Με 122 νέα προϊόντα ενισχύεται το δίκτυο Aegean Cuisine στις Κυκλάδες, μετά και την ολοκλήρωση του Δ΄ κύκλου αξιολόγησης που πραγματοποιήθηκε προ ημερών, στην κατεύθυνση που αναπτύσσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων για στήριξη των τοπικών παραγωγών και σύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό.
Οι παραγωγοί που κατέθεσαν αιτήσεις, ενημερώθηκαν για τα αποτελέσματα της αξιολόγησης που έγινε από Επιτροπή με έμπειρα πρόσωπα από τον χώρο της οινο-γαστρονομίας και της πρωτογενούς παραγωγής και έχουν λάβει ήδη το ειδικό σήμα “Aegean Cuisine Recommended”, για όσα εντάχθηκαν στο δίκτυο.
Σήμερα, στο Aegean Cuisine έχει 506 προϊόντα από 102 παραγωγούς, ενώ σημαντική πορεία διαγράφουν και τα εστιατόρια που εντάσσονται σε αυτό.
Με αφορμή τη Δ΄ αξιολόγηση μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος.
- Ποιος είναι ο κεντρικός στόχος του δικτύου; Έχετε φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα;
“Το δίκτυο Aegean Cuisine εμφανίζεται στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Το Επιμελητήριο Κυκλάδων είναι υπεύθυνο για το νησιωτικό νομό. Ο κεντρικός στόχος είναι να έρθουν τα προϊόντα σε επαφή με τους επισκέπτες και τους καταναλωτές καθότι οι Κυκλάδες έχουν μικρής ποσότητας προϊόντα, αλλά εξαιρετικής ποιότητας. Η θέση του Επιμελητηρίου, – την οποία έχει εκφράσει πολλές φορές όταν γίνονται εκδηλώσεις για τη γαστρονομία – είναι ότι τα εκατομμύρια των επισκεπτών που επιλέγουν κάθε χρόνο την περιοχή μας, αν καταφέρναμε και τους φέρναμε σε επαφή με τα προϊόντα, θα ήταν συνθήκη ικανή, για να απορροφήσουν το σύνολο των παραγόμενων προϊόντων. Έχουμε δρόμο να διανύσουμε ακόμη ώστε να το καταφέρουμε αυτό. Τελευταία όμως, μπορούμε να πούμε πως η προσπάθεια που άρχισε πριν από πολλά χρόνια στην περιοχή μας από το Επιμελητήριο, παίρνει “σάρκα και οστά” αφού αυτή τη στιγμή, πολύ μεγάλος αριθμός βιοτεχνιών έχει εμφανιστεί σε τομείς όπως κρασί, τυρί, βότανα, μαρμελάδες, μέλι, προϊόντα για τα οποία υπάρχει σοβαρή αντιμετώπιση από πλευράς οργάνωσης ή τυποποίησης. Έχουμε μία άλλη εμφάνιση των παραγωγών στην περιοχή των Κυκλάδων.”.
- Σήμερα το δίκτυο από πόσες επιχειρήσεις και πόσους παραγωγούς αποτελείται; Πώς λαμβάνουν το ειδικό σήμα;
“Το δίκτυο αποτελείται πλέον από 190 εστιατόρια και από 102 παραγωγούς. Να πούμε ότι οι παραγωγοί για να πάρουν ένα σήμα, προχωρούν βάσει διαδικασίας που έχουμε θεσπίσει. Ορίζεται μία Επιτροπή στην οποία στέλνουν τα προϊόντα οι παραγωγοί.
Έχουμε κάνει τέσσερις κύκλους σήμανσης των προϊόντων. Πρόσφατα έγινε ο τελευταίος. Έστειλαν 42 παραγωγοί 143 προϊόντα. Είναι νέα προϊόντα γιατί όσα έχουν πάρει το σήμα, το διατηρούν. Ήταν από τα νησιά Άνδρο, Αμοργό, Κέα, Πάρο, Νάξο, Σαντορίνη, Σέριφο, Σίφνο, Τήνο και Σύρο. Οι κατηγορίες προϊόντων ήταν οι εξής: αλλαντικά, αυγά, βότανα/μπαχαρικά, γλυκό, γλυκά κουταλιού, κρασί, λάδι, μαρμελάδα, μεζέδες, μέλι, μπισκότα, παξιμάδια, ποτά/αποστάγματα, ροφήματα, σάλτσα, τουρσιά/διατηρητέα, τυρί, χυμός, chutney. Για κάθε προϊόν συμπληρώθηκε ξεχωριστή φόρμα αξιολόγησης, με σαφή αιτιολογία στις περιπτώσεις μη ένταξης.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσουμε πως οι παραγωγοί δίνουν μεγάλη προσοχή και στα προϊόντα που παρασκευάζουν, αλλά και στη συσκευασία τους. Δηλαδή είναι θετικό ότι διακρίνουμε μία στροφή, μία βελτίωση και μία καλυτέρευση στην ποιότητα. Και διαπιστώνεται σε όλα τα νησιά.”.
- Από ποια μέλη αποτελείται η Επιτροπή που κάνει την αξιολόγηση;
“Στην οκταμελή Επιτροπή συμμετείχαν ειδικοί και ευρέως αναγνωρισμένες προσωπικότητες στον χώρο της οινο-γαστρονομίας και της πρωτογενούς παραγωγής και πιο συγκεκριμένα οι Ανδρέας Ανδρουλιδάκης (δημοσιογράφος γεύσης και οίνου), Γιάννης Γαβαλάς (ιδιοκτήτης εστιατορίου Aegean Cuisine, “Αρακλειά”), Νανά Δαρειώτη (δημοσιογράφος γεύσης), Μαριάννα Κομητοπούλου (food marketing specialist), Θάλεια Τσιχλάκη (δημοσιογράφος γεύσης και οίνου), ενώ φέτος η Επιτροπή διευρύνθηκε με την παρουσία του εκπροσώπου της TÜV Hellas (TÜV Nord) και τεχνολόγου τροφίμων MSc, Γιάννη Κακού και του καθηγητή του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιάννη Χατζηγεωργίου. Πρόεδρος της επιτροπής αξιολόγησης ήμουν εγώ. Στην αρχική σύνθεση της επιτροπής βρισκόταν και η γνωστή σεφ και επιχειρηματίας Ντίνα Νικολάου, η οποία όμως λόγω ενός απρόβλεπτου γεγονότος δεν μπόρεσε να δώσει το “παρών”.”.
- Πόσα προϊόντα φέρουν σήμερα το σήμα Aegean Cuisine συνολικά στις Κυκλάδες;
“Πλέον έχουμε 506 προϊόντα με το σήμα Aegean Cuisine από 102 παραγωγούς. Ένα νούμερο πολύ μεγάλο. Επαναλαμβάνω όμως ότι οι ποσότητες όλων των προϊόντων δεν είναι μεγάλες. Η ποιότητα είναι εξαιρετική. Γι αυτό ακριβώς, πρέπει να στοχεύσουμε στο να ενισχυθεί το δίκτυο Aegean Cuisine, να γίνει αυτό που δεν μπορέσαμε ως Επιμελητήριο μέχρι τώρα να υλοποιήσουμε. Να κάνουμε μία τεράστια προβολή του σήματος Aegean Cuisine, ώστε να έρθει όλη η προσπάθεια σε γνώση των κατοίκων και των επισκεπτών, οι οποίοι έρχονται από άλλες χώρες.”.
- Θα ακολουθήσετε κάποιο συγκεκριμένο βηματισμό και πλάνο ενεργειών γι αυτόν τον στόχο;
“Είχε προγραμματιστεί το επόμενο βήμα που θα έφερνε σε επαφή τα προϊόντα όλου του νομού αφού τα συγκεντρώναμε σε ένα σημείο στον Πειραιά. Είχε προγραμματιστεί αλλά με τον κορωνοϊό σταμάτησε. Είμαστε σε φάση χρηματοδότησης αυτή την περίοδο. Όμως, παρότι δεν είμαστε ικανοποιημένοι γι αυτή την προσπάθεια και τον τρόπο που την προσεγγίσαμε, γιατί δεν είχαμε τη δυνατότητα να έχουμε πόρους, έχει κρατηθεί πολύ ψηλά γιατί δεν κατάφερε καμία άλλη περιοχή της χώρας να φτιάξει μία τέτοια αλυσίδα και να έχει αυτά τα αποτελέσματα και να έχει πρότυπα αξιολόγησης. Μην ξεχνάμε ότι τα εστιατόρια περνούν από συνεχή αξιολόγηση. Υπάρχουν χρονιές που είχαμε 60 νέα και 40 που έχασαν το σήμα. Προσπαθούμε να υπάρχουν κάποια κριτήρια ώστε να κρατηθεί η ποιότητα σε ένα υψηλό επίπεδο, όπως το έχουμε επιλέξει βάσει του προτύπου που καθορίστηκε.
Επειδή υπάρχουν σήμερα, πολλά χρηματοδοτικά πλαίσια και υπάρχει και η κυβερνητική δέσμευση, θα προχωρήσουμε να φέρουμε πιο ψηλά το δίκτυο του Aegean Cuisine ως προς την προβολή.
Άλλωστε, η τεράστια προβολή του σήματος Aegean Cuisine έχει να κάνει και με τις αξίες που το σήμα πρεσβεύει. Είναι σημαντικό να προβάλουμε τις αξίες της αυθεντικότητας, της ποιότητας. Ό,τι συνοδεύει την ταυτότητα του Aegean Cuisine για να μπορέσει να εδραιωθεί σαν σήμα.
Να επισημάνω βέβαια – κυρίως ως προς τη διακίνηση των προϊόντων -, πως υπάρχει μεγάλη δυσκολία. Για παράδειγμα κάποιο εστιατόριο που θέλει να έχει πέραν του προτύπου πολύ μεγαλύτερο αριθμό παραγόμενων προϊόντων, τα προμηθεύεται μέσω courier με ό,τι αυτό συνεπάγεται από άποψη κόστους και δυσκολιών.”.
- Δεδομένης της πορεία του δικτύου, η δυναμική τόσων χρόνων αναγνωρίζεται και ενισχύεται; Τι εισπράττετε;
“Έχει αποκτήσει μία δυναμική και φέτος το σύνολο των καταστημάτων Aegean Cuisine και το σύνολο των εστιατορίων δούλεψαν στην τελευταία σεζόν πολύ παραπάνω από τα άλλα. Η ποιότητα και ο τρόπος που λειτουργούν τα καταστήματα Aegean Cuisine οδηγούν να είναι προτεραιότητα για τους επισκέπτες. Η εικόνα που έχουμε από όλα τα νησιά είναι ότι η αλυσίδα πήγε πάρα πολύ καλά τη φετινή σεζόν. Παρότι δεν έχουμε ανταποκριθεί όπως θα θέλαμε ελλείψει πόρων, το σήμα έχει αποκτήσει μία δυναμική και το προτιμούν οι επισκέπτες. Να υπενθυμίσω πως το δίκτυο ως προς τις επιχειρήσεις έχει κατηγορίες (δημιουργική κουζίνα, μεζεδοπωλεία, ψαροταβέρνες, εστιατόριο και παραδοσιακό εστιατόριο)”.
- Κάνατε λόγο για περιορισμένη παραγωγή. Απαιτείται στήριξη των παραγωγών λόγω δυσκολιών;
“Προφανώς χρειάζεται και κυρίως τώρα που υπάρχουν θέματα μείωσης του γάλακτος σε βασικά νησιά όπως η Νάξος. Έχουμε μείωση της παραγωγής και εδώ μπαίνει στο τραπέζι και η νησιωτικότητα, αφού το κόστος που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι κτηνοτρόφοι της περιοχής μας είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας. Άρα, παράγοντες που αφορούν το σύνολο των κτηνοτρόφων της χώρας μας, έρχονται να προστεθούν σε όσους είναι στα νησιά με ακόμη πιο δύσκολες συνθήκες. Πρέπει να υπάρχουν αντανακλαστικά για να μην έχουμε πτώση των παραγόμενων προϊόντων.
Τέλος είναι σημαντικό πως το Επιμελητήριο συνεχίζει τη συνεργασία του με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο για τη στήριξη των παραγωγών μέσω σεμιναρίων. Υπάρχει ένας ικανός αριθμός αγροτών στην περιοχή μας που ασκεί εμπορική δραστηριότητα. Πρέπει να στηριχθεί. Θέλουμε να προχωρήσουμε και στην ίδρυση αγροτικών τμημάτων στο Επιμελητήριο. Με αυτόν τον τρόπο θα φανούμε χρήσιμοι σε αυτό το δίκτυο μελών μας.”