Κυριακή, 25 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΔιεθνήΓλυπτά Παρθενώνα: "Τα μάρμαρα και η ιδέα της κληρονομικής περιουσίας"

Γλυπτά Παρθενώνα: “Τα μάρμαρα και η ιδέα της κληρονομικής περιουσίας”

|

Το θέμα «καίει». Δεν έχουν περάσει μέρες από το «θερμό επεισόδιο» για τα μάρμαρα του Παρθενώνα, με τον Βρετανό Πρωθυπουργό, Ρίσι Σούνακ. Το θέμα ξύπνησε κι άλλες χώρες που βλέπουν εδώ και αιώνες τη δική τους πολιτιστική περιουσία να εκτίθεται σε ξένα μουσεία. Η ιστοσελίδα Publico έκανε την σχετική ανάλυση δίνοντας τροφή για σκέψη:

«Πριν από λίγες ημέρες, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σουνάκ ακύρωσε την τελευταία στιγμή συνάντηση που είχε προγραμματιστεί στο Λονδίνο με τον Έλληνα ομόλογό του Κυριάκο Μητσοτάκη. Αφορμή οι δηλώσεις Μητσοτάκη για την αποκατάσταση των ανάγλυφων του Παρθενώνα.

Η διαμάχη δεν είναι νέα, αλλά η αγένεια του Σουνάκ έβαλε λάδι στη φωτιά των εντάσεων μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου για τις ζωφόρους του Παρθενώνα και έφερε για άλλη μια φορά στο προσκήνιο τον πολιτιστικό και διπλωματικό πόλεμο για την πατρογονική ιδιοκτησία των θησαυρών που εκτίθενται στα μεγάλα μουσεία του κόσμου.

Πολλά από τα γλυπτά που διακοσμούσαν την πρόσοψη του αρχαίου αθηναϊκού ναού βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο από τον 19ο αιώνα και τα διεκδικεί η Ελλάδα.

Στην Αγγλία, τα κομμάτια είναι γνωστά ως «ελγίνεια μάρμαρα», ένας υπερθετικός ευφημισμός, αφού ήταν ο Λόρδος Έλγιν, πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη, που τα αγόρασε από τους Τούρκους στις αρχές του 19ου αιώνα υπό αμφιλεγόμενες ακόμη συνθήκες (για τη νομιμότητα της εξαγοράς).

Η υπόθεση συγκεντρώνει όλα τα βλέμματα. Πρέπει το Βρετανικό Μουσείο να παραδώσει ή να επιστρέψει– τα περίφημα ανάγλυφα στην Ελλάδα;

Από τη μία πλευρά είναι οι υποστηρικτές της αποκατάστασης, με την ελληνική κυβέρνηση στο τιμόνι, υποστηριζόμενη από «αντιαποικιακή παλίρροια» που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα.

Από την άλλη, οι υπερασπιστές του status quo (αυτοί που υπερασπίζονται ότι όλα πρέπει να μείνουν εκεί που είναι) και όσοι νοσταλγούν την ιστορική δύναμη του Ηνωμένου Βασιλείου.

Στην πραγματικότητα, νυπάρχουν εκείνοι που βλέπουν σε αυτή την περίπτωση τον γόρδιο δεσμό της μεγάλης συζήτησης για τη λειτουργία, τη νομιμότητα και τον λόγο ύπαρξης των μουσείων γενικά και του Βρετανικού Μουσείου ειδικότερα, «το μόνο μέρος όπου μπορεί κανείς να δει όλους τους πολιτισμούς συγκεντρώθηκαν κάτω από μια στέγη», δήλωσε πριν από μερικά χρόνια ο Νιλ ΜακΓκρέγκορ, ιστορικός και πρώην διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, με μια αδιαμφισβήτητα νοσταλγική δήλωση.

Το Βρετανικό Μουσείο ιδρύθηκε από την αρχική συλλογή του Hans Sloane (1660-1753), ενός Ιρλανδού γιατρού και φυσιοδίφη που έκανε την περιουσία του χάρη στον όχι λιγότερο τυχερό γάμο του με μια πλούσια ιδιοκτήτρια φυτειών από σκλάβους στην Τζαμάικα.

Πριν από μερικά χρόνια, ο ιστορικός Τζέιμς Ντελμπούργκο δημοσίευσε ένα θεμελιώδες βιβλίο σχετικά με τις συνδέσεις μεταξύ της επιστήμης, των αποικιακών αυτοκρατοριών και των συλλεκτών κατά τη γέννηση του σεβάσμιου ιδρύματος (Collecting the World, Hans Sloane and the Origins of the British Museum, Χάρβαρντ, 2019). Λάτρης της αρχαιότητας, ο Sloane συγκέντρωσε μια υπέροχη συλλογή από περίεργα, εξαιρετικά και πολύτιμα φυσικά και τεχνητά αντικείμενα αξίας από διάφορες περιοχές του κόσμου.

Η προέλευση του Βρετανικού Μουσείου, στην πραγματικότητα, δεν διαφέρει πολύ από εκείνη άλλων βασιλικών ή εθνικών μουσείων και συλλογών, που σχηματίστηκαν χάρη στα γούστα που είχαν πρίγκιπες, αυλικοί και έμποροι, που τους μιμήθηκαν πρώτα οι υπήκοοι τους και μετά οι πολίτες των χωρών τους μεταξύ των ετών 1500 και 2000.

Τα μουσεία είναι χώροι έκθεσης, συντήρησης και μελέτης. Η αρχαιολογία, η φυσική ιστορία, η ιστορία της τέχνης και η εθνογραφία έχουν αναπτυχθεί εκεί. Είναι καρπός του εγκυκλοπαιδισμού, της σύγχρονης επιστήμης και της ανάδυσης της δημόσιας σφαίρας. Επίσης, φυσικά, για τις αποικιακές αυτοκρατορίες, τις λεηλασίες, τους πολέμους και τις επιχειρήσεις.

Δεν υπάρχει νυστέρι τόσο ακριβές που να μπορεί να χωρίσει το ένα από το άλλο. Ούτε είναι εύκολο να λυθεί το πρόβλημα των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας για πολλά από τα κομμάτια που φιλοξενούνται σε μουσεία.

Το λοφίο του Μοντεζούμα

Πέρυσι, η Miruna Achim, μια Μεξικανή ιστορικός, έγραψε ένα υπέροχο άρθρο για μια άλλη παρόμοια περίπτωση: το λοφίο του Montezuma, ένα αντικείμενο που φυλάσσεται στο Weltmuseum στη Βιέννη. Το λοφίο διεκδικήθηκε από μερικούς Μεξικανούς ηγέτες που θεωρούσαν τους εαυτούς τους ή θεωρούν τους εαυτούς τους διαδόχους των Αζτέκων, συμπεριλαμβανομένου, πριν από δύο αιώνες, του αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού Α’ του Μεξικού (των Αψβούργων, για πρόσθετη ειρωνεία) και, επί του παρόντος, του Προέδρου López Obrador (το επώνυμο του αποκαλύπτει τους Ίβηρες πρόγονούς του).

Οι εθνικές ταυτότητες, ο πάνελ-εκλογικός λαϊκισμός και η μυθική καταγωγή των λαών συγχέονται με τις υβριδικές ιστορίες της επιστήμης, της εξουσίας και της συσσώρευσης μιμητικού κεφαλαίου, όπως θα έλεγε ένας παλιός μαρξιστής. Άλλοτε κουρνιάζουν στα εύθραυστα φτερά μιας κόμμωσης των Αζτέκων και άλλοτε κρυσταλλώνονται στα μάρμαρα που αναπαριστούν μια πομπή προς τιμήν της Αθηνάς, της θεάς της σοφίας.

Δίχως βαρός, τα πράγματα ταξιδεύουν από το ένα μέρος στο άλλο. Βαριά, τα πράγματα υποστηρίζουν τα όνειρα ανθρώπων και λαών, τις επιθυμίες τους για το μέλλον, τις ιστορίες για το τι είμαστε, τι θα θέλαμε να είμαστε ή ίσως να ήμασταν.

Η κλοπή των κομματιών στο Βρετανικό Μουσείο

Εναντίον των υπερασπιστών του μεσημβρινού 0 που συνεχίζουν να περνούν από το Γκρίνουιτς και τα πράγματα παραμένουν εκεί που είναι, πρόσφατα ξέσπασε το σκάνδαλο με την κλοπή κομματιών από το Βρετανικό Μουσείο και την επακόλουθη πώλησή τους στο eBay. Το γεγονός δυσφημεί το παραδοσιακό επιχείρημα ότι τα κοσμήματα διατηρούνται καλύτερα σε κομψές γειτονιές όπως το Bloomsbury, όπου βρίσκεται το Βρετανικό Μουσείο.

Εναντίον εκείνων που δεν θέλουν καμία αλλαγή, πρέπει να θυμόμαστε ότι οι λόγοι των μουσείων αλλάζουν και κινούνται, όπως όλα, «όπως οι βράχοι του Καυκάσου ή οι πυραμίδες της Αιγύπτου», είπε ο Montaigne, «από το γενικό κίνημα και από το δικό τους».

Απέναντι σε αυτούς που τάσσονται υπέρ του επαναπατρισμού των κομματιών, θα πρέπει να αναρωτηθούμε για την αναδρομική κατανομή της έννοιας της πατρίδας, εκείνη τη μυθοπλασία που επικαλείται την αγνότητα και τα κληρονομικά δικαιώματα των Πίκτων, των Ναχουά, των Ιβήρων, των Καταλανών ή των Άρειων (ναι, οι Ναζί επινόησαν ένα αρχαιολογικό και εθνικό παρελθόν που συνδέεται με τους αρχαίους Έλληνες, ακριβώς).

Γλυπτά Παρθενώνα
Γλυπτά Παρθενώνα

Απόδοση αρχικής ιδιοκτησίας
Τα κομμάτια πρέπει να επιστραφούν/παραδοθούν στους τόπους προέλευσής τους ή στους διαδόχους των «γνήσιων ιδιοκτητών» τους; Για να απαντήσουμε πρώτα, θα ήταν απαραίτητο να είναι σαφές ποιοι είναι οι αρχικοί ιδιοκτήτες. Και πάνω από όλα ποιος αποφασίζει ποιοι είναι.

Αν ναι, ποιο είναι το όριο; Πρέπει το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει ή να παραδώσει τα λιοντάρια του Ashurbanipal στο Ιράκ;

Εάν επιλέξουμε αυτήν την επιλογή, τότε το Λούβρο θα πρέπει να παραδώσει/επιστήσει το Dendera Zodiac στην Αίγυπτο και το Μουσείο της Αμερικής θα πρέπει να επιστρέψει τον θησαυρό Quimbaya στην Κολομβία, ακόμα κι αν ήταν δώρο, όπως ο Οβελίσκος του Λούξορ, από το 1836 στην Place de la Concorde στο Παρίσι.

Η Πορτογαλία θα πρέπει επίσης να απαλλαγεί από τις υπέροχες συλλογές της ασιατικής και αφρικανικής τέχνης. Το νησί των μουσείων στο Βερολίνο θα έμενε σαν κρατήρας, μετά την πτώση του μετεωρίτη του επαναπατρισμού και την αποαποικιοποίηση των συλλογών. Αυτό που για κάποιους θα ήταν μια αποκαλυπτική εικόνα, για άλλους αντιπροσωπεύει ένα όραμα χιλιετίας, την έλευση μιας εποχής λύτρωσης.

Αλλά μεταξύ των δύο άκρων, πρόκειται για την αναζήτηση περίπλοκων λύσεων σε προβλήματα αιώνων.

Μια Σολομωνική επιλογή στο απόγειο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, για παράδειγμα, θα ήταν οι ζωφόροι να επιστρέψουν στην Αθήνα και να εκθέσουν ακριβή αντίγραφα στο Βρετανικό Μουσείο. Σήμερα υπάρχουν εταιρείες αφιερωμένες στην ψηφιακή διατήρηση και διαμεσολάβηση, όπως η Factum Arte, που μπορούν να το κάνουν χωρίς κανείς να παρατηρήσει τη διαφορά μεταξύ του πρωτοτύπου και του αντιγράφου. Θα έχαναν την αύρα των αυθεντικών κομματιών; Δεν θα μπορούσε αυτό να είναι μια παλιομοδίτικη αξία, όπως η αίσθηση αποκλειστικότητας και σχεδόν θρησκευτικής λατρείας που μας γεμίζει όταν επισκεπτόμαστε μουσεία; Τα πράγματα ταξιδεύουν και βαραίνουν: δεν είναι απλά», κατέληξε στο άρθρο του η Publico σε συνέχεια της πρώτης δημοσίευσης στο Τhe Conversation.

Κείμενο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα in.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Υπουργείο Πολιτισμού: “Κίτρινη” κάρτα στο project των 30 εκατ. ευρώ στο Ξενία Κύθνου

Το Υπουργείο Πολιτισμού έβαλε «φρένο» σε τμήμα της πρότασης της Xenia Kythnos – Δεν εγκρίθηκαν οι υπόσκαφες κατασκευές λόγω αλλοίωσης του τοπίου

Σύρος: Στρατηγικός σχεδιασμός για την επέκταση της τουριστικής περιόδου και ψηφιακή πολιτιστική σύνδεση

Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης επενδύει στον ποιοτικό και βιώσιμο τουρισμό με δράσεις για City Breaks, εναλλακτικές μορφές και καινοτόμα πολιτιστική ενημέρωση με κάρτα QR

Νάξος – 14ο Φεστιβάλ Θεάτρου “Παρά θίν’ αλός”: Ανοίγει αυλαία με δύο δυνατές παραστάσεις (αφίσα)

Ο «Πινόκιο» και «Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μία ώρα» σηματοδοτούν την έναρξη του φετινού φεστιβάλ θεάτρου – Τοπικές θεατρικές ομάδες ανεβάζουν τον πήχη!

Στην “ATTICA GREEN EXPO 2025” το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας

θα παρουσιαστούν οι περιβαλλοντικές δράσεις του Δ.Λ.Τ. Θήρας, μέσα από φωτογραφικό υλικό, βίντεο και ενημερωτικά έντυπα

Νάξος – Δημοτικό Συμβούλιο: Διπλή συνεδρίαση την Τετάρτη 28 Μαΐου

Κατά την πρώτη συνεδρίαση θα συζητηθεί ένα θέμα και κατά τη δεύτερη δεκαέξι.

Φολέγανδρος: Μία ανάσα από την απόκτηση Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού

Ένα σημαντικό βήμα για τον βιώσιμο τουριστικό σχεδιασμό του νησιού – Σύνδεση με το Εθνικό Παρατηρητήριο και στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης

Αμοργός – Αιγιάλη: Οικογενειακό εστιατόριο ζητάει μάγειρα για την καλοκαιρινή περίοδο

Οικογενειακό εστιατόριο στην Αιγιάλη προσφέρει διαμονή και φιλικό περιβάλλον – Θέση πλήρους απασχόλησης για σεζόν Ιούνιος–Οκτώβριος

ΕΣΚ Κυκλάδων – Final-4 U14: Η καρδιά του αναπτυξιακού μπάσκετ χτυπά στο “ΔΑΚ Νάξου”

Πανναξιακός, Περιστεριώνας Τήνου, ΑΟ Μυκόνου και Μαρπησσαϊκός διεκδικούν τον τίτλο του πρωταθλητή το Σαββατοκύριακο 24-25 Μαΐου στο «Δημήτρης Περιστεράκης»

Ξεκινά η εκπαίδευση των Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας για το 2025

Από 31 Μαΐου έως 24 Ιουνίου η θεωρητική και πρακτική κατάρτιση νέων εθελοντών σε δασοπροστασία και δασοπυρόσβεση – Μέσω πλατφόρμας και με φυσική παρουσία

Μανώλης Κρητικός: Παγκόσμιοι δείκτες διακυβέρνησης και η Ελλάδα

Με τους παγκόσμιους δείκτες διακυβέρνησης (Global Governance Indicators, GGI) των Ντ. Κάουφμαν (Natural Resource Governance Institute and Brooking Institute) και A. Κράι (World Bank Development Research Group), όπως και με άλλους διεθνείς δείκτες θα κρίναμε μια κυβερνητική θητεία;

Νάξος – “Ο Χάρης”: Για 4η συνεχόμενη χρονιά στα καλύτερα εστιατόρια της Ελλάδας

Στις Εγγαρές της Νάξου, η παράδοση γίνεται γεύση και η γεύση… βραβείο. Το FNL Awards τίμησε ξανά τη μαγειρική ψυχή μιας οικογενειακής ταβέρνας

Οι Πυξ Λαξ έρχονται στη Νάξο, πότε και που;

Την Δευτέρα 11 Αυγούστου στο 1ο Γυμνάσιο Νάξου – Μουσική, μνήμες και νέες αγάπες με το συγκρότημα-σύμβολο της ελληνικής ροκ σκηνής

Ακινητοποίηση του «Super Express» στην Πάρο

Ακινητοποίηση του «Super Express» στην Πάρο λόγω μηχανικής βλάβης – Μεταφέρθηκαν οι επιβάτες

Νάξος – Δ. Λιανός: “Προτεραιότητα η έξυπνη διαχείριση του νερού, ξεκινούν εργασίες στο φράγμα Τσικαλαριού” (video)

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός ανακοινώνει την επαναλειτουργία υλοποίησης του τρίτου φράγματος στο νησί και υπογραμμίζει την ανάγκη βιώσιμων λύσεων για το νερό στον νησιωτικό χώρο (video)

Εκτακτο: Σεισμός 6 R ανοιχτά της Κρήτης, αισθητός σε όλο το Νότιο Αιγαίο

Σεισμική δόνηση μεγάλης διάρκειας λίγο μετά τις 6 το πρωί, με επίκεντρο το κρητικό πέλαγος

FNL Best Restaurant Awards 2025: Τα Κυκλαδίτικα αστέρια της γαστρονομίας που ξεχώρισαν φέτος (πίνακας)

Τιμητική Παρουσία των Κυκλάδων στα FNL Best Restaurant Awards 2025 - Τα Κυκλαδίτικα αστέρια της γαστρονομίας που ξεχώρισαν φέτος

Πάρος: Ένα νησί στο όριο της αντοχής του

Οι κάτοικοι εκπέμπουν SOS για τον υπερτουρισμό, την άναρχη δόμηση και την απώλεια της ταυτότητας του νησιού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Πολύωρη πρωινή (20/05) διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος, που και πότε;

Πολύωρη πρωινή διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος αύριο Τρίτη 20 Μαϊου σε περιοχές της Νάξου - Που και πότε

Λύγισε στη Νίκαια ο Πανναξιακός AOK – Έμεινε εκτός National League 1

Παρά την αξιέπαινη προσπάθεια και το εντυπωσιακό πρώτο μέρος, ο Πανναξιακός ηττήθηκε από τον Ιωνικό με 67-61 στον πέμπτο και καθοριστικό τελικό των playoffs, χάνοντας το εισιτήριο για την άνοδο

Η Νάξος πρωταγωνίστρια στο “Φτάσαμε” με τον Ζερόμ Καλούτα (video)

Η εκπομπή του ΕΡΤ+ επισκέπτεται το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων και μας ταξιδεύει σε γεύσεις, παραδόσεις, τοπία και πρόσωπα της Νάξου, μέσα από τα μάτια και το γιουκαλίλι του Ζερόμ Καλούτα.