμα που σημαίνει: κάνω στην άκρη τα πατρογονικά-μητρογονικά μου βιώματα, αναγνωρίζω τα λάθη μου και με την παραδοχή της ανεπάρκειάς μου, πρώτα απ’ όλα, προσφέρω αυτό που μπορώ και συνυπάρχω με τη νέα ζωή που υπάρχει στη ζωή μου.

Το να δημιουργηθούν τραύματα, έτσι κι αλλιώς, είναι αναπόφευκτο ακόμα και στην πιο ιδανική συνθήκη. Κανένα τραύμα δεν επουλώνεται απόλυτα αλλά μπορεί να ανακουφιστεί πολύ με τη δουλειά που κάνεις με τον εαυτό σου. Το πιο σημαντικό νομίζω, είναι να ξεφύγει κάποιος στην ενήλικη ζωή από αυτό το μοτίβο της θυματοποίησης και να αναγνωρίσει τη δύναμη και την ευθύνη που έχει να διασώσει τον εαυτό του. Το τραύμα είναι ένας χρόνιος πόνος που φεύγει και επιστρέφει. Απλώς, μαθαίνεις να ζεις με αυτό, χωρίς να το αφήνεις πάντα να σε καταβάλλει.

Η playlist μιας faultless μητρότητας

Πες μας ένα πράγμα που θαυμάζεις και ένα που σου “τη σπάει” στους τέσσερις ήρωες που δημιούργησες.

Τους λατρεύω και τους μισώ την ίδια στιγμή όλους, γιατί με ταλάνισαν και με ταξίδεψαν. Συνοπτικά θα πω:
Στη Μπούλετ: θαυμάζω την αειθαλή εφηβεία της. Μου τη σπάει το πόσο κοσμάρα είναι.
Στη Νόη: θαυμάζω την ψυχραιμία και τη μεθοδικότητα. Μου τη σπάει το πώς εξαναγκάζεται να δράσει υποδόρια και βλαπτικά για να καλύψει ανάγκες αυτονόητες.
Στη Σοφία: θαυμάζω τον κοπιώδη αγώνα της να μη συμβιβαστεί. Μου τη σπάει λίγο ο μισανδρισμός της.
Στο Βίκτωρα: θαυμάζω την ικανότητά του να ισορροπεί ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό του στάτους. Μου τη σπάει που δεν έχω γνωρίσει κάποιον αντίστοιχο στην πραγματική ζωή.

Η playlist μιας faultless μητρότητας

 

Τι πιστεύεις ότι χαρακτηρίζει τη γραφή σου σε σχέση με τη γενιά όπου ανήκεις, την περίφημη Gen Z; Υπάρχει τελικά “Gen Z” θέατρο;

Πολλά πράγματα. Αρχικά, ο τηλεοπτικός- ελλειπτικός λόγος μου -σε στιγμές, γιατί γενικά είμαι φλύαρη-, η ροπή μου στη χυδαιολογία, οι αγγλικές λέξεις που χρησιμοποιώ για ευκολία, η απουσία “βαθύτερου νοήματος” στα κείμενά μου, η ανάγκη μου για αναίτιο γυμνό, τα κιτς ετερόκλητα στοιχεία που μπλέκω μεταξύ τους και η αντιαισθητική-αισθητική του μπλέντερ που με χαρακτηρίζει… αν αυτά δεν είναι GenZ, τότε τι είναι;

Πέρα απ’ την πλάκα, η παραδοχή ότι το φύλο είναι μια κοινωνική κατασκευή, πιστεύω είναι κάτι που διαπνέει με έναν τρόπο τα περισσότερα έργα των δημιουργών της γενιάς μου. Η αμφισβήτηση της ετεροκανονικότητας (heteronormativity) και της μονοκανονικότητας (mononormativity), το δικαίωμα στον ελεύθερο αυτοπροσδιορισμό και την αυτοδιάθεση του σώματος είναι ζητήματα που μας απασχολούν πολύ έντονα ως γενιά και που τολμάμε να φέρνουμε στο προσκήνιο, πολλές φορές με το κόστος της χλεύης. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε ότι η κατάκτηση κάποιων θεμελιωδών δικαιωμάτων και η αμφισβήτηση κάποιων τίγκα προβληματικών “ιερών αξιών” είναι βεβηλωτικές νεοτερίλες που διαταράσσουν την κατά τα άλλα “ομαλότατη” ροή του κόσμου όπως τον ξέραμε (το 1800).

Υπάρχει GenZ θέατρο στο σήμερα, κυρίως όμως έτσι όπως το προσλαμβάνουν και το δημιουργούν οι late Millennials. Για να υπάρξει περισσότερο “καθαρό” GenZ στο μέλλον, θα χρειαστεί να μετριαστεί λίιιγο ο ηλικιακός ρατσισμός που διαρκώς υφίστανται οι νέοι δημιουργοί από τους παλαιότερους. Δεν υπάρχει τίποτα αλαζονικό ή γελοίο στο να είσαι νέος και να θέλεις να σου δοθεί βήμα να δημιουργήσεις. Θα έπρεπε να είναι αυτονόητο.

Η playlist μιας faultless μητρότητας

Πώς φαντάζεσαι το θέατρο του μέλλοντος;

 

Ελπίζω απαλλαγμένο από κάποιες συμβάσεις. Θα ήθελα ας πούμε να μπορώ να γράφω έργα με ήρωες που το φύλο τους δεν προσδιορίζεται, το έκανα μία φορά και ήταν πολύ απελευθερωτικό. Θα ήθελα επίσης να ειπωθούν περισσότερες ιστορίες με επίκεντρο την ανθρώπινη ποικιλομορφία και όχι την κατ’ επίφαση συμπερίληψη.

Εντάξει, τώρα προφανώς με την ερώτηση φαντάζομαι μόνο φουτουριστικά conceptμε διακτινισμούς και τέτοια. Θα ήθελα σαν δημιουργός στο μέλλον να μην είμαι δέσμια της γραμμικής αφήγησης, της συνέπειας στους χαρακτήρες κ.λπ. Νομίζω αυτό είναι κάπως το όνειρό μου: να δημιουργήσω μια παράσταση πλατιάς απεύθυνσης μόνο με GenZ υλικά και να συμπεριλάβω απενοχοποιημένα όλες τις αναφορές της γενιάς μου, από την trashTV στην τραπ και πάει λέγοντας. Αυτό και να εντάξει κάπως το “παραδοσιακό θέατρο” λίγο παραπάνω στους κόλπους του, τα εναλλακτικά θεάματα και τη διάδραση με το κοινό.

Συνέντευξη στην ιστοσελίδα athinorama.gr (photo credit Αγγελίνα Παγώνη)


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού: Ανοιχτή επιστολή και… «Τι θα θέλατε να δείτε σε ένα ελληνικό νησί;»

Ο ομότιμος καθηγητής Γιάννης Σπιλάνης απευθύνεται στους επισκέπτες των νησιών για έναν «αργό και λιτό» τουρισμό που σέβεται τη φέρουσα ικανότητα και την ταυτότητα των τόπων.

Express Samina – Δημήτρης Μάλαμας: ο υπολιμενάρχης που «λύγισε» στη διάσωση

Η «άλλη διάσταση» της τραγωδίας: ο Ανθυποπλοίαρχος Λ.Σ. και υπολιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, έφυγε από οξύ έμφραγμα ενώ συντόνιζε την επιχείρηση διάσωσης.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ανανεώνει ο Στράτος Πολιτόπουλος για δεύτερη σεζόν

Ο 25χρονος play maker (1.80) συνεχίζει στη Νάξο, μετά την πολύ καλή παρουσία του στη National League 2 όπου ο Πανναξιακός άγγιξε την κορυφή του ομίλου.

Κώστας Απιδόπουλος: «Ο Πανναξιακός είναι καταδικασμένος για νταμπλ – Λύστε το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών» (video)

Ο πρόεδρος του Πανναξιακού μιλά για στόχους, ρόστερ και την ανάγκη δωρεάν ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για όλες τις αποστολές νησιωτικών συλλόγων. Κάλεσμα στον κόσμο: «Όλοι μαζί για την άνοδο».

Ακτοπλοΐα 2025: αντοχή χωρίς ρεκόρ — Η κρουαζιέρα «γράφει» +10% αλλά με φρένο στις προκρατήσεις

Συμπεράσματα από το 8ο ITC 2025: σταθερή η ακτοπλοϊκή κίνηση (δύο ταχύτητες ανά γραμμή), άνοδος στην κρουαζιέρα, αλλά ενδείξεις επιβράδυνσης μετά το 2026.

Λεονταρίτης: “Οφείλουμε να παραδώσουμε στα παιδιά μας έναν καθαρότερο τόπο κι αυτό κάνουμε”

Με προϋπολογισμό άνω των 600 εκατ. ευρώ και δυναμικότητα 61.000 τόνων/έτος, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ο ΦΟΔΣΑ θωρακίζουν περιβαλλοντικά τα νησιά, μειώνοντας δραστικά την ταφή.

Συμμαχία για τα παιδιά της Σαντορίνης: Ένωση Ξενοδόχων & Ένωση Γονέων Θήρας ενισχύουν τη συνεργασία τους

Με κοινό στόχο τη στήριξη της μαθητικής κοινότητας και την κοινωνική συνοχή, οι δύο φορείς δρομολογούν κοινές δράσεις σε πολιτισμό, εκπαίδευση και κοινωνική υποστήριξη.

«Ό,τι αξίζει» στην ΕΡΤ1: ιστορίες που φωτίζουν την Ελλάδα — αυτή την Κυριακή (28/09) στην Ίο

Η Ίνα Ταράντου συναντά τους «αφανείς πρωταγωνιστές» της καθημερινότητας. Στις 28/9, η εκπομπή ταξιδεύει στην Ίο και φιλοξενεί τον Γιάννη Πουσσαίο.

«Έπεσα στη θάλασσα πέντε μηνών έγκυος» — Η Ρούλα (Σταυρούλα) Μπαϊράμη 25 χρόνια μετά το “Εξπρές Σάμινα” (video)

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025: μια μαρτυρία–ορόσημο από τη Νάξο. Ο φόβος, το σκοτάδι, το παιδικό σωσίβιο, το καΐκι σωτηρίας και η ζωή που συνέχισε — για τη μητέρα και το μωρό. (video)

Εξπρές Σάμινα: 25 χρόνια μετά — Μνήμη, αλήθειες και υποχρέωση να μην ξανασυμβεί

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025: Η Παροναξία τιμά τους 81 συνανθρώπους μας που χάθηκαν το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000 λίγο έξω από την Πάρο.

Μελάνες Νάξου: Κάτοικοι διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις στο νερό και πάνε σε .. δημοψήφισμα

Κάτοικοι ζητούν επιστροφή στις παλιές τιμές και δίκαιη τιμολόγηση· ετοιμάζεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για συλλογική στάση

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Ονοματοθεσία ανώνυμων οδών στη Νάξο: Κάλεσμα για συμμετοχή των πολιτών

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προχωρά στη διαδικασία ονοματοθεσίας και αρίθμησης οδών στη Χώρα και τα Αγγίδια, με στόχο τη διευκόλυνση κατοίκων και επισκεπτών.

Νάξος: Θεατρικά εργαστήρια για παιδιά & ενήλικες — 3η χρονιά το Δημοτικό Εργαστήρι

Μαθήματα υποκριτικής, ορθοφωνίας & αυτοσχεδιασμού με τον σκηνοθέτη Θανάση Αντωνίου. Δύο τμήματα: 13–15 & 16+ με δωρεάν συμμετοχή.

Κυκλάδες: Ένα έμφραγμα, τρία νησιά, μία σωτηρία στο Ιπποκράτειο (video)

Σίφνος → Σύρος (4–5 μέρες) → Μύκονος → Αθήνα: καταγγελίες της οικογένειας για χαοτικές διακομιδές και κενά στο σύστημα υγείας των νησιών.

Κυκλάδες: Το νερό έγινε «υγρός χρυσός» — λογαριασμοί-σοκ και SOS από τα Κουφονήσια (video)

Ο αντ/ρχος Νάξου Βαγγ. Κατσάρας μιλά για «πικρό ποτήρι»· ανομβρία, τουριστική ζήτηση και κόστος αφαλάτωσης πιέζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Νάξος: Θραύση κάβου σε φορτηγό οχηματαγωγό κατά τον κατάπλου — χωρίς τραυματισμούς

Παρασκευή 19/09/2025, μεσημβρινές ώρες: έσπασε ο δεξιός πρυμναίος κάβος στην 3η προσπάθεια πρόσδεσης στο λιμάνι της Νάξου· το πλοίο συνέχισε για Ίο.

Κουφονήσι: Ομόφωνο «ναι» σε μειώσεις και δίκαιη τιμολόγηση νερού

Έκτακτη συνεδρίαση της Τοπικής Κοινότητας (22/09) – αιτήματα για επανέκδοση λογαριασμών, δόσεις χωρίς προσαυξήσεις, έλεγχο μετρητών και ειδικό καθεστώς «νησιωτικότητας»

Τραγωδία στον Πειραιά: Νεκρός 20χρονος ναυτικός στο «Blue Star Chios»

Εγκλωβίστηκε σε υδατοστεγή συρόμενη πόρτα στο γκαράζ – Προανάκριση από το Λιμενικό· μήνυμα για απόλυτη προτεραιότητα στην ασφάλεια